muzikale genieen uitgestorven?

Origineel geplaatst door JP8

Nog even dit: als Bach-fan doet het pijn om te zien dat zijn genialiteit in één adem wordt genoemd met de vermeende genialiteit van Mozart...maar ach... ;)

Benieuwd hoe lang deze draad nog leeft...

Doei,
JP8

tja t was gewaagd, maar t zijn 2 namen die t meest genoemd worden en die iedereen kent

wat betreft de top 40, misschien geen fuga achtige stukken, maar wel muziek die in de buurt komt, wat dacht je van rank 1's remake van Mozart's lacrimosa? ook wel bekend als sensation theme 2003? wordt geslikt als zoete koek en staat zeker in de top 40

of cygnus X remake van het Orange theme (uit clockwork orange van stanley Kubrick) or Ferry Corsten's remix van William Orbit's remake van Barber's adagio for strings en Pavanne van Ravel?

best wel hits..

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
ja, maar ik ben van mening dat er binnen bepaalde genres geen muziek voorkomt die kan tippen aan de meesters die we in het begin noemden...

bijvoorbeeld, ik denk niet dat er een levenslied (smartlap) is die mee kan dingen

Eigenlijk denk ik dat het sowieso onmogelijk is om deze muziekstromingen nog enigszins met elkaar te vergelijken. Jij bent duidelijk sterk beïnvloedt door de klassieke muziek, en daar is niets mis mee. Voor mij liggen mijn muzikale "roots" veel meer in recente muziek, voornamelijk dance/electronisc dus, en dus zal ik eerder een geniale techno-muzikant noemen dan een Mozart of Bach, hoewel ik niet zal ontkennen dat zij geniaal waren. Nou denk ik dat er in sommige (veel?) dance muziek ook weer veel overeenkomsten met klassieke muziek zitten, terwijl smartlappen toch wel weer een stap verder verwijderd is. Ik denk ook niet dat je moet zeggen dat alle muziek gelijkwaardig is. Een Mozart heeft dan toch meer waarde als een smartlap (muzikaal/artistiek/cultureel gezien dan, ik heb het niet over de persoonlijke waarde die iemand een een stuk muziek toekent want het kan best dat voor Bennie om de hoek een smartlap van Hazes meer waarde heeft een stuk van Mozart).

Ik denk dat er in vele van die moderne genres zeker artiesten zitten die net zo geniaal zijn in hun genre als Mozart e.d. waren in hún genre (nl Klassiek, om maar eens even lekker te generaliseren). Of het één kan tippen aan het ander is echt puur een waardeoordeel waar weinig discussie over mogelijk is, omdat we nou eenmaal allemaal een andere muzikale achtergrond hebben. Toch denk ik dat het belangrijk is om open-minded te blijven wat betreft "andere" muziek.

Origineel geplaatst door King of Snake
Eigenlijk denk ik dat het sowieso onmogelijk is om deze muziekstromingen nog enigszins met elkaar te vergelijken. Jij bent duidelijk sterk beïnvloedt door de klassieke muziek, en daar is niets mis mee. Voor mij liggen mijn muzikale "roots" veel meer in recente muziek, voornamelijk dance/electronisc dus, en dus zal ik eerder een geniale techno-muzikant noemen dan een Mozart of Bach, hoewel ik niet zal ontkennen dat zij geniaal waren. Nou denk ik dat er in sommige (veel?) dance muziek ook weer veel overeenkomsten met klassieke muziek zitten, terwijl smartlappen toch wel weer een stap verder verwijderd is. Ik denk ook niet dat je moet zeggen dat alle muziek gelijkwaardig is. Een Mozart heeft dan toch meer waarde als een smartlap (muzikaal/artistiek/cultureel gezien dan, ik heb het niet over de persoonlijke waarde die iemand een een stuk muziek toekent want het kan best dat voor Bennie om de hoek een smartlap van Hazes meer waarde heeft een stuk van Mozart).

