Roland Aira

Ik blijf erbij dat het leuk spul is voor live jamming en dj's enzo. In de studio zitten er echt nog teveel beperkingen aan. En ik durf te wedden dat menigeen betere verbs heeft in zijn DAW dan dat er in de tr-08 zitten. Met volledige automatisering kan je in je daw ook op de steps die je wilt een reverb aan of uit zetten of een send doen van 100%. Ik begreep dat de TR-8 geen midiccs uitstuurt, dus dan zou je het allemaal op de unit zelf moeten doen.

En ik ben het verder ook wel met Arv eens, er zijn wel heel erg gekleurde (betaalde) reviews te zien van die units. Over een paar maanden zal het stof neerdalen en zal er misschien een betere mening zijn. Enigste wat we nog nog kunnen doen is speculeren. Maar ik denk dat de markt waar die aira voor gemaakt is helemaalk niet op een 808/909 zitten te wachten. Dat is meer voor ouwe lullen met nostalgische gevoelens voor de units waar ze toch op gebaseerd zijn. IMO heb je aan een Maschine echt heel veel meer.

Ik denk dat de kracht vooral zal zitten in het spontane dat je krijgt met hands-on apparatuur. Gewoon een multitrack recording starten in je DAW, vervolgens los gaan op de TR-8 en achteraf de goede stukken isoleren, uitknippen en aan elkaar plakken. Dit is een workflow die ik met controllers als Maschine en Push nog niet echt lekker voor elkaar heb gekregen zonder dat je eerst heel veel moet voorbereiden.

Of zelfs gewoon naar stereo recorden en helemaal niet meer knippen.
Gewoin de take overnieuw of 1 of 2 knips .

En tegelijkertijd outboard door gitaar peNdalen of filterbanks trekken en dan kijken wat er gebeurt als je het signaal terug duwt in de audio in en de distortion gaat lopen ducken :)

Imo hadden ze trouwens die volume schuifjes beter weg kunnen laten en er een paar handy dandy multi func knopjes neergezet. Wtf heb je aan die volume schuifjes live? Ik zweer je, dat gebruikt niemand. Die 'fout' maakte Roland ook al met de MC-505. Niemand zat te wachten op die schuifjes..

Ik denk dat de kracht vooral zal zitten in het spontane dat je krijgt met hands-on apparatuur. Gewoon een multitrack recording starten in je DAW, vervolgens los gaan op de TR-8 en achteraf de goede stukken isoleren, uitknippen en aan elkaar plakken. Dit is een workflow die ik met controllers als Maschine en Push nog niet echt lekker voor elkaar heb gekregen zonder dat je eerst heel veel moet voorbereiden.

ja, wel mee eens, alhoewel je dat met een push natuurlijk ook perfect kan doen zodra je eenmalig je instrument racks gemaakt hebt. Dan is het een kwestie van het instrument slepen en je hebt de volledige performance setup onder dat channel staan. (dus sound programming (8 macros) en alle effecten in die chain). Maar goed dat is een andere discussie :D

Overigens die gekleurde demos daar geloof ik niet in. Die gasten krijgen die apparaten puur een paar dagen in huis omdat ze heel veel volgers hebben die voor roland interessant zijn. Makkelijkere promotie van je nieuwe gear is er niet. En er zijn echt wel kritische kanttekeningen te vinden bij veel van die filmpjes, maar zoals iemand hier al zei, ze zeggen bijna allemaal dat je je voor die prijs daar eigenlijk niet druk om kan maken. Wil je meer features, dan zijn er alternatieven die inderdaad 3 of meer keer duurder zijn, dus het is maar net wat je zelf belangrijk vindt.

Die schuifjes lijken mij op zich wel handig. Als ik iets had mogen toevoegen/weglaten zou ik het liefst nog een 3 band EQ op iedere sound gehad.

En tegelijkertijd outboard door gitaar peNdalen of filterbanks trekken en dan kijken wat er gebeurt als je het signaal terug duwt in de audio in en de distortion gaat lopen ducken :)

Don't get your hopes up. Het is digitaal he?

En maar hopen op kwalieteit potmeters, moeilijk punt.

Er was ook een filmpje waarbij iemand zij dat je er geheel traploos aan kon draaien,
of tenminste hij hoorde geen trapjes.

Normaal hoor je bij een millimeter draaien al verschil, vooral met distortion, ik ben zeer benieuwd hoe finetunebaar dit dan ook is,
zal vast wel weer Rolands "Edirol verkoop truukje" inzitten met de system exclusive aanstuurbaar.

Maar ik denk dat de markt waar die aira voor gemaakt is helemaalk niet op een 808/909 zitten te wachten.
Ik denk dat ze er echt een shitload gaan verkopen. Ze zijn prettig geprijsd en zo'n beetje alles wat de electribes niet waren. Zeker de TR8 zal als zoete broodjes over de toonbank gaan (is mijn inschatting). Ik was op eerste gezicht niet direct onder de indruk (want niet analoog, hé), maar voor dit geld zijn ze te leuk om niet te willen voor heel veel mensen. En eigenlijk vind ik die TR best een leuke bak.....enne.....als de Analog Rytm tegenvalt...

Dat is meer voor ouwe lullen met nostalgische gevoelens voor de units waar ze toch op gebaseerd zijn. I.
Oef....ik wordt oud. Mijn idee van de altijd nog hippe oude Roland spullen ligt aan diggelen. ;) (maar ja he, misschien is dit wel de markt waar ze op mikken: op die tienduizenden die nooit de 'echte' bakken hebben willen betalen...)

Een gemiste kans vind ik nog wel dat er qua editting weinig echte extra mogelijkheden zijn ingebouwd. Wat ik dan weer wel *heel* interessant zou vinden is als ze naast de TR707 nog andere modellen zouden toe gaan voegen. Dan wordt het toch weer een soort Roland/Electribe/Machinedrum hybride. :)

Ik denk dat ze er echt een shitload gaan verkopen. Ze zijn prettig geprijsd en zo'n beetje alles wat de electribes niet waren.

Hmm, vond ik anders ultieme live bakjes hoor. En nooit problemen mee gehad.
Maar die Electribes hadden in ieder geval wel een eigen sound (vooral de R) en de legendarische delay functie.. Of je die mooi vind is een tweede natuurlijk. Dus tja, Korg was vooruitstrevender dan Roland nu.

Die 'fout' maakte Roland ook al met de MC-505. Niemand zat te wachten op die schuifjes..
Dit is nou precies wat me zo bevalt aan de mc505.

Verder wil ik de TR-8 gewoon wel hebben.
Lekker hands-on, ik hoop dat hij lekker samenwerkt met midi.

Wtf heb je aan die volume schuifjes live? Ik zweer je, dat gebruikt niemand. Die 'fout' maakte Roland ook al met de MC-505. Niemand zat te wachten op die schuifjes

ehum.. ik vind die volume schuifjes erg handig! ik ben iemand die zonder computer werkt en liever live gaat jammen / sequensen vanuit het apparaat zelf. net als bij de 707; bassdrum er uit, clapje er in enz.

en ik ben ook iemand die geen echte 909/808 kan betalen en toch een soortgelijke sound wil hebben. ik vind dat Roland met de TR-08 weer een prachtig product heeft neergezet. het klinkt niet helemaal hetzelfde nee, dat klopt maarre.. nou en! het klinkt goed, heftig en diep en dan vind ik het best.

zodra ik geld het ga ik er meteen eentje kopen, via la Roland tr-08! :halleluja

en hier nog even een filmpje waarin ik zelfs de tb-3 heel erg tof vind :P

mooie sound.

Back