alesis ion

Origineel geplaatst door fuse
Waarom zou elke nieuwe synth die uitkomt revolutionair moeten zijn?
Maakt het hem per definitie oninteressant als hij niet revolutionair is?
Wij rijden ook al 100 jaar in dezelfde soort auto's rond. Conceptueel erg weinig veranderd.
Alleen de buitenkant ziet er wat flitsender uit maar dan hebbie het ook gehad.
En die Neuron is maar ook een PC met een flashy buitenkant. ;)

Afgaande op de prietpraat van Alesis (en zoveel andere fabrikanten) is elk toestel dat ze nieuw op de markt zetten steeds weer revolutionair en beloven ze het absolute einde inzake sounds en mogelijkheden. Het tegengestelde is vaak waar. Dat kan je niet zeggen van de Neuron die daadwerkelijk revolutionair is omdat het toestel mogelijkheden biedt die op geen enkel ander toestel terug te vinden zijn en vergelijkbaar is met de onbetaalbare Axcel. ( slechts 8 gebouwd- geen hond die er mee kan werken)
En uiteraard is elke synthesizer een verzameling van hardware. Per slot van rekening heb je nog steeds 4 wielen nodig om auto te kunnen rijden, net zoals je steeds een klavier, knopjes, ramdacs en toestanden nodig hebt om van een synth te kunnen spreken en er op te kunnen spelen.

Ik heb de afgelopen 25 jaar dan ook slechts een paar keer een waw-gevoel gehad dat fabrikanten bij elk nieuw toestel beloven, maar nauwelijks hard maken met uitzondering van het volgende :

-de geboorte van sampling (Emu, Fairlight, Synclavier - en dat is al ff geleden)
-Analoge synthese met matrix modulatie >> Oberheim M12 (ook al ff geleden)
-FM synthese met de Yamaha TX 816 (ook al 20 jaar terug)
-Wavetable synthese - PPG 2 en 2.3 ( ook al 100 jaar geleden )
-PPG Realizer ofte nagenoeg de eerste softwarematige synth
-Realtime herberekening van spectrale gegevens ( Axcel en nu na 20 jaar de Neuron ! )
-de geboorte van VA met Clavia NL 1
-VST

En nee, voor mij hoeft niet elk nieuw apparaat dat op de markt wordt gezet per definitie revolutionair zijn.
Dus blijft de vraag : wat is de meerwaarde van een toestel als de Ion in vergelijking met nagenoeg alles vergelijkbaars dat de laatste 20 jaar het daglicht zag ? Juist. Geen. Maar dat is ook niet de bedoeling van fabrikanten. Hun bedoeling is jou te laten geloven dat de Ion, de Virus, de Supernova of de Andromeda en zoveel anderen het einde zijn en je een looser bent als je bijvoorbeeld geen Virus hebt. Met als gevolg dat mensen als gekken spul kopen en verkopen telkens als ze de door de fabrikanten opgeklopte hype geloven. Sorry, maar ik krijg niet het gevoel dat ik mijn Nord Lead 1 moet verkopen omdat er nu een 2 en 3 is. En zoals Arv het juist zegt, het gaat om hoe die Ion klinkt. En juist daar heb ik weer het gevoel dat er geen added value is omdat ik weer voor de zoveelste keer die klanken hoor die mits kennis en de juiste handelingen op zoveel andere apparaten te maken zijn. Dat geldt- denk ik - niet voor slechts een handvol toestellen als bijvoorbeeld,de DX7, de Matrix 12, de Minimoog, de PPG 2.3, Prophet VS en zeker niet de Neuron en de Axcel.

Wat ik maar bedoel is dat ik steeds heel erg kritisch ben tov vele nieuwe apparaten omdat ze zelden spannende nieuwe mogelijkheden bieden. Ion ? Van mij mag het, maar ik lig er niet wakker van. Wel van de Neuron, en terecht.

Laatst gewijzigd:
Marketing blabla is leuk een aardig maar je weet pas wat je hebt als je het apparaat zelf hebt bespeeld IMHO.
(nou ja een niet af versie op de Messe was dan geen goed vergelijk want hij klonk echt slecht toen)

Qua evolutie mis ik er nog wel een paar hoor
-Formant synthese (eerst analoog en nu ook digitaal)
-Vector synthese
-VL synthese
-FDSP synthese (wat een naloper van VL is en voorloper is van de component object modelling wat nu hot is)
-Graintable synthese
-Convolution (wat een formant synthese variant eigenlijk is)
-TDM van digidesign wat eigenlijk andere heeft geinspireerd om VST,DirectX eva dingen te bouwen

Maar vind je het gek dat elke fabrikant de boel zo hyped dat je een looser bent als je niet zo'n ding hebt. Dat geldt tegenwoordig voor bijna alles dus eigenlijk is het niet meer dan 'normaal'.