Ik denk dat er in vele van die moderne genres zeker artiesten zitten die net zo geniaal zijn in hun genre als Mozart e.d. waren in hún genre (nl Klassiek, om maar eens even lekker te generaliseren). Of het één kan tippen aan het ander is echt puur een waardeoordeel waar weinig discussie over mogelijk is, omdat we nou eenmaal allemaal een andere muzikale achtergrond hebben. Toch denk ik dat het belangrijk is om open-minded te blijven wat betreft "andere" muziek.

ik ben t in grote lijnen met je eens en moet bekennen dat ik nog meer dan klassiek een fervent Trance liefhebber ben. Ik zal echter niet verkondigen dat DJ Tiesto een genie is (qua producen) maar als DJ zeker net zo virtuoos "speelt"als een grootmeester op zijn clavecimbel,

als je zag wat ie dancevalley aan t doen was, met 3 (DRIE!) draaitafels en twee cd-spelers tegelijk mixen! hmzz, eigenlijk is een DJ een componist en muzikant tegelijkertijd als ie aant draaien is .. dus is Tiesto eigenlijk... :D

BTW, er zijn wel degelijk techno-opera's en is veel trance behoorlijk symfonisch (meer richting wagner, beethoven)

Maar Bach en Mozart bijvoorbeeld werden tijdens hun leven al herkend als genieen.

Ook moet echt geniale muziek vandaag de dag toch herkend kunnen worden?

Mozart was vooral bekend als 'child-prodigy' en minder als volwassene en stief in ongenade!
Bach en zijn fuga werd op den duur ook gezien als ouderwets en ik denk dat het zelf lange tijd na zijn dood gewoon helemaal vergeten was en pas na lange jaren nadien terug ontdekt werd. (verbeter mij als dat laatste niet klopt maar ik denk van wel)

Genieën zijn zeker niet uitgestorven. Elk genre, elk tijdperk (jaahaa, hokjes... maar moet ff) hebben hun genieën.

De Barok had Bach en Vivaldi etc.
De Klassieke tijd had Mozart en Haydn etc.
De Romantiek had Beethoven, Brahms, Lizst etc.
De moderne klassieken hadden Stravinsky, Ravel, Bartok, Schonberg
De Jazz muziek had Ellington, Monk, Hancock, Gillespie, Davis etc. etc.
De Rock had Led Zeppelin, The Stones, etc. etc. etc.
De Soul had James Brown, Aretha Franklin etc etc.
De Dance heeft Alex Paterson, Orbital, Juan Atkins etc etc etc etc

Need I say more in this :kont: discussion???

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door shortwave
Genieën zijn zeker niet uitgestorven.

GROOT gelijk. Zonde van je tijd dit soort discussies. Het leidt nergens naar. Smaken verschillen nou eenmaal.

Maar vader Abraham blijft voor mij toch een grote hoor, vooral als die zijn hoed op heeft lijkt die nog langer!

Jammer dat ik pas zo laat achter deze thread kom (ja, halverwege de dag is laat in dit geval). Maar ik ga niet van alles aanhalen, dan wordt het veel te lang en overzichtelijk. het zal toch wel duidelijk zijn waar ik op reageer. (en velen vinden dit waarschijnlijk totaal oninteressant, net als muziektheorie, maar ja, ik vind andere threads weer niet boeien, zo gaat dat nou eenmaal op een forum) Sorry trouwens dat dit zo'n lange post is. 8~

Ik zal eerst even komen tot een soort definitie van genialiteit: een componist/schrijver (het gaat hier duidelijk niet om wie het speelt maar om wat er gespeeld wordt) die een een muzikale en compositorische diepte in zijn muziek weet te leggen die ervoor zorgt dat zijn/haar muziek interessant is om te beluisteren en om te analyseren en bestuderen. Aangezien het over muziek gaat zal ik teksten hier even buiten laten. Interessante muziek resulteert niet per se in leuke muziek. Het hangt heel erg van de luisteraar af of hij/zij dit leuk vindt. Persoonlijk houd ik erg van complexe muziek (zowel luisteren als analyseren) waar ik telkens iets nieuws in ontdek, maar velen ook niet. Dit heeft ook niks te maken met ervaring (alsof mensen die meer muziek luisteren vanzelf bij complexere muziek uitkomen; mooi niet dus), maar alles met interesse en het aloude begrip smaak. The Vengaboys zijn dus niet briljant; ze zijn gewoon in staat bijzonder aanstekelijke en leuke tracks te maken (nou ja, als het binnen je smaak valt dan), maar dat is iets anders dan geniaal. Als je alle erg leuke muziek meteen ook geniaal of briljant gaat noemen devalueer je die termen nogal en heb je eigenlijk weer een nieuw woord nodig voor wat nu geniaal genoemd wordt. Laten we het aantal genieën dus maar bepalen om ze nog echt geniaal te laten zijn.

