muzikale genieen uitgestorven?

geniaal?

geniaal?

Ik heb niet alle entries uit deze topc gelezen,.. maar vluchtig hier en dar wat replies.

De genialiteit zat hem zeker niet in muziek maken,.. of muziek schrijven. De genialiteit zat em in het feit dat je zoveel mesnen tegelijker tijd kon aanspreken met 1 muziek stuk.
Dat mijn vrienden is iets dat muziekanten steeds minder lukken.

Wat ik dus eigelijk wil zeggen is,.. dat harmonie en instrumenten kunnen veranderen door de loop der jaren,.. maar dat de geestelijke taal wel het zelfde blijft.
Vervelend genoeg is in deze moderne tijd het een hype om je eigen taal te ontwikkellen in muziek. Door dat te doen,.. vraag je eigelijk aan de luisteraar om die taal te leren. Helaas zijn er zoveel talen op het moment,.. dat je nooit meer het unanieme taal gebruik weet te sprken met elkaar (op muziek gebied dus he..)

Hierdoor zal je ook nooit iemand kunnen verheffen tot genie,.. want dat kan pas, wanneer je de taal van de componist spreekt en dat met een heel groot deel van de gemeenschap..

Beste voorbeeld blijft wel in de jazz wereld.. neem nu bijv. Miles davis of neembijv... weather report. (nu door veel mensen vergeten helaas) dat waren nog echte componisten van de laatste 40 jaar dan... een ander voorbeeld is denk ik de beatles... (iedereen kent nog steeds alle tunes van de beatles, en het wordt zelfs nog vaak genoeg gecovered..

Overigens, denk ik niet dat er zoietsw als genieen bestaan hoor.. dat vind ik veelste veel in hokjes drukken. ik denk dat wanneer je aan bach of beethoven zou vragen of zij zichzelf genieen vonde,.. ze je uit zouden lachen.. ze deden gewoon waar ze goed in waren,.. en niets anders... het zijn de zogenaamde 'kenners' er om heen die dit soort predikaten opplakken... heel vervelend eigelijk... dat anderen bepalen wat jij bent... toch?? 8>

Ik denk dat men pas spreekt van een genie als iemand een geheel nieuwe stijl heeft.

Dan bedoel ik dus iets wat tot nu toe nog nooit gehoord is.

Denk bijvoorbeeld aan Gustav Mahler, die in zijn tijd bepaald niet populair was maar nu ook tot de "grooten" behoord.

In deze tijd zal dat moeilijk worden denk ik.

Genie: iem. die buitengewoon begaafd is.
begaafd: iem. met zeer veel talent.

Genie = een buitengewoon talentvol persoon.

ehmmmm

ehmmmm

Origineel geplaatst door ikke
Genie: iem. die buitengewoon begaafd is.
begaafd: iem. met zeer veel talent.

Genie = een buitengewoon talentvol persoon.

Als dat in de praktijk zo zou zijn,.. dan is iedereen genie,...iedereen heeft bepaalde begaafdheden zelfs de 'zwak-begaafden' toch?

en als iedereen genie is, dan is iedereen normaal...en kun je dus nouwelijks meer over onderscheiding spreken... right? :geslaagd:

met andere woorden,.. theoretisch klinkt het allemaal geweldig,.. maar in de praktijk gezien,.. klopt er dus geen moer van,.. neeh, ik blijf bij mijn stelling dat het woord genie,... niet op zijn plek is op gebied van muziek..

en hup.. nu weer terug in de schaduw :mexico:

Ontmoeting

Ontmoeting

Ik kwam vandaag een geniale straatveger tegen; wat was die man goed!
Netjes, efficiënt, mooie vloeiende bewegingen. Een geheel eigen stijl ook, vegen
op een manier zoals ik het nooit heb gezien.
Ik kon het niet nalaten mijn vinger langs de stoeprand te trekken; geen kruimeltje
aan mijn vingers.

Soms zit het waar je niet zoekt.
Zoek niet.

ISPdeRuiter

Re: Ontmoeting

Re: Ontmoeting

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Ik kwam vandaag een geniale straatveger tegen; wat was die man goed!
Netjes, efficiënt, mooie vloeiende bewegingen. Een geheel eigen stijl ook, vegen
op een manier zoals ik het nooit heb gezien.
Ik kon het niet nalaten mijn vinger langs de stoeprand te trekken; geen kruimeltje
aan mijn vingers.

