V-Synth en Neuron: nieuwe techniek?

Cheimoon

Ouwe rot
Wat vinden jullie daar nou van? Zijn de technieken die in de Hartmann Neuron en Roland V-Synth gebruikt worden nou echt nieuw dan wel revolutionair, of wordt er gewoon wat voortgezet?

Het lijkt mij wel een volgende stap, maar echt een grote vooruitgang... ik weet het niet... Het lijkt mij in ieder geval niet echt bruikbaar. Het zij beide VA-synths, dus je mag wel van de dance-scene uitgaan. Als je dan midden in een track op het hoogtepunt zit, dan zijn die technieken niet zo bruikbaar. Lijkt mij dan toch meer iets voor overgangen en pads dan voor leads en strings e.d. (of kijk ik ergens gigantisch overheen?).

Van de andere kant: het betreft in beide gevallen wel een nieuwe (bij mij beperkte weten dan) en verdergaande vorm van waveformmodelling; da's natuurlijk welkom en weer eens wat anders. Wat dat betreft is het dus wel een stap vooruit. Toekomstige synths zullen beide dan ook wel combineren. Maar zit hier echt toekomst in qua bruikbaarheid, behalve om mee te spelen? Misschien wel, maar ik zie het (nog) niet zo.

So shoot me...:duivels:

De neuron kan ik niet beoordelen, hoe dat ding werkt, dat gaat me de pet te boven.
De V-synth is volgens mij gewoon nix meer of minder als een soft-synth met toetsjes, niet echt vernieuwend dus.
Ik heb ooit eens een uurtje zitten pielen met zo'n V-synth, en ik vond er eigenlijk weinig aan. Nou moet ik ook wel zeggen dat ik niet gecharmeerd ben van zgn. nieuwe vormen van controle met lichtstraaltjes en touchpadjes enz.
Geef mij maar gewoon knopjes en toetsen......

die neuron valt als ik de SOS review moet lezen vies tegen....erg veel hype en marketingblurb voor iets dat eigenlijk niet zo heel wereldschokkend is....de V-synth daarentegen vinnik steeds interessanter worden...het hele concept van de tijd- en/of pitch-onafhankelijke realtime sample-bewerking/playing plus de relatief vrij configureerbare COSM algoritmes in het signaalpad spreekt me meer en meer aan....tis een soort van Kontakt in hardware....alleen klinkt de time en tone-machine in kontakt niet zoals ik dat graag zou zien..mijn broek zakt nog steeds af van het feit dat de NM G2 niet een sample-upload en afspeel-mogelijkheid heeft zoals bv in reaktor wel is..echt een gigantisch grote gemiste kans voor clavia..

Olaf

De v-synth is een ontzettend geinig bak IMO. Kon er lekker mee geworden.

Ik heb met beide gespeeld, de V-synth z'n sound vond ik ietwat tegenvallen maar dat is opzich niet zo erg.
Met die time-trippad kan je aardig gekke dingen doen, alleen moet je een heeele vast hand hebben om het ritmisch mooi over te laten komen; het wordt snel een rommeltje zeg maar. Misschien moet er ergens op deze aardkloot weer iemand komen die er wel wat briljants uitkrijgt ipv dat gefreak wat ik eruit kreeg. Weet iemand of je je acties op die time-trippad midi op kan nemen? dat zou hem wel interresanter maken omdat live vingeren op dat ding gewoon niet strak is

Vwb die Neuron ben ik het wel met Olaf eens. Toen ik de medewerker vroeg wat voor techniek er nu in die Neuron huist zei hij lakoniek " o, gewoon een pc met unix erop waar een progje draait".... Dat verklaarde een hoop voor mij, hij was nl. in het uurtje dat ik ermee speelde 3 keer vastgelopen. Ze dachten dat het laden van de patch gewoon lang duurde, maar hij stond dus echt muurvast. Klopt wel trouwens, bij sommige patches duurt het zo 20 sec. voor de patch er is. De sound is wel ok, maar dat mag je voor die prijs dan wel verwachten. Maar ik heb het geld er dus echt niet voor over. Bovendien gaat dat ding te ver voor mijn wensen (6 outputs ofzo voor surround wat ik niet gebruik)

Maar het idee om 8 'geluiden-zal-'k-'t-maar-noemen' in te laden en die met een hele fijne overgang in elkaar over te morphen is wel gaaf; het werkt wel..

V-Synth kan inderdaad veel meer dan hij op het eerste zicht laat vermoeden, maar met de harttman is het net zo!!
Die twee bakken, worden allebei veel te snel op de presets beoordeelt, maar wanneer je dieper in het zwembad van bewerkingsmogelijkheden duikt (het is voor iedereen warm) komen er wel ongekende en ongelooflijke sounds naar boven.