Nou dan. Eigenlijk wil ik eerst wel een paar dingen uit de beginpost omver kegelen. Ten eerste: dit is de puur westerse visie op de muziekgeschiedenis. De westerse muziektheorie (en zoals boven is gebleken moet een genie daar kennis van hebben, anders is hij niet in staat die diepte in zijn muziek in te bouwen; het is wel beweerd van niet in deze thread, maar Bach heeft echt wiskundige dingen in zijn muziek ingebouwd; dat is gewoon terug te vinden. Een voorbeeld: de structuur van de Passies uittekenen levert een (christelijk) kruis op; dat hoor je echt niet terug in de muziek) is begonnen door de oude Grieken. Maar die haalden muzikaal al erg veel uit het Nabije Oosten (ha, mijn stokpaardje!). Dat terzijde; waar het om gaat is dat we hier vooral gebruiken wat van daaruit is ontwikkeld, aangevuld met de andere instrumenten uit het westen. Zelfs die Afrikaanse percussie is westers: daar zijn we immers aangekomen via de Afrikanen in Amerika (blues en jazz waren in den beginne 'zwarte' muziek). Aangezien wij (en alle generaties voor ons) met dit soort muziek zijn opgegroeid vinden we dat leuk en luisteren ernaar, waardoor oosterse muziek geen kans krijgt. Kijk je dus terug in de muziektheorie vanuit ons perspectief, dan is de muziek altijd bepaald door westerlingen; nog steeds zelf. Hoeveel niet-westerse (of sterker nog: niet noord-westerse) muziek staat er in de charts? Houdt dit dan in dat alles uit het oosten te marginaliseren valt? Natuurlijk niet! het boeit ons alleen niet omdat het anders is. Omgekeerd zal hen de westerse muziek weinig interesseren (ook al is dat minder, maar het westen is dan ook bezig elke mogelijk vorm van haar cultuur de hele wereld rond te exporteren). Dat is allemaal niet raar: oosterse muziektheorieën leveren gewoon heel andere muziek op, die in onze oren raar (en daarmee lelijk) klinkt. De Chinezen kunnen echt wel meer dan vijf tonen per octaaf produceren, en uit Afrika komt echt wel meer muziek dan polyfone percussie; dat is toevallig het enige dat wij ervan overgenomen hebben, mar dat is iets ander. Ofwel: wat hier geproduceerd wordt als wereldwijde genialiteit is in feite westerse genialiteit (of: Europese genialiteit, want Noord- en Zuid-Amerika zijn cultureel bijzonder nauw verwant aan Europa).

Okee, we hebben ons dus tot het westen beperkt. Dan: het is wel bijzonder toevallig dat de enige twee die blijkbaar ver genoeg boven het maaiveld uitsteken (als je een paar klassieke componisten toevoegt aan Bach en Mozart verandert dat niets aan het onderstaande) uit bijna dezelfde tijd komen (17e-19e eeuw). Houdt dit in dat er in gehele westerse geschiedenis in slechts 3 eeuwen (een paar) muzikale genieën hebben rondgelopen? Onzin natuurlijk. Ook dit zegt weer meer over onze huidige perceptie van muziek dan over genialiteit. van alle muziek van voor de Middeleeuwen (en er is veel geweest) is zo goed als niets over, op wat verdwaalde regels na. Muziek uit de Middeleeuwen interesseert bijna niemand (voor zover iemand het al kent), omdat het zo anders klinkt. Mensen vinden het wel grappig klinken, maar serieuze kenners en liefhebbers van Middeleeuwse muziek zjin bijna op een hand te tellen. Daar zullen we dus ook geen genieën in benoemen (tja, ook genialiteit heeft aandacht nodig om erkend te worden). Blijkbaar wordt er pas vanaf de 17e eeuw muziek gemaakt die nog steeds gewaardeerd wordt: wat nu bekend staat onder 'klassieke muziek'. Ik vind overigens dat het aantal genieën binnen de klassieke muziek wel acceptabel is. Genoeg om het niet statistisch te weinig te laten zijn, en niet te veel, zodat het begrip genie nog steeds op echte genialiteit duidt. Ofwel, wat we intussen al westerse genialiteit noemden is in feite westerse genialiteit uit de klassieke muziek uit het laatste kwart van het 2e millennium n. Chr..

