Roland Aira

ik hoor steeds als ik een demo zie, dat als 2 bd snel na elkaar vallen dat de tweede distort lijkt, ook vind ik het raar dat de bassdrum zoveel harder staat dan de andere sounds. net of dat het een sample is met va verandering (dus statische zo gemaakt). De sounds klinken idd een beetje strak maar wel erg goed. hihats klinken een beetje te vol, uit perspectief van het origineel. De crash klinkt niet zo goed vind ik (veeeeel te strak). De cowbell is wel erg goed. De toms zijn een beetje LInndrum achtig dus in geheel niet 808ish. De tune op de Bb is erg leuk en maakt het mogelijk nieuwe music stylen te ontwikkelen zo als dubtechno oid.

bd een 7
sd een 7
toms een 3
ma een 7
handclap een 7
claves/rimshot een 6
cowbell een 8
hihats een 6
crash een 4 nou vooruit een 5je

Kick distort niet, iig niet hier, kick zit er wel relatief hard in, toms juist weer te zacht.

Die distort wordt veroorzaakt als je de BD te hard hebt staan en de tail van de vorige hit samenvalt met de attack van de volgende; het effect van het sublaag in de tail duwt de attack zo hoog dat je uit je headroom loopt. Beter om de BD in die gevallen wat zachter te zetten en eventueel met een compressor of limiter gelijk te trekken. Of de compressie op de BD op de TR wat dicht te draaien zodat de tail minder wordt opgepompt.

Laatst gewijzigd:
Ja, dat zou je denken. Maar ik ben er vrij zeker van dat de tail van een kick kan overlappen met de vorige, zo klinkt het mij in elk geval wel in de oren. Is ook de enige verklaring die ik heb voor het effect dat Dre beschrijft (en wat ik zelf ook hoor). Misschien een bug (waardoor mensen later de TR-8 MKI met Firmware 1.0 willen hebben vanwege die vette tail effecten ipv de latere 'gecorrigeerde' versies :) )

als je zo'n ding alleen voor claps en rims meeneemt, terwijl je ook een sampledoos hebt, dan heb je toch echt een case van GAS en cognitieve dissonantie ;)

Wat ik ook dacht ja :)

ik denk dat ie dan in de gauwigheid volume bij elkaar optelt, zoiets
je hoort niet 2 kicks, alleen de laatste harder

klopt het is de tail van de eerste bovenop de 2e kick, apparaat heeft niet genoeg headroom om beide op hetzeflde moment weer te geven als schuif voor meer dan 80% openstaat, of minder open, maar met comp over 12.00u aan. Is geen bug is gewoon normale digitale distortion

Nou, je zou het in zoverre als bug kunnen zien dat hij bij instarten van een nieuwe kick direct de tail van de vorige kick zou moeten droppen omdat het 1 osc betreft die dus gereset wordt op het moment van een nieuwe trigger. Beetje hetzelfde idee als je op een monosynth een lange release op je VCA zet, maar deze wordt direct afgekapt zodra je een nieuwe noot afspeelt. Nu stapelt 'ie ze, en krijg je dus eigenlijk een soort polyfone kick synth.

Met welke interne bitrate werkt de Aira eigenlijk? Ik mag toch hopen meer dan 16bit.....want wat zou het nut van een samperate van 96Khz zijn als je door een lage bitrate te weinig headroom beschikbaar hebt?

Externe bitrate is schijnbaar 32bit/96khz, zou me vreemd lijken als het intern anders zou zijn. Headroom hoeft ook geen probleem te zijn intern, misschien pas als het door de D/A converter gaat bijvoorbeeld. Als je door je 0dB heenschiet krijg je hoe dan ook clipping, hoeveel headroom je ook intern hebt.

Dat zou kunnen ja. Dan zou het dus ook kunnen dat Roland dit "probleem" gaat oplossen door in een toekomstige firmware update iets met de volumes te doen.

Ik vind ook de demo's hier weer erg plastic en steriel klinken. Bedankt voor het posten in ieder geval! Het bevestigd wat ik al dacht; de Aira is niet iets voor mij...

Ik vind ook de demo's hier weer erg plastic en steriel klinken. Bedankt voor het posten in ieder geval! Het bevestigd wat ik al dacht; de Aira is niet iets voor mij...

Dat idee heb ik ook continu. Het lijkt wel alsof de drumgeluiden intern eerst door een EQ, een compressor en een Normalizer heen gaan. Ik zoek liever een rauwe sound die je later met ander spul naar je eigen smaak kunt opleuken of aanpassen. Want bij de orginele TR-808 moet je echt flink met de bassdrum in de weer, om hem een beetje goed in de mix te krijgen. Maw, meer werk en dat betekent meer je eigen sound ipv "pre-fab".

ik schuif niks af, sound is gewoon veel meer gepolijst VSTi achtig. moet je van houden of niet.
het blijft natuurlijk een tuneable rompler (ACB)

Back