Soms zit het waar je niet zoekt.
Zoek niet.

ISPdeRuiter

Halleluhjah,... PRAISE the lord,.. and some AMEN... :halleluja

Re: ehmmmm

Re: ehmmmm

Origineel geplaatst door Don Borito
Als dat in de praktijk zo zou zijn,.. dan is iedereen genie,...iedereen heeft bepaalde begaafdheden zelfs de 'zwak-begaafden' toch?

en als iedereen genie is, dan is iedereen normaal...en kun je dus nouwelijks meer over onderscheiding spreken... right? :geslaagd:

bla bla bla

als iedereen bepaalde begaafdheden heeft, dan wil dat nog niet meteen zeggen dat iedereen daardoor buitengewoon begaafd is.
ik wil best geloven dat ieder mens ergens in uitblinkt,
maar om dan te zeggen dat je dan een genie bent dat vind ik een beetje kort door de bocht.
als je buitengewoon talentvol bent, heb je gewoon meer talent dan de gemiddelde mens,
anders is het niet buitengewoon!

dus als je iets beweerd, dan zul je het toch iets beter moeten kunnen onderbouwen, dan er zomaar iets uitflappen.

Re: Re: ehmmmm

Re: Re: ehmmmm

Origineel geplaatst door krachtwerk
als iedereen bepaalde begaafdheden heeft, dan wil dat nog niet meteen zeggen dat iedereen daardoor buitengewoon begaafd is.
ik wil best geloven dat ieder mens ergens in uitblinkt,
maar om dan te zeggen dat je dan een genie bent dat vind ik een beetje kort door de bocht.
als je buitengewoon talentvol bent, heb je gewoon meer talent dan de gemiddelde mens,
anders is het niet buitengewoon!

dus als je iets beweerd, dan zul je het toch iets beter moeten kunnen onderbouwen, dan er zomaar iets uitflappen.

Ten eerste,.. die bewering komt niet van mij, maar was weer doorgeborduurd op wat anderen hebben gezegd,... en ok,.. ik ga die uitdaging met je aan... ;)

Iedereen heeft talent hetmaakt niet uit in wat. Maar we hebben het over de mensen die gaan vertellen wie talent heeft en wie niet!!! Het zou moeten betekenen dat die mensen talent hebben voor het ontdekken van talent?!?!?!

Lijkt me toch een beetje stug... talent is een eigenschap die bij alle mensen bestaat,.. en bij de een komt het er wat meer uit dan bij de ander... of de een wil het wat meer profileren naar de buitenwereld toe dan de ander..(gebeurt heel veel in de muziekwereld)
Waar we het over hebben is over de zogenaamde genieen.. genie=super en miraculues... maar dat geldt naar mijn idee alleen in de wondere wereld van de wetenschap, aangezien in de muziek wereld iedereen het met de zelfde tools moet doen. Wie een genie in de muziek weet te herkennen, moet dus zelf een genie zijn,.. anders zou je het niet eens kunnen herkennen..
Ander voorbeeld... Karel Appel= een genie? terwijl een kleuter het zelfde op een doek kan maken? degenen die zeggen dat het een prachtig schilderij is zijn weer de mensen die aan wal staan,.. en zelf geen kwast aanraken.. en daarbij een select groepje die samen bepalen wat WEL en wat GEEN kust is...
nou.. van dat soort selcte groepjes zakt dus mijn broek van af, en daarom zeg ik ook, in de muziek wereld bestaan er geen genieen wel talenten. Je legt bij mij dus de hele verkeerde puntjes op de verkeerde 'I' 's ;)

Re: Re: Re: ehmmmm

Ander voorbeeld... Karel Appel= een genie? terwijl een kleuter het zelfde op een doek kan maken? degenen die zeggen dat het een prachtig schilderij is zijn weer de mensen die aan wal staan,.. en zelf geen kwast aanraken.. en daarbij een select groepje die samen bepalen wat WEL en wat GEEN kust is...