Waarom zijn er dan geen genieën in moderne muziek? En waarom wel in de klassieke muziek? Eerste de laatste vraag. Klassieke muziek wordt nog steeds erg veel geluisterd, goed gewaardeerd en veel geanalyseerd (vandaar ook dat opleidingen als de klassieke richting aan het conservatorium en muziekwetenschappen nog kunnen bestaan; anders was dat al lang wegbezuinigd). Het is ook zo dat bijna iedereen wel iets gaat waarderen in klassieke muziek. Velen van wie nu allerlei vormen van pop/rock/jazz/blues/enz. beluisteren zullen eens klassieke muziek luisteren (tja, dat schijnt nogal vaak bij ouder worden te horen; kijk maar naar wie vroeger de Beatlesfans (en al die andere bands) waren: hoe velen hebben nu niet allerlei klassieke cd's in de kast staan?), maar omgekeerd is dit veel minder het geval. Om de één of andere reden spreekt klassieke muziek dus uiteindelijk verticaal en horizontaal in de samenleving de meeste mensen aan (het lijkt wel voetbal ;) ). Niet zo vreemd dus dat dáár de algemeen erkende muzikale genieën zitten. Maar goed, wij weten beter, want wij luisteren alles. 8) Waar zitten dan de genieën in de moderne muziek? Daarvoor moeten we eerst even de pioniers opzij schuiven. Pioniers zijn natuurlijk erg belangrijk op elk gebied, maar niet per se geniaal. Één nieuwe ontwikkeling bedenken levert nog geen geniale muziek op. Het kan goed (en is vaak het geval) dat pas later iemand de nieuwe techniek echt goed weet te combineren met het bestaande er iets van hoog niveau mee maakt (muzikale genialiteit is dan ook niet te vergelijken met natuurkundige of wiskundige genialiteit; daar gaat het juist wel om de pioniers die iets nieuws bedenken, en veel minder om de toepassing. Dat zou immers slechts geniale muziektheoretici opleveren, maar nog geen geniale musici, want met alleen wiskunde kom je er ook niet in de muziek). Zoals bovenaan gesteld hoeft geniale muziek ook niet populair te zijn. Het gaat om de muziek, nier hoe de massa die percipiëert. Wie zijn dan wel de genieën? Hier komt dan het verlossende woord: weetikveel. Daar moet ik eigenlijk meer muziek voor kennen. Ik kan in ieder geval niemand vinden binnen de muziek die ik nu ken. Daar zitten Yes, Genesis en Emerson, Lake & Palmer bij, en dat vind ik toch echt geen genieën, hoe goed ze ook zijn. Ook King Crimson (i.e.: Robert Fripp) niet, hoewel Fripp wel in de buurt komt. Dat is namelijk echt complexe muziek, waar ontzettend veel lagen in zitten (luister eens naar Lizard, Lark's tongues in aspic. Starless and bible black, Discipline en Beat), maar uiteindelijk te eenzijdig en toch niet doordacht genoeg (regelmatig 'gewoon' jams). De enige die, naar wat ik ervan en erover gehoord heb, voor 'genialiteit' in aanmerking zou kunnen komen is Frank Zappa. De diversiteit in zijn muziek is namelijk enorm (dus niet genrematig beperkt), evenals de complexiteit (dus niet muzikaal beperkt). Ik heb hem eens omschreven gezien als een architect die eerst bouwplannen maakt voor zijn werk (inclusief die wiskunde dus), en het dan ook daadwerkelijk gaat bouwen. hij is niet bijzonder bekend nee, maar sinds wanneer is commercie een maatstaf voor genialiteit? Alsjeblieft niet! En één genie voor een kleine 100 jaar van dit soort muziek (waarin decennia lang zitten waarin de muziek nog dusdanig in ontwikkeling is dat ze nog niet rijp is voor genialiteit) is wel wat mager, maar toch niet weinig, denk ik. Daarbij zal er ook wel een klassiek muzikaal genie zijn uit de 20e eeuw (maar daar weet ik echt te weinig van), dus dat valt wel mee.

