Synthforum VSTi ideeën thread

analogue drummer

analogue drummer

Er moet's een VSTI drummachine komen ala jomox xbase09 - tr808/tr909 die is opgebouwd uit osc's e.d. in plaats van samples. Waldorf's Attack komt in de buurt maar daar is nog te veel op aan te merken..

Alterex...

6Drumsynth.gif

< 6DrumSynth >

ff oftopic:
Ik kan er als leek-programmeur echt niet bij hoe je over 'sound' kan praten bij het programmeren. :confused:
Hoe moet je dan denken, "hmmm misschien als ik die parameter op 50 zet en die op 20 dan klinkt het zo?"

ideetje, misschien kan je een soort-van audio-input erop bouwen; letterlijk of in de vorm van een sample als geluidsbron (met een lengte-limiet) ipv de osc. Dan kan je nog meer met de filters en envelopes. Moet toch kunnen? heb het volgens mij nog niet gezien op de softsynths die ik geprobeerd heb. Wel allerlei wavevormen die je dan kan samplen maar niet complete samples of streaming audio door je softsynth filter. Dat heb ik nog niet gezien. Maar het zit wel op heeeel veel oude bakken...

dus:
- audio input of mogelijkheid een sample als waveform te nemen
- is arpeggiator/sequencer al genoemd?
- de mogelijkheid om naar verschillende outputs te routen van je kaart? (misschien te ingewikkeld,geen idee van)
- als dat routen niet kan, dan zou panning op elke oscillator met een lfo input erop errug cool zijn (ala Albino idd)
- chorus/delay/flanger/echo effecten erop
- vergeet portamento niet.... liefst apart op elke osc :{
- een (logische) delay op 1 van de LFO's. of allemaal natuurlijk, nog beter. dan wordt het echt een bere-synth

volgens mij krijgt iemand het heel druk hierzo :D weet waar je aan begint! whehe

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sander02
ff oftopic:
Ik kan er als leek-programmeur echt niet bij hoe je over 'sound' kan praten bij het programmeren. :confused:
Hoe moet je dan denken, "hmmm misschien als ik die parameter op 50 zet en die op 20 dan klinkt het zo?"

Je kunt luisteren wat je doet in Synthedit :D
En idd jullie vragen wel heel veel maar misschien kunnen we samen iets mooi's maken..........

En wat betreft filteren misschien een idee om een filterbox te maken als VST Plug ?

Origineel geplaatst door Sander02
ff oftopic:
...abstract kunnen denken, weten welke 'ingredienten' er nodig zijn en tegelijkertijd de patch al in gedachten hebben...
een goede beheersing van het 'vertalen' van wat je hoort naar een synthse dus... :)

ff weer 'ON' dan toch...
is het geen idee om mensen eerst met wat kleine schakelingen (die toch redelijk origineel zijn) te laten komen en vervolgens te kijken welke we kunnen in-passen in het uiteindelijke design..?

Bedoel je dat van die filterbox als idee paralel aan deze? dat moet toch in 1 en dezelfde softsynth kunnen? je hebt iig geen last van ruimtegebrek in de chassis van een synth!

Ik weet wat je bedoeld maar zover ik weet is dat in de huidige sequensers nog niet mogelijk (althans in SX niet) of je moet ze direct als effect inladen....... (correct me if i'm wrong)

sIs het niet beter eerst een taakverdeling te maken met wie wat doet?

Anders werkt iedereen maar aan het zelfde.
Qua layout kunnen we het beste een contest houden denk ik.
Het heeft geen zin nu al layouts te gaan maken als we niet eens weten vat voor specs en functies de synth krijgt.

Karakter!

Karakter!

Lieden!

Heerlijk initiatief! Een heel eigen synth!

Wat mij nou eens redelijk 'revolutionair' lijkt is om een 'character switch' te implementeren...

-wat bedoel je daar mee Bert? vertel het ons! vertel het ons! niet te snel, we schrijven mee!

