Origineel geplaatst door fuse
Waarom zou elke nieuwe synth die uitkomt revolutionair moeten zijn?
Maakt het hem per definitie oninteressant als hij niet revolutionair is?
Wij rijden ook al 100 jaar in dezelfde soort auto's rond. Conceptueel erg weinig veranderd.
Alleen de buitenkant ziet er wat flitsender uit maar dan hebbie het ook gehad.
En die Neuron is maar ook een PC met een flashy buitenkant.
Afgaande op de prietpraat van Alesis (en zoveel andere fabrikanten) is elk toestel dat ze nieuw op de markt zetten steeds weer revolutionair en beloven ze het absolute einde inzake sounds en mogelijkheden. Het tegengestelde is vaak waar. Dat kan je niet zeggen van de Neuron die daadwerkelijk revolutionair is omdat het toestel mogelijkheden biedt die op geen enkel ander toestel terug te vinden zijn en vergelijkbaar is met de onbetaalbare Axcel. ( slechts 8 gebouwd- geen hond die er mee kan werken)
En uiteraard is elke synthesizer een verzameling van hardware. Per slot van rekening heb je nog steeds 4 wielen nodig om auto te kunnen rijden, net zoals je steeds een klavier, knopjes, ramdacs en toestanden nodig hebt om van een synth te kunnen spreken en er op te kunnen spelen.
Ik heb de afgelopen 25 jaar dan ook slechts een paar keer een waw-gevoel gehad dat fabrikanten bij elk nieuw toestel beloven, maar nauwelijks hard maken met uitzondering van het volgende :
-de geboorte van sampling (Emu, Fairlight, Synclavier - en dat is al ff geleden)
-Analoge synthese met matrix modulatie >> Oberheim M12 (ook al ff geleden)
-FM synthese met de Yamaha TX 816 (ook al 20 jaar terug)
-Wavetable synthese - PPG 2 en 2.3 ( ook al 100 jaar geleden )
-PPG Realizer ofte nagenoeg de eerste softwarematige synth
-Realtime herberekening van spectrale gegevens ( Axcel en nu na 20 jaar de Neuron ! )
-de geboorte van VA met Clavia NL 1
-VST
En nee, voor mij hoeft niet elk nieuw apparaat dat op de markt wordt gezet per definitie revolutionair zijn.
Dus blijft de vraag : wat is de meerwaarde van een toestel als de Ion in vergelijking met nagenoeg alles vergelijkbaars dat de laatste 20 jaar het daglicht zag ? Juist. Geen. Maar dat is ook niet de bedoeling van fabrikanten. Hun bedoeling is jou te laten geloven dat de Ion, de Virus, de Supernova of de Andromeda en zoveel anderen het einde zijn en je een looser bent als je bijvoorbeeld geen Virus hebt. Met als gevolg dat mensen als gekken spul kopen en verkopen telkens als ze de door de fabrikanten opgeklopte hype geloven. Sorry, maar ik krijg niet het gevoel dat ik mijn Nord Lead 1 moet verkopen omdat er nu een 2 en 3 is. En zoals Arv het juist zegt, het gaat om hoe die Ion klinkt. En juist daar heb ik weer het gevoel dat er geen added value is omdat ik weer voor de zoveelste keer die klanken hoor die mits kennis en de juiste handelingen op zoveel andere apparaten te maken zijn. Dat geldt- denk ik - niet voor slechts een handvol toestellen als bijvoorbeeld,de DX7, de Matrix 12, de Minimoog, de PPG 2.3, Prophet VS en zeker niet de Neuron en de Axcel.
Wat ik maar bedoel is dat ik steeds heel erg kritisch ben tov vele nieuwe apparaten omdat ze zelden spannende nieuwe mogelijkheden bieden. Ion ? Van mij mag het, maar ik lig er niet wakker van. Wel van de Neuron, en terecht.
Laatst gewijzigd:

tot die tijd zal ik dit 9 kilo zware beetje op mijn schoot moetenlaten rusten of de eettafel tot "synthesizertafel"gaan bombaderen...