Arrangeren

rolandxp80

JFRY
Soms heb ik een idee, maar loop ik toch vast op het arrangeren. Mede daarom ben ik wel benieuwd welke verschillende manieren iedereen hier gebruikt om te arrangeren. Arrangeer tips zijn trouwens ook welkom! ;)

1 Loop aanzetten
2 Luisteren wat je mist...
3 Loop copieren en aanpassen.
4 Stap 1.

Ik zorg dat de rug stevig is (drums & bas), en dan bouw ik daarrond. Ik speel alles af, en kijk of er iets mist of beter kan. :)

Wat brz zegt. Ik begin altijd met een loopje van een maat of 16, soms 32. Die stop ik helemaal vol met pads, drum, bass, arps en ga zo maar door. Vervolgens ga ik spelen met de sporen, aan en uit. Dan komt de variatie in de bestaande loopjes en vervolgens de opbouw, Zoiets.

Soms heb ik een idee, maar loop ik toch vast op het arrangeren. Mede daarom ben ik wel benieuwd welke verschillende manieren iedereen hier gebruikt om te arrangeren. Arrangeer tips zijn trouwens ook welkom! ;)

Hallo,

Bedoel je met het arrangeren van jouw idee, het uitbouwen van een muzikaal thema tot een compleet nummer of dat je een compositie hebt die je wilt aankleden/versieren?

je kan een accapella van een track die je gaaf vindt gebruiken, daar omheen werken later wegknikkeren

In grote lijnen gebruik ik ook de methode van brz. En verder maakt ook nogal uit of je bijvoorbeeld een ambient track van een half uur schrijft of een synthpopnummer. In het laatste geval moet je veel meer denken in structuren als couplet/refrein/bridge, met de bijbehorende verschillen in dynamiek.

Het middelste stuk van een nummer weet ik meestal wel op te vullen. Het gaat vooral om het begin en het einde, en soms ook overgangen van nummers.

Dan neem je bijvoorbeeld het middenstuk en haal er wat weg, bijvoorbeeld de drums ofzo, en voilà, je hebt een intro en/of outro.

...met het risico dat je hele arrangement niet meer is dan 5 minuten een loop afspelen waarbij wat sporen aan- en uitgeschakeld worden. Oh, en wat obligatoire polysynth of piano akkoordjes er hier en daar bovenop.

Ik wil niet zeggen dat die aanpak altijd tot zo'n grijs resultaat moet leiden, maar het is evenmin een garantie op een boeiend arrangement.

begin bv eens met 2 stukken te maken
een a en een b stuk. die wel familie van elkaar zijn, maar wel verschillend
bouw niet de hele track van 1 loop want dat is meestal errug saai
bv
introotje die zich ontwikkelt in a stuk
break
b stuk
bruggetje
terug naar a
en uitfluimen

Zo ga ik meestal te werk. Ik wil proberen de intro zo interessant mogelijk te maken. En ik probeer ook zo veel mogelijk te vermijden dat een nummer te eentonig klinkt. Waarschijnlijk heb ik gewoon een writers-block, en als dat over is lukt het allemaal wel weer denk ik (hoop ik).

Writersblock heb ik all the time!
Helemaal eens met fjoesz. Ik hoor vaak nummers rondom 1 thema (bas-loopje met beat), en dat vind ik vaak maar saai. Tenzij het intensief packed is met hele aparte geluiden, dat vind ik altijd wel erg knap.
Meestal heb ik ook een leuk thema dat goed klinkt, maar dan komt het lastige. Hoe hiernaartoe op te bouwen en hoe te eindigen? Meestal zit ik daar heel erg lang mee te klooien. Zoeken van sounds, soms van scratch, soms uitgaande van presets en daar wat mee tweaken. Is ook de reden dat een nummer pas af is na een aantal maanden. Klooien is aan de ene kant erg leuk maar aan de andere kant schiet't niet genoeg op... ik heb er maar vrede mee dat 't zo gaat. Het heeft ook te maken met mijn gemoedstoestand, soms komt er opeens onverwacht iets leuks en soms lukt er helemaal niks.
Wat idd wel kan helpen is om elementen uit het hoofdthema elders te laten terugkomen, bv een hihat-loopje, de groove / drumsequence, of akkoorden van een instrument die je gebruikt als arp of andersom. Hierdoor wordt het wat meer 1 geheel.
Persoonlijk vind ik fade-outs vaak te makkelijk (je hoeft daardoor geen echt einde te verzinnen) - hoewel het af en toe wel kan passen.

Laatst gewijzigd:
begin bv eens met 2 stukken te maken
een a en een b stuk. die wel familie van elkaar zijn, maar wel verschillend
bouw niet de hele track van 1 loop want dat is meestal errug saai
bv
introotje die zich ontwikkelt in a stuk
break
b stuk
bruggetje
terug naar a
en uitfluimen

Dat klinkt als een goede algemene aanpak om geen al te eentonig nummer te maken. :okdan:

Het kan ook helpen wat meer in de arrangement/theorie te duiken, wat Fjoesz ook al deels aangaf. Hele goeie bekende platen zitten heel kundig, vakkundig in elkaar met een uitgedokterd arrangement. Kan ook geen kwaad om die uit te pluizen.

...met het risico dat je hele arrangement niet meer is dan 5 minuten een loop afspelen waarbij wat sporen aan- en uitgeschakeld worden. Oh, en wat obligatoire polysynth of piano akkoordjes er hier en daar bovenop.

Ik wil niet zeggen dat die aanpak altijd tot zo'n grijs resultaat moet leiden, maar het is evenmin een garantie op een boeiend arrangement.

JE weet pas waar je heen wilt als je weet waar je niet heen wilt.......in ieder geval als je de weg kwijt bent....

Back