From scratch beginnen..

Horsleech

Ingeburgerd
Zoals mij wel vaker is overkomen heb ik een tijd niks gedaan qua produceren, 7 jaar geleden ook al een vergelijkbaar bericht geplaatst maar vind nu dat het echt tijd word om hobby weer serieus op te pakken. Ik moet volledig opnieuw beginnen qua pc en andere spulletjes.. Tips en adviezen gevraagd!

Eerste ideeën: Windows 7 of 8? I5 processor met 3000+ GHz pc met 16gb ram met optie deze op te hogen naar 32 in De toekomst, NI Komplete Audio 6 audio interface met 2 active krk 5 g3's en een m-audio keyboard oxygen ofzo heet ie volgens mij.. Verder weinig ambitie om veel hardware aan te schaffen, heb gewoon de ruimte niet .. Dual screen setup :)

Goed om mee te beginnen of zijn er binnen dit budget (2000-3000) betere keuzes mogelijk?

Nog een vraag: heeft een SSD meerwaarde om programma's en plug-ins op te installeren? Of is een normale hdd met 7200rpm voldoende?

Een SSD zou ik 100% zeker weten altijd eentje kopen, daar heb je gegarandeerd plezier van!

OS op een SSD en als je geld over hebt nog een SSD voor je samples, gaat als de brandweer! :)

Ik werk liever op een i5 met een SSD dan een i7 met een normale HD. Sowieso moet je voor kloksnelheid gaan niet voor aantallen cores. Verder lijkt het me wel okee. Kijk ook even naar kant-en-klare DAW´s of als je zelf handig bent in ieder geval naar still componenten. Iets zwakkere videokaart die makkelijker of zelfs passief gekoeld kan worden, energiezuinige componenten in het algemeen en natuurlijk niet de standaard koelers gebruiken.

En gewoon netjes investeren in RME of MOTU zou ik persoonlijk doen, geen idee over Komplete. Volgens mij is Komplete wel OK wat ik er van hoor.

Kwaliteit van het moederbord is ook zeer belangrijk. Had ooit twee PII 350´s en één had een BX440 P2B moederbord en de andere cheap ass meuk. Je kunt wel raden met welke machine ik nooit gezeik had. Altijd spijt van slechte moederborden gekregen, je moet echt voor het beste moederbord met de beste chipset gaan.

Heb zelf goede ervaringen met Gigabyte de laatste jaren. Asus maakt zoals eigenlijk altijd al ook prima spul. Zorg idd voor een videokaart die geen herrie maakt (passief gekoeld). Of je kan ook de ingebouwde GPU van de Intel gebruiken.

Draai ook met een i5 en dan met 16GB DDR3 van Corsair, Windows 7 x64. Windows 8 nog niet geprobeerd, Windows 7 doet het eigenlijk gewoon prima.

Een SSD zou ik 100% zeker weten altijd eentje kopen, daar heb je gegarandeerd plezier van!

OS op een SSD en als je geld over hebt nog een SSD voor je samples, gaat als de brandweer! :)

Het zou in mijn geval 1 ssd worden voor daw,os en softsynths.. Samples van hdd loopt ook prima denk ik

Ik werk liever op een i5 met een SSD dan een i7 met een normale HD. Sowieso moet je voor kloksnelheid gaan niet voor aantallen cores. Verder lijkt het me wel okee. Kijk ook even naar kant-en-klare DAW´s of als je zelf handig bent in ieder geval naar still componenten. Iets zwakkere videokaart die makkelijker of zelfs passief gekoeld kan worden, energiezuinige componenten in het algemeen en natuurlijk niet de standaard koelers gebruiken.

En gewoon netjes investeren in RME of MOTU zou ik persoonlijk doen, geen idee over Komplete. Volgens mij is Komplete wel OK wat ik er van hoor.

Kant en klaar doe ik niet, wel naar gekeken maar wilde zelf wat samen stellen.. Zo stil mogelijk ook.. Goeie kast dus.. Idd cheap ass videokaart erin, als ie maar 2x fulltime hd weergeeft, spelletjes spelen doe ik op de PlayStations :D. Wat is mis met standaard koelers?

Welke rme of motu zou je aanbevelen? Ik kwam vooral op deze kaart uit vanwege value for money en software die meegeleverd word (+voucher van 25 om ni software bij te kopen)

Heb zelf goede ervaringen met Gigabyte de laatste jaren. Asus maakt zoals eigenlijk altijd al ook prima spul. Zorg idd voor een videokaart die geen herrie maakt (passief gekoeld). Of je kan ook de ingebouwde GPU van de Intel gebruiken.

