muzikale genieen uitgestorven?

Origineel geplaatst door Croaton
maar dit zou dus ook voor bv Bach etc kunnen gelden........:engel:

Inderdaad, je hebt gelijk. Hoewel zijn informatie van al bestaande muziek denk iets beperkter was.
Neem de Renaissance of Barock, dat was ook een stijl en verbonden aan regeltjes. Veel loopjes en afsluitingen (bijv. de laatste noten van een arpeggio) zijn herkenbaar en werd door elke klassieke componist wel gebruikt.

Daarom kun je ook niet snel stellen he dat is gejat, neem bijv. de geluiden van Chicane en het bepaalde ritme waarin dat geluid voortraast. Dat hebben velen na hem gedaan, maar typeert wel het genre en stijl. Dat vind ik eigenlijk een geruststelling en je hoeft je niet te verontschuldigen wanneer jij een loopje van een ander in een nieuwer jasje steekt.
Ga je het hele nummer copieren en verander wat noten, maar met precies dezelfde klanken. Kijk dat vind ik dan ECHT JATWERK en niet echt origineel.

Groet

Laten we voorop stellen dat ik echt helemaal niks weet van klassieke muziek, maar dat mensen als Mozart en Bach geniale componisten waren daar kunnen we het allemaal over eens zijn, maar om nou te zeggen dat er sinds die tijd geen muzikale genieën zijn geweest is onzin.
Kijk alleen maar naar alle verschillende muzikale stromingen die sinds die tijd zijn ontstaan, pop, rock, dance, hip hop, blues, jazz, etc etc, en dan alle substromingen ook nog. En iedere stroming heeft weer zo zijn eigen pioniers en genieën. (en de echte genieën binden zich natuurlijk niet aan één genre).
Iemand die serieus beweert dat alleen Mozart e.d. zouden voldoen aan de kriteria van "muzikaal genie" (wat die ook mogen zijn) lijdt denk ik aan een ernstige vorm van tunnelvisie.

En dan nog even ter afsluiting, de genialiteit van muziek ligt voor mij niet per se in dingen als techniek of complexiteit en al helemaal niet in verkoopscijfers (je hoeft echt niet geniaal te zijn om veel te verkopen, er is genoeg domme massa die alles koopt. Uiteindelijk heeft dat meer met toegankelijkheid te maken) maar veel meer in wat een stuk muziek emotioneel met je doet. En dat kan net zo goed met drie noten en een rammelaar als met een orkest dat Bach speelt.

Er bestaan inderdaad nog genieen, maar ze worden verstikt door de platte marketing. Genieen slaan niet aan bij de doelgroepen volgens de platenmaatschappijen, artiesten moeten er vooral goed en trendy uitzien en hun danspasjes kunnen uitvoeren. Echt artistiek en innoverend talent komt gewoon niet aan de bak wegens niet lucratief genoeg.

Ik stel voor dat enkele mensen wat namen invullen op de goede plekken, zodat we een beter beeld krijgen van de huidige tijd of het verleden (kan natuuurlijk ook). Voorstel 1 naam invullen.:D

1. Blues
2. Classical
3. Country
4. Easy listening:
Lounge / New Age / Soft Rock
5. Ambiant:
Ambiant / Abstract Ambiant / Dark Ambiant / Soundscape
6. Breaks:
Big Beat / Break Beat / Funky Breaks / Nu Skool Breaks
7. Dance:
Club / EuroDance
8.Down Tempo:
Dub / IIIBient / Trip Hop
9.Drum & Bass:
Ambiant Drum & Bass / Break Core / Dark Step / Drum & Bass / Drill & Bass
Jump-up / Jungle / Tech-Step
10.Elektronica:
Progressive Elektronica / Symphonic Elektronic
11.Experimental
Garage: 2 step / UK garage
12.House:
Deep House / Filtered-Disco House / HardHouse/ Progressive House / Tribal /Vocal House
13. IDM
14. Techno:
Acis / Detroit / Gabber / happy Hardcore / Hardcore / Intelligent Techno/ Minimal Techno / Rave-Oldskool
15. Trance:
Ambiant Trance / GOA / hard Trance / Melodic Trance / Progressive Trance /Psytrance
16. Experimental :
Minimal / Noise
17. Hip Hop/ Rap:
Dirty South / East Coast / Hardcore / West Coast
18.Industrial:
Darkwave/ Goth / Industrial-Elektronica / Industrial Rock / Noise
19. Jazz:
Acid Jazz / Fusion / Latin Jazz
20. Reaggae:
Dancehall / Dub / Roots
21. Rock:
Acoustic Rock / Classic Rock / Experimental / Post-Rock / Folk Rock/ Guitar Rock / Metal
22. Urban R&B:
Funk / Soul
23. World Folk:
African / Caribbean / Latin / Native-American / Pan-Asian / WorldBeat

