Zal de Yamaha Tenori On revolutionair worden?

Nou, ik denk er ook zo over. Ik dacht dat je alleen maar de interne sounds kon besturen met de sequencer. Maar nu blijkt dus dat je ook externe synths kan aansturen met deze totaal onbekende sequencer, want dat is hij nog steeds voor mij. Is misschien het verschil tussen de light versie en de full versie het aansturen van externe apparaten? Ik heb twee synthesizers in mijn woonkamer staan vanwege ruimtegebrek in mijn studio annex slaapkamer. Maar de Tenori On wordt nu wel heel interessant om aan te schaffen, alleen al om aan te sluiten op die twee synths in mijn woonkamer!

je hebt er toch al 1 . of heb je aandelen. :D

moet je vragen of er iemand is waarbij je hem mag uit proberen! ik heb er zelf ook niet een hoor.

Stiekem ga ik gluren naar een 2dehands Tenori On, maar dan moet ik wel poen hebben... woonde ik nog maar thuis bij mijn moeder bedenk ik me nu.

Lijkt me op zich wel een leuk ding, die Tenori-On, maar je kunt er geen velocity mee programmeren toch? Als dat klopt dan vind ik dat wel een groot nadeel. Voor de meeste vintage monofone bakken maakt dat misschien niet uit, maar als je bijvoorbeeld een modular aanstuurt en wat meer beweging in je patterns wilt dan is het wel een gemis.

Lijkt me sterk dat ie geen velocity-waardes verstuurt. Er zijn twee versies van, misschien dat alleen de light versie ze niet verstuurt.

Mijn antwoord op de stelling is: "nee".

Een tenori on is een oude manier van muziek maken met veel nieuwe flitsende lampjes.

Of ik gelijk heb moet natuurlijk blijken uit de toekomst. ;)

Daar ben ik het wel mee eens. MAARRRR het is wel een vernieuwende manier om muziek te maken.

Mij lijkt het wel een leuk apparaat, heb vaak op het punt gestaan er een aan te schaffen. Dan zou ik hem vooral willen gebruiken als een sequencer. Maar daar heb ik de computer al voor, dus toch niet gedaan. Misschien nog ooit in de toekomst.

Ik hoor en zie er ook niet al te veel over. Ik denk dat hij toch een beetje te moeilijk werkt, niet heel intuitief.

ik heb met dat soort dingen altijd dat het lijkt alsof je bepaalde beslissingen niet meer hoeft te nemen
maar dat moet toch voor een charismatisch stukje muziek
voor workflow is t misschien handig, dat weet ik niet
maar revolutionair? neuh

Lijkt me sterk dat ie geen velocity-waardes verstuurt. Er zijn twee versies van, misschien dat alleen de light versie ze niet verstuurt.

Ik heb mijne al een kleine 2 jaar, maar ben er nog niet echt mee aan de slag geweest.
Dacht niet dat hij velocity waarden kan versturen, zal het even nakijken!
Er zijn inderdaad 2 versies die qua technische specificaties echter precies hetzelfde zijn, de eerste dure versie (mijne) heeft alleen een titanen behuizing en witte led's, terwijl de goedkopere nieuwere versie het met een kunststoffen en oranje leds moet doen :eureka:
Wel een groot prijsverschil, de titanen koste 1299 euro en is nu voor 999 euro verkrijgbaar, terwijl de kunststof variant 499 euro kost.

Die app is wel heel vet trouwens! Die, of een (gratis) vergelijkbare ga ik eens checken met de iPad van mijn vriendin en dat usb apparaatje!

ik heb met dat soort dingen altijd dat het lijkt alsof je bepaalde beslissingen niet meer hoeft te nemen
maar dat moet toch voor een charismatisch stukje muziek
voor workflow is t misschien handig, dat weet ik niet
maar revolutionair? neuh

zoals je de demos online ziet lijkt dat inderdaad zo, maar je kunt elke layer van de 16 gewoon omschakelen naar een layer feature van je keuze. Dus als je 16 note step sequencers wilt dan kan dat gewoon. Dan heb je totale invloed en vrijheid op wat je maakt. Dan heb je gewoon een 16 sporen step sequencer.

