Yamaha FM vraagje

Nielus

Nieuwkomer
Hallo allemaal,
Een van mijn favoriete EP patches heeft de levels van de 3 carriers op 95. Is daar een reden voor?
Ik dacht dat als ik de levels van alle carriers van 95 naar 99 zet, dat ik daarmee dan alleen het volume van de patch verhoog maar het lijkt erop dat de kleur ook verandert. Ik heb in de performance het level van de 99 versie op 83 gezet zodat ze precies even hard zijn maar het lijkt alsof de 99 versie meer bite heeft, de 95 wat subtieler. Klopt dat of houden mijn oren me voor de gek?

Het klopt. In FM bepaalt de luidheid van OP's de boventonenstructuur. Dus het timbre van de klank. Daarom zijn de klankmogelijkheden van FM ook zo talrijk en divers. De resulterende golfvormen gaan veel verder dan de basis zaagtand, blokgolf, sinus etc.

Het klopt. In FM bepaalt de luidheid van OP's de boventonenstructuur. Dus het timbre van de klank. Daarom zijn de klankmogelijkheden van FM ook zo talrijk en divers. De resulterende golfvormen gaan veel verder dan de basis zaagtand, blokgolf, sinus etc.

ah! ook die van de carriers? ik dacht alleen de luidheid van de modulators.

Ja, dit is het antwoord inderdaad. Maar ik heb dan nog een vraag technomauriesje: Hoe gebruik, of wat is het effect, jij de pitch van de operators?

ah! ook die van de carriers? ik dacht alleen de luidheid van de modulators.

Ja, dat hangt van het algoritme af. Soms moduleren OP's ook zichzelf, door feedback, dus je zou eigenlijk even een plaatje van de link tussen alle Op's moeten plaatsen, en dan aangeven welke OP jij aan het tweaken bent. Dan kun je er meer over zeggen.

Ja, dit is het antwoord inderdaad. Maar ik heb dan nog een vraag technomauriesje: Hoe gebruik, of wat is het effect, jij de pitch van de operators?

Zolang je de pitch van de OP's veranderd in sprongen van octaven, gerelateerd aan de 'carrier', krijg je harmonische variaties in het timbre. Als je buiten deze vaste 'ratio's' gaat, krijg je snel hele dissonante en freaky timbre's. Minder 'muzikaal'. Een klein beetje afwijken, dus een paar 'cents', levert een muzikale 'zweving' op in het geluid. Zoals hoorbaar in de bekende E-piano's van de dx-en.

Een OP in zichzelf feedbacken, levert eerst een soort zaagtandgolf op, bij extreme waarden wordt het ruis.

Belangrijker zijn de volume-envelopes van de OP's, daarmee kun je dus het verloop of de ontwikkeling van een timbre van een klank over de tijd heen bepalen. Denk aan het uitklinken van snaarinstrumenten, (piano, gitaar), dat kun je dus vrij natuurlijk nabootsen op een FM-synth. Doordat de luidheid van de modulator afneemt bijvoorbeeld, verandert dus ook de resulterende golfvorm -> in dit geval steeds minder boventonen.

Duidelijk. Ik begin het steeds meer door te krijgen FM-synthese met mijn net gekochte Yamaha DX9.

Ik wou dat er maar één 1 algoritme bestond waarmee je alle FM geluiden kunt maken die er maar te maken zijn! Maar dat is meer een fantasie van mij, 'had hij maar één algoritme... dan raakte ik minder snel in de war...' (vergeet dit maar eigenlijk...)

Ja, dat hangt van het algoritme af. Soms moduleren OP's ook zichzelf, door feedback, dus je zou eigenlijk even een plaatje van de link tussen alle Op's moeten plaatsen, en dan aangeven welke OP jij aan het tweaken bent. Dan kun je er meer over zeggen.

kan even geen plaatje doen maar het is algoritme 5, waarin 2, 4 en 6 modulator zijn - voor resp 1, 3 en 5 - en 6 feedback heeft.
Ik verhoogde de volumes van de carriers - dus 1, 3 en 5 - alledrie van 95 naar 99. Met feedback heeft het dan niets te maken denk ik.

kan even geen plaatje doen maar het is algoritme 5, waarin 2, 4 en 6 modulator zijn - voor resp 1, 3 en 5 - en 6 feedback heeft.
Ik verhoogde de volumes van de carriers - dus 1, 3 en 5 - alledrie van 95 naar 99. Met feedback heeft het dan niets te maken denk ik.

Volgens mij dienen de levels van de carriers inderdaad alleen maar voor het instellen van de luidheid van de carriers ten opzichte van elkaar. De klankkleur zou dan alleen maar moeten veranderen als je de verhouding in luidheid verandert, maar daar is natuurlijk geen sprake van als je ze alledrie wijzigt van 95 naar 99. Tenzij er een soort verzadiging optreedt in de amp van je FM-synth, maar daar is mij niets van bekend.

Het hele boventonenverhaal dat hierboven staat gaat volgens mij niet op, want dat geldt inderdaad alleen voor de modulators. Vreemd hoor.....je zou het eens moeten testen met een simpele patch met alleen carriers, kijken wat er dan gebeurt. Welke synth gebruik je precies?

Ik meen dat erop de oude dx7's sprake was van enige saturation in de carrier operators bij levels boven de 90. Staat me iets van bij uit de lessen van Ernst Bonis. Maar ik dacht ook dat dat bij de DX7 II (en dus de TX802) niet meer zo was. Hmmm...

Is het ook mogelijk dat de invloed van de modulator minder wordt als het level van de carrier omhoog gaat?

Back