Oh ja, nog een opmerking over die wiskunde/natuurkunde-discussie: muziek is natuurkundig. Het gaat allemaal om verhoudingen (juist omdat in het oosten andere verhoudingen gebruikt worden klinkt het raar voor ons), luchtverplaatsing en akoustiek. Puur natuurkunde dus. Als muziek gecomponeerd wordt echter kan er wiskunde aan te pas komen. Meestal niet, maar een componist kan ervoor kiezen het wel te doen. En muziek en de hele wereld hingen al van natuurkundige (en scheikundige, enz.) principes aan elkaar voor we zo ontdekten (vandaar ook ontdekken: je haalt ergens de bedekking vanaf en ziet wat er allang was maar verborgen bleef). Toch is het nuttig die te ontdekken: dan kun je ze namelijk naar je hand zetten en zelf toepassen in nieuwe dingen (dat is het hele idee van wetenschappelijke vooruitgang).

Okee dan... Dit is met afstand mijn langste post tot nu toe hier (dat was al wel duidelijk denk ik). Maar dit is geen poging iedereen te overrulen: spreek me alsjeblieft tegen als je het er niet mee eens bent (mits goed beargumenteerd, anders heeft niemand er iets aan), want dat is de enige manier om erachter te komen hoe het zat (en dat is ook wetenschappelijke vooruitgang).

En nu : :biertje:

(trouwens, DjD: moest jij niet leren voor je tentamen vandaag? ;) )

Origineel geplaatst door Cheimoon

Oh ja, nog een opmerking over die wiskunde/natuurkunde-discussie: muziek is natuurkundig. Het gaat allemaal om verhoudingen (juist omdat in het oosten andere verhoudingen gebruikt worden klinkt het raar voor ons), luchtverplaatsing en akoustiek. Puur natuurkunde dus. Als muziek gecomponeerd wordt echter kan er wiskunde aan te pas komen. Meestal niet, maar een componist kan ervoor kiezen het wel te doen. En muziek en de hele wereld hingen al van natuurkundige (en scheikundige, enz.) principes aan elkaar voor we zo ontdekten (vandaar ook ontdekken: je haalt ergens de bedekking vanaf en ziet wat er allang was maar verborgen bleef). Toch is het nuttig die te ontdekken: dan kun je ze namelijk naar je hand zetten en zelf toepassen in nieuwe dingen (dat is het hele idee van wetenschappelijke vooruitgang).

Muziek is inderdaad oook natuurkundig, maar niet alleen natuurkundig. Wat zijn al die golven zonder een luisteraar die die luchttrillingen ervaart. Dan is muziek dus ook psychologie. Maar wat is een luisterervaring, wat is een ervaring eigenlijk? Misschien is muziek ook wel filosofie. Wat ik al eerder probeerde duidelijk te maken is dat de verschillende wetenschappen alleen een bepaalde manier zijn om tegen de werkelijkheid aan te kijken. Dat wil niet zeggen dat als je het natuurkundig kunt beschrijven dat het ook natuurkundig is. Ja er zijn patronen te ontdekken in muziek, maar overal waar je ziet zijn patronen. Het beschrijven van die patronen is wetenschap, maar dat wil niet zeggen dat een bepaald onderdeel van de werkelijkheid (in dit geval muziek) ook tot een bepaalde wetenschap behoord.

