www.vinyltracks.nl

dj-lowphat

LostP
Iemand ervaringen met dit bedrijfje?
Ik weet dat er een heleboel andere persers zijn, maar vrijwel allemaal beginnen ze vanaf een oplage van 50. Vinyltracks lijkt hierin een uitzondering.

Ik ben een leek, maar het volgende valt mij wel op:

De door ons geleverde platen zijn vergelijkbaar met echt vinyl. De gebruikte materialen zijn even slijtvast als een echte vinylplaat en hebben dezelfde levensduur.

Overschrijding van de genoemde tijden heeft een negatieve invloed op de kwaliteit en volume van het eindproduct. Een kleine overschrijding is natuurlijk mogelijk, maar probeer de onderstaande tijden aan te houden.

7"
45 rpm - 4 minuten
33 rpm - 5 minuten

12"
45 rpm - 8 minuten
33 rpm - 12 minuten

Het is dus geen echt vinyl (wat dan wel?) en de beschikbare tijd op een 12" lijkt mij nogal kort.

Iemand met een 3D printer ofzo :D?

Het is dus geen echt vinyl (wat dan wel?) en de beschikbare tijd op een 12" lijkt mij nogal kort.

Naja 12 minuten is ook op normaal vinyl wel een beetje de standaard toch? Als het meer wordt gaat het hard achteruit daarna altijd

Ik zei al, ik ben een leek...

Een langspeelplaat, ook wel vinylplaat genoemd, vaak afgekort tot lp of elpee, is een van vinyl gemaakte grammofoonplaat van 30 cm (12 inch) diameter, die aan elke kant ruimte biedt aan 20 à 30 minuten muziek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Langspeelplaat

Op zich zijn die tijden niet zo raar....hou zelf 9 minuut en 12 minuut aan......dan heb je een optimale situatie voor je vinyl en de geluidsdruk.

Een maximum van 12min. per kant is inderdaad redelijk standaard voor vinyl.
Ik vind het alleen zo tricky dat dit bedrijf zo goedkoop is in vergelijking met anderen, zoals bijvoorbeeld www.myownrecord.com. En daarnaast adverteert op marktplaats.
Ervaringen zijn dus meer dan welkom, want het klinkt bijna te mooi om waar te zijn :-)

Er wordt in jouw quote niet gerept over de kwaliteit van je geluid als je hem helemaal volprakt.

Klopt, maar dan zou de genoemde 20 minuten toch behoorlijk veilig moeten zijn?
Maar het is wellicht off-topic.

Het is mij opgevallen dat nieuwe LP's, zeg maar van 12 tracks, als dubbel worden geperst: A-kant 3 tracks, ongeveer 12 minuten dus (en zo de anderen). Vroeger had je dus 9 tracks (vaak: A: 5 nummers en B: 4, dus ongeveer 20 minuten per kant), blijkbaar is het net goed genoeg als ik bovenstaande zo lees.

Wat ik niet helemaal begrijp is "Het is dus geen echt vinyl"... Bestaat er dus een dergelijk formaat?

Ik droom om eens een vinyl uit te brengen, ik zal dit topic in de gaten houden :)

Bovenstaande tijden zijn vrij normaal. Ik hou voor een 12"op 45 altijd max 9 minuten aan per kant.
En dat is dan bassheavy muziek. Op 33 moet je voor een LP niet over de 20 minuten gaan en rekening houden met welk materiaal je aan het einde vd plaat wil zetten.

Wat de prijs hier ook drukt is dat er geen labels bij zitten. Bij een normale perserij dien je bijv minimaal 1000 labels te bestellen. Ook wordt er nergens gezegd dat er sleeves bij zitten. En ik denk niet dat ze standaard vinyl mastering gebruiken maar er gewoon een plug op loslaten die ervoor zorgt dat de cutting head heel blijft.

Ik heb trouwens eens één bij myownrecord gedaan, oftewel Lex van Coevorden die volgens mij vanalles wel in de muziekindustrie heeft gedaan.

