Roland Aira

ok, doe jij eens, squelchy is geen probleem,gaat juist om de niet té resonante diepe plucks
maar doe eens wat jij goed vind klinken?

Dit vind ik toch best scherp ... droog uit de TB3 en op het laatst wat reverb erbij van de preset zelf (A03).

Attachments

• tb3.mp3
    2,1 MB · Bekeken: 75
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het geluid van de TB-3 als synthmodule, dus zonder patterns en gewoon via een midi-keyboard bespeeld.

Bedankt voor de reviews so far. Ik heb in ieder geval geen behoefte meer om ze te proberen. Speelgoed is het dus, wat ik al zei. Zelfde zagen we met de jupiter reïncarnatie: wat een plastic (klinkend en ook uitziende) rommel.

:Z Argumenten komen beter over als ze wat dichter bij de werkelijkheid blijven.

Dat gezegd zijnde zou ik de TR8 en TB3 zelf eens goed onder handen moeten nemen om te oordelen of ik ze serieus genoeg vind presteren, want hun prijs ligt toch al wat boven speelgoed. Hands on drumbakjes zijn altijd een goed concept, maar ze moeten wel klinken natuurlijk.

Weet iemand of je de TR8 ook extern kunt sequencen ?
In de karige handleiding zie ik geen midimapping, enkel dat ie midi clock syncs kan ontvangen.

(Ik zou 'm willen sequencen vanaf m'n Yamaha RS7000)

:Z Argumenten komen beter over als ze wat dichter bij de werkelijkheid blijven.

Dat gezegd zijnde zou ik de TR8 en TB3 zelf eens goed onder handen moeten nemen om te oordelen of ik ze serieus genoeg vind presteren, want hun prijs ligt toch al wat boven speelgoed. Hands on drumbakjes zijn altijd een goed concept, maar ze moeten wel klinken natuurlijk.

Een Jupiter-80 is niet gemaakt van plastic, klinkt niet als plastic, en moet je niet vergelijken met een Jupiter-8.
Het is een heel andere bak, voor een heel andere doelgroep.
Ik zou het gemakkelijk vinden als de TR-8 ook diezelfde weg in zou slaan, maar dat laten de promofilmpjes niet toe....

Zaterdag morgen ook mijn TR8 opgehaald, uitgepakt, Snel wat dingentjes geprobeerd .de 1e indrukken zijn redelijk goed :)

Al heeft Roland met de handleiding niet zo zijn best gedaan. 2 A4'tjes waar zeker niet alle informatie opstaat.

Gelukkig circuleren er wat filmpjes op internet met wat meer trucjes.

Zaterdag morgen ook mijn TR8 opgehaald, uitgepakt, Snel wat dingentjes geprobeerd .de 1e indrukken zijn redelijk goed :)

Al heeft Roland met de handleiding niet zo zijn best gedaan. 2 A4'tjes waar zeker niet alle informatie opstaat.

Gelukkig circuleren er wat filmpjes op internet met wat meer trucjes.

Kun jij me vertellen, met je hands-on ervaring, of de TR8 daadwerkelijk external te sequencen is ?
Kun je 'm aansturen vanuit een external midi device ?
De manual heeft het enkel over external midi timing..!

suggereert van wel.

Kun jij me vertellen, met je hands-on ervaring, of de TR8 daadwerkelijk external te sequencen is ?
Kun je 'm aansturen vanuit een external midi device ?
De manual heeft het enkel over external midi timing..!

Je kan in elk geval de sounds triggeren via MIDI notes ja, dus je kunt je drumpatroontjes op de computer tekenen. Of je op de een of andere manier ook patterns etc. extern kunt wijzigen weet ik niet. CC messages/automation schijnt (nog?) niet gesupport te zijn. -edit- nee, knoppen draaien wordt niet opgenomen zo te zien.

Ook kun je de patterns uit de TR als noten opnemen als je de TR als Midi input gebruikt.

De handleiding is zeer summier, dus dat wordt vooral zelf experimenteren en hopen dat er snel wat slimme jongens zijn die uitvogelen wat allemaal wel en niet kan.

Laatst gewijzigd:
De tb reageert op

CC CONTROL
74 Cutoff
71 Resonance
16 Accent
12 Env Mod (X)
13 Decay (Y)

Dat is nuttige info, bedankt. Ik zou graag decay en tuning op de TR kunnen automaten (bijvoorbeeld gedurende 8 bars langzaam de hats langer maken) maar dat zit er niet in geloof ik.

Ik ga vandaag gewoon eens alle cc's uitsturen en kijken of die ergens hapt :D
Zal me niks verbazen als net als bij de TB een aantal zaken al gewoon werken, maar nog undocumented zijn
Kan ook zijn de de TR misschien alleen MBS/LSB combi's slikt, of NPRN, dat wordt wat moeilijker om brute force te reverse-engineeren

Ben trouwens al meer te spreken over de TB dan gisteren, sequenced door de Cirklon met een kortere note length en wat meer controle dmv bovenstaande CC's kan je toch nog weer een heel stuk nauwkeuriger tunen.
ROLAND noemt het zelf een 4 OSC synth in zijn product omschrijving
Maar ik ben er nog niet uit of het nou een VA of gewoon een rompler is :D
Voor authentieke TB sounds is de sweetspot i.i.g. redelijk small. Je zit snel in camp land

Ik heb zaterdag iemand een liveset horen doen met een TR-8. Is wel leuk om naar een knipperende kerstboom te kijken als ie even niks doet.

De TR-8 ging door een Mackie, dus echt veel over de sound kan ik niet zeggen. De eigenaar, Mike Fear van Auxar is er i.i.g. erg blij mee, doet wat ie moet doen. Effecten zijn wel een beetje gammel, maar wat verwacht je........ effecten zijn sowieso een beetje niet echt nodig als je in een zaaltje speelt. Zalen met een nagalm van niks bestaan niet, dus op zijn minst een korte galm heb je toch altijd.

Ik begrijp niet helemaal hoe een 303 camp kan zijn.

Wel eens een MC-303 gehoord? Bij een aantal v/d TB-3 sounds heb je direct DaRude in je studio en zo zitten er nog veel meer cliche goud van oudjes in.
Het feit alleen al dat er zo'n 30 sounds in zitten die je niet kan ediitten waarbij alleen A1 en A2 een authentieke TB zouden moeten voorstellen, geeft al aan wat voor machine dit it.
En de A1 (saw) en A2 (square) hebben zeker wel sweetpots waar ze in de buurt komen, maar zijn IMHO maar zo'n 80% daar, het vloeiibare puntige zit er maar heel soms in.

Toch kan het blijkbaar wel:

Hoe verhoudt de TB3 zich t.o.v. van de D16 PHOSCYON vst/au. Die vind ik zelf namelijk wel erg lekker/bruikbaar. Overigens heb ik geen referentiekader met een echte TB303

Back