Korg bouwt een nieuwe ARP Odyssey!

http://www.korg.com/us/news/2014/0217/

Tokyo, Japan - February 17, 2014 - KORG INC. is proud to announce that a faithful recreation of the legendary 1970s analog synthesiser, the ARP Odyssey, is being developed by Korg for release later in 2014.

The ARP Odyssey was released in 1972 by ARP Instruments, Inc. and quickly became famous for its unique rich sound and innovative performance controls. It was a staple for many recording and performing musicians worldwide and was used on countless hit records over many years. The Odyssey was one of the highlights of the ARP company and became a long selling product.

With slight updates and improvements it was sold through to 1981. Korg is also proud to welcome Mr David Friend as our chief advisor on the Odyssey. David Friend established ARP Instruments, Inc. along with Alan Robert Pearlman and is a past president of ARP Instruments, Inc. He was also the lead designer of the original Odyssey in addition to designing or co-designing many other products. After ARP, Mr Friend became a successful technology entrepreneur. In 2010, he was named Ernst & Young Entrepreneur of the Year in the Emerging Technology category for the New England Region, he has been a lecturer at MIT's Sloan School of Management and is now Chairman & CEO of Carbonite, Inc. He has been a trustee of the New England Conservatory and Berklee College of Music.

In the last few years, KORG INC. has released several top selling analog synthesizers such as the monotrons series, the monotribe, the volca series and the hugely successful MS-20 mini, a faithful fully analog recreation of the 1978 MS-20. With Korg's technology capabilities and planning ability for analog synthesizers, and in collaboration with David Friend, we believe the legendary ARP Odyssey will become a "must have" for an all new generation of music makers. The ARP Odyssey is scheduled for release in September 2014. -

See more at: http://www.korg.com/us/news/2014/0217/#sthash.35nEWPrP.IwzzXgpf.dpuf

Ja is mijn punt ook een beetje. Maak me door de huidige ontwikkelingen een beetje zorgen over de toekomst. Lijk wel of de ontwikkeling er een beetje uit is. En nu terug naar oude successen.

Ik denk dat Dave Smith wat dat betreft voorop loopt. Niet alleen heeft hij de analoge synth een enorme verjongingskuur gegeven (door de belachelijk uitgebreide modulatie mogelijkheden bijvoorbeeld), maar ook is hij degene die de meest innovatieve hybride analoog/digitaal combinaties maakt zoals de Evolver en Prophet 12.

Maar goed, de huidige trend is hoopvol. Als de grote jongens ontdekken dat ze met re-issues kunnen scoren komen ze wellicht ook met opvolgers die wellicht weer meer kunnen dan hun voorgangers. Wat dat betreft ben ik benieuwd of Yamaha weer eens met iets gaat komen nu Korg lekker scoort in de analoge hoek en Roland met nieuwe VA technieken hun klassiekers nieuw leven in blazen.

Het is in elk geval goed te zien dat er weer meer op de markt komt dan de zoveelste rompler.

Hopelijk loopt dit ook niet uit op zo'n anticlimax zoals met de Volca's is gebeurd..

Toen er nog per sé acoustische instrumenten mee nagemaakt moesten worden :stupid

De uncanny valley is een interessant gebied om te verkennen, al helemaal met physical modeling.

Ik vraag me trouwens af wat voor filter t gaat worden.

Als je goed kijkt zie je dat er bovenop rechts van het midden een switch zit die bij het origineel er niet op zit; de kans zit er in dat je kunt gaan kiezen.

Even terugkomend op de bouwkwaliteit discussie is het wel grappig te melden dat ik net op mijn van Abrahams tank plaatstalen gemaakte Moog Voyager zit te spelen en dat ik vind dat het gebruikte klavier gewoon zwaar inferieur is aan dat van een Yamaha AN1x die je tegenwoordig voor 200 euro kunt kopen.

Ik gok op net onder of boven de 1000 euro.
Mijn gok is €900 om te concurreren in het Moog Phatty segment als het een full size replica is.
Voor 1100 euro maak je echt wel een nette kopie van het origineel, een Moog van 1100 euro is ook gewoon topkwaliteit.

Zijn jullie niet te optimistisch, als je naar de prijs van die TinyPiano kijkt?

Kun je nagaan hoe goed die orginele synths zijn, als ze 40 jaar later nog niks beters kunnen verzinnen :)

Zijn jullie niet te optimistisch, als je naar de prijs van die TinyPiano kijkt?

Zal een beetje afhangen welke kant Korg hiermee op wil; een goedkoop toegankelijk model voor de massamarkt (segment 500-1000 euro) of een hoogwaardige replica om de strijd aan te gaan met de dikke VA's (Nord), Moog Voyager en grotere DSI bakken (segment 1500 euro+).

Over het laatste zou ik persoonlijk enthousiaster zijn, maar tot zover lijkt Korg zich met hun analoge lijn vooral op betaalbare producten / hebbedingen te willen richten en ze zijn er succesvol mee.

Ik denk dat Dave Smith wat dat betreft voorop loopt. Niet alleen heeft hij de analoge synth een enorme verjongingskuur gegeven (door de belachelijk uitgebreide modulatie mogelijkheden bijvoorbeeld), maar ook is hij degene die de meest innovatieve hybride analoog/digitaal combinaties maakt zoals de Evolver en Prophet 12.

Maar goed, de huidige trend is hoopvol. Als de grote jongens ontdekken dat ze met re-issues kunnen scoren komen ze wellicht ook met opvolgers die wellicht weer meer kunnen dan hun voorgangers. Wat dat betreft ben ik benieuwd of Yamaha weer eens met iets gaat komen nu Korg lekker scoort in de analoge hoek en Roland met nieuwe VA technieken hun klassiekers nieuw leven in blazen.

Het is in elk geval goed te zien dat er weer meer op de markt komt dan de zoveelste rompler.

Helemaal mee eens.

Erg merkwaardig trouwens wel dat er (zeker ook hier) jarenlang almaar gekermd wordt dat de grote fabrikanten hun klassiekers opnieuw in productie moeten nemen 'want dat is waar de gebruikers op wachten' (:dubbel::dubbel::dubbel:, vooral :bekdicht:'ers die uiteindelijk nooit iets kopen), en dan worden die klassiekers opnieuw gebouwd en dat zou er geen sprake meer zijn van innovatie.

Laatst gewijzigd:
Misschien dat degene die innovatie verwachten niet dezelfde zijn als degene die de klassiekers willen perhaps? :eureka:

Misschien dat degene die innovatie verwachten niet dezelfde zijn als degene die de klassiekers willen perhaps? :eureka:

Je kunt toch niet ontkennen dat er de afgelopen tien jaar zowel stevig wordt geinnoveerd en dat ook de klassiekers weer worden gemaakt?

Er is nog nooit eerder zoveel keuze geweest op synth gebied, analoog, digitaal, hybride, enorme keuze in modular etc. Daarnaast is er alleen de afgelopen weken al opnieuw een enorme hoop nieuw spul aangekondigd. En het mooie is dat je alles dat je niet bevalt gewoon links kunt laten liggen.

Er is nog nooit eerder zoveel keuze geweest op synth gebied, analoog, digitaal, hybride, enorme keuze in modular etc. Daarnaast is er alleen de afgelopen weken al opnieuw een enorme hoop nieuw spul aangekondigd. En het mooie is dat je alles dat je niet bevalt gewoon links kunt laten liggen.

:halleluja

Back