muzikale genieen uitgestorven?

Origineel geplaatst door n0_key
Ja, en wie ben jij dan om te bepalen of de Venga Boys niet geniaal zijn. Blijkbaar denken heel veel mensen daar anders over. En op welke manier waardeer jij dan de muzikale eigenschappen van levensliederen? Muziek is emotie, geen wiskunde. Laat het los, het is niet grijpbaar...

Waarom heb jij toch zo de behoefte aan waarde oordelen en bevestiging?

ik probeern een interessante discussie op gang te brengen (hijs al aardig op gang :D ) over muziek, maar jij hebt een bepaalde woede die op komt borrelen die ik niet begrijp en doet alsof er neit over gesproken mag worden..

feit, muziek is kunst (heeft dus zeker met gevoel te maken)

feit, muziek is wetenschap , er zijn immers regels voor, we gebruiken in de regel 12 verschillende tonen (soms meer maar de regels zijn daarin goed aan te passen), we gebruiken regels voor ritme enz. anders is het ook niet op te schrijven, dus te defineren,

muziek wordt geschreven in toonhoogte en lengte en sterkte en tempo, allemaal grootheden waar getalwaarden aan kunnen worden gehangen,'

zie daar wiskunde

Ik vind Jaques Brel en Edith Piaf ook wel geniaal!

Vengaboys trouwens ook. iets wat aanslaat bij een groot publiek kan ik ook wel geniaal noemen.
Muziek was de simpelheid zelve, maar juist daarom geniaal.

BOOM BOOM I WANT YOU IN MY ROOM. Niet erg complex, maar geniaal! Je moet er maar opkomen. Die simpelheid.

Groet

Origineel geplaatst door Shivah
wie was dat? rudi carrel?

keizer Joseph II en daarna zijn broer Leopold II

TIP: gaat heen naar het kruidvat waar voor spotprijzen de werken van de grootmeesters te koop zijn en tevens lectuur over hun leven zoals het volledig overzicht van het leven van mozart wat nu op mijn schoot ligt :D

Origineel geplaatst door Catalunya
Ik vind Jaques Brel en Edith Piaf ook wel geniaal!

Vengaboys trouwens ook. iets wat aanslaat bij een groot publiek kan ik ook wel geniaal noemen.
Muziek was de simpelheid zelve, maar juist daarom geniaal.

BOOM BOOM I WANT YOU IN MY ROOM. Niet erg complex, maar geniaal! Je moet er maar opkomen. Die simpelheid.

Groet

maar hier is het geniale aspect dat het aanslaat, dus goed gevonden, ik probeer het te hebben over de muzikaliteit,

en dat zulk een muziek aanslaat bij de massa interesseert mij geen lor :)

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
keizer Joseph II en daarna zijn broer Leopold II

TIP: gaat heen naar het kruidvat waar voor spotprijzen de werken van de grootmeesters te koop zijn en tevens lectuur over hun leven zoals het volledig overzicht van het leven van mozart wat nu op mijn schoot ligt :D

hebben ze daar ook boekjes over bob james?

maar hier is het geniale aspect dat het aanslaat, dus goed gevonden, ik probeer het te hebben over de muzikaliteit,

en dat zulk een muziek aanslaat bij de massa interesseert mij geen lor :)

Ben ik totaal niet met je eens. Het lijkt alsof jij je beperkt tot de klassieke meesters. Voor jou moet muziek complex zijn om geniaal te zijn. Dat vind ik erg zwart-wit gedacht. Muziek die simpel is kan ook geniaal zijn. Misschien zelfs nog genialer, want je hoeft niet alles uit de kast te halen om tevreden te zijn over je nummer.

Origineel geplaatst door Catalunya
Ben ik totaal niet met je eens. Het lijkt alsof jij je beperkt tot de klassieke meesters. Voor jou moet muziek complex zijn om geniaal te zijn. Dat vind ik erg zwart-wit gedacht. Muziek die simpel is kan ook geniaal zijn. Misschien zelfs nog genialer, want je hoeft niet alles uit de kast te halen om tevreden te zijn over je nummer.

ok, maar ik zie een verschil tussen eenvoud en simpliciteit.. mee eens of niet?

ik noem even de gymnopedies van eric satie (romantische periode)

Er zijn in korte tijd een aantal dingen gezegd binnen deze thread die ik oorspronkelijk ook al stelde:

1. Tegenwoordig stoelen de meeste nummers op andere nummers, andere invloeden enz wat in de oudheid nagenoeg onbestaande was.

