korg mini ms20 ervaringen?

componenten die ruis lekken.......

ik heb wel eens vreemde dingen gehoort, maar deze is van de week nog niet langsgekomen.....

welke componenten lekken dan ruis volgens jou?

als het ding overmatig hard ruist, dan zullen er zeer waarschijnlijk erge goedkope chineesche chippies inzitten, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk, want die dingen zij zelfs in china al een jaar of 20 op.....
:peukie:

Ik heb ondertussen al 4 Korg MS20 mini's uit de doos gehaald, twee thuis, en twee in de winkel, en allemaal hebben ze last van verschrikkelijk veel ruis op de VCA.
Dwz, dat als je beide VCO"s op de mixer van get bedieningspaneel van de MS dichtzet, en je de toetsen bespeeld je ruis hoort door de main, alsook door de hoofdtelefoon uitgang.
Als het nu een beetje ruis was zou ik zeggen ja, maar met de sint in deze toestand valt niets op te nemen.
Als je de VCO's op de mixer opendraait, en dus de oscillatoren versterkt merk je dat de ruis nog steeds aanwezig is, zie en luister bijgevoegd filmpje.
Het word nog erger als je van een van de twee filters de cut off toedraait, de klank van de oscillatoren wordt doffer, en de ruis neemt de bovenhand, je zit dus altijd met ruis op je zaagtand, pulse, sinus …
Bij Korg wisten ze mij tegengestelde dingen te vertellen, de invoerder zij dat dit normaal was omdat het een analoge synth is.
Als ik hem vertelde dat ik 48 ben, en verschillende originele MS20s gebruikt had in de loop der jaren, die geen ruis hadden, alsook dat ik prof muzikant ben, en een studio vol met nieuw en oude analoge synth's bezit werd het still.
Na enige tijd met Korg contact te hebben gehad kreeg ik een verkoper aan de lijn die toegaf dat hij eigenlijk niet mocht toegeven dat er een probleem was met bepaalde componenten die ruis lekken.
Er zijn ms20 mini die in Japan geassembleerd werden, die hebben het probleem van de ruis niet, maar om aan de grote vraag te voldoen heeft Korg ook een contract uitgegeven aan een Chineese onderaannemer, die de toestellen voor Europa bouwt, deze gebruiken andere goedkopere componenten, vandaar de ruis die uit de mS20 mini komt.
Toestellen die in de US verkocht worden komen rechtstreeks van Japan omdat er restricties op Chineese invoer zijn in de US, de Japanse Korg MS20 mini's hebben geen last van ruis.

Je bent dus gewaarschuwd als je een Mini koopt.

https://www.youtube.com/watch?v=Gg6rnqLaj3s

Hoeveel albums heeft Bikkel al opgenomen?

http://www.discogs.com/artist/Vomito+Negro

Je hebt gelijk. Vanaf nu neem ik alleen nog maar advies aan van Phochos :o:

Ik ga hier verder niet de sfeer verknallen door met jou de discussie aan te gaan. Maar je Discogslijstje is samen met de lengte van je tenen een weinig interessante metriek om toe te voegen aan de kwaliteit van je posts hier :doei:

Inderdaad sjonge, die bakken ruisen, en daar mag ik het duidelijk niet over hebben, als men een 24 bit 192khz opname verwacht van een lekkende VCA, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig?

Inderdaad sjonge, die bakken ruisen, en daar mag ik het duidelijk niet over hebben, als men een 24 bit 192khz opname verwacht van een lekkende VCA, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig?

Dat ze wat ruisen weet iedereen al. Als jij vier keer een exemplaar hebt gehad dat volgens jou beduidend meer ruist dan iedere cleane opname die ik er tot nu toe van gehoord heb omdat die blijkbaar met de superieure Japanse zijn gemaakt dan mag ik best sceptisch zijn over de kwaliteit van de opname die het hele verhaal zou moeten ondersteunen.

Zou namelijk een schandaal zijn als er bepaalde versies zijn die veel meer ruisen. En dan moet je wel met een 24bit 192KHz opname komen.

Dat er versies zijn die ruisen, en versies zijn die NIET ruisen, is volledig toegegeven door de invoerder van KORG Belgie, of heb je mijn begintekst niet gelezen?

nee hoor :engel:

Ja, veel mensen knallen beide OSC volumes vol open op de MS20, het geluid wat dat veroorzaakt is een feature van deze synth.
Ja, mijn beide MS20's (1 OTA filter en 1 IC35 filter) hebben ook behoorlijk wat noise.
Ja, Zelf mijn MS10 met IC35 filter ruist.

Een originele MS20 zonder noise? Dat was dan zeker in de jaren 80 ofzo?

(Nee, ik heb nog geen mini MS20 in het echt bespeelt of 1 op 1 kunnen vergelijken met een originele)
(Ja ik heb hier wel een actueel voorbeeld van de MS20 noise: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1635453&postcount=11)

Welkom Gin!

Met ruis bedoel ik niet de normale ruis die altijd op de uitgang zit, enkele dB of zo, maar de ruis van de mini komt door het filter, door de ADR, je kan er snares en synth fx mee maken, zonder dat er iets door de mixer gaat, en dan bedoel ik echt niet een van de filters resoneren.

Die ruis in je voorbeeld is aanzienlijk, maar ik ben benieuwd hoe het klinkt wanneer je de osc's wel hoort en er gewoon mee wordt gespeeld. Voor zover redelijk wat forumleden hebben aangegeven ruist het wel, maar valt het ook wel weer mee 'in de mix'.
Anyway, sla je slag, nu staan er af en toe MS20's te koop voor 850. Dat zal over een jaar wel weer voorbij zijn ;-)

Inderdaad, dom dat een mens zich laat vangen door een "Chinese" MS remake, een origineel MS en Kenton doen het wel beter.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen de ruis hinderlijk vind als ik een koptelefoon erin prik. Via de output is het beduidend minder, ik heb thuis opnames op tape gemaakt, ging prima. En ook in de 'softere' bassdrones had ik totaal geen ruis. Ik heb alleen wel al van MS-mini geruild omdat de eerste opeen alleen nog bespeelbaar was als je het keyboard patchte. En ik heb ook wel het idee dat de eerste (iets)meer ruiste.

Op welke tafel ga je met de mini inpluggen, is die van heg kwaliteit?, speakers, hebben 2 mini's in de wikkel in Leuven op het systeem ingeplugd, was een windmachine.

Ik moet zeggen dat ik het wel typisch vind dat ik op synthesizerforums altijd redelijk wat mensen in mijn negeerlijst heb staan en bij andere hobbies niet. Trekt toch apart volk aan.

Trekt vooral mensen aan die jaren in hun studio zitten en nog nooit een plaat hebben uitgebracht niet waar? haha

Anyway, sla je slag, nu staan er af en toe MS20's te koop voor 850. Dat zal over een jaar wel weer voorbij zijn ;-)

Dat lijkt me zelfs nu al redelijk onmogelijk worden. Die 1300 prijzen van voor de mini zie ik niet meer vaak, maar onder de 1000 evenmin. Ik ken zelfs al een mini eigenaar die heeft geupgrade naar de originele. Dit zal wel weeer een Model D/Voyager effect krijgen. Zien we vanzelf de komende jaren.

Back