hoe technologie invloed heeft op muziek

Enzo.F

vrijwillig lid
De versterkte gitaar in de jaren 50, de synthesizer in de jaren 70 en de computer in de jaren 90. Allemaal ontwikkelingen die flinke invloed op muziek hebben gehad.

In de link een kort interessant videotje over de stand van zaken van eind 2013.

Is het niet gewoon een gebrek aan creativiteit, dat we deze spullen nodig hebben?

http://youtu.be/jvFkqHeKyRc

oordeel zelf.

Goeie video, ik hoop de rest ook te kunnen zien !!

En nee, !G!een gebrek aan creativiteit ... Da's Ni weten wat creativiteit is....

nouja... ze bieden in hoofdzaak producten voor live. Geen tools voor productie / studiowork. Dus ik vind dat het entertainment-toosl zijn.

Wat ik jammer vind is dat alles een bestand is, het heeft geen fysieke waarde meer. 300 gig aan muziek tegenover een doos met 100 vinyls die iets in je opwekken.. Ik vind het allemaal goed en wel, maar er is iets waardevols verdwenen. Met een plaat weet je waar en wanneer je het hebt gekocht, in welke bui je was, hoeveel dat ie had gekost enzo.. Heb je niet met één nulletjes. Voor mij gaat het allemaal om de ervaring. Hoes bekijken, voelen, eruithalen,, opleggen, tekst lezen, credits lezen, de dankjewelletjes lezen. Voor mij dus alleen de ervaring en de geluidskwaliteit een issue. Schelle digitale klanken.. Voor de rest heb ik er geen moeite mee. Is ook een betere link met het publiek als je vinyl draait, ik vind het persoonlijker. Ben helemaal voor de technologie waardoor we creatief kunnen zijn maar ook tegen het neveneffect van kankergeluidskwaliteit, en het verdwijnen van de menselijkheid. :okdan: Vinylplaten zijn volledig afgewerkte kunststukken, een mp3 is 1/4 van de waarde van die kunst. Muziek is nog altijd kunst met inhoud (..of niet), en niet gewoon files.

Alhoewel flitsende lichtjes en nummers van een doorzichtige plaat uit de lucht grijpen om te mixen me niet kunnen boeien, ik wil gewoon een goede set horen waardoor ik primal word.

Laatst gewijzigd:
Oke, een preset bevat geen wave,s, dus het antwoord is samplen met bv Samplerobot.

Toch nieuwsgierig naar waar we over 20 jaar de term vintage aan hangen.

USB, omdat we dan de 'human data interface' hebben ontdekt?

De organische verbinding tussen mens en zijn cultuur is verdwenen. Schilderwerk, beeldhouwen, architectuur, kleding, voedsel, muziek en zang zijn allemaal gefragmenteerd en gebaseerd op de toevallige keuze van het individu.

Wil je Koreaanse hofmuziek maken? 'Doe je ding, man'. 'Vet koel'.
Bestaande muziekopnamen van overal en nergens kapotknippen, uit hun verband rukken en op doods herhalende ritmedozen weer ten gehore brengen in een oude fabriekshal vol 'zwetende hipsters' met hoeden van hun opa's op, 'vintage sneakers' aan en lange, ironische baarden terwijl een 'VJ' flitsende beelden die geen samenhang hebben tovert op de muur?

'Vette shit, yo'.

Iets kan prachtig klinken, maar heeft het ook iets met jou te maken? Wat heeft 'Oxygéne' te betekenen, anders dan
dat het 'feeëriek' klinkt en 'sfeervol' is?

Dat is de Xenos-gedachte: zet een Boeddha in je tuin omdat het 'rust brengt' en zo 'spiritueel' is.
Geen enkele verbinding met geschiedenis, volk, traditie, betekenis. Net zoiets als het hebben van een afbeelding van een figuur uit een Japanse tekenfilmserie die door Amerikanen werd bewerkt voor de westerse markt als avatar. :D

Zo, en nu eerst een kop koffie.

Effe offtopic

Tukker ik moet je tekst nog even verwerken want m'n hoofd zit vol van die docu van je. :D Heeft me echt tot nadenken gezet. Je draad is wel weg want het is blijkbaar niet relevant.

Dus als je nuttigheid voor schoonheid zet, dan word het object over tijd nutteloos. Als je schoonheid voor nuttigheid zet dan blijft het object nuttig.

Dus als we nuttige maar verschrikkelijke muziek maken dan verliest het zijn waarde over tijd? En als we mooie muziek maken dan blijft deze nuttig en tijdloos?