2. Genialiteit heeft zeker NIETS met goede verkopen te maken (anders zou je K3 ook geniaal moeten noemen :r )

3. Genialiteit heeft met herkenning van waarden te maken, maar die waarden zijn voor iedereen anders ... dus subjectief en daarom is het niet zo eenvoudig om eenduidig een genie aan te duiden. Er zijn pianisten die enorm complexe stukken spelen -heb ik mateloze bewondering voor- maar ik vind het soms naar niks klinken. Is zo iemand nu genie of niet? (rethorische vraag)

Persoonlijk vind ik wanneer je als artiest je volle persoonlijkheid en gevoelens in je eigen werk kan leggen, je totaal niets aantrekt van wat de anderen willen of vinden én je dan nog een publiek kan begeesteren én dingen doet die niet altijd voor de hand liggen, je misschien van enige genialiteit kan spreken .... of is dit dan gewoon lef???

Mijn grote idool is tot nu toe Vangelis geweest. In mijn ogen is hij een beetje een genie (anderen zullen dit wel niet vinden ... maar ja 't is subjectief, hé). Maar als je ziet wat hij sinds 1975 met Albedo 0.35 deed en de meeste daaropvolgende albums, heb ik daar mateloze bewondering voor. Daar waar menige synth-virtuoos expressievormen links liet liggen, speelde hij daar wel mee (ook al waren er toen nog geen synths met aanslaggevoeligheid). Toch is er ook menig album van hem verschenen die ik absoluut op niets vind trekken ... maar daar trekt hij zich niets van aan ... hij produceert wat hij wil. Het publiek heeft hem nooit erg geïnteresseerd, alleen chaos van klanken en muziek die door zijn geest vervormen tot muzikale creaties -zoals het de man zelf zegt.

Dit is voor mij een vorm van genialiteit, maar ik erken best dat dit voor anderen totaal het tegenovergestelde is. Daarmee kan je goed aanvoelen dat genialiteit eigenlijk nauwelijks te benoemen is.

Nu even tijd voor wat anders :biertje:

Schol!

:doei:

of er nou mensen zijn of niet, aantallen zullen altijd bestaan enz.

wiskunde is niet door ons uitgevonden maar ontdekt..

Wiskunde is een beschrijving van wat de mens ontdekt heeft. En heeft niet erg veel te maken met muziek, enkel een beschrijving ervan! (als je dat graag zou willen natuurlijk) Ik ben ervan overtuigd dat Bach and the like NOOIT wiskundige rekenregeltjes hebben toegepast op het componeren van hun stukken..

ik lees hier enige frustratie? wellicht door t niet toegelaten zijn tot het conservatorium??

ik vind dit een beetje een duffe opmerking,alsof je het conservatorium nodig zou hebben...
dan denk ik "hoe meer kennis des te meer twijfel"

iemand die zijn gevoel goed kan vertolken naar muziek......is voor mij een genie

Origineel geplaatst door Arv
Wiskunde is een beschrijving van wat de mens ontdekt heeft. En heeft niet erg veel te maken met muziek, enkel een beschrijving ervan! (als je dat graag zou willen natuurlijk) Ik ben ervan overtuigd dat Bach and the like NOOIT wiskundige rekenregeltjes hebben toegepast op het componeren van hun stukken..

lol! de muziekregels ZIJN wiskundige reken regels, er zijn toch intervallen? verschillende toonhoogten?snelheden?

allemaal wiskunde hoor..

en of wij nu vergaan door wereldoorlog 3 of een supernova, 1+1 is nog altijd 2

ik lees hier enige frustratie? wellicht door t niet toegelaten zijn tot het conservatorium??

of je nou wilt of niet, muziek is niet alleen een kunst, maar net zoveel een wetenschap, en je kunt ervoor studeren en afgeven op mensen die dat doen vind ik onsportief. Dat muziek je een bepaald gevoel geeft of nog wat meer is heel prettig voor je en daarom wordt muziek verkocht of vind men t mooi. Frans Bauer heeft niet voor niets vele fans.

verder wil ik onmiddelijk ingaan op die mensen in de jungle, want diegene die ze als minderwaardig omschrijft ben jijzelf. Die mensen staan niet zomaar met een stuk houd op een boom te rossen. De mensen in afrika hebben de polyfone ritmiek uitgevonden (iets wat ik eerder al schreef). Sinds de jazz is dat ook een belangrijk onderdeel van onze muziek geworden en niet meer weg te denken.

Ik zie daarom ook het aandeel wat de mensen uit afrika de muziek hebben gebracht zeker net zo waardevol.

schiet me meteen een modern genie te binnen: Gershwin, ongeveer de eerste om meerstemmige ritmes te drummen
Het is toch wel erg knap hoe jij tussen de regels doorleest zonder te lezen wat ik zeg.

Ik zeg net dat mensen die nu in de jungle op een stuk hout staan te rammen het wel snappen en wij juist niet. Op welke manier omschrijf ik die mensen hiermee als minderwaardig? Ik heb nooit gezegd dat ze 'gewoon' op een stuk hout staan te klossen, dat maak jij er weer van. Als je zo sterk een gevoel weet uit te drukken met zulke minimale middelen, dan heb je de essentie van muziekte pakken. Dan doen theoretische regels en wetmatigheden er niet meer toe.

