Dave Smith Instruments Pro 2

Ik ben gisteren bij iemand langs geweest die 'm had ge-preordered, en 'm net binnen had.

Veel goed, en óók verbijsterend shock-horror 'nieuws'.

Hij is klein, mooi en zwaar, heeft een zeer degelijk aanvoelende behuizing. Op alle zwarte toetsen zit een strook folie geplakt, op de witte niet. Ook eindelijk een DSI met ingebouwde voeding. De toetsen hebben, vind ik persoonlijk, een zéér prettige aanslag. Daar zou ik heel graag een 5 oktaafs masterkeyboard van willen hebben. De manual is geringd en dus niet meer zo'n gevouwen stapeltje A-4 'tjes met een nietje erdoor. Aantal patches beluisterd: hij klinkt geweldig. Echt anders dan de Evolvers en de Prophet '08 PE. Veel meer druk in het geluid.

Dan...: de draaiknoppen om de Programs en de Banks te selecteren voelden direct al vreemd aan 'in de draai'. Het lijkt wel of ze 'schuren'...? Draaien verre van soepel. Daarna blijkt ook een aantal van de andere draaiknoppen (niet allemaal, een aantal loopt wel heel makkelijk en correct) op dezelfde rare manier niet lekker te lopen. De Program select knop begint na een paar minuten al te skippen :bekdicht:! : bij draaien van de knop naar de volgende klik verandert het patch nummer niet, of hij slaat er een over. We stonden elkaar verbijsterend aan te kijken... Een aantal van de slecht werkende knoppen een paar minuten rustig heen en weer gedraaid, in de ijdele hoop dat het 'nieuwigheid' was. Geen verbetering.

Heb zelf jaren geleden veel gezeik gehad met de knoppen van de PEK. Werd na tubetjes Deoxit en vervangende nieuwe slechte boards uiteindelijk pas met de idioot dure PE upgrade boards 'opgelost'. Daar is wereldwijd veel over geklaagd, en terecht. Maar dat het gedonder nu toch ook weer in deze Pro-2 voorkomt en wel direct uit de doos... :stupid

Deze gaat dus weer retour. Bax was meteen al door z'n eerste voorraad heen, dus het wordt opnieuw weken wachten. Het exemplaar in de winkel heeft het probleem trouwens blijkbaar niet...

Ik ben gisteren bij iemand langs geweest die 'm had ge-preordered, en 'm net binnen had.

Veel goed, en óók verbijsterend shock-horror 'nieuws'.

Hij is klein, mooi en zwaar, heeft een zeer degelijk aanvoelende behuizing. Op alle zwarte toetsen zit een strook folie geplakt, op de witte niet. Ook eindelijk een DSI met ingebouwde voeding. De toetsen hebben, vind ik persoonlijk, een zéér prettige aanslag. Daar zou ik heel graag een 5 oktaafs masterkeyboard van willen hebben. De manual is geringd en dus niet meer zo'n gevouwen stapeltje A-4 'tjes met een nietje erdoor. Aantal patches beluisterd: hij klinkt geweldig. Echt anders dan de Evolvers en de Prophet '08 PE. Veel meer druk in het geluid.

Dan...: de draaiknoppen om de Programs en de Banks te selecteren voelden direct al vreemd aan 'in de draai'. Het lijkt wel of ze 'schuren'...? Draaien verre van soepel. Daarna blijkt ook een aantal van de andere draaiknoppen (niet allemaal, een aantal loopt wel heel makkelijk en correct) op dezelfde rare manier niet lekker te lopen. De Program select knop begint na een paar minuten al te skippen :bekdicht:! : bij draaien van de knop naar de volgende klik verandert het patch nummer niet, of hij slaat er een over. We stonden elkaar verbijsterend aan te kijken... Een aantal van de slecht werkende knoppen een paar minuten rustig heen en weer gedraaid, in de ijdele hoop dat het 'nieuwigheid' was. Geen verbetering.

Heb zelf jaren geleden veel gezeik gehad met de knoppen van de PEK. Werd na tubetjes Deoxit en vervangende nieuwe slechte boards uiteindelijk pas met de idioot dure PE upgrade boards 'opgelost'. Daar is wereldwijd veel over geklaagd, en terecht. Maar dat het gedonder nu toch ook weer in deze Pro-2 voorkomt en wel direct uit de doos... :stupid

Deze gaat dus weer retour. Bax was meteen al door z'n eerste voorraad heen, dus het wordt opnieuw weken wachten. Het exemplaar in de winkel heeft het probleem trouwens blijkbaar niet...

Hmm, behoorlijke buzzkill...
Nou dan weet ik al dat ik ervan afzie. Ook al klinkt ie hartstikkke goed, ik kan erg kwaad worden om niet goed werkende encoders.. GRRR

Nou dan weet ik al dat ik ervan afzie. Ook al klinkt ie hartstikkke goed, ik kan erg kwaad worden om niet goed werkende encoders.. GRRR

Tja, zo'n potmeter probleem uit het verleden kan uiteindelijk wel iedere fabrikant een keer overkomen. Wat velen mateloos irriteerde was dat de oplossing een paar jaar uitbleef, en uiteindelijk moest je als klant opnieuw flink tikken voor een deugdelijke fix. Maar kijk naar Access met dat jaren slepende TI gedoe, Korg met het gezeik met de peperdure Kronos etc.

