Bass
Gepokt en gemazeld
als je een CD in eigen beheer wilt uitbrengen moet je daarvoor centjes betalen aan BUmaStemra.
:
dat kan niet waar zijn...

als je alles zelf al betaald voor je EIGEN product????

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
als je een CD in eigen beheer wilt uitbrengen moet je daarvoor centjes betalen aan BUmaStemra.
:

En dan nog dit: Als ik muziek zou maken voor (bijv) een Film, documentaire of tv programma (wat niet ondenkbaar is) is het dan wél handig om lid te zijn van BS, of gebeurd dat meestal ook op basis van Buy-out. Iemand daar een idee over?
als je alles zelf al betaald voor je EIGEN product????![]()
PDF van Oboema Stemra:
http://www.google.nl/url?q=http://w...k9y3ag&usg=AFQjCNGKLEwKlkzS7WR_nhcd8WRPBYChwg

Hmmm, is het niet net zoals bij buurtcommités? De grootste zeurpieten krijgen hun zin?
Misschien moeten critici juist lid worden van buma/stemra en dan vergaderingen gaan platlopen....:-P
Maar ik ben maar een leek hoor.... :-S
Er is vast een creatieve manier om vergaderingen plat lopen.... :-)creatieve mensen zijn ook geen zakenmensen
en andersom
als je alles zelf al betaald voor je EIGEN product????![]()
Sluit je zo'n contract met Buma af op persoonlijke titel, of onder een artiestennaam/rechtspersoon?
In het laatste geval zou je misschien nog onder een alias kunnen gaan werken voor die andere klus?
Klopt. Ik heb een paar jaar geleden een prijs gewonnen waarmee ik 1000 cd's mocht laten maken. Ik moest toen inderdaad betalen aan Buma. (volgens mij iets van 350 euro). Anders mag de CD fabriek NIET gaan persen. (en je betaalt ook nog contributie, volgens mij 75 euro per jaar).
De kwestie is dus: Wanneer levert het lidmaatschap datgene op wat het rechtvaardigd?
Ik voel er op zich wel wat voor om Buma op te zeggen en gewoon alles rechtstreeks af te handelen, maar mocht die muziek gebruikt gaan worden voor dingen als TV, Film, commercial etc die publiekelijk worden vertoond, dan heb ik dus geen rechten meer op verdere betaling? Ik moet uiteraard navragen bij de uitgever wat er in een dergelijk geval gebeurt lijkt me.
BUma contract loopt van jaar naar jaar.