ja, maar ik ben van mening dat er binnen bepaalde genres geen muziek voorkomt die kan tippen aan de meesters die we in het begin noemden...

bijvoorbeeld, ik denk niet dat er een levenslied (smartlap) is die mee kan dingen

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
maar wie zijn dan de genieen van deze tijd? (of kort daarvoor?)

wie bepaald dat iemand een genie is?
de mens
dus iedereen is een genie om alleen al te bepalen wanneer een andere een genie is:)

Origineel geplaatst door Shivah
wie bepaald dat iemand een genie is?
de mens
dus iedereen is een genie om alleen al te bepalen wanneer een andere een genie is:)

onjuist, wiskunde is universeel en zonder mensen nog steeds waar..

ja, maar ik ben van mening dat er binnen bepaalde genres geen muziek voorkomt die kan tippen aan de meesters die we in het begin noemden...

bijvoorbeeld, ik denk niet dat er een levenslied (smartlap) is die mee kan dingen

Jawel hoor:

Vader Abraham met het smurfenlied en "het kleine cafe aan de haven"

De laatste die ik noemde is zowat in elke taal uitgebracht. Laten we dat maar eens nadoen. Geniaal toch?

ook al is dit niet mijn smaak

Origineel geplaatst door Shivah
is wiskunde dan niet door de mens uitgevonden?

of er nou mensen zijn of niet, aantallen zullen altijd bestaan enz.

wiskunde is niet door ons uitgevonden maar ontdekt..

Dit soort discussies zijn imo altijd wat onzinnig, maar ik laat me er altijd weer door verleiden...

Muziek analyzeren en tot wiskunde bombarderen vind ik dus gewoon een boel sjit. Misschien waardeer ik muziek die niet vanuit een gevoel of een sfeer oid wordt gemaakt, maar vanuit techniek, theorie en geschiedenis, daarom minder/niet.

Ik vind muziek goed als het een gevoel oproept of een sfeer creeert waar je gevoelsmatigs iets mee kan. Als ik muziek hoor dan vind ik er iets van omdat ik er iets bij voel en niet omdat ik ga analyzeren wat er gebeurt.

Muziek is geniaal is het verder gaat dan een gevoel en een sfeer alleen, als het iets raakt wat veel dieper gaat.

Muziek analyzeren is mijns inziens gezever en iets voor de doorgaans -let wel, doorgaans, maar lang niet altijd- erg arrogante (conservatorium) 'geschoolde' muzikanten, die vervolgens creatief verzanden in het volgen en breken van muzikale regels en wetmatigheden.

Mensen die nog 'echt' muziek maken en inderdaad ergens in de jungle op een stuk hout staan te rammen, die mensen die snappen het. Wij denken dat we verder ge-evolueerd en ontwikkelt zijn, maar we zijn gewoon de weg kwijt...

Origineel geplaatst door Catalunya
Jawel hoor:

Vader Abraham met het smurfenlied en "het kleine cafe aan de haven"

De laatste die ik noemde is zowat in elke taal uitgebracht. Laten we dat maar eens nadoen. Geniaal toch?

ook al is dit niet mijn smaak

dat iets bij veel mensen aanslaat zegt nog niet dat t geniaal is (kijk naar de venga boys =( )

echter de grote waarde die levensliederen hebben, zijn hun emotionele karakter, niet hun muzikale eigenschappen

Oh, leuk, genres. Hokjes. Als we het niet snappen, laten we het dan maar in een doosje stoppen, dan heeft het iig een labeltje met een naampje...

ik kan nu wel zeggen dat marvin gaye, james brown, stevie wonder en donald fagen genie'en zijn..maar dat is mijn mening en heel veel mensen zullen het er niet mee eens zijn... pas over 100 jaar of meer kan je bepalen hoe blijvend de invloed van een deze genoemde door mij benoemde genieeen is ...en dan is ook pas vast te stellen of het ook "algemeen" gezien genie'en waren.... overigens werd mozart in z'n tijd niet echt gezien als een genie, als ik me niet vergis, de grote componisten van z'n tijd vonden maar dat ie belachelijke volksmelodietjes maakte...

