Arrangeren

Het is pas een writer's block als je wel weet hoe het moet, maar het niet meer lukt. Als je het überhaupt nog nooit hebt geleerd: niks aan de hand :)

Probeer wat tips uit die hier zijn genoemd en kijk wat voor jou werkt. Een ander trucje is nog om een track die je echt gaaf vindt qua arrangement, in zijn geheel in je DAW te plaatsen (in het juiste tempo) en je eigen track qua structuur af te stemmen op die referentietrack: dan en dan zet de drum in, dan en dan barst het los, daar en daar zit een bridge, enz. Niet gaan jatten natuurlijk, maar gewoon om van te leren.

Ik vind het uitwerken van een compleet nummer ook vaak erg moeilijk en ik werk eigenlijk niet met een 'standaard' couplet/refrein-opbouw - meestal gaat het bij mij A > B > C > D > E, die weliswaar wel op elkaar moeten aansluiten. Hoe dan ook, meestal vraag ik mezelf af wat ik zou willen horen na het stuk dat ik al heb… en soms vind ik het zelfs.

Dat doe ik ook vaak. Beginnen aan een nummer, en dan als ik een stuk af heb, bedenken wat ik na dat stuk mooi zou vinden. Meestal laat ik het beginthema aan het einde weer terugkomen.

Leuk topic dit.

99% van mijn stukken haalt het sowieso niet tot aan een arrangement.

Voor de overige 1% geldt:
Tracks volgooien om ze vervolgens voor zo'n 75% weer leeg te halen.
Daarna aan en uitzetten van verschillende tracks voor bepaalde tijd tot 3:30 minuten bereikt is.
Als ik me echt heeeel erg muzikaal voel die dag ontstaan er soms zelfs ook meerdere parts, maar dat is uitzonderlijk omdat dat best *** is.

Ik ken Hans van Lansberg niet van de re-runs dus ik ben ook te oud.

Ik vergat de smiley bedoeld om te voorkomen dat mensen het serieus nemen, sorry.

Haha, got it :).

Hans was trouwens Lansberg, zonder "van". Not related.

EDIT: Ik zie nu trouwens dat de three-letter-words worden vervangen door sterretjes...

Terug van vakantie, en hopelijk ook weer met meer inspiratie. Ik ga zeker eens een aantal van die tips die genoemd zijn uitproberen. Maar als er nog meer tips, ideeën of manieren van arrangeren zijn, mogen die natuurlijk altijd genoemd worden. ;)

Losse tip....ziet je muziek aan....ga in een andere kamer zitten waar je het wel kan horen.....ga iets doen (lezen)..........loop terug als je een idee hebt.

In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat er voor mij bij het maken/arrangeren van een track twee dingen heel belangrijk zijn: goed voor ogen hebben wat het is dat je track 'bijzonder' maakt en overzicht over het geheel.

Vanuit een dance-achtergrond ben ik heel erg gewend met een beat en bass te beginnen, maar daardoor liep ik vaak vast. Na uren klooien had ik dan vaak één loop te pakken, en tja...wat dan? Dan moet er nog iets bij die beat & bass, iets dat uiteindelijk het nummer moet maken, want laten we eerlijk zijn: de echt memorabele nummers die puur uit beats en bass bestaan, tja ze zijn er wel (Noisia!), maar dat zijn wel echt de krenten in de pap. Als ik vroeger na een feest naar de platenzaak ging om die ene toffe plaat te halen dan zei ik zelden "Heb je die ene track met die beat die boemboemboem gaat? Of die drum 'n bass-plaat met die bass die wowoowweeeja gaat? Met van die snelle drums?" En dat is dan nog in de platenzaak, bij Beatport kun je het dan helemaal wel vergeten :D

Nee, wat blijft hangen is dan toch meestal de melodie, of die ene catchy of briljante sample.

Tja en dan heb je je hele spectrum al volgestopt met heftige wobbelende dubstep/drum 'n bass/gabber-bassen, en dan moet je die briljante melodie of sample nog ergens kwijt. Dat wordt 'm dan dus niet. Kortom, ik zorg ervoor dat het element dat mijn track "de moeite waard maakt om gemaakt te worden" als allereerste staat. De rest staat allemaal in dienst van dat element.

Wat ik tegenwoordig doe is dat ik mezelf min of meer neerzet als lid van m'n eigen band en mezelf per deel van de track eigenlijk één rol geef. Aangezien ik dus meestal de melodie/vocal de leidende rol wil geven, ben ik in eerste instantie de "songwriter". Ik ga dan lekker met leads, akkoorden, samples aan de slag en maak eigenlijk een compleet nummer zonder beats en bass. Ik ben eigenlijk pas tevreden als ik het geheel met veel plezier beluister. Pas dan word ik de "drummer" of de "bassist" van m'n eigen band en ga ik alle tijd aan één van deze twee elementen besteden. Enzovoorts.

Ik merk dat deze manier van werken me ontzettend goed ligt en ik het gevoel heb dat ik elk element de aandacht geef die het verdient. Daarvoor deed ik alles tegelijk en dan was er toch vaak ergens een ondergeschoven kindje, wegens gebrek aan geduld en overzicht. Daarnaast werk ik dus minder stijlafhankelijk, omdat een goed idee bij wijze van spreken net zo goed een housetrack als een breakbeat-track zou kunnen worden.

Overigens wil ik nu toch weer eens proberen een track te maken waarin de bass het allerbelangrijkste element is, dus nu besteed ik alle tijd aan het maken van interessante basslines en ga ik daarna de rest invullen. Ben benieuwd hoe dat uitpakt! Ik kan me voorstellen dat ik ergens in de toekomst ook eens als allereerste een uitgebreide drumtrack ga schrijven :)

Ik heb ooit ergens gelezen dat als je vindt dat veel van je tracks een beetje hetzelfde klinken, je in het vervolg elke keer met een ander element moet beginnen: de ene keer begin je met een melodie, dan weer met een baslijn of sequence en een andere keer begin je met een drumloop/drumpatroon. Daardoor is elke keer je werkwijze anders waardoor het nummer ook gaat klinken.

Back