Hoelang gaan vintage synths het nog uithouden?

liquidthrust

Onverbloemd
Pijnlijke vraag inderdaad. Maar misschien moeten we even reëel blijven en er bij stilstaan dat onderdelen en reparateurs schaarser en schaarser worden. Dan heb ik het ook over jaren 70 en vroeg jaren 80 synths. Alles begint uit te drogen.. Wat denken jullie? Ik lig hier dromerig naar mijn gereviseerde Polysix te kijken, ik hoop dat ik er nog genoeg van kan genieten voordat hij naar het museum moet! Dat Korg maar volop meer synths heruitbrengt. :peukie:

Ik wil een nieuwe Trident!

Ach, het zal zo'n vaart niet lopen maar duurder wordt het wel. Veel zaken zijn nog steeds goed te vervangen.
Er vliegen nog steeds Vliegtuigen sinds het begin rond, de weg is soms vol oldtimers en ga maar door.
Het enige probleem voorzie ik in custom chips, soms zijn het bijzondere dingetjes en dat is iets nieuws met oud spul: sommige chips zijn niet na te maken of te vervangen door iets vergelijkbaars. Dat is jammer.

Als het zo door gaat dan betalen we over 10 jaar 2000 euro voor een Juno 6 waarvan de pitch bender elk moment je oog in kan schieten. Ik zit nu al te hopen dat m'n Polysix geen rookmachine wordt als hij ligt op te warmen. Ik ben alvast benieuwd wat de toekomst brengt!

Ik denk dat je het best de vergelijking kan trekken met klassieke auto's. Die rijden toch ook nog steeds rond? ;) kennis gaat ook niet zomaar verloren, dat komt pas als wij alles op harddisks hebben staan en de bom valt.

Om deze reden let ik bij aankoop van synths tegenwoordig op repareerbaarheid. Mijn Minikorg, Maxikorg en MS20 zitten eigenlijk alleen maar met standaard componenten in elkaar. Soms gooit men er een zwart doosje overheen, maar binnenin blijft het bestaan uit standaard componenten. De Minimoog ook, op de uA726 na maar daar zijn clones van. Ik heb ook wat recent spul waarvan ik hoop dat het gewoon degelijk is. En een JD800 want leuk, en daar reken ik op het feit dat Rolands uit die tijd nogal bulletproof zijn.

Het grootste risico zijn misschien wel de motorized faders van de mengtafel...

Om dezelfde reden heb ik geen oude stringsynths meer met vage TOC en divider IC's, vage BBD IC's... En geen oude synths met aftandse Intel processors, geheugens, etc. En geen Yamaha want custom IC's.

Daarmee ontzeg ik mezelf het plezier van oude polysynths of oude synths met geheugens. de Nord neemt de stringerfuncties over, de JD800 is de Polysynth van dienst.

Open deur modus: Real longevity is not that your synth works for 30 years, it's that you write a song that'll still be sung after 30 years.

Maar - koop zwik die met een soldeerijzer te repareren is (of maak 'm zelf) en makkelijk verkrijgbare onderdelen gebruikt, en sla daar vervolgens een goede reserve van in.

Er wordt tegenwoordig sowieso veel analoog spul uitgebracht. Ik denk dat Korg nog wel veel meer gaat uitbrengen (denk aan mono/poly of poly 6 ofzo) en Moog zeker ooit nog wel met eem memorymoog.
Roland kunnen we in die zin afschrijven qua analoog, de ultieme kans hebben ze al gemist en het gat wordt ook al opgevuld door andere fabrikanten.

punt is inderdaad ook dat het allemaal net even wat anders en nieuwer klinkt dan de echte oude bakken.
Juno 60, Oberheims, Prophet 5's, Elka Syntex, Jupiters, mks 80... ja die zijn nu in euro's al zo'n beetje de prijs als dat ze ooit waren zo niet duurder, om nog maar niet te spreken over de Arps en de echte hele dure jongens en dan het onderhoud nog.. Toch is het wel heel vet dat vanuit de DIY wereld en met de kennis van nu en de oude schema's prachtige praktische aanpassingen worden gedaan waardoor we toch kunnen blijven genieten van puur analoog.

Je investeert wat maar dan heb je ook echt wat, dat is het belangrijkste in het verhaal.
de een wil graag een BMW, de ander gaat voor een ARP 2500.. ik zou het wel weten.