Die andere layers nemen inderdaad beslissingen voor je. Dat is eigenlijk alleen maar handig om gewoon random wat dingen toe te voegen aan je liveset, dat zie je ook wel in filmpje 1, die gast raakt gewoon random wat aan en het loopt in sync mee met zijn andere patterns. Zo gebruik ik het ook, puur als jam apparaatje, ik laat een aantal patterns lopen en tijdens het jammen activeer ik af en toe even wat van die puntjes (zonder eigenlijk op te letten wat ik doe) en dan klinkt het gewoon wat voller.

Dat is totaal niet charimatisch inderdaad, workflow bevorderend voor een echte track is het ook niet, maar voor fun jamming is het gewoon een leuke addon zoals ik het gebruik.

De Ipad app is overigens retestrak in sync, zelfs met alle 16 sporen in gebruik op een ipad 3.
voor die 18 euro heb ik er veel plezier mee. Ik denk niet dat ik hem in hardware zou willen hebben, daar is voor mij het gadget gehalte te hoog voor ten opzichte van de prijs dan.

Ik vind het wel een enorm prijsverschil, 499 euro tegen 999 euro voor de titanen versie terwijl de specificaties dus hetzelfde zijn. En dan vraag ik me dus meteen af, en heb ook meteen een antwoord. Waarom bouwt Yamaha zo'n titanen versie? Yamaha bouwt die titanen versie zodat die decennia meekan. Had Roland maar een titanen versie gemaakt van de TR-909, toch?

Yamaha kijkt in de toekomst, dat voel ik aan mijn kloten, ik ken er niets aan doen als het op dit ding aankomt. Waarom nou toch zo'n stevig duur ding wanneer niet helemaal duidelijk is wat hij daadwerkelijk kan. Quifster heeft er een en loopt hem vol vreugde te promooten, er komen notabene synthgoeroe's langs in deze thread die gewoon hun twijfels hebben maar hem niet kunnen afkraken terwijl andere roepen dat het een heel simpel ding is. Deze vorm van sequencing is niet normaal mensen, ik snap er nog steeds niets van wat Quifster heeft uitgelegd. Ik ben niet arrogant, maar het is werkelijk niet normaal dat het nog steeds niet duidelijk voor me is. Ik zal er eentje moeten aanschaffen en zal dan dus de simpelheid van dat ding ontdekken, ik wordt hier niet goed van. Synthgoeroes's die er geen hebben weten niet precies hoe of wat en mensen die hem hebben roepen dat hij heel eenvoudig is. Waarom snap ik die recensies niet, terwijl ik weet dat als ik er eentje heb, ik hem binnen een uurtje door heb!

Yamaha kijkt in de toekomst, dat voel ik aan mijn kloten, ik ken er niets aan doen als het op dit ding aankomt. Waarom nou toch zo'n stevig duur ding wanneer niet helemaal duidelijk is wat hij daadwerkelijk kan. Quifster heeft er een en loopt hem vol vreugde te promooten, er komen notabene synthgoeroe's langs in deze thread die gewoon hun twijfels hebben maar hem niet kunnen afkraken terwijl andere roepen dat het een heel simpel ding is. Deze vorm van sequencing is niet normaal mensen, ik snap er nog steeds niets van wat Quifster heeft uitgelegd. Ik ben niet arrogant, maar het is werkelijk niet normaal dat het nog steeds niet duidelijk voor me is. Ik zal er eentje moeten aanschaffen en zal dan dus de simpelheid van dat ding ontdekken, ik wordt hier niet goed van. Synthgoeroes's die er geen hebben weten niet precies hoe of wat en mensen die hem hebben roepen dat hij heel eenvoudig is. Waarom snap ik die recensies niet, terwijl ik weet dat als ik er eentje heb, ik hem binnen een uurtje door heb!