Origineel geplaatst door SoLiS
Muziek is inderdaad oook natuurkundig, maar niet alleen natuurkundig. Wat zijn al die golven zonder een luisteraar die die luchttrillingen ervaart. Dan is muziek dus ook psychologie. Maar wat is een luisterervaring, wat is een ervaring eigenlijk? Misschien is muziek ook wel filosofie. Wat ik al eerder probeerde duidelijk te maken is dat de verschillende wetenschappen alleen een bepaalde manier zijn om tegen de werkelijkheid aan te kijken. Dat wil niet zeggen dat als je het natuurkundig kunt beschrijven dat het ook natuurkundig is. Ja er zijn patronen te ontdekken in muziek, maar overal waar je ziet zijn patronen. Het beschrijven van die patronen is wetenschap, maar dat wil niet zeggen dat een bepaald onderdeel van de werkelijkheid (in dit geval muziek) ook tot een bepaalde wetenschap behoord.
Inderdaad (hoewel ik wel geloof dat de mens volledig natuurkundig/scheikundig/biologisch te verklaren is, maar dat terzijde). Maar ik had het dan ook meer over het puur theoretische gedeelte van geluidsopwekking e.d., wat wel natuurkundig is. Perceptie ligt anders natuurlijk. (muziek filosofisch noemen vind ik wel wat vergezocht; dat klinkt mij een beetje naar de pretentieuze kant van de wetenschapsfilosofie, maar misschien begrijp ik het verkeerd)

Origineel geplaatst door Cheimoon
Inderdaad (hoewel ik wel geloof dat de mens volledig natuurkundig/scheikundig/biologisch te verklaren is, maar dat terzijde). Maar ik had het dan ook meer over het puur theoretische gedeelte van geluidsopwekking e.d., wat wel natuurkundig is. Perceptie ligt anders natuurlijk. (muziek filosofisch noemen vind ik wel wat vergezocht; dat klinkt mij een beetje naar de pretentieuze kant van de wetenschapsfilosofie, maar misschien begrijp ik het verkeerd)

Ik bedoelde te zeggen dat je het vanuit een filosofisch standpunt kan bekijken. Dan kan je het filosofisch noemen, net zoals jij het natuurkundig noemde. Maar je bent nu al gesprongen van muziek naar geluid, dat is toch wel een groot verschil. Geluid een natuurkundig verschijnsel noemen, kan ik een heel eind in meekomen, maar geluid is toch zeker geen muziek en staat zeker ver af van genialiteit.

Ik bedoelde te zeggen dat je het vanuit een filosofisch standpunt kan bekijken. Dan kan je het filosofisch noemen, net zoals jij het natuurkundig noemde. Maar je bent nu al gesprongen van muziek naar geluid, dat is toch wel een groot verschil. Geluid een natuurkundig verschijnsel noemen, kan ik een heel eind in meekomen, maar geluid is toch zeker geen muziek en staat zeker ver af van genialiteit.

ik vind dat je hier teveel afwijkt van de discussie. Ter discussie staat niet een definitie van muziek, ter discussie staat t dan wel uitblijven of toch bestaan van muzikale genieen in deze tijd en aangezien we t nu allemaal wel redelijk eens kunnen zijn dat binnen het maken van muziek enige (in mijn ogen nog steeds vrij veel) wiskundige vaardigheden nodig zijn, kunnen we t weer hebben over wie daarvoor in aanmerking komt en tevens kunstzinnig bezig is.

ik moet me geloof ik heel diep schamen want heb wel van Frank Zappa gehoord maar niet van zijn werk,

ik ga even wat opzoeken :D

bedankt cheimoon voor je deelname, zat je al op MSN te zoeken maar je was niet online :D

Re: muzikale genieen uitgestorven?

De vergelijking tussen het componeren van een klassiek muziekstuk en het maken van electronische muziek met behulp van moderne technologie komt veelal neer op appels met peren vergelijken..... puur muzikaal (de nootjes dus) bekeken, is de meeste electronische muziek nou niet bepaald bijzonder te noemen vergeleken met met klassiek, jazz .... bij electronische muziek ligt de nadruk denk ik bij 1. creativiteit en 2. know-how op het gebeid van technologische middelen.... wat niet wil zeggen dat compositie, muziektheorie e.d. onbelangrijk zijn (alhoewel, bij sommige stijlen.... )

Re: Re: muzikale genieen uitgestorven?

Re: Re: muzikale genieen uitgestorven?

