Kick Module Maken

J

John Doe 41

Guest
Ik werk voornamelijk ITB, maar heb interesse gekregen in een modulair systeem voor het maken van mijn drums.

Eerst maar eens te beginnen met de kickdrum.

Ik zat te denken om alles te huizen in een doos als deze: http://www.thomann.de/nl/doepfer_a100mc_black.htm

En een kickdrum module als deze:
http://www.mfberlin.de/Produkte/Module/DRUM-04/drum-04.html

Dan zal ik denk ik ook nog een Midi naar CV converter nodig hebben omdat ik alleen maar midi controllers heb en niets wat CV produceert.

Dat is zo'n beetje het enige wat ik weet. Ik heb verder geen flauw idee of ik verder nog iets van kabels nodig heb, zo ja, welke en waarvoor?

Ik vraag bij deze vriendelijk advies aan de mensen hier die ervaring hebben met modulaire systemen.

Neeee joh, die CVs moet je maken met sequencermodules en dat soort dingen, tenminste als je het ook leuk wil maken...
Maar als je persee de computer erbij wil gebruiken, kijk dan eens naar Silent way van Expert Sleepers.

Waarom zal je je drums modular willen doen?
Een Mbase11 heeft midi en erg divers.
Als je percussie wilt patchen dan is het wel een plan, maar een kant en klare module met wat CV inputs klinkt niet veel beter/anders dan bijv een Airbase.

Van wat ik kon vinden aan geluidsvoorbeelden sprak een Drum-04 van MFB bijvoorbeeld mij meer aan dan de MBase11.

@falafelbiels: sequencen wil ik juist in de computer doen met midi. Vandaar.

Denk zelf dat het kwa klank elkaar weinig hoeft te ontlopen, maar als je ervoor gaat is Silent Way super voor dit soort modules. Kost je ook wel uitgangen van je motu, of een module van SW.
Ik heb die beide en het werkt als een tiet. Je kan nu modular binnen een grid blijven.

Jongens.. het enige wat ik wil is een outboard, analoge drum module. Ik wil hiervoor ook aan echte knoppen draaien (voor zoveel mogelijk parameters als attack, decay, sweep, pitch etc. etc.). Geen Silent Way.

Ik wil met midi de drums kunnen triggeren.. that's it.

Dan heb je genoeg aan wat je in je eerste post plaatst en dan heb je een midi to trigger doos nodig.
De overige CV inputs op de module kan je dan niet aansturen, maar daar heb je blijkbaar geen behoefte aan.

Maar van een kick module heb ik toch eigenlijk alleen maar 1 CV nodig; die van de trigger?

Is trigger in dit geval dan het zelfde als gate?

@Silverbullet; heb zeer goede dingen gehoord over de RiDrum. Op soundcloud geluisterd; vond em erg goed klinken. Maar ik zou op het einde van de dag een wat breder pallet aan kickdrums willen maken dan de 909 kick.

Heb zelf trouwens met Zebra 2 al erg mooie kicks kunnen maken, maar daar is overal een ossilator voor nodig. Ik heb begrepen dat analoge drumbakken hun geluid produceren door een filter te triggeren.

Maar goed. Stel ik heb zo'n doosje met een paar modules.... en dan?

211961.jpg

Moet ik dan nog aan het solderen gaan? Hoe verbind ik de modules met de transformer in dit doosje etc?

Als je alleen maar de kick met midi aan wilt sturen heb je een midi>trigger module nodig.
Wil je meerdere CV's aan gaan sturen, heb je midi>CV nodig.
Heb je een geluidskaart van Motu kan je daar triggers en CV's mee maken, dus aansturen vanuit je DAW.
Op het moment komt het op mij over dat je nog niet precies weet wat elk begrip betekent, maakt niets uit, vraag maar raak.

Verschil van een trigger en een gate is dat een trigger altijd een korte pulse is, goed voor drums.
Een gate kan langer aangehouden worden, zoals je een klavier toets ingeduwd houd. Zolang als de toets in is heb je 5V op je CV uitgang staan....

Thanks voor alle antwoorden jongens. Ik ben ook nog een groentje op dit gebied.

Lijkt er op dat ik liever een midi/cv heb. Ik zal dan iig nog de opties om andere parameters te moduleren.

Back