NOFI, maar ik vind je een beetje pretentieus. Zo kom je iig een beetje op me over, maar ik kan er flink naast zitten hoor :luv:

Over de scholing. Ik denk dat scholing goed is. Echter, als ik hele creatieve en vrije geesten na een paar jaar conservatorium alleen nog over techniek en dergelijke hoor lullen, dan krijg ik het gevoel dat zoeits ook anders kan. Gebruik scholing als een tool, een manier om je creativiteit te prikkelen, om je gevoel beter te kunnen uitdrukken, maar niet als wetenschap, zoals jij het zo graag ziet. Muziek kent globaal gezien nu eenmaal geen regels en wetten, en als je jezelf alsnog regels en wetten gaat opleggen, dan gaat de essentie verloren.

Owja, ik heb nog nooit een poging gewaagd om voor welke muziekscholing dan ook in aanmerking te mogen komen. Alles om me heen, incluis DJ-D_Prime, is mijn leerschool. Voor de duidelijkheid.

Origineel geplaatst door Shivah
ik vind dit een beetje een duffe opmerking,alsof je het conservatorium nodig zou hebben...
dan denk ik "hoe meer kennis des te meer twijfel"

iemand die zijn gevoel goed kan vertolken naar muziek......is voor mij een genie

hoho, ik wil zeker niet zeggen dat conservatorium een vereiste is, tuurlijk zijn er genoeg erg begaafde musici die dat niet gevolgd hebben (Eric Clapton)

maar wanneer iemand conservatorium volgt of volgde zegt dat wel iets over de kunde en kennis van die persoon,

de kwaliteit van dat onderwijs wordt gewaarborgt als voor elke andere studie

niet helemaal waar,

mozart mocht zijn stukken opvoeren voor de habsburgse (oostenrijkse) keizer

zegt dat niet meer over de Keizer? ik kan me erg vergissen hoor...maar volgens mij werd er best wel op Mozart neergekeken door de "grote componisten" van zijn tijd..... de luisteraars had er idd een hele andere mening over

lol! de muziekregels ZIJN wiskundige reken regels, er zijn toch intervallen? verschillende toonhoogten?snelheden?

allemaal wiskunde hoor..

en of wij nu vergaan door wereldoorlog 3 of een supernova, 1+1 is nog altijd 2

Dat zeg ik, wiskundige regels om toe te passen op muzikale tonen en stemming. Jij zegt het precies andersom!

Net als natuurkunde: je neemt iets waar en 'verzint' een regel ervoor en je toets deze regel met metingen. Voila, is het zelfde idee!

Arv

Origineel geplaatst door n0_key
Het is toch wel erg knap hoe jij tussen de regels doorleest zonder te lezen wat ik zeg.

Ik zeg net dat mensen die nu in de jungle op een stuk hout staan te rammen het wel snappen en wij juist niet. Op welke manier omschrijf ik die mensen hiermee als minderwaardig? Ik heb nooit gezegd dat ze 'gewoon' op een stuk hout staan te klossen, dat maak jij er weer van. Als je zo sterk een gevoel weet uit te drukken met zulke minimale middelen, dan heb je de essentie van muziekte pakken. Dan doen theoretische regels en wetmatigheden er niet meer toe.

NOFI, maar ik vind je een beetje pretentieus. Zo kom je iig een beetje op me over, maar ik kan er flink naast zitten hoor :luv:

Over de scholing. Ik denk dat scholing goed is. Echter, als ik hele creatieve en vrije geesten na een paar jaar conservatorium alleen nog over techniek en dergelijke hoor lullen, dan krijg ik het gevoel dat zoeits ook anders kan. Gebruik scholing als een tool, een manier om je creativiteit te prikkelen, om je gevoel beter te kunnen uitdrukken, maar niet als wetenschap, zoals jij het zo graag ziet. Muziek kent globaal gezien nu eenmaal geen regels en wetten, en als je jezelf alsnog regels en wetten gaat opleggen, dan gaat de essentie verloren.

Owja, ik heb nog nooit een poging gewaagd om voor welke muziekscholing dan ook in aanmerking te mogen komen. Alles om me heen, incluis DJ-D_Prime, is mijn leerschool. Voor de duidelijkheid.

rammen of klossen? wat is t grote verschil?

ik ben t voor de helft met je eens. Ik zei al,muziek is niet alleen wetenschap, OOK kunst, t moet dus van beide kanten komen, maar of je nu wilt of niet, er zijn regels voor muziek, anders kunnen we t niet defieren of opschrijven

Toch nog even dit:

Muziek is wiskunde/fysica, net zoals schilderijen en tekeningen ook berusten op fysische wetmatigheden. Maar het wil niet zeggen dat je die materie onder controle moet hebben om mooie dingen te creëeren. Ik denk dat er best wel geniëen zijn geweest die niet het wiskundige inzicht hadden maar toch de nodige creaties ten tonele hebben gevoerd!

Zo, ... en nu komt dat frisse :biertje: Ben naar huis :doei:

Back