MS10 nabootsen op Andromeda

synthmann

Ouwe rot
ik zit met een probleem. ik probeer een lead sound uit mijn (inmiddels verkochte) MS10 na te bouwen met mijn andromeda en het lukt niet. Het was op de ms10 een simpele zaagtand lead sound met zowel amp als filter bijna 100% envelope gestuurd en de envelope had ADRS op waarde 3 staan. er zat veel resonantie in (8,5) en lage filter freq (3,5).verder portamento op 2 en een beetje pitch modulatie.

Op de Andy heb ik alleen osc 1 in gebruik die door filter 2 (24 db) gaat. zowel de amp als het filter (cutoff en resonance) op Andy laat ik moduleren door env3 om de single envelope van de ms10 na te bootsen. nu loop ik tegen een aantal zaken aan:

1. sound klinkt veel minder vet, met osc 2 erbij is dikker maar op ms10 was het ook maar 1 osc.
2. de triggering van de envelope krijg ik niet als op de ms10, daar liep de envelope helemaal af en opende het filter dus als je snel noten achter elkaar speelde verder naarmate je meer noten speelde en bij de laatste noten filter weer sluitend. Ik weet niet welke instellingen ik op Andy moet maken hiervoor.
3. knopbeweging op Andy met name van filter 2 is heel irritant en bepaald niet lineair, tweaken heel lastig hierdoor. Is de respons van die knob bewegingen ergens regelbaar?

Als deze sound lukt wil ik die gebruiken als "MS10 model" op Andy om hieruit meerdere MS10 klanken na te bootsen. als het niet lukt moet ik weer een MS10 gaan kopen en daar heb ik na Andy geen pieken meer voor;{

Sorry,
waarom doe je dan ook een synth weg waar je een sound nog van wilt gebruiken??
Als je "het toch wel kan namaken" met een nieuwe, zou ik het eerst proberen in de winkel voordat je een nieuwe koopt en de ouwe verkoopt..
'k Kan je verder niet helpen; ik heb geen Andy..

Ik ken de andy niet, maar de eerste fout is een 24db filter...

Wat die ms10 zo bijzonder maakt is toch wel z'n filter, je kan die bakken (+ ms20) zwaar laten janken!! Echt die karakteristieke ms sound haal je NOOIT uit een andromeda.

Origineel geplaatst door Toon
Wat die ms10 zo bijzonder maakt is toch wel z'n filter, je kan die bakken (+ ms20) zwaar laten janken!! Echt die karakteristieke ms sound haal je NOOIT uit een andromeda.
Volgens mij is dit onzin.

Je zou het er misschien best uit kunnen halen, maar niet met dezelfde settings... De env op 7 op een ms10 zal anders zijn als de env op 7 bij een andere synth.

"Ken uw knopjes", zegt een wijs man.

Ik kan me niet voorstellen dat je op een andy het retriggeren van de env niet zo kan instellen dat ie het analoge karakter van een ms10 (of een 303) na kan doen.

Ik heb ook geen andromeda maar anders zou ik het zeker proberen.

Heb jij ooit al een ms20 horen brullen? Sorry maar dat kan hij echt niet hoor.

Als je gewoon een sound hebt zonder de filters te oversturen kan je misschien iets maken dat in de buurt komt.

"Ken uw filters", zegt een wijs man

Ik denk dat Toon het karakter van het filter bedoeld vind hem zelf namelijk ook heel apart het filter van een MS-10 nog nergens teruggehoord (zal wel niet goed geluisterd hebben dan waarschijnlijk :D )

Ik weet verders niet hoe een Andromeda in elkaar steekt en wat voor filters hij heeft maar ik vind als je een MS-10 klank wilt moet je een MS-10 kopen.
Je kunt het misschien wel benaderen maar het zal waarschijnlijk nooit exact hetzelfde klinken...
Niet elke 3 VCO synth met een Moog Filter klinkt als een MINI toch ?? Zijn de combinatie's van de componenten die het hem doen (lijkt mij) en het beestje een eigen ''karakter'' geven.

Je kunt gewoon geen (ongeveer) 18db filter nadoen met een 24 db...

Okee, dan gaat het waarschijnlijk om het 'extreem ms10' geluid. Dat is inderdaad het beste te benaderen met een ms10. Hetzelfde met een 303 die aan het blaffen is. Dat kun je ook heel moeilijk met een andere synth doen. Maar het 'gewone geluid' van zo'n synth. Dus niet de Q vet open, niet de schreeuw mode, moet redelijk na te maken zijn.

Ik dacht dat je het ook over die oplopende ADSR had.. Dat moet best op een andromeda na te maken zijn.

Gebruik het Filterfeedback op de Prefilter Mixer voor smerige dingen... Als je dat 24dB filter nu even dicht zet en juist het 12dB filter (resonance 100%) gebruikt krijg je errug vieze dingetjes. Vergeet de instellingen zoals je ze op je MS10 gebruikte en ga nu alleen op je gehoor af.

