Roland Aira

dat is goed nieuws

Ja, het aantal user patterns is wel erg beperkt ja. Ik verwacht niet dat ik daar zelf problemen mee ga krijgen (voor jamsessie is het meer dan genoeg en je kunt altijd audio of MIDI naar je DAW bouncen), maar als je hem voor livesets gebruikt en geen sequencer mee hebt zouden meer patterns wel nuttig zijn lijkt me.

Voor live kan je dan beter wachten op een hopelijke rack versie......een moderne R8m:)

Ik weet het is 2014 enzo maar op een 808 heb je toch ook maar 12 user patterns en 4 fill ins?

12 keer 16 steps keer A/AB/B keer part 1 part 2.

En de fills is 4 keer A/B....

Zelf lijkt het me vooral irritant dat je niet tijdens het spelen patterns kan kopieëren. Zou fijn zijn als dat net zo kan als in Maschine - gewoon aanzetten, pattern inbatsen, kopieeren naar nieuwe pattern, geluidjes erbij, etc. Nu moet je of je oude pattern steeds overschrijven of de muziek stop zetten, kopieeren en dan weer verder.

Dat begrijp ik tenminste uit de manual en demo's die ik gezien heb.

Nu moet je of je oude pattern steeds overschrijven of de muziek stop zetten, kopieeren en dan weer verder.

Dat begrijp ik tenminste uit de manual en demo's die ik gezien heb.

LOL

het grootste manco van de voorloper.......

EXTERNAL IN section: Here you can adjust the sound that’s input to the EXTERNAL IN jacks ( G ). Controller Explanation
[LEVEL] knob Volume
[SIDE CHAIN] knob Adjusts (“ducks”) the volume of the audio input according to the pattern being played by the TR-8 (side chain). Turning the knob toward the right produces a greater effect.
[STEP] button Lets you use the pads (14) to specify the steps at which side chaining will adjust the volume.

Dit lijkt me wel wat.

Toch, als ik de manual zo lees, dan zie ik nergens iets over cc en controls..
Maw, de knoppen sturen/ontvangen geen cc's?
Is dat 2014?
De electribes konden dat al... heck, de mc's ook al (1996)

Toch, als ik de manual zo lees, dan zie ik nergens iets over cc en controls..
Maw, de knoppen sturen/ontvangen geen cc's?
Is dat 2014?
De electribes konden dat al... heck, de mc's ook al (1996)

Ik vermoed dat dit een bewuste keuze is omdat het front panel van de TR-8 altijd het geluid bepaalt. Zo mochten we tijdens de Aira demo op Dancefair niet aan de knoppen en schuiven zitten* van een uitgeschakelde unit die in de demo wordt gebruikt omdat hij bij aanzetten onmiddellijk alle parameters overneemt en dus de 'preset' niet meer zou kloppen en alles opnieuw ingesteld zou moeten worden.

Het idee zou dan zijn dat 'what you see is what you get', en niet dat je iets anders hoort dan wat je op basis van de instellingen op het frontpanel zou mogen verwachten (wat je krijgt met CC override).

* Dit hebben we natuurlijk TOCH gedaan ;)

Ik vermoed dat dit een bewuste keuze is omdat het front panel van de TR-8 altijd het geluid bepaalt. Zo mochten we tijdens de Aira demo op Dancefair niet aan de knoppen en schuiven zitten* van een uitgeschakelde unit die in de demo wordt gebruikt omdat hij bij aanzetten onmiddellijk alle parameters overneemt en dus de 'preset' niet meer zou kloppen en alles opnieuw ingesteld zou moeten worden.

Het idee zou dan zijn dat 'what you see is what you get', en niet dat je iets anders hoort dan wat je op basis van de instellingen op het frontpanel zou mogen verwachten (wat je krijgt met CC override).

* Dit hebben we natuurlijk TOCH gedaan ;)

daar hebben ze 10tallen jaren geleden de "manual" knop voor uitgevonden.

Ja, het lijkt mij ook iets waar je makkelijk omheen kunt. Zo gebruik ik op mijn Voyager de 'Use Panel Parameters' optie heel vaak als ik al dan niet per ongeluk een preset heb ingedraaid om weer terug te komen in de 'what you see is what you get' modus.

Missschien dat het in de releaseversie kan of in een toekomstige softwareupdate komt. Zou wel beter zijn.

Als ik het goed heb begrepen komt de TR-8 standaard met TR-808 en 909 emulaties, later zullen andere software modules beschikbaar komen met een totaal van 16.
dan heb je 16 Roland drummachines in 1, dat is toch een fantastisch concept?!
dat zal waarschijnlijk wel de volgende bevatten:
- 606, 707, 727, cr68 en cr78, de R8 natuurlijk maar wellicht ook 505 en 626 en wat dan nog meer?

zou gauw beschikbaar, ga ik er 1 kopen, zeker weten

Als ik het goed heb begrepen komt de TR-8 standaard met TR-808 en 909 emulaties, later zullen andere software modules beschikbaar komen met een totaal van 16.
dan heb je 16 Roland drummachines in 1, dat is toch een fantastisch concept?!
dat zal waarschijnlijk wel de volgende bevatten:
- 606, 707, 727, cr68 en cr78, de R8 natuurlijk maar wellicht ook 505 en 626 en wat dan nog meer?

zou gauw beschikbaar, ga ik er 1 kopen, zeker weten

Ga er aub niet vanuit. Roland heeft echt een reputatie van spullen op de markt droppen en daarna er geen tot weinig updates op te doen.

Misschien is de MFB kult wat ook? Daar zitten ze er ook allemaal in en niet alleen roland sounds. Ik heb er ooit een gehad, was best wel leuk.

http://www.mfberlin.de/Produkte/Musikelektronik/MFB-KULT/MFB-KULT/mfb-kult.html

Phuture met een TB-3 en de VT-3..

hehe goed gemixt poehee..

Back