Draai ook met een i5 en dan met 16GB DDR3 van Corsair, Windows 7 x64. Windows 8 nog niet geprobeerd, Windows 7 doet het eigenlijk gewoon prima.

Mijn vorige machine had ook een asus (p5b, oudje) en die heeft me nooit in de steek gelaten

Wat is mis met standaard koelers?

Het formaat, als ze kleiner zijn moeten ze harder draaien en maken ze meer herrie.

Welke rme of motu zou je aanbevelen? Ik kwam vooral op deze kaart uit vanwege value for money en software die meegeleverd word (+voucher van 25 om ni software bij te kopen)

Je moet gewoon kijken naar welke RME of MOTU je kunt betalen en voldoet aan je eisen, dat kan ik niet raden. Ze maken geen slechte kaarten maar als je alleen stereo out voor monitoring nodig hebt is het misschien wel overkill.

Maar ik zeg niet dat je die NI kaart niet moet kopen he. Die mannen hebben geen slechte reputatie. Maar zo gauw je meer gaat doen dan monitoren is de verkorte versie van het advies RME of MOTU. Ik ben zelf meer van de hardware en ik wil gewoon een paar kanalen software analoog mixen met de rest van de apparatuur en dan stereo opnemen. Dan komt het wat nauwer. Ook kan een MOTU ook gebruikt worden om allerlei CV/Gate signalen te versturen en dat kan niet bij iedere geluidskaart omdat die het niet trekken dat je een constant +5V signaal uit stuurt. Maar dat boeit allemaal niet als je gewoon 100% ITB werkt.

Opzet is 100% itb! pre amp voor een mic voor grappen en grollen/mc uitnodigen is handig maar verder dus weinig hardware wensen, zit in een hokje van 2,5 bij 2,5 waar mijn platenspelers ook nog in staan.. Is gewoon te krap voor veel spullen.

probeer maar win 7 te scoren bij je bak. Ik heb dat ook gedaan voor mijn vrouw 'r laptop want ik hoorde enkele maanden alle kenners uit mijn vriendenkring win 8 vervloeken.

probeer maar win 7 te scoren bij je bak. Ik heb dat ook gedaan voor mijn vrouw 'r laptop want ik hoorde enkele maanden alle kenners uit mijn vriendenkring win 8 vervloeken.

Twijfel nog, ik lees reviews dat w8 produceren ten goede komt, maar ook het tegenovergestelde =( ik neig wel iets meer naar w8 omdat drivers en software vast updates zullen krijgen , maar blijft lastig... W7 werkt sowieso wel

ier - een van mijn vrienden mailde me dit - hij installeert enz - is echte nerd (goeie zin vh woord)

Ne winddinges laptop pffffffffffffffffffffft moet da echt?????

Ofwel snel zijn en nog ne windows 7 laptop zoeken.
Ofwel wachten op windows 9 binnen een paar jaaaaaaaaar misschien...

Windows 8 / 8.1 is verschrikkelijk. Ik moet mij wekelijks in bochten wringen om op nieuwe laptops met windows 8/8.1 terug ne windows 7 te installeren (lukt niet altijd).
Zelfs al nieuwe windows 8/8.1 laptops omgezet naar Linux Ubuntu.

Je kan met W7 beginnen, upgraden kan altijd nog. W7 licenties zijn met wat zoekwerk ook vrij voordelig te krijgen.

Overigens, Apple ook al overwogen?

Ja heb ik overwogen, evt met Logic.. Aangezien mijn voorkeur bij trackers ligt heb ik bewust gekozen voor pc met cubase, dit omdat ik hiermee enige ervaring heb maar ook omdat ik dan kan terugvallen op buzztracker, hiermee maakte ik voorheen alles eigenlijk. Ik wil niet een duur systeem kopen en vervolgens het risico lopen er niet mee uit de voeten te kunnen :P

Cubase 7 draait hier gewoon prima en strak op W7, kan je geen miskoop aan doen.

Gaar zeg trouwens klinkske zulke W8 verhalen. Had eerder begrepen dat W8 juist beter zou zijn dan W7 voor audio toepassingen. Wat voor problemen waren dat, drivers?

Ik weet niet wat de redenen waren maar kerel spuwde gif als ik er over begon, en een 2e vriend mailde me even later een boel specs die ik moest hebben en rondt af met:

Oh ja, indien mogelijk nog eentje met win7 vinden. ik hoor weinig goed over win8

Op gearslutz is men overwegend positief in de stukken die ik heb gelezen, met name dat programma's sneller laden, latency lager ingesteld kan worden, meer dingen tegelijk kan zonder vast te lopen .. Ik ben van et padje af nu hoor

Back