Het stukje onderhoud hoort er ook gewoon bij, net als bij een auto of ander object... als je een goede reparateur hebt, dan gaat je synth ook weer 10 of 15 jaar mee.

Laten mijn hobbies nu net oldtimers en vintage synths zijn. Bij beiden koop ik geen exemplaren met unobtainium spul erin. Er zijn ook de nodige oldtimers waarvan onderdelen nauwelijks tot niet te verkrijgen zijn. Soms gaat het over details (B stijl bekleding van de e21 BMW bv), soms over hoofdonderdelen (versnellingsbakken bv). Bezint eer je begint, zo ook bij synths met écht unobtainium IC's die niet zomaar door iets anders te vervangen zijn.

Ik denk dat Korg nog wel veel meer gaat uitbrengen (denk aan mono/poly of poly 6 ofzo)

Dat zijn dan wel net twee synths die erg leunen op chips die niet meer gemaakt worden. Daar kunnen ze omheen werken natuurlijk, maar de vraag is of een "redesigned versie" marketing-technisch wel interessant is, ook al klinkt hij 99% hetzelfde.

Wat NIcolas zegt is financieel gezien slim om te doen, omdat 't de kosten drukt voor reparaties. Maar ik denk dat, als 't nodig is en je hebt 't geld, je elk obsolete ic kan (laten) namaken. Vraag is alleen hoeveel geld je daarvoor over hebt.
@Etaoin: als 't lucratief genoeg lijkt te worden, zullen ze vast wel opnieuw die chips in productie nemen.

@Etaoin: als 't lucratief genoeg lijkt te worden, zullen ze vast wel opnieuw die chips in productie nemen.

Dan moet het wel heeeel lucratief worden, want zover ik weet zijn die SSM met een fabrikageproces gemaakt waar nergens ter wereld meer een fabriek voor staat die dat aan kan. Maar ik kan het mis hebben.

Misschien moet je een tweede kopen van je synth,heb ik gedaan met de JD-990.

't Gaat toch om de functionaliteit van de chip i.c.m. de pinning? Dat zou toch ook gemaakt kunnen worden met een ander fabricageproces? Of ik zit er helemaal naast, dat kan natuurlijk ook...

Die vraag is hier zeker al eens gesteld denk ik. Meestal zijn het condensators en cpu's die eerst crashen. Alles wat ooit heeft bestaan is vervangbaar :okdan:
Daarnaast geloof ik dat analoge bakjes veel langer meegaan dan digitale.

kijk, een productie bestaat uit meerdere synths en toestanden.
het is idd zo dat een oude 1978 ms20 anders klinkt dan de mini..ja.. maar het heeft hetzelfde scheurgeluid en sonische mogelijkheden, gooi dat weer door een oude tape echo of 1950 eq dan heeft dat ook weer een ander of uniek karakter, je moet dingen ook combineren natuurlijk.
je kunt ook een oude arp door een nieuwe kut eq of tafel gooien, alles speelt mee als we gaan mierenneuken.

liever heb je alles oud en origineel maar soms is het een combinatie van meerdere apparaten.
modulair is ook erg interessant en soms met uniek design en modules of ook met oudere chips of dingen die ze nog bijeen hebben kunnen sprokkelen in limited opgaves.

goed zoeken naar vervangende chips ook, ze bestaan echt nog wel hoor alleen worden wat duurder met de tijd. en ja, dan komt er een tijd dat er niks meer zou zijn? nee ik geloof het niet...alles is na te maken, het kost alleen wat.

't Gaat toch om de functionaliteit van de chip i.c.m. de pinning?

Ja, maar omdat het hier over analoge chips gaat is er nog wel een verschil tussen functionaliteit ("op pin 3 staat een saw") en uitvoering. Door beperkingen in het productieproces was die originele saw misschien wel helemaal niet perfect, en dat heeft een behoorlijk impact op hoe de synth klinkt. Je zal er nog een kluif aan hebben om dat soort dingen in een moderne analoge chip te vangen.

Je ziet bijvoorbeeld dat Dave Smith een run moderne Curtis chips gedaan heeft, maar die heeft daarmee niet geprobeerd iets na te maken. Hij schrijft ook op z'n site dat ze "essentially the same design" zijn, maar met nadruk noemt hij dat ze niet exact hetzelfde zijn als de originelen.

Een digitale was uiteraard geen probleem geweest. Veel "upgrade boards" voor synths prakken hele stukken van de originele logica in een FPGA of iets dergelijks.

Back