Origineel geplaatst door omc
Is het een aanrader om een softsampler te gebruiken als je bv fruityloops gebruikt. Hierin laad je namelijk ook gewoon wav files. Je zou die Kontakt als vst plugin kunnen gebruiken maar waarom zou je dat doen? Ivm de effecten die je eroverheen kan gooien? Dat is eigenlijk de enige reden die ik tot nu toe heb kunnen ontdekken, maar wellicht zijn er nog anderen redenen? Ik kom uit de trackers wereld en weet niet beter als wavs inladen in het programma waar je mee werkt. Heb dus nooit met een sampler gewerkt en weet ook pas sinds kort dat daar allerlei filter mogelijkheden opzitten.
Een sampler is veel meer dan alleen drumbeats & loopjes, als dat zo zou zijn zouden de samplermakers allang failliet zijn.
dat kun je inderdaad ook prima met fruitloops of dergelijke software doen.
Een goeie sampler stelt je ook in staat min of meer je eigen "rompler" samen te stellen, wat ik bedoel is dat je je eigen library aan sounds (intrumenten) kunt samenstellen. Zo kun je samplecd's kopen met allerlei verschillende pianos of strings. Misschien voor de dance mensen onder ons niet zo interessant, maar neem van mij aan dat in het live musici gebeuren hardware samplers nog steeds geprefereerd worden boven softsamplers. De kwaliteit van de sampler is dus sterk afhankelijk voor je dynamiek van je geluid (daarom zal een piano sample op kurzweil/emu beter klinken dan op zeg een oude AKAI sampler)
Sample libraries met degelijke pianos of specifieke synthsounds vereisen wel een beetje goeie FX processor & filters. Qua softsampler heb je dan wel Tascam Gigastudio dat zou een optie zijn, en deze sampler heeft op sommige punten voordelen, zoals dat je gigabit grote pianosamples erin kan gooien, welke alle concurrentie op hardware gebied wegveegt. Echter dit is een zeer prijzig pakketje (ook idiote hardware voor nodig) en het is geen "synth", qua geluidsbewerking stelt het niets voor, dus weer minder bruikbaar voor vintage sounds ed. Bovendien vreet het HDD & processor power, en dat maakt het zeer onaantrekkelijk voor liveoptredens, er zitten niet voor niets in de meeste synths PCMCIA slots of smartcards of enkel alleen geheugen. HDD blijft een onbetrouwbaar medium. Niet voor de hobbyist natuurlijk, maar voor grote optredens neemt men geen enkel risico.