Dit doet me denken aan een stukje over het beeld David van Michelangelo.
Ik citeer:

Toen hij zag dat de David op zijn plaats stond was Pietro Soderini opgelucht; maar terwijl Michelangelo aan het bijwerken was, merkte hij op dat hij de neus te dik vond. Michelangelo, die doorhad dat de Gonfaloniere onder het reuzenbeeld stond en van daaruit de figuur niet goed kon zien, pakte met zijn linkerhand een beitel samen met wat marmergruis dat op de planken lag en terwijl hij lichtjes met de beitel sloeg, liet hij het gruis beetje bij beetje vallen zonder iets te veranderen. Toen wierp hij een blik naar beneden waar de Gonfaloniere niet meer stond te kijken en zei: 'Kijk nu eens'.
'Ah, dat is veel beter', antwoordde Soderini, 'nu heb je het echt tot leven gebracht.' Toen klom Michelangelo naar beneden met een wrevelig gevoel over critici die onzin praten in de hoop goed op de hoogte te lijken.

Hier staat het hele (overigens best wel interessante) stuk

Is de waarheid een vrouw?
-C-

Ten eerste,.. die bewering komt niet van mij, maar was weer doorgeborduurd op wat anderen hebben gezegd,... en ok,.. ik ga die uitdaging met je aan... ;)

Iedereen heeft talent hetmaakt niet uit in wat. Maar we hebben het over de mensen die gaan vertellen wie talent heeft en wie niet!!! Het zou moeten betekenen dat die mensen talent hebben voor het ontdekken van talent?!?!?!

Lijkt me toch een beetje stug... talent is een eigenschap die bij alle mensen bestaat,.. en bij de een komt het er wat meer uit dan bij de ander... of de een wil het wat meer profileren naar de buitenwereld toe dan de ander..(gebeurt heel veel in de muziekwereld)
Waar we het over hebben is over de zogenaamde genieen.. genie=super en miraculues... maar dat geldt naar mijn idee alleen in de wondere wereld van de wetenschap, aangezien in de muziek wereld iedereen het met de zelfde tools moet doen. Wie een genie in de muziek weet te herkennen, moet dus zelf een genie zijn,.. anders zou je het niet eens kunnen herkennen..
nou.. van dat soort selcte groepjes zakt dus mijn broek van af, en daarom zeg ik ook, in de muziek wereld bestaan er geen genieen wel talenten. Je legt bij mij dus de hele verkeerde puntjes op de verkeerde 'I' 's ;)

Ik vertelde gewoon wat de Vandale me vertelde! Je moet de zaken niet omdraaien.

Talenten heeft idd iedereen. BUITENGEWOON talent niet!

Re: geniaal?

Re: geniaal?

Ik heb niet alle entries uit deze topc gelezen,.. maar vluchtig hier en dar wat replies.

De genialiteit zat hem zeker niet in muziek maken,.. of muziek schrijven. De genialiteit zat em in het feit dat je zoveel mesnen tegelijker tijd kon aanspreken met 1 muziek stuk.

Ligt dat aan de genialiteit?
Of aan de marketeing strategie?
Of aan het gebrek aan geniale smaak van de koper?
Wat is er geniaal aan als je een hele meute aanspreekt?

En frans bauer dan en k3,en ozone,dit noem je dan ook geniaal?

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
Maar Bach en Mozart bijvoorbeeld werden tijdens hun leven al herkend als genieen.

Ook moet echt geniale muziek vandaag de dag toch herkend kunnen worden?
Bach wel Mozart absoluut niet in armoede gestorven werd later pas na zijn dood beter gewaardeerd.

Bij muziek is genialiteit een lastige term omdat uiteindelijk alles subjectief is... je kan natuurlijk ergens de grens trekken en de 'general opinion' over de genialiteit van een bepaalde componist accepteren als een 'objectief' gegeven... maar je kan ook stug volhouden aan je eigen muzieksmaak en omdat JIJ de muziek toevallig niet goed vindt, vind je de maker ook geen genie... mja, moeilijk

Origineel geplaatst door Bahamut
Bij muziek is genialiteit een lastige term omdat uiteindelijk alles subjectief is... je kan natuurlijk ergens de grens trekken en de 'general opinion' over de genialiteit van een bepaalde componist accepteren als een 'objectief' gegeven... maar je kan ook stug volhouden aan je eigen muzieksmaak en omdat JIJ de muziek toevallig niet goed vindt, vind je de maker ook geen genie... mja, moeilijk

Je kan natuurlijk ook met zijn alle zeggen dat een banaan recht is.
En vervolgens vind iedereen een kromme banaan recht.
En niemand die meer durft te vragen is die banaan niet eigenlijk krom.

