Roland Aira

De prijs is ook net mooi genoeg om het ding effe te kopen, en weer weg te doen.

Precies, zelf ervaren en dan ligt het er gewoon aan hoe hoog je de lat legt.
Het is big fun, maar voor mij te braaf, te weinig textuur te vlak

Is het (wel) een leuk ding om mee te jammen, zo op een regenachtige zondagmiddag? Dat de nadruk dus niet op perfect geluid ligt, maar op knoppen drukken en grooven?

Ongeacht of die TR-8 nou wel of niet identiek is aan de voorgangers, de kracht van dat ding is toch de hands-on interface?

Ik zie veel jams met drummachines maar nooit zo dynamisch als met een 909. Veelal zijn het nette jams, de muzikanten bedienen hun bakkies als met fluwelen handschoentjes.. Heel netjes, braafjes.. Niet echt als instrument maar meer als een jam met een breekbaar stuk electronica.

Onderstaand filmpje is toch ook mogelijk met een TR-8? Ik zie zulke performance amper met andere drummachines..

Laatst gewijzigd:
Dat is prima mogelijk, meer ook nog wel, maar die droge plok en resonante hats ga je niet krijgen, het is allemaal,schoner & meer hifi

oland TR-909 vs Roland Aira TR-8

ik heb de TR-8 nu al tig keer gehoord maar mij lijkt het me nog steeds een goed apparaat om te hebben ook al klinken de originelen iets voller qua sound.

maarr... ik heb net dat filmpje even beluisterd en nu valt mij toch iets op. de 909 swingt enorm, als je de 909 aanzet wil je meteen dansen! de TR-8 daar in tegen.. ligt het aan mij of sleept de sequencer een beetje? het lijkt wel of de 'groove'' net iets slomer / minder direct is dan de 909. hoor ik dat goed of..?

2 dingen:
1- tempo, een 150 bpm acid track is heel wat anders als een 128bpm house track
2 - er is géén groove, het is een 16/32 STEP sequencer, er is wel een swing knop, hoe verder die open gaat des te meer swing. Logischerwijs als tempo en swing niet dezelfde setting hebben, is de feel anders :D

de meeste swing (interne seq.) komt van de energie die wordt verbruikt door het verdraaien van de knoppen. ook als je ze niet hoort. De ene wil dit wel de andere wil dat niet. de ene noemt dit pure misbakselleritus en de ander organische. Ik ben neutraal. :P

Roland Aira

Heeft de Aira ook net als de 707 en de 909 een stepwrite functie?

De sequencer is exact gelijk hoor, er is niks magisch aan de tr sequencers, zit gewoon exact dezelfde swing knop, wat gewoon dezelfde stapjes achteruit of vooruit voor de off beats geeft. Swing is een parameter, geen happy accident..... Zelfde pattern zal qua groove niet anders klinken op een TR, qua punch wél, maar qua groove niet

neej hoor,de sturing van de soundvoices is helemaal anders,oa ook dit draagt bij tot DE extra onoverbodige feel die volledig weg is op de TR-8.

denk niet dat dat het geval is, neem beiden maar eens zonder swing op in een daw, zal je zien dat ze snaarstrak onder elkaar liggen en swing is gewoon een gedocumenteerde parameter van een x aantal % vooruit of achteruit van de off beats, niks magisch

net zoals de MPC swing, of de logic A/B/C swing, is niks magisch, gewoon een algo voor notes te shiften

Fjoez:
Geen swing?

hele vette demo's! vooral de 909 versie is erg tof geprogrammeerd :okdan:

en het klinkt zeker swingend (genoeg) toch vind ik de 909 rollender maar goed ik zal niet zeuren. iemand met een TR-8 die in de buurt van Zwolle woont? ik wil die TR-8 toch eens proberen live :doei:

denk niet dat dat het geval is, neem beiden maar eens zonder swing op in een daw, zal je zien dat ze snaarstrak onder elkaar liggen en swing is gewoon een gedocumenteerde parameter van een x aantal % vooruit of achteruit van de off beats, niks magisch

net zoals de MPC swing, of de logic A/B/C swing, is niks magisch, gewoon een algo voor notes te shiften

Weleens een 606/808/909 in de studio gehad?

Back