Korg bouwt een nieuwe ARP Odyssey!

http://www.korg.com/us/news/2014/0217/

Tokyo, Japan - February 17, 2014 - KORG INC. is proud to announce that a faithful recreation of the legendary 1970s analog synthesiser, the ARP Odyssey, is being developed by Korg for release later in 2014.

The ARP Odyssey was released in 1972 by ARP Instruments, Inc. and quickly became famous for its unique rich sound and innovative performance controls. It was a staple for many recording and performing musicians worldwide and was used on countless hit records over many years. The Odyssey was one of the highlights of the ARP company and became a long selling product.

With slight updates and improvements it was sold through to 1981. Korg is also proud to welcome Mr David Friend as our chief advisor on the Odyssey. David Friend established ARP Instruments, Inc. along with Alan Robert Pearlman and is a past president of ARP Instruments, Inc. He was also the lead designer of the original Odyssey in addition to designing or co-designing many other products. After ARP, Mr Friend became a successful technology entrepreneur. In 2010, he was named Ernst & Young Entrepreneur of the Year in the Emerging Technology category for the New England Region, he has been a lecturer at MIT's Sloan School of Management and is now Chairman & CEO of Carbonite, Inc. He has been a trustee of the New England Conservatory and Berklee College of Music.

In the last few years, KORG INC. has released several top selling analog synthesizers such as the monotrons series, the monotribe, the volca series and the hugely successful MS-20 mini, a faithful fully analog recreation of the 1978 MS-20. With Korg's technology capabilities and planning ability for analog synthesizers, and in collaboration with David Friend, we believe the legendary ARP Odyssey will become a "must have" for an all new generation of music makers. The ARP Odyssey is scheduled for release in September 2014. -

See more at: http://www.korg.com/us/news/2014/0217/#sthash.35nEWPrP.IwzzXgpf.dpuf

De verspilling ( waar we ons al ca 50 jaar aanstoren , zie bv de plastic kogeltjes in het draaisysteem van de wegwerp cd spelers etc ) is inderdaad stuitend en bedreigend voor ons aller voortbestaan
Maar ja of dat gaat veranderen ?
Synthesizers zijn natuurlijk electronische muziekinstrumenten en " profiteren " daardoor van de ontwikkelingen in de electronica . Smd is zo 'n ontwikkeling met zijn voordelen
Denk niet dat dat te voorkomen is, qua kosten etc
Maar goed 500 euro voor een nieuwe ARP is natuurlijk geweldig, wie had dat ooit kunnen bedenken , en dan ook nog in kleine massaproductie bij twee gerenomeerde merken tegenlijk
De synth heeft z'n bestaanrecht wel bewezen lijkt me

Het is dus soort van geprogrammeerde veroudering. :D

Toch kan ik niet wachten om al deze clonen te horen.... :)

Nog ff vlug voor het weer OT gaat.. een videootje van een leuk triootje.. :D

welke voordelen?...:D

behalve dat je in china voor 3,35 een complete synth in mekaar kan laten stampen, zie ik ze niet zo....
:mega:

Synthesizers zijn natuurlijk electronische muziekinstrumenten en " profiteren " daardoor van de ontwikkelingen in de electronica . Smd is zo 'n ontwikkeling met zijn voordelen

I know shit about techniek, maar ik kan wel de persoonlijkheid van iemand inschatten. Na het zien van het Behringer filmpje is er geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om een Behringer ARP te kopen. En een Korg ARP eigenlijk ook niet.

Dus geef me maar zo'n lomp ding uit de seventies toen geld verdienen nog geen doel op zich was.
(en alvorens één of andere slimmerik met een andere post van mijn hand komt zwaaien, ik vind Dave Smith nog steeds een visionair, zeker na de Pro-2)

het enige wat mij bijzonder stoord aan dit soort producten, is de enorme afvalberg die aan het ontstaan is van dingen met smd´s.
zeer kostbare grondstoffen worden op deze manier in het milieu gedumpt.
en daar zit een zeker einde aan.
het kan anders, maar ja , dat kost een paar tientjes meer.
:peukie:

Dit dus.....een argument als dan koop ik wel een nieuwe getuigt van een blikveld zo ruim als een millimeter.

Maar je hebt met smd toch ook wel een zekere vrijheid om te kiezen voor kwaliteit... van pcb's, van componenten en dat soort dingen?

Ik zit nog niet in een kamp trouwens... ik wil eerst zelf de test doen (zelfde schema vertaald naar through-hole en naar smd, en dan blind vergelijken)... dan pas ga ik een mening vormen.

edit: in de medische wereld en in outer space worden toch wel 'durable' dingen gemaakt op electronica vlak?

Jeps, die hebben een uitzondering in de wet:) En dat gaat dan vanwege de kwaliteitsnorm......dus in de winkel mag alles stukgaan, zolang het maar niet in een ziekenhuis gebeurt.

edit: in de medische wereld en in outer space worden toch wel 'durable' dingen gemaakt op electronica vlak?

De componenten en boards die voor de ruimtevaart bedoelt zijn, zijn natuurlijk ook niet goedkoop..
Dwz, om die waslijst aan testen te doen aan componenten, dat kost nogal wat.
En duurzaamheid/levensduur, daar zijn ook weer erg veel dure lab testen voor nodig.
En dan heb ik het nog niet eens over (gamma) stralings testen, aangezien die electronica ook daar
tegen bestand moet zijn in de ruimte.

Maar goed, het is dus wel mogelijk, ook met de moderne SMD technieken. Alleen,
je moet er dus tijd en geld tegenaan gooien.

Ik zeg dit uit ervaring.

Die SMD/T discussie kun je bij zo ongeveer elk nieuw product gaan voeren.

Was die techniek er met dat die oude beestjes in elkaar werden gezet was die techniek ook daarin toegepast.

Qua levensduur maken de verschillende technieken misschien nog niet eens zoveel verschil. Qua gemak van repareren wel. Die SMD/T dingen zitten vol met wel heel kleine onderdelen.

Als ik het goed heb, is het originele Korg IC35 filter SMD?

Qua repareerbaarheid lijkt through-hole me in ieder geval beter, qua betrouwbaarheid lijkt loodgesoldeerde through-hole me ook beter.

Maakt geen moer uit of je een Korg of een Behringer koop.
Komen waarschijnlijk toch uit de zelfde fabriek.

Alleeen moeten die zielige kindertjes er voor korg maar 10 per uur maken en voor behringer 50....

Alleeen moeten die zielige kindertjes er voor korg maar 10 per uur maken en voor behringer 50....

Heb geen kinderen waargenomen in dat filmpje binnen de productiehallen van Behringer in China. Wel menige industriële machine van Yamaha.

die kinderen verstoppen ze snel voordat ze foto's gaan maken natuurlijk, oude thomas regout truuk...

Heb geen kinderen waargenomen in dat filmpje binnen de productiehallen van Behringer in China. Wel menige industriële machine van Yamaha.

Serieus? Je gelooft toch niet dat een promo filmpje aansluit op de werkelijkheid.

Serieus? Je gelooft toch niet dat een promo filmpje aansluit op de werkelijkheid.

Promo filmpje? Dàt noem jij een promo filmpje? Als iemand een dergelijk filmpje van mijn werk zou maken zou diegenen subiet ontslagen worden. Dat filmpje schokt aan alle kanten, is tig keer bepaald niet scherp etc. Komt op mij over dat het op een mobieltje is opgenomen.

Los daarvan lijkt het mij stug dat er wel kinderen zouden werken. Waarom zouden Chinese ouders het slechter met hun kinderen voor hebben dan Nederlandse ouders?

Back