Maar deze bak heeft toch wel een meerwaarde? Het is geen NL en ook geen Z1 maar wel een zoveelste VA met net even andere dingen. De filters die wellicht toch stukken beter kunnen zijn en je een fijner geluid krijgt wat meer 'vintage' lijkt. Want digitale filters bouwen die een beetje klinken is niet zo makkelijk als je denkt hoor. (ik heb algoritmes zitten te bekijken maar daar werd ik niet veel wijzer van)
En op het moment is het ook de VA met de meeste processing power dus de emulatie van de vintage zou in theorie het nauwkeurigst kunnen gebeuren. Want iedereen liep (loopt) toch te zeuren dat VA's te digitaal klinken. Proberen ze daar wat aan te fixen is het weer niet goed.

kheb de manual eens doorgespit, moet zeggen dat ie wel een mooie architectuur heeft..de designers hebben goed gefocussed....... ben erg benieuwd hoe die filtermodellen en de effecten klinken....die maken denk ik echt de sound...mooi dat er na de filters een (over)drive sectie zit, jammer dat die ervoor niet zit, maar ik begreep dat bepaalde filters wel van zichzelf oversturen...... ik ga em denk ik wel ff proberen.......benieuwd...... wat me bevalt van wat ik in de manual lees is dat de designers echt gefocussed hebben op klank en architectuur ipv zoveel mogelijk specs erin stoppen.. bv de effecten zijn echt typische vintage synth-effecten die van belang zijn voor de sound, geen reverbs die toch niet met lexicon kunnen competen etc.

Olaf

Vanaf vandaag staat Ion bij Nederland Muziek.

Mijn collega's van Electric Sound (Alesis importeur) kregen veel orders binnen van andere dealers, dus hij zal ook daar binnen een paar dagen te horen zijn.

Origineel geplaatst door olafmol
kheb de manual eens doorgespit, moet zeggen dat ie wel een mooie architectuur heeft..de designers hebben goed gefocussed....... ben erg benieuwd hoe die filtermodellen en de effecten klinken....die maken denk ik echt de sound...mooi dat er na de filters een (over)drive sectie zit, jammer dat die ervoor niet zit, maar ik begreep dat bepaalde filters wel van zichzelf oversturen...... ik ga em denk ik wel ff proberen.......benieuwd...... wat me bevalt van wat ik in de manual lees is dat de designers echt gefocussed hebben op klank en architectuur ipv zoveel mogelijk specs erin stoppen.. bv de effecten zijn echt typische vintage synth-effecten die van belang zijn voor de sound, geen reverbs die toch niet met lexicon kunnen competen etc.

Olaf

Dat laatste daar ben ik het helemaal mee eens, in het ergste geval moet je die steeds UIT zetten en je hebt er voor betaald ook nog.

Origineel geplaatst door Pim
Vanaf vandaag staat Ion bij Nederland Muziek.
Mijn collega's van Electric Sound (Alesis importeur) kregen veel orders binnen van andere dealers, dus hij zal ook daar binnen een paar dagen te horen zijn.

Ben benieuwd!

heb em vandaag gekocht... dit is mijn eerste echte midi apparaat, ben ervoor naar duitsland gereden www.musicstore.com en heb er bijna 1000 euro voor neergeteld; maar dat istie zeker waard; gezien de vele gave geluiden die eruitkomen... De verkoper vertelde dat ik de eerste was die em daar kocht; ze hadden em net 2 dagen... ben er lekker mee in mijn sas; moet nu alleen een rek of iets dergelijks gaan aanschaffen waar ik em in kwijt kan en dan gaat het experiment voor mij pas echt beginnen :) tot die tijd zal ik dit 9 kilo zware beetje op mijn schoot moetenlaten rusten of de eettafel tot "synthesizertafel"gaan bombaderen...
Wilde in eerste instantie de yamaha rs7000 maar mijn budget was helaas niet toerijkend... Daarna verder gekeken in dit walhalla voor muzikanten en uiteindelijk ge-ion-iseerd geworden ;)

jerzz

Origineel geplaatst door Blinx
Wanneer kunnen we demo's van je verwachten ?8)

ikziewel; als ik er aan toe ben hoor je ut wel... vergeet niet dat dit mijn eerste midi avontuur zal gaan worden...

