Is de ms20 (mini) geen leuk begin voor een modular?
Eerst nog een extra envelope erbij, daarna nog een extra lfo?
Zelf ben ik nog lang niet zo ver, maar het leek me wel interessant voor in de toekomst.
De Korg is niet volledig modulair maar zogenoemd semi-modulair.
Het signaalpad ligt vast. van oscillatoren naar filters naar VCA en output.
zonder het patchpanel te gebruiken is de ms-20 al een compleet werkende synthesizer
met standaard functies.
je kan dus niks veranderen aan het signaalpad maar wel de verschillende aansturingen / modulaties anders patchen.
En daarbij krijg je via het patchpanel extra mogelijkheden zoals een sample & hold, een modulatie-wheel en trigger knop en ook CV en trigger in/out.
en last but not least een module waar je externe geluid kan mixen met de Korg. dat geluid kan door de filters en VCAs worden gemoduleerd. en extern geluid kan ook omgezet worden van frequentie--->CV en Volume-->CV.
Dus je kan wel een Korg aanschaffen en er extra modulaire modules bij kopen maar je zal nooit dat basis signaalpad kunnen doorbreken en altijd dat semi-modulair systeem houden.
in een volledig modulair systeem is niets met elkaar verbonden en moet je van nul af je eigen signaalpad bouwen maar zijn de mogelijkheden dus bijna onbeperkt.
ik ben tevreden met de beperking van de Korg omdat ik er juist door geïnspireerd door wordt en niet verstrikt raak in te veel mogelijkheden. in mijn muziek staat synthetisch geluid en klanken ook niet op de voorgrond..