Wie gebruikt hier behalve synths ook keyboards en voor welke sounds?

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Ik heb in mijn gear behalve mn JP en Nova dus nog een Yamaha PSR 36 keyboard :D
die ik gebruik voor FM geluiden...bassen enzo..

Hebben jullie ook keyboards in jullie gear en voor welke sounds gebruik je die ??

:peukie: :biertje:

PSR 36 :

keyboards hebben alleen maar presets en die gebruikt iedereen al... net als dat iedereen trance maakt, dus nee.. ik heb geen keyboards..

effe serieus:

Nee geen keyboard omdat je daar simpelweg geen kont aan kan tweaken. Ik heb een PSR gehad van yamaha en deze uiteindelijk weggegeven, gewoon gratis dus :)

Come to think of it, ik heb niet eens een PCM bak... enige samples zitten in mijn jomox en machinedrum, that's it :)

Keyboards... niets voor STicKX

Origineel geplaatst door STicKX
keyboards hebben alleen maar presets en die gebruikt iedereen al... net als dat iedereen trance maakt, dus nee.. ik heb geen keyboards..

effe serieus:

Nee geen keyboard omdat je daar simpelweg geen kont aan kan tweaken. Ik heb een PSR gehad van yamaha en deze uiteindelijk weggegeven, gewoon gratis dus :)

Come to think of it, ik heb niet eens een PCM bak... enige samples zitten in mijn jomox en machinedrum, that's it :)

Keyboards... niets voor STicKX

jeetje wat een slet zeg weggeven:erm: dan pak je toch je soldeerbout en ga je gewoon in het wildeweg allerlei dingen er in solderen:)

Roland E-16.
Ik gebruik dat ding vooral op het podium met het bandje, maar thuis ook wel es ooit.
Er zitten wel aardige saw's in, en 'n paar hele hoge fluitjes.
Bij m'n ma thuis heb ik ook nog m'n ouwe Gem G1 staan, voor het geval ik daar ineens 'n ideetje krijg (of m'n ma).
Daar zitten maar 8 presets in en ze klinken alle 8 bagger.......

Re: Wie gebruikt hier behalve synths ook keyboards en voor welke sounds?

Origineel geplaatst door Bass
Hallo,

Ik heb in mijn gear behalve mn JP en Nova dus nog een Yamaha PSR 36 keyboard :D
die ik gebruik voor FM geluiden...bassen enzo..

Hebben jullie ook keyboards in jullie gear en voor welke sounds gebruik je die ??

:peukie: :biertje:

Ik heb welgeteld 2 keer een keyboard gehad - een PSR-7 en een PSR-500. Die eerste heb ik weer verpatst voor 395 guldens, en die tweede is ingeruild voor 600-nogwat pieken in Belgique tegen een Roland JW-50.

Ups : rudimentaire sequencer, werkt heel snel. Zelf begeleidingsritmes inelkaar knommelen - die met akkoorden meeveranderen :). Downs: Geen synthese! Je kon hoogstens geluiden layeren. Primitieve MIDI. Lage polyfonie. Incompetente speakers, en nog incompetentere aansluitingen achterop voor als 'ie -wel- op een versterker moest. Ritmekit was ruk (zie "Ze smelten de Paashaas" van de Heideroosjes - da's een PSR-500, ritme 16 "House 2" in actie).

Ik ben blij dat ik er van af ben en ik ga er -nooit- meer naar terug. Natuurlijk heeft zo'n klein PSS-dingetje wel z'n charme als extra FM bak met cheesy zooi, maar dat kan ik ook met m'n Nord Micromodular, en dan nog bruter en meer bizar.

Tja, wat is een keyboard en wat is een synth, het was eigenlijk zo dat "keyboards" sample based waren en synths synthese vormen hadden. Maar dat gaat niet meer op, romplers zoals motif, triton en JV/XV series heten ook gewoon "synths", je kan namelijk zoveel tweaken dat je nog steeds een oneindige variatie aan sounds heb.

Het mooiste vind ik nog een combinatie van de twee, maar alleen Yamaha is daar sterk in, denk maar aan de SY99, of de Motif/S90 met FM of AN uitbreiding.

wat een keyboard een keyboard maakt en een synth een synth is dat een keyboard geen of in ieder geval zeeeeeeer beperkte synthese mogelijkheden heeft.

Heeft dus niets met samples te maken. Want een Triton is net zo hard een synth als dat een virus een synth is.