Maar dat dit door de quality control is gekomen, al zou het maar bij één exemplaar zijn, vind ik te onnozel voor woorden. Bij de eerste paar keer draaien voelde je al duidelijk dat het niet deugde. Made in the USA, wordt er dan als selling point gebruikt. Waar zijn de tijden gebleven dat alles nog uit dat goeie ouwe China kwam... :dubbel:

IK vraag me wel eens af hoe dit dan mogelijk is? 30 jaar geleden bestonden potmeters ook al en veel daarvan werken nu nog steeds prima. Is de kwaliteit tegenwoordig zo slecht, of is het slechts een kwestie van goedkope onderdelen gebruiken? Je zou verwachten dat na alle problemen en bijbehorende klachten DSI er ondertussen wel van zou hebben geleerd. En de Pro-2 is ook weer geen goedkope synth, dus je mag echt wel kwaliteit verwachten!!

Bij de Sub Phatty ben ik juist zeer tevreden over de potmeters, die voelen erg goed aan. Zonder over Moog vs. DSI verder te willen gaan; bij Moog hebben ze dan blijkbaar een hogere standaard?!

Edit: als ik je verhaal nog een keer lees denk ik dat je het over encoders hebt en niet over potmeters.

Als iemand een mindere ervaring heeft en je ziet hierdoor er meteen vanaf (?) zijn er vast meer redenen...

Bij mij draaien ze i.i.g. soepel én in stilte ;)

ik vind het ook nogal OTT als het dezelfde encoders zijn als op de P12 dan is het prima

Vanwege de drie weken levertijd, heb ik toch maar erst een Prophet12 genomen. Die kortingscode werkte daar ook bij :D

Morgen lekker pingelen dan met dat ding

Ik had dat ook wel even met die knobs, een clavia nord knop heeft echt een klik moment van een halve cm. Deze lijken wel een mm te hebben. Met als gevolg dat je met 1 keer draaien 3 presets verder bent.

Kwestie van wennen voor mij....

Verder mss wel 1 van de vetst klinkende synths op dit moment. In deze prijs klasse dan

Als iemand een mindere ervaring heeft en je ziet hierdoor er meteen vanaf (?) zijn er vast meer redenen...

Bij mij draaien ze i.i.g. soepel én in stilte ;)

Ja, maar je zegt het dus goed: je moet gokken dat het goed is bij die je koopt.
Ik hou niet van gokken.

Maar goed, het is een "gevoel", en dus het is persoonlijk.

Maja ik had dit gevoel ook bij de Elektron AR en die is weer terug bij Bax..

Heb gisteren een email ontvangen en is de actie gisteren gestart. Bij het afrekenen paypall als code invoeren en je krijgt 10% korting.

Bij wie is die korting...Bax, Gear4Music ?

Die van mij komt niet bij Bax vandaan. Ik heb nog geen 3 x skippende presets gehad of zaaggeluiden bij het roeren van de knoppen. Zal het uiteraard wel in de gaten gaan houden. Had jij een 002xx serienr? Wel merkwaardig weer ga er echter vanuit dat deze xmplaar een flaw is in het totale produktieproces. Volgende zal zeker beter zijn ;)

Er is nu weer een 10% actie als met paypall afrekend 8)
Deze actie is een maand geldig.

*

Dat blijkt dus niet te kloppen =( (Ondanks je bevestiging per pb 'tot eind september' geldig) De kortingscode paypal (paypall) werkt nu al niet meer. Was dus blijkbaar alleen eind augustus.

*

:) Btw, had iemand al wat "eigen" Pro-2 soundbites op zijn (of haar) soundcloud geplaatst? Stuur ook vooral extra gear aan met de pro-2 gate/cv mogelijkheden, want das ook gruwelijk cool.. Het is hier in de maak, ik knal het binnenkort op het net als ik ff gelegenheid heb ;) :D

*

Dat blijkt dus niet te kloppen =( (Ondanks je bevestiging per pb 'tot eind september' geldig) De kortingscode paypal (paypall) werkt nu al niet meer. Was dus blijkbaar alleen eind augustus.

*

Jammer, helaas zijn de acties dus toch meer persoonsgebonden als voorheen :frons:

Jammer, helaas zijn de acties dus toch meer persoonsgebonden als voorheen :frons:

Gisteren werkte het bij mij wel. Maar, net nog even getest, vandaag bij mij ook niet meer. Nu zijn die acties bij Bax toch gewoonlijk maar 1 weekend? Ruim een maand lijkt me dan nu ook wel extreem lang...

:) Btw, had iemand al wat "eigen" Pro-2 soundbites op zijn (of haar) soundcloud geplaatst? Stuur ook vooral extra gear aan met de pro-2 gate/cv mogelijkheden, want das ook gruwelijk cool.. Het is hier in de maak, ik knal het binnenkort op het net als ik ff gelegenheid heb ;) :D

Dit is een zoeklink met alles wat er voor de pro2 vindbaar is op soundcloud :D
https://soundcloud.com/tags/pro 2

Ik heb m alweer verkocht... vond 'm veel te agressief en dominant in mijn set-up... maar dat is puur persoonlijk, dus ervaar het zelf.
Ik heb overigens alles van DSI en deze wijkt af en bij mij op een verkeerde manier...

Wil je een goede DSI mono, koop dan deze Mopho SE, die heb ik nog te koop en kan erg mooi klinken ;)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=180550&highlight=se

Back