De 'opbouw' en karakteristieken van filters en oscilators bepalen voor een groot deel het karakter van een synth. analoog klinkt levendiger, Nord klinkt koeler, Virus klinkt 'dance', etc etc. Zou het niet helemaal geweldig zijn als je tussen een stuk of 5? 10? 20? verschillende soorten 'characters' zou kunnen kiezen? Een karakter bijv. met een rauwe/fluctuerende osc met ditto filters?
Als ik dit zo schrijf denk ik eraan (maar het wordt natuurlijk wel wéér ingewikkelder), om dit zowel bij de OSC als bij de FILTER sectie te doen... zodat je bijv. met een MOOG OSC en een EMU filter (of andersom!) kunt spelen in één synth...
Mijn Z1 heeft iets vergelijkbaars (diverse soorten OSC's en filter types) maar het karakter verandert niet heel wezelijk...

Verder:
- ADSR per OSC?
- is het mogelijk additief te werken in een (zoals het er nu op lijkt) subtractieve synth? Kun je harmonischen toevoegen/weghalen aan het eindresultaat (voor filters)?
- 6-12-18-24-30-36-etc dB/oct filters?
- subOSC?
- noise (pink & white & ?)

Of misschien een overzichtelijke Fourier synth? met x-tig parameters: f(x) = y1*x+y2*x*sin(y3x+z1)+y4*x*sin(y5*x+z2)+etc. (sin mag natuurlijk ook cos zijn, en + mag ook - zijn). mooi zou dan zijn om de golf op een scherm te kunnen zien...

ZO! meer ideeën dan oplossingen... ik heb geen idee hoe dit de DSP benodigdheden beïnvloed... maar het zal niet minder worden!

Groet,
Roy

leuk idee lijkt mij (ben er wel wat laat bij precies) om een VSTi te maken. Alleen heb ik de indruk dat jullie allemaal voor een klassieke subtractieve synthesis gaan met de VCO/VCF/VCA-layout... zo zijn er helaas al wat te veel softsynths vind ik. Niet dat ik niet zou willen meewerken aan een subtractieve synth, maar denk er toch eens over na.

anywayz... als je een C++ programmeur nodig hebt voor wat extra synthedit-modules, "I'm all yours" ...
Om met synthedit iets met karakter te maken, implementeer je toch best ook wat eigen modules. De betere synthedit-ontwikkelaars (zoals bvb. m'n favoriet : e-phonic) doen dat allemaal...

Als je goed C++ kent is er echt niets aan omdat de SDK van synthedit echt heel duidelijk is.

Kijk effe naar m'n website (scroll naar beneden) als je wat van m'n modules wenst te checken :
http://home.pi.be/~vanromo1

Re: Karakter!

Re: Karakter!

Origineel geplaatst door Lacertus

De 'opbouw' en karakteristieken van filters en oscilators bepalen voor een groot deel het karakter van een synth. analoog klinkt levendiger, Nord klinkt koeler, Virus klinkt 'dance', etc etc. Zou het niet helemaal geweldig zijn als je tussen een stuk of 5? 10? 20? verschillende soorten 'characters' zou kunnen kiezen? Een karakter bijv. met een rauwe/fluctuerende osc met ditto filters?
Als ik dit zo schrijf denk ik eraan (maar het wordt natuurlijk wel wéér ingewikkelder), om dit zowel bij de OSC als bij de FILTER sectie te doen... zodat je bijv. met een MOOG OSC en een EMU filter (of andersom!) kunt spelen in één synth...
Mijn Z1 heeft iets vergelijkbaars (diverse soorten OSC's en filter types) maar het karakter verandert niet heel wezelijk...

Verder:
- ADSR per OSC?
- is het mogelijk additief te werken in een (zoals het er nu op lijkt) subtractieve synth? Kun je harmonischen toevoegen/weghalen aan het eindresultaat (voor filters)?
- 6-12-18-24-30-36-etc dB/oct filters?
- subOSC?
- noise (pink & white & ?)