Zijn de geluiden uit de wat 'hogere' klassen keyboards gewoon afkomstig uit ROMpler-synths (dezelfde geluidsbilbliotheek) van dezelfde fabrikant, met dus dezelfde parameters (maar dan allemaal vergrendeld, zodat de gebruiker zelf deze niet aan kan passen).. of zullen de samples en de 'motorkap' van deze keyboards toch weer heel anders zijn? Is de kwaliteit van de klanken hetzelfde bedoel ik dus, of zullen deze vaak toch net een trapje hoger zijn?

Maw: Heeft het zin om een keyboard te kopen voor synth-freaks als ondergetekende? 8)

Origineel geplaatst door STicKX

Heeft dus niets met samples te maken. Want een Triton is net zo hard een synth als dat een virus een synth is.

Als dat zo is waarom ben je er dan vies van? - no offence

Origineel geplaatst door shappy1010
Als dat zo is waarom ben je er dan vies van? - no offence

Volgens mij heeft Stickx het antwoord al gegeven in een van z'n eerste posts van dit draadje (al kan ik natuurlijk niet voor hem spreken :D ):

keyboards hebben alleen maar presets en die gebruikt iedereen al

Dat zal denk ik de reden zijn dat de meeste synthfreaks niet zo weg van keyboards zijn. Toch zou ik bv best geinteresseerd zijn in een wat goedkoper keyboard met aardig goede preset electronische (of is het electrische, ik weet het nooit :o: :stupid ) piano's... die zou ik zelf door een input van een synth kunnen halen voor filters e.d.

Maar goed, voor goede versies van die instrumenten, moet je geloof ik weer een Clavia Electro gaan en dat is weer een synth geloof ik :confused: :geslaagd:

keyboards moet je classificeren onder de consumenten electronica en niet onder proffessionele electronica. daar door zal de nadruk veel meer liggen om zo goedkoop mogelijk te produceren.

wat dus inhoudt dat ad converters behoorlijk brak zijn, vaak met een lagere sample frequentie/bitrate(vat soms ook wel leuk kan zijn) alhoewel tegenwoordig de lat hoger ligt dan een paar jaar terug. 44 khz en 16 bit zijn zo wel een beetje de standaardt geworden.

en het belangrijkste is het geheugen dat gebruikt wordt dit is zowie zo al duurder dan conventioneel geheugen, vaak worden er 128 geluiden op zon 4 mb geplakt. wat uiteraard nou niet echt bijdraagt aan de kwaliteit. en verder filter en enveloppes zijn ook niet de hoogste kwaliteit.

meeste geld gaat vaak nog zitten in de buitenkant. de gemiddelde huistuin en keuken consument laat zich nog steeds vaak leiden naar mooie buitenkanten en flitsende lampjes en zo

Nou ja in vind de Roland G1000,Yamaha Tyros of de Technics keyboards geen consumenten electronica hoor.

In keyboards zitten al voorbedachte klanken. En meestal gebaseerd op de bestaande muziekinstrumenten. En het enige wat je dan meestal aan kan passen is de ADSR enzo. Maar zoals bij synths een hele eigen sounds maken met die dingen kan niet. Ergo geen synthesizer.

Ha..

Ik bedoelde eigenlijk dat sommige keyboards sounds bevatten die IDD cheesy zijn en af en toe leuk een nummer kunnen opvullen...

Met mn PSR36 krijg ik praktisch dezelfde sounds als een TX81Z...:D

Heel zwart wit gezegd, is een keyboard naar mijn mening een apparaat puur voor de consument met presets, ritmebox en begeleidingsmachine.

Ik heb de PSR 36 ook nog staan, gebruik hem eigenlijk alleen af en toe voor de drums, maar die gaan op een gegeven moment ook wel vervelen. Het is ook zonde dat de MIDI zo ruk is. Verder kun je wel redelijk aardige geluiden eruit (met de "synthesizer" sectie) toveren, want de geluiden zijn min of meer op FM gebaseerd. Maar vet is anders.

Origineel geplaatst door fuse
Nou ja in vind de Roland G1000,Yamaha Tyros of de Technics keyboards geen consumenten electronica hoor.

In keyboards zitten al voorbedachte klanken. En meestal gebaseerd op de bestaande muziekinstrumenten. En het enige wat je dan meestal aan kan passen is de ADSR enzo. Maar zoals bij synths een hele eigen sounds maken met die dingen kan niet. Ergo geen synthesizer.

nou sorry maar de door jouw genoemde bakken vindt ik nou niet alte best klinken

Het zijn gewoon andere instrumenten voor een ander volkje en voor een ander soort muziek. :biertje:

Het zijn gewoon andere instrumenten voor een ander volkje en voor een ander soort muziek.

Ben ik ff blij dat ik niet in een hokje pas !!
Ik gebruik nl. zowel 'n keyboard als enkele synth's (volgens de specificaties hierboven in deze thread) voor meerdere soorten muziek. :kont:

Back