Origineel geplaatst door n0_key
Dit soort discussies zijn imo altijd wat onzinnig, maar ik laat me er altijd weer door verleiden...

Muziek analyzeren en tot wiskunde bombarderen vind ik dus gewoon een boel sjit. Misschien waardeer ik muziek die niet vanuit een gevoel of een sfeer oid wordt gemaakt, maar vanuit techniek, theorie en geschiedenis, daarom minder/niet.

Ik vind muziek goed als het een gevoel oproept of een sfeer creeert waar je gevoelsmatigs iets mee kan. Als ik muziek hoor dan vind ik er iets van omdat ik er iets bij voel en niet omdat ik ga analyzeren wat er gebeurt.

Muziek is geniaal is het verder gaat dan een gevoel en een sfeer alleen, als het iets raakt wat veel dieper gaat.

Muziek analyzeren is mijns inziens gezever en iets voor de doorgaans -let wel, doorgaans, maar lang niet altijd- erg arrogante (conservatorium) 'geschoolde' muzikanten, die vervolgens creatief verzanden in het volgen en breken van muzikale regels en wetmatigheden.

Mensen die nog 'echt' muziek maken en inderdaad ergens in de jungle op een stuk hout staan te rammen, die mensen die snappen het. Wij denken dat we verder ge-evolueerd en ontwikkelt zijn, maar we zijn gewoon de weg kwijt...

ik lees hier enige frustratie? wellicht door t niet toegelaten zijn tot het conservatorium??

of je nou wilt of niet, muziek is niet alleen een kunst, maar net zoveel een wetenschap, en je kunt ervoor studeren en afgeven op mensen die dat doen vind ik onsportief. Dat muziek je een bepaald gevoel geeft of nog wat meer is heel prettig voor je en daarom wordt muziek verkocht of vind men t mooi. Frans Bauer heeft niet voor niets vele fans.

verder wil ik onmiddelijk ingaan op die mensen in de jungle, want diegene die ze als minderwaardig omschrijft ben jijzelf. Die mensen staan niet zomaar met een stuk houd op een boom te rossen. De mensen in afrika hebben de polyfone ritmiek uitgevonden (iets wat ik eerder al schreef). Sinds de jazz is dat ook een belangrijk onderdeel van onze muziek geworden en niet meer weg te denken.

Ik zie daarom ook het aandeel wat de mensen uit afrika de muziek hebben gebracht zeker net zo waardevol.

schiet me meteen een modern genie te binnen: Gershwin, ongeveer de eerste om meerstemmige ritmes te drummen

dat iets bij veel mensen aanslaat zegt nog niet dat t geniaal is (kijk naar de venga boys =( )

echter de grote waarde die levensliederen hebben, zijn hun emotionele karakter, niet hun muzikale eigenschappen

Ja, en wie ben jij dan om te bepalen of de Venga Boys niet geniaal zijn. Blijkbaar denken heel veel mensen daar anders over. En op welke manier waardeer jij dan de muzikale eigenschappen van levensliederen? Muziek is emotie, geen wiskunde. Laat het los, het is niet grijpbaar...

Waarom heb jij toch zo de behoefte aan waarde oordelen en bevestiging?

Origineel geplaatst door olafmol
ik kan nu wel zeggen dat marvin gaye, james brown, stevie wonder en donald fagen genie'en zijn..maar dat is mijn mening en heel veel mensen zullen het er niet mee eens zijn... pas over 100 jaar of meer kan je bepalen hoe blijvend de invloed van een deze genoemde door mij benoemde genieeen is ...en dan is ook pas vast te stellen of het ook "algemeen" gezien genie'en waren.... overigens werd mozart in z'n tijd niet echt gezien als een genie, als ik me niet vergis, de grote componisten van z'n tijd vonden maar dat ie belachelijke volksmelodietjes maakte...

niet helemaal waar,

mozart mocht zijn stukken opvoeren voor de habsburgse (oostenrijkse) keizer

Back