het talent van een genie manifesteert zich zo om en rond het 5 de levensjaar en onderscheid zich van de andere door dat hij /zij de minste moeite moet doen om een complex /eenvoudig compositie te maken (visueel oif auditief )...over smaken valt altijd wel te twisten en daarom blijft het allemaal eeen subjectief gegeven maar als je de cello sonates van bach aan een muziekliefhebber laat horen dan zal die ongfetwijfeld hetgeniale in de muziek herkennen ...mits hij /zij enige kennis van zaken heeft.
Neeem nu het latere werk van picasso , een simpele duif zal het verre van geniaal vinden ...omdat genialiteit enkel erkend kan worden door ................eenden en duiven ....

genieen van na 50

1.rachmaninov(niet zozeer zijn eigen composities maaar wel de vaardigheid waarmee hij de meest complexe werken naspeelde
2.aphex twin ...hoeft geen verdere uitleg
3.stephen hawkins..........een inteligentiequotient van om en om bij de 200(=)
4.prigogine
5.mijn kinderen (eerst nog een vrouw vinden ...)

laten we de ideeenwereld van plato even gelijk stellen aan de buitenwereld (het onbekende .)
De intelligentie van de mens wordt bepaald door de vaardigheid waarmee hij /zij de normen hanteert om de buitenwereld te kunnen definieeren ...een genie is dan iemand die de norm bepaalt voor de (tot dan onbekende ) buitenwereld ,m.a.w.originaliteit.
de keniis van de mens wordt voornamelijk bepaald door 3 factoren
1.de aangeleerde impulsen die de pasgeborene heeft meegekregen
2.de keniis die hij /zij aangeboden krijgt van zijn medemesns .
3.het vermogen om de buitenwereld te aanschouwen ,kenbaar /verstaanbaaar te maken voor de medeemens a.d.H.v.normen (voorafgegaan aan hypotheses ,controle van de hypothese als het om wiskundige problemelnn gaat )

Voor de 20 ste eeeuw bestond er geen elektronische muziek (het bevondt tot de buitenwereld ),dus kondeen er onmogelijk reflexen worden aangeleerd om dat er nog geen normen bestonden om elektronische muziek te definieren ......ik weet niet wie de eerste elektronische (auditief genietbare )compositie heeft gemaakt maar dat moet dan wel ee"n genie geweest zijn ...denk ik .....:Z

menselijk en machinaal denken ....

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door the tall lad
laten we de ideeenwereld van plato even gelijk stellen aan de buitenwereld (het onbekende .)
De intelligentie van de mens wordt bepaald door de vaardigheid waarmee hij /zij de normen hanteert om de buitenwereld te kunnen definieeren ...een genie is dan iemand die de norm bepaalt voor de (tot dan onbekende ) buitenwereld ,m.a.w.originaliteit.
de keniis van de mens wordt voornamelijk bepaald door 3 factoren
1.de aangeleerde impulsen die de pasgeborene heeft meegekregen
2.de keniis die hij /zij aangeboden krijgt van zijn medemesns .
3.het vermogen om de buitenwereld te aanschouwen ,kenbaar /verstaanbaaar te maken voor de medeemens a.d.H.v.normen (voorafgegaan aan hypotheses ,controle van de hypothese als het om wiskundige problemelnn gaat )

Voor de 20 ste eeeuw bestond er geen elektronische muziek (het bevondt tot de buitenwereld ),dus kondeen er onmogelijk reflexen worden aangeleerd om dat er nog geen normen bestonden om elektronische muziek te definieren ......ik weet niet wie de eerste elektronische (auditief genietbare )compositie heeft gemaakt maar dat moet dan wel ee"n genie geweest zijn ...denk ik .....:Z

menselijk en machinaal denken ....

offtopic

mijn vader gebruikte zo'n 50 jaar geleden al een clavioline..

dit was volgens mij een van de eerste synths die bestonden.. je schoof het onder de piano als een klein extra klavier,.. en je kon er onderandere fluit viool en andere wazige geluiden uithalen... (hyper modern voor die tijd!!!) ik weet in iedergeval dat hij de EERSTE in nederland was die dat gebruikte.. :D (wilde ik ff kwijt..

(einde offtopic) sorry hoor..8)

Back