Muziek maken voor uitgever en afkopen rechten, advies? Tips?

als je een CD in eigen beheer wilt uitbrengen moet je daarvoor centjes betalen aan BUmaStemra.

:

dat kan niet waar zijn... :duivels:

als je alles zelf al betaald voor je EIGEN product???? :stupid:duivels:

En dan nog dit: Als ik muziek zou maken voor (bijv) een Film, documentaire of tv programma (wat niet ondenkbaar is) is het dan wél handig om lid te zijn van BS, of gebeurd dat meestal ook op basis van Buy-out. Iemand daar een idee over?

het is wat ingewikkelder en er zijn geen vaste regels voor. je kiest 'samen' met een opdrachtgever een constructie.

je kan afspraken/ contract op stellen over:

-hoe lang de muziek gebruikt mag worden
-in welke werelddelen
-waarvoor en hoe
enzovoort
alle rechten afstaan en eenmalig uitbetaald krijgen (maar dat hoeft niet te betekenen dat je al je rechten echt helemaal kwijt bent)
een vergoeding voor de opdracht en verder vergoeding bij winst
enzvoort,envzoort..hoera, de wereld van handel en poen!

je krijgt geld voor het uitvoeren van de opdracht maar zodra het publiekelijk wordt gebruikt daar ook weer geld over via BUmaStemra. dat staat los van elkaar. Buma krijgt natuurlijk geen deel van je opdracht-uitbetaling.

Misschien kan je BS inruilen voor een minder arrogante concurrent die wel jouw belangen verdedigt? Het monopolie van B/S is afgelopen, dus verander als ze niets kunnen/willen betekenen voor jou.

maar hoe zit het met de Sena dan? wat doet die?

Hmmm, is het niet net zoals bij buurtcommités? De grootste zeurpieten krijgen hun zin?
Misschien moeten critici juist lid worden van buma/stemra en dan vergaderingen gaan platlopen....:-P

Maar ik ben maar een leek hoor.... :-S

Hmmm, is het niet net zoals bij buurtcommités? De grootste zeurpieten krijgen hun zin?
Misschien moeten critici juist lid worden van buma/stemra en dan vergaderingen gaan platlopen....:-P

Maar ik ben maar een leek hoor.... :-S

ik ben een ras-zeurpiet maar een hele slechte zakenman! :-)

creatieve mensen zijn ook geen zakenmensen
en andersom

Gewoon je tracks verkopen... zeg gewoon dat buurvrouw Hannie het heeft gemaakt.. en laat via haar uitbetalen..

Sluit je zo'n contract met Buma af op persoonlijke titel, of onder een artiestennaam/rechtspersoon?

In het laatste geval zou je misschien nog onder een alias kunnen gaan werken voor die andere klus?

dat kan niet waar zijn... :duivels:

als je alles zelf al betaald voor je EIGEN product???? :stupid:duivels:

Klopt. Ik heb een paar jaar geleden een prijs gewonnen waarmee ik 1000 cd's mocht laten maken. Ik moest toen inderdaad betalen aan Buma. (volgens mij iets van 350 euro). Anders mag de CD fabriek NIET gaan persen. (en je betaalt ook nog contributie, volgens mij 75 euro per jaar).

De kwestie is dus: Wanneer levert het lidmaatschap datgene op wat het rechtvaardigd?

Ik voel er op zich wel wat voor om Buma op te zeggen en gewoon alles rechtstreeks af te handelen, maar mocht die muziek gebruikt gaan worden voor dingen als TV, Film, commercial etc die publiekelijk worden vertoond, dan heb ik dus geen rechten meer op verdere betaling? Ik moet uiteraard navragen bij de uitgever wat er in een dergelijk geval gebeurt lijkt me.

Sluit je zo'n contract met Buma af op persoonlijke titel, of onder een artiestennaam/rechtspersoon?

In het laatste geval zou je misschien nog onder een alias kunnen gaan werken voor die andere klus?

Gewoon op persoonlijke naam. Die is rechthebbende. De muziek die ik in opdracht maak doe ik vanuit mijn eigen zaak als zzp-er. (ik werk als freelance sounddesigner, engineer en componist)

Klopt. Ik heb een paar jaar geleden een prijs gewonnen waarmee ik 1000 cd's mocht laten maken. Ik moest toen inderdaad betalen aan Buma. (volgens mij iets van 350 euro). Anders mag de CD fabriek NIET gaan persen. (en je betaalt ook nog contributie, volgens mij 75 euro per jaar).

De kwestie is dus: Wanneer levert het lidmaatschap datgene op wat het rechtvaardigd?

Ik voel er op zich wel wat voor om Buma op te zeggen en gewoon alles rechtstreeks af te handelen, maar mocht die muziek gebruikt gaan worden voor dingen als TV, Film, commercial etc die publiekelijk worden vertoond, dan heb ik dus geen rechten meer op verdere betaling? Ik moet uiteraard navragen bij de uitgever wat er in een dergelijk geval gebeurt lijkt me.

copyrights ben je ook niet zo maar kwijt. de maker is DE MAKER van iets!

die uitgeverij probeert misschien ook wel het zo te regelen dat het voor hun het voordeligst is, hetzelfde moet jij ook doen!

klinkt stoer, maar ik had hier Henny Vrienten van Doe maar hier over aan de telefoon, hij zie tegen me: ik laat alles door mijn advocaat nakijken!

ja, die kan een advocaat moeiteloos betalen...

Wanneer je over die verkoop van stukken tot een goede deal kunt komen kun je toch je Buma lidmaatschap heel kort daarvoor opzeggen, en als het dan ooit daadwerkelijk nut kan hebben weer Buma lid worden?

BUma contract loopt van jaar naar jaar.

O.k., dat wist ik niet.

Maar wanneer je nu, of volgende maand, zou willen opzeggen zal dat toch mogelijk zijn? Niemand zal je kunnen dwingen lid te kunnen blijven.

Ik neem aan dat de enige 'consequentie' dan is dat je voor de rest van het lopende jaar geen gebruik meer kunt maken van hun 'diensten' (ahum) terwijl je daarvoor wel betaald hebt.

Back