Ik heb alleen de ipad versie, niet de hardware versie (ook al is die hetzelfde kwa functionaliteit).

Die 2 laatste filmpjes van de 4 laten zien hoe de tenori-on werkt. Het is echt doodsimpel, maar hier de simpele stapjes die je moet doen:

- Via een knopje kom je in een soort van menu: Het layer menu. (Ongeveer hetzelfde als een shift key op een toetsenbord), als je dit knopje ingedrukt houdt kun je 1 van de 16 layers kiezen.

Een layer is gewoon 1 spoor waar je een geluidje aan kunt koppelen (intern of extern).

Door het indrukken van de knopjes maak je dan een patroontje van noten voor dat specifieke geluid.

De volgende stap is de volgende layer kiezen, dan kies je weer een geluidje, en daar programmeer je weer een patroontje van noten in. Als je daarna op play drukt hoor je layer 1 en 2 tegelijk, dus heb je 2 sporen die je hoort.

Dit kun je 16 keer doen.

Wat het iets anders maakt dan een andere stepsequencer is dat de layer bepaald hoe die knopjes reageren.

Wat voorbeelden:
Bounce layer:
Als je een bounce layer hebt dan is het eerste knopje bijvoorbeeld de C1 noot, het 2e knopje de C1# noot, het derde knopje de D1 noot, enzovoort. Een bounce layer gaat continu op en neer, dus in plaats van links naar rechts gaat je dan van beneden naar boven en bepaal je zo de tijd tussen de bounce. Als je dus bijvoorbeeld een drum programmeert dan klik je bijvoorbeeld op de C1 noot aan en vervolgens tel je er 3 vakjes in dat spoor bij op om een 4*4 kick te maken, daarna klik je de D1 knop aan en tel je er 7 noten bij op om een 2*4 snare drum toe te voegen.
Simpel en intuitief dus omdat je visueel ziet dat de D1 noot hoger eindigt (op puntje 8 ) en dus meer tijd nodig heeft dan de C1 knop die eindigt op knopje 4 (dus sneller bounced)

Random Layer:
bij een random layer klik je een paar knopjes tegelijk in. Die knopjes vertegenwoordigen een noot waarbij hoe verder en hoger je een knopje indrukt, hoe hoger de nootwaarde. De random layer volgt dan willekeurige patronen tussen de verschillende knopjes. Daarnaast kun je de knopjes laten roteren waardoor de door jou aangeklikte noten steeds weer een andere noot vertegenwoordigen.

Score layer:
Dit is zoals alle step sequencers werken. Je hebt gewoon een grid over tijd waarbij elke stap een noot wordt gespeeld als je die aangeklikt hebt. Hoe hoger de knop ingedrukt wordt hoe hoger de nootwaarde is (dus bovenin heb je een C4 en onderin een C1 bijvoorbeeld.

Overigens ben ik niet zo enthousiast als jij doet overkomen dat ik ben :D, ik weet hoe het ding werkt en gebruik het op mijn manier en dan vind ik het een leuke uitbreiding. Maar complete tracks zal ik er nooit mee gaan maken (kan natuurlijk wel).

Toch als je zo'n ding wilt gaan kopen in hardware vorm zou ik toch aanraden het uit te proberen, alle alarmbellen zouden toch bij je moeten afgaan dat alle demos online min of meer hetzelfde random piep geneuzel hebben. Er zijn maar heel weinig echt professionele demos te vinden.

Een band die vroeger optrad (3 Japanse meiden) die een soort van drum and bass / dubstep performance gaven is nog wel geinig om te kijken, dan moet je op youtube zoeken op de bandnaam: Tenorios.

Ik heb het idee dat je een soort van magisch apparaat denkt ontdekt te hebben, en dat is het simpelweg niet. Als je nu niet in staat bent om een track te maken in een DAW dan gaat het je ook niet lukken met een tenori-on. Dan blijft het in piep geneuzel zoals bijna alle demos online op dit moment. Dus ga het vooraf testen!!!

