Synthforum VSTi ideeën thread

Origineel geplaatst door Pjotr G
En met de resonance kun je weer de vorm verder aanpassen. Dus nee, niet t zelfde als maar gewoon een sinus nemen.

Neen, inderdaad is het niet hetzelfde, maar je hoort alleen niet echt een verschil in je klank als je deze golfvorm gebruikt om een parameter te moduleren. Net zoals je weinig verschil hoort tussen driehoeksgolf en sinus, ga je weinig verschil horen tussen zaagtand en lichtjes gebogen zaagtand... of sinus en zwaar-gebogen zaagtand...
Ik denk persoonlijk gewoon dat het zo een weinig gebruikt feature zou zijn.

Wat ik dan misschien leuker zou vinden is dat je een LFO kan FM-moduleren met een andere LFO... om complexere modulatie-golven te creëren.

Is er ook iemand die misschien al knopjes wil/kan maken voor Synthedit ?? En evt. ''rack'' oortjes (is wel geinig)..
Wel zou ik dan ECHT leuke interessante knopjes willen dus niet van die gekleurde bolletjes met een streepje.
Ik heb zelf namelijk helemaal geen kennis wat betreft het grafische gebeuren maar misschien iemand anders hier wel ?

Origineel geplaatst door oli303
Wat ik dan misschien leuker zou vinden is dat je een LFO kan FM-moduleren met een andere LFO... om complexere modulatie-golven te creëren.
waarom helemaal geen LFO's maar alleen een paar oscillatoren... FM is ook niets anders dan een paar oscillatoren...

Laatst gewijzigd:
wat ik gemerkt heb ik fl studio is...

Als je er geruime tijd mee bezig bent dat er 'memory-leaks' zijn - na een tijdje staat het cpu gehalte op 10 of 20 - soms zelf naar 40 zonder dat er enige actie is... alsook is er bijna altijd nog een gebrom te horen als de vsti al gestopt is... en dit heeft niks met de release te maken...

ff bugs jagen zou ik zegge...

straks post ik wat mp3tjes die ik maakte met wat zelfgemaakte patches... verwacht zeker niks spectaculair - alhoewel ,met de nodige ffx erop klinken ze soms wel lekker moet ik zegge :okdan:

ik kijk of ik ze ergens kan uppen straks

patches + mp3 demos

Ok, daar staan wat mp3 demootjes en patches...

tis niet veel maar tis iets he:dubbel:

En is dit nu met m'n ''Gladjanus'' gemaakt ??
Droog is idd nog niet echt bijzonder maar die met FX vind ik wel leuk klinken.
Alleen jammer dat je de LFO en ADSR niet voor Pitch hebt gebruikt (kun je leuke dingen mee doen)
Deze versie zal ook niet meer geupdate worden maar ik wil hem opnieuw maken en zuiniger laten draaien (zal alleen wel even duren)

En is dit nu met m'n ''Gladjanus'' gemaakt ??

jep

Droog is idd nog niet echt bijzonder maar die met FX vind ik wel leuk klinken.
Alleen jammer dat je de LFO en ADSR niet voor Pitch hebt gebruikt (kun je leuke dingen mee doen)

ik weet meestal niet eens waar ik mee bezig ben :dubbel:

Deze versie zal ook niet meer geupdate worden maar ik wil hem opnieuw maken en zuiniger laten draaien (zal alleen wel even duren)

jammer...

Origineel geplaatst door oli303
...zoals je weinig verschil hoort tussen driehoeksgolf en sinus
als modulatie bron heeft het een wel degelijk een ander effect, bij een triangle zal het signaal strak up/down gaan, bij een sinus lijkt ie op de toppen en dalen te 'wachten'

Dik fout hoor! Dat is geen additief, dat is FM
FM is (ook) additief... of dit nu gebeurd door het stapelen van sinussen uit verschillende freq gebieden of middels een FM schakeling maakt verder niet uit... er is sprake van toevoeging en geen, zoals bij subtractief, filtering...
als je een zaagtand LFO hebt, en je zet er een filter op, dan verander je de waveform. Jij denkt in de verkeerde termen. Als je boventonen weg filtert wordt dit ook gereflexteerd in de waveform. Op deze manier kun je dus vormen krijgen die tussen bijv zaagtand en sinus inhangen. De envelope krijgt als t ware een andere vorm.
inderdaad, in principe wordt er een 'lag' gecreerd... (abstract denken!)... zet maar eens een LPF tussen een keyboard cv en de synth engine bij een modular bak en draai de cutoff dan eens een tikkie dicht en hoor wat er gebeurd terwijl je speelt...

inderdraad, een vrij oude thread maar de info blijft van alle tijden...

Laatst gewijzigd:
Damn 6.. die avatar.. die blik ... aarghgh !

Begrijp wel de 'verwarring' omtrent additief/FM .. die liggen wmb ook heel dicht bij elkaar, je gebruikt ze beiden om de klankkleur te maken die je zoekt dmv boventonen creëeren.

Het overduidelijke verschil is gewoon, dat FM als basis 1 main-oscillator als startpunt heeft, en additief meerdere oscillators stapelt voor de boventonen (zonder fm kruisbestuiving)

Leeft het idee van een gezamelijke SE synth nog?
Ik zie nu pas deze thread haha (afgelopen jaren niet veel/goed op synthforum rondgekeken eigenlijk).

Na 2 jaar druk met een opleiding heb ik straks weer tijd om met leuke dingen bezig te zijn.
En daar hoort Synthedit bij, vooral nu Jeff een hoop updates uit heeft gebracht.

Mijn enige publieke VSTfx: http://www.rhmodules.nl/vstplugins.htm
Het is niet veel bijzonders, moet 'm nog een keer opnieuw maken.
Maakt gebruik van 32 Multifilters van Dave Haupt, CPU gebruik is vrij laag ( 10% max. geloof ik op een AMD 2100+ )
Gemaakt voor de KVR developers challenge 2006.

Mijn SE modules, vooral leerprojectjes geweest: http://www.rhmodules.nl/dsp.htm
Allemaal gemaakt met SDK2, het doel is alles overzetten naar SDK3 ( ooit ;) ).

Verder ben ik admin op deze site, de eigenaar maakt ook VSTs..tegenwoordig helaas bijna niet meer met SE maar met SM
http://synthedit.audioholik.com/index.php

Groet,
Rob.

Is er ook iemand die misschien al knopjes wil/kan maken voor Synthedit ?? En evt. ''rack'' oortjes (is wel geinig)..
Wel zou ik dan ECHT leuke interessante knopjes willen dus niet van die gekleurde bolletjes met een streepje.
draaiknopjes zien er wel leuk vintage uit enzo maar zijn eigenlijk het minst geschikt om te gebruiken... ze nemen te veel ruimte in beslag aangezien je er ook nog een text omheen moet kleien... sliders zijn al beter maar een numeriek display die je met een mouse click'n'drag kan aanpassen is het meest ideaal...

Back