Wat je envelope vraag betreft: bedoel je een legato triggering? Daarmee wordt de envelope pas weer getriggerd als je een toets hebt losgelaten. Je moet je Andy natuurlijk wel monofoon zetten... Maar dat zul je wel begrepen hebben.
Legato triggering zit "heel logisch" op de Dynamic page, Soft Knob #1. Staat default op Normal.

Vergeet niet in de Prefilter Mixer even de Feedback knop open te draaien en met Soft Knop #8 "Aud In" op ON te zetten.

Het zal niet op een MS 10 lijken maar mix de distortion erbij en Satan komt je halen! :duivels:

Nog even wat anders: wie wil er nou aan een knop draaien als je zo'n schitterende Ribbon Controller tot je beschikking hebt? Da's beest hoor! Je kunt er niet allen op glijden, maar tappen is ook retekoel...

Patch dan meteen even de Distortion er naar toe. Gaat de dist. open als het filter dicht gaat. Satan? Who the f*ck is Satan??

Je hebt gelijk, het is ook het karakter van het filter. Vandaar dat ik ook begon met
de eerste fout is een 24db filter...
tweede zou zijn vervorming, etc... Verder is de oscilator ook niet zo netjes. Vca is ook niet bepaald hifi...

;)

Origineel geplaatst door SaintEric
Je hebt gelijk, het is ook het karakter van het filter. Vandaar dat ik ook begon met tweede zou zijn vervorming, etc... Verder is de oscilator ook niet zo netjes. Vca is ook niet bepaald hifi...

;)

En

Origineel geplaatst door Kevin
Ik denk dat Toon het karakter van het filter bedoeld vind hem zelf namelijk ook heel apart het filter van een MS-10 nog nergens teruggehoord (zal wel niet goed geluisterd hebben dan waarschijnlijk )

Ik weet verders niet hoe een Andromeda in elkaar steekt en wat voor filters hij heeft maar ik vind als je een MS-10 klank wilt moet je een MS-10 kopen.
Je kunt het misschien wel benaderen maar het zal waarschijnlijk nooit exact hetzelfde klinken...
Niet elke 3 VCO synth met een Moog Filter klinkt als een MINI toch ?? Zijn de combinatie's van de componenten die het hem doen (lijkt mij) en het beestje een eigen ''karakter'' geven.

Is dat niet hetzelfde als wat ik bedoelde ;)

van Johnny uit andere thread
Ik heb het gevoel dat mensen echt te veel denken in de zin van 12dB is vet en 24dB is kut of visa versa..

Wat voor soort filter(ladder, butherworth, chebisjev) is denk ik het belangrijkste en de individuele aanpassingen die synth pioniers hieraan hebben toegevoegd. Het karakter van bv. de ms20 filter is gewoon compleet anders dan een moog filter of sem. Komt nog bij dat de oscillatoren dus ook nog eens anders klinken.

Maar in de zin van een LPF snijdt hoge frequenties af en een zaagtand is een zaagtand kan je misschien wel een geluid bekomen dat in de buurt ligt.

oke ik zie dat het topic enige emoties losmaakt :) . ik heb gewoon mijn ms10 verkocht omdat ik een Andy wilde hebben en besef zeker dat ik met Andy niet 1 op 1 kopien van MS10 kan maken. Maar ik mag toch best proberen het geluid te benaderen? als ik iedere synth moet houden die ik ergens voor een geluidje in een nummer heb gebruikt dan is het einde zoek.

anyways, bedankt voor de tips, zal zeker het 12 db filter gaan inzetten met de feedback, thanx Pim. had idd wel al aan het monofone gedacht.

het originele geluid op de MS10 was overigens niet zo vies of gruizig, was een smeuige lead. het nummer waarin het zit stond eerst online hier maar ik moet het ff opnieuw naar lycos uploaden. zal morgen even een link hier neerzetten.

ik snap wel dat ik resonance op 8 op de ms10 niet met 8 op de Andy kan vergelijken, duh! probeerde gewoon zo volledig mogelijk te zijn in mijn beschrijving, genoeg lui hier die alleen aan settings al een geluid kunnen voorstellen hier.;)

in dit draadje kun je de originele sound uit de ms10 horen, zit wel wat delay en reverb op, uploaden ging sneller dan ik dacht, hij is nog niet helemaal klaar maar je kunt al luisteren.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=10284

dit moet toch wel na te maken zijn (althans bij benadering, dat je in de mix het verschil niet meer zo hoort)?? of is dit nou zo typisch dat iedere synth freak meteen MS10 roept??

hmm ik denk dat de ms10 een van de weinige filters is die zo karaktervol is en die nog niet echt is nagemaakt. het mini moog, oberheim. arp 303 zelfs de ms20 heb ik al voorbij zien komen.

maar de ms10 is nog nooit echt nagemaakt. ik zit er weer hard aan te denken om weer een ms10 bij te kopen. het is nou eenmaal het mooiste filter gemaakt in mijn ogen(oren:)

Back