Een nuttig statement gebracht in een death metal nummer kan toch ook nuttig blijven over tijd?

Is een mooie vrouw die oud word nog nuttig? :? :D Ze blijven idd wel smeren om nog nuttig te zijn.

Haha...LiquidTrust. Kom je nog aan het nadenken op je vrije dag. ;)
(De draad staat nu onder algemene discussie)

Ik denk dat je hem nog een keer moet gaan bekijken. Meneer Scruton betoogd dat schoonheid een doel op zich kan zijn en geeft wat handvaten voor wat schoonheid is. Ik zou erover zeggen dat waar 'Unum', 'Verum' en 'Bonum' ('Eenheid': de eenheid van het zijn, dat wat het ís, 'Waarheid': het is waar, betrouwbaar: in overeenstemming met zijn wezen en 'Bonum': goedheid) met elkaar in overeenstemming zijn, 'Pulchrum': schoonheid, het gevolg is.

Een Deathmetalnummer met een nuttige (?) strekking zou voldoen aan 'Unum': het ís 'metal', 'Verum': het doet naar wat metal moet doen, werkt naar zijn aard zogezegd maar het faalt in de 'Bonum': het is niet goed. Waarom niet? Het is slecht voor het gehoor, deathmetal heeft in zijn wezen destructie, (death) vernietiging, aggressie en kwaad.

Het zou een nummer kunnen zijn over uitkijken bij het oversteken, maar dan is het géén Deathmetal meer, voel je wel?

Dat brengt ons dan bij de vraag hoe 'goedheid' dan gemeten moet worden. Wel, daar is een standaard voor nodig...een absolute, en daar houden moderne mensen niet van. ;)

Een oude vrouw kan zeker schoonheid hebben, maar die is dan van een andere aard dan die welks effect je misschien nu direct begeert. Schallekie. :D

Zie ook hier:
"Yet the proliferation of 20th Century post-modernist views dismissing the transcendentals as a serious area of philosophy did bring forth a number of influential philosophers such as G.K. Chesterton, Edith Stein, C.S. Lewis and Peter Kreeft, whose writings develop and re-propose truth, beauty and goodness as the universal aspirations of humanity, seeking an infinite good. As such, they assert, the transcendentals support us in dealing with suffering and death without losing hope."

http://en.wikipedia.org/wiki/Transcendentals

Over de docu in deze draad: er wordt veel gesproken over technologie, maar het doel van al die ledjes en padjes blijkt dan eigenlijk niet meer dan 'experimenteren', 'een ervaring' en 'spelen met electronica'.

Één van de DJ's noemt zichzelf 'slaaf' van zijn doosjes. Dat vind ik persoonlijk vrij triest.

Wil je Koreaanse hofmuziek maken? 'Doe je ding, man'. 'Vet koel'.
Bestaande muziekopnamen van overal en nergens kapotknippen, uit hun verband rukken en op doods herhalende ritmedozen weer ten gehore brengen in een oude fabriekshal vol 'zwetende hipsters' met hoeden van hun opa's op, 'vintage sneakers' aan en lange, ironische baarden terwijl een 'VJ' flitsende beelden die geen samenhang hebben tovert op de muur? .

hahahaha, dat is het wel zo'n beetje wat betreft 'trendzetters'. Wat ik niet snap is hoedat tieners (90% van de hipster populatie) als cool worden bezien. Ze vinden dus 'nieuwe dingen' uit terwijl ze nog niet eens enige voorlichting hebben gehad wat betreft muziekgeschiedenis. Ze rippen toch gewoon alles? Is het niet eerst alles begrijpen en wijs worden, en dan met iets volledig nieuws en origineel afkomen omdat je er inzicht in hebt? Net zoals Ray Ban wayfarers en die dikke gouden B.A Baracus kettingen dat al die 18-jarige meisjes dragen, ze menen dat hun generatie dat heeft uitgevonden. Ik erger me soms echt aan ignorante pogingen tot cool zijn door 18-jarigen. Grumpy old man speaking.. Wil zo'n yolo boy eens een iphone laten opeten.