Dat vastlopen en lang laden van nieuwe patches kan er hopelijk wel uitgehaald worden met een nieuwe OS.

op http://www1.keyboards.de staan er enkele goeie mp3 demo's van beiden geloof ik, maar je kan beter zelf eens naar de synths gaan luisteren in de winkel of zo.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sander02

Vwb die Neuron ben ik het wel met Olaf eens. Toen ik de medewerker vroeg wat voor techniek er nu in die Neuron huist zei hij lakoniek " o, gewoon een pc met unix erop waar een progje draait".... Dat verklaarde een hoop voor mij, hij was nl. in het uurtje dat ik ermee speelde 3 keer vastgelopen. Ze dachten dat het laden van de patch gewoon lang duurde, maar hij stond dus echt muurvast. Klopt wel trouwens, bij sommige patches duurt het zo 20 sec. voor de patch er is. De sound is wel ok, maar dat mag je voor die prijs dan wel verwachten. Maar ik heb het geld er dus echt niet voor over. Bovendien gaat dat ding te ver voor mijn wensen (6 outputs ofzo voor surround wat ik niet gebruik)

Maar het idee om 8 'geluiden-zal-'k-'t-maar-noemen' in te laden en die met een hele fijne overgang in elkaar over te morphen is wel gaaf; het werkt wel..

maarben je nou serieus verbaasd dat het gewoon een computer is? ik bedoel alle complexe bakken werken tegen woordig met een configuratie gelijk aan pc's, maar dat ie vast loopt is wel ernstig idd.

Nee niet verbaasd, (wel over hoe die verkoper het vertelde) maar ik krijg dan het gevoel dat het net zo goed een softsynth had kunnen zijn. Maar omdat hij nu in een mooi jasje zit met knoppen kan je er 4500 E voor vragen. dat is alles
Maar ik neem wel altijd de moeite ze ff te gaan checken in de winkel; en niet alleen de presets :D

in principe is er geen verschil tussen een VA en een softsynth........ het zijn alle2 computers die DSP algo's draaien.... vergis je alleen niet in de development-costs van een nieuw idee, de software implementatie en de hardware design en productie kosten...de neuron is dus niet raar duur.......

wat me tegensprak: ze hebben het over neurale netwerken etc. maar als ik de SOS review goed begrijp doen ze eigenlijk niet veel meer dan de sample opknippen in granulaire onderdeeltjes (grains) zodat je tijd en pitch-onafhankelijk kan afspelen, eigenlijk zelfde als de V-synth dus....verder is de interface zodanig "breed" dat je eigenlijk al vrij snel onbruikbare geluiden eruit haalt, sneller dan bruikbare.......dat is nooit zo goed, tenzij je daar echt naar op zoek bent..... misschien dat op een later tijdstip de neurale mogelijkheden van de neuron middels een OS update meer worden gebruikt, maar voor nu schijnt het nogal tegen te vallen......

Origineel geplaatst door Sander02
Nee niet verbaasd, (wel over hoe die verkoper het vertelde) maar ik krijg dan het gevoel dat het net zo goed een softsynth had kunnen zijn. Maar omdat hij nu in een mooi jasje zit met knoppen .

En het is natuurlijk een goede dongle op deze manier .

Neuron is geen VA ( = Virtual Analogue) synth.

Neuron is dusdanig nieuw concept dat er nog wat tijd nodig is om uit te diepen welke kanten je met dit instrument op kunt gaan. Je kunt het vergelijken met het begin van de FM synthese: ongelovelijk krachtig en bijna niemand kan er mee werken. Ga voor de grap eens achter een DX7 zitten en begin eens vanaf nul te editten. Dan vraagt menigeen zich af of het wel een muziekinstrument is... Toevallig is de DX7 één van de meest verkochte synthesizers aller tijden! Een kwestie van uitzoeken wat de juiste weg is om van een GELUIDENBAK een MUZIEKINSTRUMENT te maken.

Ik ben nu een paar weken bezig op de Neuron (Sound design voor Hartmann) en kan me voorstellen dat sommigen, inclusief SOS, niet weten wat ze er mee aanmoeten. (Ik heb de recensie niet gelezen, van welke maand?)
Ik denk dat als we een half jaar verder zijn de meesten onder ons, inclusief een blad als SOS, zullen inzien wat voor een ongelovelijk klankenpalet mogelijk is met de Neuron. Een muzikaal klankenpalet!

Als motorrijder beschouw ik de Neuron als een machine met, voor een normaal mens, veel te veel pk's. Een kwestie van fine-tunen om 'm bruikbaar te maken...

