Synthforum VSTi ideeën thread

Is het mogelijk om met synthedit samplebased dingen te maken ?

Zoja wil ik nog wel een partij selfmade multisamples aanleveren. Met allerlei losse elementen, waardoor je door klanken te stapelen de meest uiteenlopende accenten in de sounds kunt leggen.

(btw hoe heet nou die synthesevorm die is gebaseerd op het stapelen van klanken ? Ik ben het even kwijt)

Origineel geplaatst door Niels
Is het mogelijk om met synthedit samplebased dingen te maken ?
zie slipperman's Mellorack... dus't mot kunne

(btw hoe heet nou die synthesevorm die is gebaseerd op het stapelen van klanken ? Ik ben het even kwijt)
bedoel je LA synthese...!?

Nee, Six. Dat werkt ook wel min of meer zo, maar toch ook weer anders :)

het was wel iets met ief op het eind dacht ik.

Maar het kan dus wel, sample based dingen. Lijkt me erg gaaf. Zo kunnen ook veel mensen(hopelijk)echt goede samples aanleveren.

Stepsequencers kan zeker niemand hier programmeren ? Reaktor moet wel lukken voor sommigen denk ik, maar ik bedoel echt standalone.

Zou trouwens een hele gave optie zijn. Reaktor instruments kunnen exporteren, zodat ze standalone kunnen draaien !

Zou trouwens een hele gave optie zijn. Reaktor instruments kunnen exporteren, zodat ze standalone kunnen draaien !

Dat zou een hele gave optie!!!
Maar ik denk dat dit nooit mogelijk zal zijn.....=(

Ben net even een uurtje bezig geweest met Synthedit en heb nu een ruwe,niet complete en CPU onverantwoorde versie gemaakt...
Het is een 2 osc synth (te weing golfvormen nu) met 2 hele snelle LFO's die Pitch,Amp en Filter kunnen aansturen.
Beide oscillatoren hebben een apart LP filter (moeten er ook meer worden) wel kun je hem in Mono mode zetten en is er Portamento aanwezig..
Laat ff weten wat jullie ervan vinden.

Screenshotje van ''GLADJANUS''

Attachments

• gladjanus.jpg
    gladjanus.jpg
    56,2 KB · Bekeken: 124
Potverdikkeme vergeet ik het filetje met de DLL te plaatsen :stupid :stupid :stupid

Hier is tie :D

Attachments

• gladjanus.zip
    624,5 KB · Bekeken: 147
Origineel geplaatst door 6 trak
Additive...... gewoon de output van 1 osc naar de frequency in van de andere... het 'lfo' principe dus :)

Dik fout hoor! Dat is geen additief, dat is FM en das helemaal niet hetzelfde als een LFO. FM is analoog praktisch onmogelijk, aangezien de frequentie waarmee je moduleert veel te hoog is. Het is dus aan de hand van digitale algoritmes.

Additief is eigenlijk zeer eenvoudig : je creëert een complexere toon door een aantal simpele tonen op te tellen (snap je de "add" al in additief?).
Additieve synthesis is ongeveer de oudste gebruikte vorm van geluids-synthesis in instrumenten. Beste voorbeeld is een orgel, waar je verschillen basistonen, die elk op een ander octaaf liggen, gaat samenvoegen...
Je kan additief zeer eenvoudig doen, door gewoon een aantal sinusgolven over 8 octaven met elk een volume-regelaartje, maar je kan ook complexer gaan met rare modulaties van de frequenties en appartere basis-golven.
Voorbeeld van een additief stokpaardje is de K-5000 (staat op mijn verlanglijstje).

granulaire.... het moduleren van het start en eindpunt van een sample loop

ook fout... granulaire synthesis heeft noegabollen te maken met loops
het is wel digitaal normaal gezien en werkt wel met zeer korte samples van basis-golven als bvb. 1 sinus-, zaagtand- of blokgolf-cyclus.
Het komt er op neer dat je een complexere golf creëert door verschillen stukjes (grains) van simpelere golven achter elkaar te plakken. Dus bvb. : 1/4 sinus gevolgd door 1/2 zaagtand en eindigen met een 1/4 blokgolf... dom voorbeeld, maar zo snap je het misschien wat beter.
Het kan inderdaad ook met complexere samples ipv. sinus, blokgolf, saw, ...