Origineel geplaatst door Bahamut
De vergelijking tussen het componeren van een klassiek muziekstuk en het maken van electronische muziek met behulp van moderne technologie komt veelal neer op appels met peren vergelijken..... puur muzikaal (de nootjes dus) bekeken, is de meeste electronische muziek nou niet bepaald bijzonder te noemen vergeleken met met klassiek, jazz .... bij electronische muziek ligt de nadruk denk ik bij 1. creativiteit en 2. know-how op het gebeid van technologische middelen.... wat niet wil zeggen dat compositie, muziektheorie e.d. onbelangrijk zijn

hier kan ik me redelijk in vinden,

maar als dit nou te combineren valt met een poging tot een meesterwerk? stel bach had een gelikte studio met vele synths enz. gehad?

ik heb net naar t nummer Bobby Brown van Frank Zappa geluisterd maar herken hier niet wat hiervoor beschreven werd?

leuk nummer en vooral erg goeie diepgaande text,maar muzikaal is t niet bepaald bijzonder?

welke nummers moet ik luisteren?

ik denk dat de hele aard van electronische middelen/instrumenten zich niet zo leent voor het maken van een muzikale compositie zoals jij die bedoelt... geluid is vaak belangrijker dan melodie

Origineel geplaatst door Bahamut
ik denk dat de hele aard van electronische middelen/instrumenten zich niet zo leent voor het maken van een muzikale compositie zoals jij die bedoelt... geluid is vaak belangrijker dan melodie

waarom niet? lieden als Rank 1 en William Orbit zijn toch ook in staat om klassieke muziekstukken om te toveren naar vette trance tracks? wrom dan niet met eigengemaakte melodieen?

ik vind dat je hier teveel afwijkt van de discussie. Ter discussie staat niet een definitie van muziek, ter discussie staat t dan wel uitblijven of toch bestaan van muzikale genieen in deze tijd en aangezien we t nu allemaal wel redelijk eens kunnen zijn dat binnen het maken van muziek enige (in mijn ogen nog steeds vrij veel) wiskundige vaardigheden nodig zijn, kunnen we t weer hebben over wie daarvoor in aanmerking komt en tevens kunstzinnig bezig is.

Ik geef toe dat het op een soort zijspoor raakt, maar het kan toch relevant zijn. We hebben het hier over genialiteit. In dit geval genialiteit in muziek. Als een aantal mensen muziek puur wiskundig of natuurkundig noemen, raak je een eind van genialiteit in muziek vandaan. Ik probeerde aan te tonen dat het versimpelen van de definitie van muziek de verklaring van genialiteit geen goed doet.

Ik denk niet dat we het allemaal erover eens zijn dat je wiskundige vaardigheden nodig hebt voor het maken van geniale muziek. Je hebt er absoluut vaardigheden voor nodig, alsmede talent en gevoel voor kunst en schoonheid. Maar om deze vaardigheden wiskundig te noemen lijkt me niet handig. Als het allemaal zo wiskundig zou zijn, dan zou geniale muziek prima uitgerekend kunnen worden.

Ik geef toe dat het op een soort zijspoor raakt, maar het kan toch relevant zijn. We hebben het hier over genialiteit. In dit geval genialiteit in muziek. Als een aantal mensen muziek puur wiskundig of natuurkundig noemen, raak je een eind van genialiteit in muziek vandaan. Ik probeerde aan te tonen dat het versimpelen van de definitie van muziek de verklaring van genialiteit geen goed doet.

Ik denk niet dat we het allemaal erover eens zijn dat je wiskundige vaardigheden nodig hebt voor het maken van geniale muziek. Je hebt er absoluut vaardigheden voor nodig, alsmede talent en gevoel voor kunst en schoonheid. Maar om deze vaardigheden wiskundig te noemen lijkt me niet handig. Als het allemaal zo wiskundig zou zijn, dan zou geniale muziek prima uitgerekend kunnen worden.

je hebt helemaal gelijk, niet alleen wiskundig :)

een net zo groot deel kunstzinnigheid

Het lijkt het erop dat veel mensen complexiteit van een muziekstuk als een voorwaarde voor genialiteit nemen. Dan zou Mahler ook een groter genie zijn dan Bach. Bovendien kan een stuk kwa melodie en harmonie zeer eenvoudig zijn, maar kwa klankleuren of kwa ritme weer heel complex. Ik denk niet dat complexiteit een voorwwarde is. Zo is het in andere kunstvormen ook niet. Dan zou Mondriaan zeer waardeloze kunst maken, en zou proza superieur zijn aan poëzie.

Back