Of misschien een overzichtelijke Fourier synth? met x-tig parameters: f(x) = y1*x+y2*x*sin(y3x+z1)+y4*x*sin(y5*x+z2)+etc. (sin mag natuurlijk ook cos zijn, en + mag ook - zijn). mooi zou dan zijn om de golf op een scherm te kunnen zien...

Veel leuke ideeën... dat word wel veel programmeerwerk omdat er voor de meeste van die dingen nog geen modules bestaan, maar dat programmeren in C++ wil ik graag doen als het resultaat iets word dat ikzelf goed kan gebruiken...
Misschien een leuk idee zou ook kunnen zijn om meerdere VSTi's te maken met meerdere 'ontwikkelings'-groepjes. Normaal gezien kan je met 2/3-man gerust op een week een VSTi afwerken met synthedit : 1 of 2 man voor de synth en iemand voor de skin. Ik heb dit reeds gedaan met "isniezot" en dat ging wel vlot... (hij moet alleen nog altijd een grafische bug oplossen zoals hij beloofd had)

Laatst gewijzigd:
Re: analogue drummer

Origineel geplaatst door Alterex
Er moet's een VSTI drummachine komen ala jomox xbase09 - tr808/tr909 die is opgebouwd uit osc's e.d. in plaats van samples. Waldorf's Attack komt in de buurt maar daar is nog te veel op aan te merken..

bestaat reeds in veelvouden... zoek op google eens naar "e-phonic drumatic" of "errsdrum"

Indien we genoeg c/c++ programmeurs kunnen strikken voor dit idee, waarom niet direct de steinberg VSTi interface gebruiken. Zo kunnen we het CPU gebruik veel beter in de hand houden en weten we wel haast zeker dat het geen synthedit cloon zal worden.

Ik ben het met vorige sprekers eens dat - indien jullie iets unieks willen hebben - heel erg veel aandacht naar de filter sectie moet gaan. De meeste klassiekers onderscheiden zich door hun filters. Dit is tevens het moeilijkste gedeelte.

Verder ben ik het met bambamstudio eens dat voordat enthousiastelingen zich in het coderen storten we eerst de requirements oftewel de eisen van de synth kraakhelder moeten definieren. Anders zal veel energie en ideeen verloren gaan.

Verder zullen we een mechanisme moeten vinden om de implementaties uit te wisselen ala een open source project. Dat zal niet zo eenvoudig worden en zal discipline vergen.

En zoals altijd: hou het vooral simpel in het begin. De fratsen komen later wel.

Origineel geplaatst door cooper
En zoals altijd: hou het vooral simpel in het begin. De fratsen komen later wel.

Mee eens!

Liever een versie 1.0 die meteen goed bruikbaar is (goed geluid lijkt me een eerste vereiste), dan 100 versies 0.8xx die veel kunnen maar niet klinken...

Voorzet voor de naam (het beestje moet toch een naam hebben?): DS Forsyn (just a thought)

Groet,
Roy

Indien we genoeg c/c++ programmeurs kunnen strikken voor dit idee, waarom niet direct de steinberg VSTi interface gebruiken. Zo kunnen we het CPU gebruik veel beter in de hand houden en weten we wel haast zeker dat het geen synthedit cloon zal worden.

Ik ben het met vorige sprekers eens dat - indien jullie iets unieks willen hebben - heel erg veel aandacht naar de filter sectie moet gaan. De meeste klassiekers onderscheiden zich door hun filters. Dit is tevens het moeilijkste gedeelte.

Verder ben ik het met bambamstudio eens dat voordat enthousiastelingen zich in het coderen storten we eerst de requirements oftewel de eisen van de synth kraakhelder moeten definieren. Anders zal veel energie en ideeen verloren gaan.

Verder zullen we een mechanisme moeten vinden om de implementaties uit te wisselen ala een open source project. Dat zal niet zo eenvoudig worden en zal discipline vergen.