Ik gebruik de TNR-I op de ipad dus inderdaad wel erg veel, maar goed, als je dat gevraagd had over de I-MPC op de ipad had ik je kunnen vertellen dat ik die ook veel gebruik en daar ook veel positieve dingen over zou kunnen zeggen.

In deze thread geef ik alleen maar aan hoe de TNR-I werkt omdat je aangeeft niet te snappen hoe het ding werkt. Maar je moet goed lezen, ik heb ook gezegd in deze thread dat ik hem in hardware nooit zou kopen omdat die voor mij een te hoog gadget gehalte heeft t.o.v. de prijs.

Je bent wel heel erg enthousiast, op het onsamenhangende af bijna :) Ik zou dus zeggen: kopen dat ding! Of anders eerst nog even de goede raad van quifster lezen, om eventuele teleurstellingen te voorkomen :eureka: En nogmaals, volgens mij spuugt deze geen velocity waarden uit!

Tip: de sequence methode van de Tenori-On is geinig, maar niet zo revolutionair als jij doet voorkomen. Kijk ook eens naar andere step sequencers.

De Tenori-On doet mij een beetje denken aan de pro-speelgoedafdeling van Yamaha: die hebben in het verleden de SHS-omhangkeyboardjes uitgebracht en de DD- drumpadcomputers. Oorspronkelijk bedoeld voor kinderen, maar vanwege de Midi-aansluiting opgepakt door pro's.
Is een SHS, of DD wat nieuws? Nee, maar tweedehands wel heel gewild. Misschien gaat het met de Tenori-On ook wel die kant op. Alleen staat de stevige nieuwprijs een echt succes in de weg.

Ik heb de ontwerper van de Tenori-On, Toshio Iwai, jaren geleden ontmoet op een gameconferentie, het is een hele aardige en enthousiaste ontwerper van producten die mensen op speelse en nieuwe interactieve manieren met geluid en muziek om laat gaan. Zo zit hij onder andere ook achter 'ElectroPlankton' op de Nintendo DS (een muziek 'spel' waarbij je wezentjes over patronen laat lopen om geluiden voort te brengen). Hij heeft vroeger ook al op de Nintendo NES en/of SNES muziek programma's / games uitgebracht en met groten der aarde als Ryuichi Sakamoto (beroemde componist / pianist) gewerkt om interactieve multimedia presentaties te maken, bijvoorbeeld een lichtfontein aangestuurd door een concertvleugel waardoor de muziek die Sakamoto speelde visueel werd gemaakt.

De Tenori-on past helemaal in zijn filosofie om muziek toegankelijk te maken door middel van interactie met een 'toy'. Ik verwacht dan ook niet dat Yamaha hier hele diepe bedoelingen mee heeft om revolutionaire nieuwe sequence methoden op de wereld los te laten, maar meer dat ze mee willen werken aan een interessant experiment om mensen op nieuwe manier hun muziek aan te laten raken.

De Tenori-on past helemaal in zijn filosofie om muziek toegankelijk te maken door middel van interactie met een 'toy'. Ik verwacht dan ook niet dat Yamaha hier hele diepe bedoelingen mee heeft om revolutionaire nieuwe sequence methoden op de wereld los te laten, maar meer dat ze mee willen werken aan een interessant experiment om mensen op nieuwe manier hun muziek aan te laten raken.

Ongeacht het resultaat vind ik toch wel bewonderingswaardig dat een groot bedrijf als Yamaha zoiets 'experimenteels' heeft ontwikkeld. Kan me niet voorstellen dat ze zelf hadden verwacht hier enige cent mee te verdienen ookal ging de IPAD revolutie veel harder dan iedereen had verwacht (zelfde met LEMUR etc.).

Absoluut. Het pleit voor Yamaha dat ze dit product een kans hebben gegeven. Zouden meer fabrikanten moeten doen.

Back