Bij hem komt de plaat als whitelabel in een innersleeve met zwarte disco bag.
Volgens mij kon je de titel wel op het label krijgen maar daar heb ik toen niet voor gekozen.
Muziek staat er perfect op.

@theuntitled ik was hem ook tegengekomen en vond het verschil in prijs t.o.v. vinyltracks.nl zo bizar. Bij vinyltracks betaal je voor een 12'' A+B 30euro en bij myownrecord is dat meer dan het dubbele namelijk 75euro! 30euro vind ik eerlijk gezegd ook een beetje aan de goedkope kant en mijn gevoel zegt dat de kwaliteit mogelijk niet al te best zal zijn. Kun je verder ook wat meer specifieks zeggen over de kwaliteit bij myownrecord?
Overige ervaringen, in het specifiek met vinyltracks.nl, zijn zeer welkom.

Ik denk dat ze gebruik maken van een Vestax of een cutter van vinylrecorder, een soort van cutter voor op een technics 1200.
Op zich een leuke techniek, kan best OK uitpakken maar is op zeker niet te vergelijken met wat bijvoorbeeld een Neumann vms70 doet.
Hoe het gaat klinken? Ik heb geen idee.. voor de prijs zou je er eentje kunnen laten cutten en zien wat er gebeurd, maar als je meer wil zou ik toch echt voor een kleinere oplage echte persingen gaan.
Mijn gevoel zegt een zacht gesneden vinyl met veel surface noise.

@da goose Thanks voor het meedenken.
Wanneer het zou kloppen wat je zegt, betekent dit dan ook dat het vinyl na bijv. 50 keer draaien hoorbaar kwaliteitsverlies heeft?

Verdere ervaringen zijn meer dan welkom!

@da goose Thanks voor het meedenken.
Wanneer het zou kloppen wat je zegt, betekent dit dan ook dat het vinyl na bijv. 50 keer draaien hoorbaar kwaliteitsverlies heeft?

Verdere ervaringen zijn meer dan welkom!
Na 50x draaien heb je ook met 'echt' vinyl al kwaliteitsverlies hoor. Het is toch een mechanische naald die door een plastic groef heen gaat, dat slijt sowieso altijd hoe je het ook bekijkt. Maar of dat verlies het grootste 'probleem' is denk ik niet, ik zou me daar niet druk om maken. Ik heb een lacquer liggen hier thuis met locked grooves en zelfs die zijn na een half uurtje achter elkaar laten loopen nog steeds hoorbaar door de ruis heen. Een lacquer is gemaakt van behoorlijk zacht materiaal.
Ik denk overigens dat je het materiaal van deze vinyls zelf een beetje kunt vergelijken met een gekleurde vinyl, wat eigenlijk ook helemaal geen vinyl is maar een zachter soort kunststof, wat ook sneller slijt en al veel meer surfacenoise heeft van zichzelf. Dat het materiaal zachter is is logisch, want er moet toch gesneden kunnen worden en dat kan niet rechtstreeks in echt vinyl omdat dat veel te hard is. Dit is een beetje een tussenweg.

Overigens heeft een neumann (vms70/80) een versterker om de snijkop aan te sturen van iets van 2x 450watt en ik meen dat de vestax iets van 2x 80watt heeft. Zegt niet alles natuurlijk, maar laat ik het zo zeggen.. de heren bij neumann weten/wisten wel waar ze mee bezig waren. :engel:

Overigens.. misschien leuk om een stukje synthforum geschiedenis (2002) naar boven te toveren :smeris:: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=8085

Ik las laatst tot mijn verrassing dat masters voor vinyl meestal digitaal zijn (CD/DAT). Ook bij de genoemde bedrijven kun/moet je de muziek digitaal aanleveren. Nu weet ik dat vinyl de wonderbare eigenschap heeft om te 'veranalogiseren' maar naast het gemak lijkt het mij een beetje het doel voorbij te schieten. Zou het mogelijk zijn om HD muziek aan te levern (96-192Khz) of nog beter analoog?

Back