Idd daar zit wat maar wie kan er zo de ''echte'' plug ins programmeren....
DUS WIE DIT GOED KAN EN TIJD OVERHEEFT............................
(maak ik wel presetjes :D)

Origineel geplaatst door Alterex

eh...ons ge-eerde forumlid Pie heeft een VSTi gemaakt, genaamd drumatic, die imho ver boven attack uitstijgt qua bruikbaarheid en toegankelijkheid en ook nog es vette sounds heeft, en het mooiste: graaties is

www.e-phonic.com

Ik denk idd ook dat we het simpel moeten houden dus

2 a 3 oscillatoren
2 envelopes
2 filtertypes

en nog wat fx misschien.......

Is er iemand misschien met een MiniMoog of zo iets die hier dan misschien wat pure golfvormen kan dumpen (Dus cutoff open resonantie dicht) op als het kan (in eerste instantie 32 bit floatingpoint of anders 24bit/96k
Mag ook een andere hardware synth zijn .....................
Maar dit lijkt me ook beter voor de klank als we dus gewoon golfvormen van een analoge synth nemen (correct me if i'm wrong)

Indien we genoeg c/c++ programmeurs kunnen strikken voor dit idee, waarom niet direct de steinberg VSTi interface gebruiken.

Omdat bij het coderen van een VSTi van scratch veel te veel komt kijken... daar moet je echt veel tijd voor hebben en de SDK is echt zwaar Object Oriënted geschreven voor pro-developers.
Een module voor synthedit schrijven is vrij eenvoudig, omdat de syntax van de sources zeer gemakkelijk te begrijpen is. Je moet maar in 1 c-file 3 functies aanpassen... het is ook zeer eenvoudig omdat je gewoon puur een paar in's en out's definiëerd en een algoritme schrijft dat alles per sample verwerkt.
Voordelen van synthedit zijn :
- Basis-modules die in elke synth ongeveer hetzelfde zijn, hoef je helemaal niet implementeren, die zitten al in synthedit of zijn al door iemand anders geschreven. Je hoeft (moet niet) enkel dingen zelf te schrijven die een karakter aan je synth geven zoals bvb. een filter of een speciale oscilator.
- Parameters, knopjes, layout en GUI-code hoef je niet te programmeren, maar dat teken je gewoon uit. Je moet alleen wat prutsenmet de bitmaps van de skin om een eigen look te krijgen. Om gewoon nog maar te onderzoeken hoe je je parameters in de sources van de Steinberg SDK definiëerd, ben je al dagen kwijt.
- Kwa sound kun je met synthedit alles als je zelf ook modules schrijft.

Het enige nadeel dat synthedit volgens mij zou hebben, is het feit dat je je qua interface wat aan de beperkingen en regels van synthedit moet houden. Maar ja, beperkingen stimuleren de creativiteit vind ik...

Ik denk ook niet dat het interessant zou zijn voor de meeste synthforummers als het een pure OO C++ aangelegenheid wordt, waar een normale mens geen iota van begrijpt. Het probleem is ook dat je daar echt heel veel werk en tijd in moet steken, tijd die de meeste mensen niet hebben. Misschien zijn er wel mensen die enthousiast hier aan willen beginnen, maar of ze het ook volledig gaan afwerken is een goeie vraag...

Hou het gewoon bij synthedit. Dat is nog vrij eenvoudig te begrijpen voor iemand die iets van synths kent, maar niet echt een hogere informatica opleiding heeft genoten.

Re: Re: analogue drummer

Re: Re: analogue drummer

Origineel geplaatst door olafmol
eh...ons ge-eerde forumlid Pie heeft een VSTi gemaakt, genaamd drumatic, die imho ver boven attack uitstijgt qua bruikbaarheid en toegankelijkheid en ook nog es vette sounds heeft, en het mooiste: graaties is

www.e-phonic.com

Is ook met synthedit gemaakt... maar gebruikt ook een paar eigen moduletjes.

Ik gebruik de drumatic trouwens zeer veel... zalig ding!

Back