Hoelang gaan vintage synths het nog uithouden?

als ik softsynths zou hebben zou ik me eerder zorgen maken of ze het over een paar jaar nog doen ;)

nee die oudjes maak ik me niet druk over; de specifieke problemen zijn allang bekend + hoe ouder hoe discreter en makkelijker te repareren. als je er niet teveel mee sleept, en wel regelmatig gebruikt (niet laat verstoffen) hoef je je weinig zorgen te maken, ik altans niet.

de bouw kwaliteit van die ouwe bakken is over het algemeen ook stukken beter dan bij modern spul

Die vraag is hier zeker al eens gesteld denk ik. Meestal zijn het condensators en cpu's die eerst crashen. Alles wat ooit heeft bestaan is vervangbaar :okdan:

Je moet dat "vervangbaar" ook wel een beetje realistisch houden: ga jij een productielijn van 20k € opstarten om een custom Yamaha chipje uit een synth van 500€ te clonen?

als ik softsynths zou hebben zou ik me eerder zorgen maken of ze het over een paar jaar nog doen ;)

Dat gevoel heb ik eigenlijk ook altijd en kies dan ook liever voor VA's in een hardware verpakking :)

Dat gevoel heb ik eigenlijk ook altijd en kies dan ook liever voor VA's in een hardware verpakking :)

Of software-synths het nog doen over een paar jaar?Denk eerder dat de computer het nog zou doen.Software blijft werken hoor tot in de eeuwigheid zolang de computer het nog doet en compatibel is met de software.

Inderdaad. PC's gaan in het algemeen veel sneller naar de kloten :).
Mijn TB ziet er nog nagelnieuw uit na 30 jaar :luv:

Of software-synths het nog doen over een paar jaar?Denk eerder dat de computer het nog zou doen.Software blijft werken hoor tot in de eeuwigheid zolang de computer het nog doet en compatibel is met de software.

En de host (cubase/live/logic etc)? Maakt wel erg veel uit. Als je je fijne softsynth niet compatible krijgt in je nieuwe host, doordat de maker van je synth er geen zin in heeft, dan ben je het haasje. :D

hoeveel draadjes moeten hier nog van zijn .. ik heb het idee dat ze steeds sneller achter elkaar komen. je lijkt wel een Amerikaan "in spelen op angst".. beetje vreemd. :mega:

Je moet dat "vervangbaar" ook wel een beetje realistisch houden: ga jij een productielijn van 20k € opstarten om een custom Yamaha chipje uit een synth van 500€ te clonen?

Dat is ook realistisch want Yamaha spul vind ik brol.

precies, 5 jaar is al een hele tijd voor een software instrument om te werken, daarna is het besturingssysteem of de hardware er niet meer geschikt voor.
voor samplelibraries valt het gelukkig nog mee, maar daar heb je dan weer dat ze gedateerd worden qua klank en mogelijkheden.
wordt me steeds duidelijker waarom een minimoog nog altijd zo duur is :D

En de host (cubase/live/logic etc)? Maakt wel erg veel uit. Als je je fijne softsynth niet compatible krijgt in je nieuwe host, doordat de maker van je synth er geen zin in heeft, dan ben je het haasje. :D

Je zegt het zelf al: als je nieuw koopt en blijft kopen, blijf je kopen… :eureka:
Niemand zegt dat je niet met die oude computer aan de slag kan blijven voor die bepaalde soft, toch? Maar waarschijnlijk vliegen elke dag de banners rond de oren op FB en YT enz van de allernieuwste soft… En toen installeerde ik adblock :okdan:

Dat is ook realistisch want Yamaha spul vind ik brol.

Daar ging het niet om, kies dan een synth die je wel leuk vindt als voorbeeld.

Alles wat ooit gemaakt is is vervangbaar, maar soms zou het waanzinnig veel geld kosten.

Zelfs dat is niet nodig: http://en.wikipedia.org/wiki/Virtualization ;)
Op PC zijn er in ieder geval weinig plugins, hoe oud ook, die niet werken onder de nieuwste Windows versie en de nieuwste DAW's.

zou het echt werken ?
heb in het verleden ook nog de beloofde dos emulaties ed geprobeerd ,maar toch deden de spellen het niet...
maar wie weet lukt het voortaan wel in het merendeel van de gevallen en voor langere updatetijden ?

zou het echt werken ?
heb in het verleden ook nog de beloofde dos emulaties ed geprobeerd ,maar toch deden de spellen het niet...
maar wie weet lukt het voortaan wel in het merendeel van de gevallen en voor langere updatetijden ?
Ik heb OSX (10.1 ofzo?) in het verleden al redelijk werkend gekregen in Virtualbox, Windows 95 ook. Externe audio hardware (je krijgt er wel geluid uit, maar die werkt dan gewoon alsof het onboard audio is) lukt meestal niet, maar dat is ook niet nodig - zolang de software maar werkt.
DOSbox en scumvm werken bij mij wel voor de meeste antieke games. Maar soms is het het configureerwerk niet waard als je gewoon even kan wachten op een mooie gog.com promotie. (GOG games draaien allemaal onder de nieuwste Windows, en zonder DRM ;) )
Wat bedoel je trouwens met langere updatetijden?

meerdere updates achter elkaar van de systeemsoftware

Kwam een aardig filmpje tegen over een Oberheim 2-Voice van een bedrijf wat uit legt wat zij bij voortduring moeten vervangen aan originele exemplaren en waarom. Gozer speelt er overigens nadien wel aardig op.

Denk dat een analoge synth opgebouwt uit discrete onderdelen langer kan meegaan dan een digibak met CPU met daarin de broncode, discrtete onderdelen kan je altijd nog krijgen of vervangen door een ander type, desnoods SMD.
Probeer over ca 30jr maar eens die CPU te vinden en dan nog de broncode...., vergeet het maar....

Kwam een aardig filmpje tegen over een Oberheim 2-Voice van een bedrijf wat uit legt wat zij bij voortduring moeten vervangen aan originele exemplaren en waarom. Gozer speelt er overigens nadien wel aardig op.

Oberheim Two Voice (extended) - YouTube

ik vind dat deze meneer het wel erg bont maakt met vervangen van niet kapotte onderdelen, wat een crap eigenlijk......

:koffie:

Back