De behoefte om surround af te mixen is bij veel van ons nog niet aanwezig. Maarrr... over twee, drie jaar wel! Juist in trance kan het zo o n g e l o v e l ij k mooi zijn om in het geluid te staan i.p.v. ervoor. Laat je inspireren door de film-geluidseffecten van vandaag. Onze electronische muziek is nog lang niet uitge-evolueerd. Neuron is een logische stap in de evolutie (denk ik).

Wordt vervolgd... :)

Conclusions

Hartmann Music's literature suggests that a "trailblazing technology" appears every 15 to 20 years, and that the Neuron is one such product, containing "technology that in the near future will reshape the perceptions of the entire computer industry". Wow! I think that that is the boldest claim I have encountered in over 30 years of gear lust and nearly two decades of product reviewing. But quite apart from Hartmann's own contribution to the art of hyperbole, there has also been a fair amount of eulogy heaped upon the Neuron by the press, to the extent that it has been nominated for — and even received — various awards, one of which was presented fully nine months before the first units were shipped from the factory. Given its current condition, I feel this was unwise, and suspect that people have been carried away by the undeniable fact that it is different, without waiting to investigate its weaknesses as well as its promised strengths. When it works as it should (which, in my view, means waiting for OS v2.0 or beyond) it may look rather different, but for now, I can't wholeheartedly praise it; the best I can offer is, "watch this space".

After a few days of experimentation, I was becoming discouraged. Many of the Sounds were of high quality, but the interest was coming from the effects, not from the unaffected Resynators. I would happily have used some of these sounds, although there was little to tempt me to replace my Korg Trinity or Triton, or indeed to give a Yamaha Motif or Roland V-Synth a run for its money. Where were the towering spires of sound, the ephemeral tinkling, and the celestial beehive that I had been promised? To be fair, the ability to choose inappropriate parameters in Modelmaker later opened the door to a great deal of experimentation, but the results were still not as diverse or radical as I had expected.

Other problems revealed themselves as I delved deeper. Take model 157: 'Tape Choir' as an example. This is clearly intended to be an imitation of the Mellotron eight-voice male choir, even to the extent that the bottom 'C' lasts for just eight seconds or thereabouts. But the duration of the notes becomes shorter and shorter, and the timbre becomes progressively more 'munchkinised' as you play up the keyboard until, at the top, the sound goes 'eep' and expires after less than a second. This, of course, is exactly what you would expect from a single, one-shot sample mapped across a keyboard, and not what you should expect from a physical model. From what I know of physical modelling, it seems to me that a better way to create this type of patch would be to map a continuous version of the sound across the whole keyboard and then specify a fixed duration at any pitch. Unfortunately, the Neuron does not work like this.

The problems with 'Tape Choir' don't stop there, though, because as you play up and down the keyboard, the patch displays unpleasant side-effects that sound like the results of bad multisampling. There's a particularly ghastly jump between C3 and C#3, worse than anything I've heard coming from a PCM-based synth in many, many years.

pros
For most of us, it's a new method of synthesis.
New, animated sounds are possible.
It's clearly suitable for SFX and foley.
It holds promise for the future.
cons
Some factory sounds have discontinuous, glitching models, and it's all too easy to recreate similar sounds yourself with Modelmaker.
The sounds are flat without the effects.
Polyphony is limited.
Modelmaker requires an external computer, and its communications system is overly complex.
The sound engine is not suited to deterministic programming, and users trying to fathom it will be frustrated by the esoteric terminology.
It's too noisy for a quiet studio.
At present, it's far from finished.

source: www.sospubs.co.uk

in dat artikel schreven ze geloof ik ook dat je er of in moet geloven of dat je het gewoon een onwijze domper vind. en wat betreft de eerste optie lijkt het me dan dat het volgens SOS nu nog even bij geloven blijft want momenteel kan dat geloof nog niet worden bevestigd. maar misschien is het inderdaad zo dat men gewoon nog niet klaar is voor dit concept... maar verwacht bij SOS niet dat dat het geval is.

Typisch saw /\/\/ mensen!!! Koop dan gewoon een juno

Ik weet ook dat je niet op de presets moet afgaan, maar daarintegen vond ik die presets geweldig, ik hou wel van dat bizarre geluid. Vooral die strings met die vocals eronder. En ja het is misschien wel lastig om er mee te mixen, maar ik denk dat de variphrase je daarmee al genoeg heeft geholpen. Ik zou hem wel willen hebben dus ik hoop dat hij nog wat in prijs zakt. Stond dacht op +- 2300 euro", dus heb ik nog even de tijd om mijn xv te gaan melken.

Back