Swagger eh..

ik vind het altijd raar dat de ouwelullen van nu niet in de gaten hebben dat zij exact hetzelfde waren als waar ze zich tegen afzetten.. hou maar lekker vast aan het idee dat jij wel uniek bent en n trendsetter en ongelooflijk autonoom kunstzinnig!

ik snap overigens die fysieke band met bv platen wel, maar het is ouwe lullen armoede om daar niet overheen te kunnen stappen. Het is onze relatie met de nieuwe dingen die verstoord is, niet per se de relatie van de nieuwe generatie ermee. de nieuwe generatie stapt gewoon op een ander moment in het proces in dan de vorige, zoals de oude generatie ook deed en de nog nieuwere generaties ook gaan doen. das mooi, dan kunnen dingen zich ontwikkelen zonder vastgeroest te zitten aan de beperkende ideeen van de oude generatie.

uiteraard heeft technologie enorm invloed op de muziek en laten we het lekker verwelkomen :)
ik moet zeggen dat ik t erg fijn vind dat sommige dingen ongelooflijk toegankelijk zijn geworden. daardoor ga je ook meer dingen proberen. das toch tof of niet?

"Is het niet gewoon een gebrek aan creativiteit, dat we deze spullen nodig hebben?"

Nou ja het is dat je het zelf zegt. wie hebben "deze" spullen nodig?
Heb je die spullen echt nodig?

Creativiteit gaat zoiezo over nieuwe onondekte mogelijkheden vinden en gebruiken. dat kan natuurlijk op ieder apparaat, instrument ed.

Het maakt gewoon simpelweg niet uit wat je gebruikt. het gaat om wat je met je muziek weet te bereiken.
Het is van alle tijden dat de muziek veranderd door de technologische mogelijkheden.

ik vind het altijd raar dat de ouwelullen van nu niet in de gaten hebben dat zij exact hetzelfde waren als waar ze zich tegen afzetten.. hou maar lekker vast aan het idee dat jij wel uniek bent en n trendsetter en ongelooflijk autonoom kunstzinnig!

ik snap overigens die fysieke band met bv platen wel, maar het is ouwe lullen armoede om daar niet overheen te kunnen stappen. Het is onze relatie met de nieuwe dingen die verstoord is, niet per se de relatie van de nieuwe generatie ermee. de nieuwe generatie stapt gewoon op een ander moment in het proces in dan de vorige, zoals de oude generatie ook deed en de nog nieuwere generaties ook gaan doen. das mooi, dan kunnen dingen zich ontwikkelen zonder vastgeroest te zitten aan de beperkende ideeen van de oude generatie.

uiteraard heeft technologie enorm invloed op de muziek en laten we het lekker verwelkomen :)
ik moet zeggen dat ik t erg fijn vind dat sommige dingen ongelooflijk toegankelijk zijn geworden. daardoor ga je ook meer dingen proberen. das toch tof of niet?

Uit het hart gegrepen. Dergelijke gevoelens zeggen veel meer over de tijd waarin de persoon die klaagt opgroeide dan over een 'probleem' in het heden. Hoeveel mensen zullen de opkomst van de geluidsdrager niet hebben verfoeid omdat je nu voorgebakken muziek luisterde in plaats van dat je naar een zaal of plein moest om artiesten te kunnen zien en horen (jaren 30)? De verfoeide invloeden van Amerikaanse en Engelse muziek op onze cultuur toen we radio en televisie kregen (jaren 50)? Dat je niet meer hoeft te kunnen zingen als je maar een leuke videoclip maakt (jaren 80)? Dat je eigenlijk helemaal geen muziekkennis meer hoeft te hebben als je maar weet hoe je een apparaatje kunt bedienen (jaren 90)? Dat je eigenlijk ook geen apparaatjes nodig hebt maar alleen een computer en wat plugins (jaren nu)? Gebrek aan creativiteit mijn neus. Eerder gebrek aan fantasie van de mensen die in hun late tienerjaren zijn blijven hangen omdat ze toen voor het eerst dronken werden, uitgingen, meisjes kusten en de soundtrack van die periode als 'beste muziek ooit' zullen blijven beschouwen vanwege de positieve associaties.

En ondertussen kunnen we met 2 muisklikken zo'n beetje alle muziek die ooit gemaakt is al dan niet tegen betaling ten gehore brengen. We never had it better.

Het maakt gewoon simpelweg niet uit wat je gebruikt. het gaat om wat je met je muziek weet te bereiken.
En ik ga helemaal niet mee in dat soort prestatiegericht denken.
Natuurlijk maakt het wel uit wat ik gebruik. Ik speel toch ook geen trompet in een fanfare... :eureka:
En mij gaat het om het muziekmaken zelf, ik hoef helemaal niets te bereiken.
One size doesn't fit all! (en maar goed ook)

bestemming of reis.... is voor iedereen voor allerlei redenen anders
als je maar lol hebt denk ik dan, of dat nou in een "my first sony" achtige controller is die complete phrases triggert, of dat je je eigen modular bouwt en eigen sounddesign doet, maakt IMHO niet uit
zo lang er maar ruimte is voor beide, whatever floats your boat toch?

Back