jerzz

Ik ben hem vandaag wezen luisteren bij Nederland Muziek. Ik had maar 15 minuten de tijd, dus ik ben heel snel door alle ruim 500 presets gegaan en aan wat knopen gedraaid. Bevindingen:

- Laag klinkt errug lekker (zelfs over die matige koptelefoon die ze daar hadden)
- Leads vond ik minder overtuigen
- in het echt vind ik hem iets minder mooi dan op de foto's
- Onzettende brede selectie aan mogelijke klanken
- Je hoort absoluut geen stepping als je aan de filterknoppen draait

Kortom, erg interessant keyboardje!

Grtz,
Jeroen

Origineel geplaatst door jerzz
heb em vandaag gekocht...

You must be a happy man!
Ben (steeds) benieuwd(er) !!
Nog bekende patch-names gevonden?? :)

waar is silicagel trouwens goed voor? Zat bij de ion en heb geen flauw idee waar dat toe dient.

voor je vrouw/vriendin bedoeld :D

waar is silicagel trouwens goed voor? Zat bij de ion en heb geen flauw idee waar dat toe dient.

Absorbeert vocht dat er mogelijk in kan komen tijdens het transport. Kom je ook vaak tegen bij computeronderdelen.

een soort maandverband in poedervorm dus :D

dat schijnt ook te absorberen...

zit er nu trouwens even mee te pielen; ben er echt heel blij mee. weet alleen nognie of ik als ik em met sx ga besturen ik het tempo kan bepalen. zit geen bpm counter op... (heb em althans nog nie ontdekt)
Da zal zeker veel lezen gaan worden. Heb nog een leuk leerproces voor de boeg.

Ben altijd softwarematig bezig geweest en dan is de stap naar midi cool; maar ook ietwat vreemd. Achja, de tijd zal het leren.

jerzz

ion

ion

Even rond gebelt, maar

dr zijn nu al aardig wat zaken die hem hebben, maar ze weten het nog niet echt...
Een klein overzicht

Verspuy Muziek, was dat...Oooh dat nieuwe mooie rooie dingetje...sorry hoor geen tijd gehad ik ga op vakantie
FeedBack Apeldoorn, ION nooit van gehoord effe kijken...nee we hebben um hier nog niet hij ....hij gaat iets van 1195 euro kosten hoezo!
NewTechPartners Alkmaar, Uuhh ION ..ja uhh ja heb ik gezien..nee ik heb hem niet besteld ...ja heb um kom maar langs
Feedback Rotterdam, hebben um want hij staat in de komputer
Live Music Instrument arnhem, Ja hoor demo klaar en de andromeda...hoezo kopen ???
Rockpalace denhaag , heb de doos gezien..kommaar luisteren...ja we hebben koffie
Wiite Muziek, Amsterdam...., ja maar we verkopen ook gitaren hoor :-)

Betekend wel dat er niet ver gereist hoeft te worden om um te hooren..

lekkere knopjes hoor :doei:

hmmmmm misschien de concurrent voor een ks-rack in mijn geval ;)
ff binnenkort gaan beluisteren

Re: ion

Re: ion

Origineel geplaatst door mooger
Even rond gebelt, maar

dr zijn nu al aardig wat zaken die hem hebben, maar ze weten het nog niet echt...
Een klein overzicht

Verspuy Muziek, was dat...Oooh dat nieuwe mooie rooie dingetje...sorry hoor geen tijd gehad ik ga op vakantie
FeedBack Apeldoorn, ION nooit van gehoord effe kijken...nee we hebben um hier nog niet hij ....hij gaat iets van 1195 euro kosten hoezo!
NewTechPartners Alkmaar, Uuhh ION ..ja uhh ja heb ik gezien..nee ik heb hem niet besteld ...ja heb um kom maar langs
Feedback Rotterdam, hebben um want hij staat in de komputer
Live Music Instrument arnhem, Ja hoor demo klaar en de andromeda...hoezo kopen ???
Rockpalace denhaag , heb de doos gezien..kommaar luisteren...ja we hebben koffie
Wiite Muziek, Amsterdam...., ja maar we verkopen ook gitaren hoor :-)

Betekend wel dat er niet ver gereist hoeft te worden om um te hooren..

lekkere knopjes hoor :doei:
:)

Back