Origineel geplaatst door cooper
Indien we genoeg c/c++ programmeurs kunnen strikken voor dit idee, waarom niet direct de steinberg VSTi interface gebruiken.
Omdat bij het coderen van een VSTi van scratch veel te veel komt kijken... daar moet je echt veel tijd voor hebben en de SDK is echt zwaar Object Oriënted geschreven voor pro-developers.
Een module voor synthedit schrijven is vrij eenvoudig, omdat de syntax van de sources zeer gemakkelijk te begrijpen is. Je moet maar in 1 c-file 3 functies aanpassen... het is ook zeer eenvoudig omdat je gewoon puur een paar in's en out's definiëerd en een algoritme schrijft dat alles per sample verwerkt.
Voordelen van synthedit zijn :
- Basis-modules die in elke synth ongeveer hetzelfde zijn, hoef je helemaal niet implementeren, die zitten al in synthedit of zijn al door iemand anders geschreven. Je hoeft (moet niet) enkel dingen zelf te schrijven die een karakter aan je synth geven zoals bvb. een filter of een speciale oscilator.
- Parameters, knopjes, layout en GUI-code hoef je niet te programmeren, maar dat teken je gewoon uit. Je moet alleen wat prutsenmet de bitmaps van de skin om een eigen look te krijgen. Om gewoon nog maar te onderzoeken hoe je je parameters in de sources van de Steinberg SDK definiëerd, ben je al dagen kwijt.
- Kwa sound kun je met synthedit alles als je zelf ook modules schrijft.
Het enige nadeel dat synthedit volgens mij zou hebben, is het feit dat je je qua interface wat aan de beperkingen en regels van synthedit moet houden. Maar ja, beperkingen stimuleren de creativiteit vind ik...
Ik denk ook niet dat het interessant zou zijn voor de meeste synthforummers als het een pure OO C++ aangelegenheid wordt, waar een normale mens geen iota van begrijpt. Het probleem is ook dat je daar echt heel veel werk en tijd in moet steken, tijd die de meeste mensen niet hebben. Misschien zijn er wel mensen die enthousiast hier aan willen beginnen, maar of ze het ook volledig gaan afwerken is een goeie vraag...
Hou het gewoon bij synthedit. Dat is nog vrij eenvoudig te begrijpen voor iemand die iets van synths kent, maar niet echt een hogere informatica opleiding heeft genoten.