Wat ook leuk zou kunnen zijn is het combineren van wat synthesis-methodes om misschien eens iets apparts te maken. Persoonlijk ben ik die afgezaagde subtractieve synthesis wat beu. Niet dat ik m'n analoge synths niet meer gebruik (integendeel), maar ik vind dat er toch wat meer andere dingen mogen komen.

Additief

Additief

'k Heb eens snel op een uurtje met synthedit een additief orgel-synthje samengebokst als demonstratie.

't Is echt ultra-basic en kan buiten wat orgelklankjes niet veel anders produceren, maar het geeft toch een goed beeld van wat additieve synthesis precies is.

Direct : http://home.pi.be/~vanromo1/add-it.zip

of

Homepage : http://home.pi.be/~vanromo1

Attachments

• add-it.jpg
    add-it.jpg
    15,5 KB · Bekeken: 120
Ben net even een uurtje bezig geweest met Synthedit en heb nu een ruwe,niet complete en CPU onverantwoorde versie gemaakt...

heb er een tijdje mee gespeeld en ik ben verre van een expert - wist zelf niet echt wat ik aan het doen was... maar op den duur had ik toch wat leuke geluiden - vooral lekker gemene zware bassen.

CPU viel nog redelijk mee- tot ie plots omhoog begon te gaan totat mn pc CRASH deed :duivels:

ik gebruikte fl studio om je ding te testen - wil wel eventuele updates testen - en als je zelf wat leuke patches kan maken voeg die dan ook toe he ;o)

Origineel geplaatst door Waveglider
heb er een tijdje mee gespeeld en ik ben verre van een expert - wist zelf niet echt wat ik aan het doen was... maar op den duur had ik toch wat leuke geluiden - vooral lekker gemene zware bassen.

CPU viel nog redelijk mee- tot ie plots omhoog begon te gaan totat mn pc CRASH deed :duivels:

ik gebruikte fl studio om je ding te testen - wil wel eventuele updates testen - en als je zelf wat leuke patches kan maken voeg die dan ook toe he ;o)

He Waveglider bedankt voor je reactie!
Misschien is het wel leuk om een soundbank van jou dan hier te plaatsen..of eventueel een Audiodemo ik ben benieuwd!

Heb de VSTi even aangepast dus iets andere Interface en hij draait nu stukken zuiniger (althans bij mij)

Screenshotje :

Attachments

• breezer vsti.jpg
    breezer vsti.jpg
    19,8 KB · Bekeken: 121
Sjit en wederom het bestandje....

Attachments

• breezer vsti.zip
    654,7 KB · Bekeken: 128
iemand wel eens gedacht aan een resonant LP filter te zetten op een zaagtand LFO?

:) :)

Ja bij Viscount(oberheim), in de OB12 zit dat, is wel geinig maar niet echt uniek dus..

Misschien is het wel leuk om een soundbank van jou dan hier te plaatsen..of eventueel een Audiodemo ik ben benieuwd

waneer ik nog wat tijd heb zal ik dat eens proberen te doen (weekend ofzo) - maar verwacht zeker niks spectaculair van mij... ik weet meestal niet eens waar ik mee bezig ben...

Probeer ook eens een randomize functie in te bouwen... das altijd handig als startpunt...

Origineel geplaatst door Pjotr G
iemand wel eens gedacht aan een resonant LP filter te zetten op een zaagtand LFO?

:) :)

hahaha... Ik lach me kreupel... soms lees je hier toch wel de gekste dingen.. ;)
Een LP-filter op een LFO ???? Waar is dat goed voor?
De hoge frequenties van een lage-frequentie-oscillator afsnijden... ermm... heeft dat wel enig merkbaar effect? Een LFO heeft toch helemaal geen hoge frequenties of wil je een LP-filter tussen 0.5 en 5 HZ of zo? Dan kun je van je zaagtand telkens iets meer sinus maken... kun je evengoed gewoon een sinus ipv. een zaagtand gebruiken.

als je een zaagtand LFO hebt, en je zet er een filter op, dan verander je de waveform. Jij denkt in de verkeerde termen. Als je boventonen weg filtert wordt dit ook gereflexteerd in de waveform. Op deze manier kun je dus vormen krijgen die tussen bijv zaagtand en sinus inhangen. De envelope krijgt als t ware een andere vorm.

Zo vreemd is t kennelijk niet, als t al op een synth zit.

Een lowpass filter heeft trouwens niet meer of minder effect als de omloopsnelheid van de wave (pitch) lager is!

En met de resonance kun je weer de vorm verder aanpassen. Dus nee, niet t zelfde als maar gewoon een sinus nemen.

Back