korg mini ms20 ervaringen?

:? Is de rechter MS-20 een lollige DIY modificatie? Dat petspaneel zit immers toch altijd aan de rechterkant, of heeft Korg ooit zelf wat 'omgewisselde' exemplaren gebouwd?

Dit is geen photoshop maar idd iemand die zijn MS20 heeft gemod.

Ik vond die foto op Marktplaats en zette 'm hier op het forum. Het zal je niet verbazen dat ik even later een pb kreeg van de eigenaar, die dus ook op het forum zit

zo, bijzonder inderdaad, is hij linkshandig misschien ?

Korg MS20 mini ruis probleem

Korg MS20 mini ruis probleem

Ik heb ondertussen al 4 Korg MS20 mini's uit de doos gehaald, twee thuis, en twee in de winkel, en allemaal hebben ze last van verschrikkelijk veel ruis op de VCA.
Dwz, dat als je beide VCO"s op de mixer van get bedieningspaneel van de MS dichtzet, en je de toetsen bespeeld je ruis hoort door de main, alsook door de hoofdtelefoon uitgang.
Als het nu een beetje ruis was zou ik zeggen ja, maar met de sint in deze toestand valt niets op te nemen.
Als je de VCO's op de mixer opendraait, en dus de oscillatoren versterkt merk je dat de ruis nog steeds aanwezig is, zie en luister bijgevoegd filmpje.
Het word nog erger als je van een van de twee filters de cut off toedraait, de klank van de oscillatoren wordt doffer, en de ruis neemt de bovenhand, je zit dus altijd met ruis op je zaagtand, pulse, sinus …
Bij Korg wisten ze mij tegengestelde dingen te vertellen, de invoerder zij dat dit normaal was omdat het een analoge synth is.
Als ik hem vertelde dat ik 48 ben, en verschillende originele MS20s gebruikt had in de loop der jaren, die geen ruis hadden, alsook dat ik prof muzikant ben, en een studio vol met nieuw en oude analoge synth's bezit werd het still.
Na enige tijd met Korg contact te hebben gehad kreeg ik een verkoper aan de lijn die toegaf dat hij eigenlijk niet mocht toegeven dat er een probleem was met bepaalde componenten die ruis lekken.
Er zijn ms20 mini die in Japan geassembleerd werden, die hebben het probleem van de ruis niet, maar om aan de grote vraag te voldoen heeft Korg ook een contract uitgegeven aan een Chineese onderaannemer, die de toestellen voor Europa bouwt, deze gebruiken andere goedkopere componenten, vandaar de ruis die uit de mS20 mini komt.
Toestellen die in de US verkocht worden komen rechtstreeks van Japan omdat er restricties op Chineese invoer zijn in de US, de Japanse Korg MS20 mini's hebben geen last van ruis.

Je bent dus gewaarschuwd als je een Mini koopt.

https://www.youtube.com/watch?v=Gg6rnqLaj3s

wat een verhaal!

ik vind dat Korg hier grandioos de fout in gaat als het klopt...... en al die ruisbakken uit de handel moet halen en
de kopers een goedwerkende versie moeten opsturen zonder enige bijkomende kosten.
ze kunnen de ruis-exemplaren aanpassen door de betere componenten er in te solderen en dan alsnog te verkopen.
600 euro is wel wat anders dan 60 euro voor een Monotron (wat eigenlijk ook al veel geld is voor dat ruisding)
en dan mag je kwaliteit verwachten.
ik ben benieuwd hoe alle kopers op planeet aarde hierop zullen gaan reageren. wat zal dit teweeg gaan brengen.

ik heb het idee dat de ruis in mijn exemplaar te doen is.....meestal hoor ik eigenlijk daar niets van . alleen bepaalde situaties maar dan nog...

in de winkel hoorde ik ook ruis, thuis zit ik er heerlijk mee bezig en hindert het me geen ruk…
Op de monopoly draai ik met plezier vaak extra noise open. Misschien is het smaak.

Ik heb ondertussen al 4 Korg MS20 mini's uit de doos gehaald, twee thuis, en twee in de winkel, en allemaal hebben ze last van verschrikkelijk veel ruis op de VCA.
Dwz, dat als je beide VCO"s op de mixer van get bedieningspaneel van de MS dichtzet, en je de toetsen bespeeld je ruis hoort door de main, alsook door de hoofdtelefoon uitgang.
Als het nu een beetje ruis was zou ik zeggen ja, maar met de sint in deze toestand valt niets op te nemen.
Als je de VCO's op de mixer opendraait, en dus de oscillatoren versterkt merk je dat de ruis nog steeds aanwezig is, zie en luister bijgevoegd filmpje.
Het word nog erger als je van een van de twee filters de cut off toedraait, de klank van de oscillatoren wordt doffer, en de ruis neemt de bovenhand, je zit dus altijd met ruis op je zaagtand, pulse, sinus …
Bij Korg wisten ze mij tegengestelde dingen te vertellen, de invoerder zij dat dit normaal was omdat het een analoge synth is.
Als ik hem vertelde dat ik 48 ben, en verschillende originele MS20s gebruikt had in de loop der jaren, die geen ruis hadden, alsook dat ik prof muzikant ben, en een studio vol met nieuw en oude analoge synth's bezit werd het still.
Na enige tijd met Korg contact te hebben gehad kreeg ik een verkoper aan de lijn die toegaf dat hij eigenlijk niet mocht toegeven dat er een probleem was met bepaalde componenten die ruis lekken.
Er zijn ms20 mini die in Japan geassembleerd werden, die hebben het probleem van de ruis niet, maar om aan de grote vraag te voldoen heeft Korg ook een contract uitgegeven aan een Chineese onderaannemer, die de toestellen voor Europa bouwt, deze gebruiken andere goedkopere componenten, vandaar de ruis die uit de mS20 mini komt.
Toestellen die in de US verkocht worden komen rechtstreeks van Japan omdat er restricties op Chineese invoer zijn in de US, de Japanse Korg MS20 mini's hebben geen last van ruis.

Was het te veel moeite om het op de line in op te nemen en met de oscillatorvolumes vol open?

MS 20 Mini noise probleem

MS 20 Mini noise probleem

Speelt men altijd met de twee VCO's op de mixer vol open? wat een afregeling zeg !! er zit altijd ruis op de achtergrond, dit is voor mij een low low budget synth van Korg, effe snel poen pakken met de naam MS20 zonder kwaliteit te leveren, in het vakjargon noemen ze dit "lekkende componenten" goedkope stukken in het vlaams.

Bij mijn exemplaar heb ik geen last van ruis-overlast. Misschien is het bij sommige exemplaren meer dan bij andere.

Korg MS20 mini noise probleem

Korg MS20 mini noise probleem

En het is nu niet dat ik een leek ben op het gebied van analoge synth's, ik heb nog niets zo hard horen ruisen in de 30 jaar dat ik deze bakken gebruik, misschien wel een monotron, die is NOG goedkoper gemaakt.

Attachments

• 1495457_10202006706840806_851111045_n.jpg
    1495457_10202006706840806_851111045_n.jpg
    47,4 KB · Bekeken: 64
En het is nu niet dat ik een leek ben op het gebied van analoge synth's, ik heb nog niets zo hard horen ruisen in de 30 jaar dat ik deze bakken gebruik, misschien wel een monotron, die is NOG goedkoper gemaakt.

Ik snap niet waarom dertig jaar ervaring met synthesizers een overtuigend argument zou moeten zijn. Als je dertig jaar met synths bezig bent weet je hoe je een fatsoenlijke opname maakt neem ik aan.

Back