opnieuw beginnen

ik ben het er helemaal mee eens, ableton plus een push is een behoorlijk indrukwekkende setup, ik zou niet meer zonder kunnen.

Ik heb de maschine gehad maar qua workflow ging het niet lekker. Sinds een paar weken Push staan en dit is een verademing, de integratie met Ableton is echt waanzinnig. Als ik terug kijk op de laatste paar weken wordt mijn muis en toetsen bord bijna niet meer aangeraakt.

Maschine.. Ik vind het zelf verschrikkelijk.
Langzaam.., log.. niet logisch voor mij.. Gedoe met het gebruik in een DAW..

Nee.., ik zou voor een hardware bak gaan als ik jou was!

Ik weet niet waar jij verder mee werkt, maar langzaam en log zijn omschrijvingen die ik met de beste wil van de wereld niet met maschine kan koppelen.

Leg eens uit ?

ik kende Ableton Push niet, nog steeds niet maar heb al eens gekeken. Is dit met software? Of ergens een link waar dit mooi kan nalezen wat dit concreet inhoudt? shit, ik zit achter...

ableton push is een midi controller die ontwikkeld is door ableton en naadloos samenwerkt met ableton live en het mogelijk maakt om complete tracks te maken op deze hardware waarbij je het gebruik van de muis en toetsenbord op je computer voor de meest gangbare dingen niet meer nodig hebt.

Doordat het veel functies overneemt van ableton kun je op een push controller dingen als:
- step sequencing
- drum sequening
- pattern sequencing
- melodielijnen in de verschillende toonladders afdwingen
- synths programmeren (ableton devices)
- ableton FX besturen (gaat allemaal via draaiknoppen gekoppeld aan het led scherm)
- clips activeren
- clips opnemen (als bijvoorbeeld een loopstation)
- automation per step instellen in de step sequencer
- en nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel meer dingen

Als je ableton suite koopt dan kun je ook nog al je hardware integreren via Max4Live, zo heb ik het ook, dan maakt het niet meer uit welke hardware synth of effect ik gebruik, alles is gewoon te besturen via de push controller, inclusief de programming en automation voor de parameters die ik van belang vindt.

Het is echt indrukwekkend, wel moet ik er bij zeggen dat ik bij veel mensen (ook hier op het forum) merk dat het iets te complex is, je moet er aardig wat tijd insteken om er echt mee te kunnen werken. Maar voor de volhouders denk ik niet dat er op dit moment kwa controller en integratie iets beter te krijgen is.

ik ben het er helemaal mee eens, ableton plus een push is een behoorlijk indrukwekkende setup, ik zou niet meer zonder kunnen.

Push + ableton is natuurlijk ook erg tof, maar ik weet het budget niet van de TS. En een stuk duurder dan maschine. Maar daar krijg je dan ook veel extra's voor.

Push + ableton is natuurlijk ook erg tof, maar ik weet het budget niet van de TS. En een stuk duurder dan maschine. Maar daar krijg je dan ook veel extra's voor.

dat is volgens mij niet helemaal waar, Maschine is 579 euro (net nagekeken op bax-shop). De ableton push is 479 euro, daar zit ableton live intro bij.
Wel is die ableton live intro vrij beperkt, dus waarschijnlijk zul je die al snel willen upgraden naar een wat meer uitgebreidere versie, en dan ben je inderdaad wel iets meer kwijt (niet heel veel) dan Maschine. Maar het is dus niet zo dat de push een stuk duurder is dan Maschine.

Als je ableton suite koopt dan kun je ook nog al je hardware integreren via Max4Live, zo heb ik het ook, dan maakt het niet meer uit welke hardware synth of effect ik gebruik, alles is gewoon te besturen via de push controller, inclusief de programming en automation voor de parameters die ik van belang vindt.

Even een vraagje aan jou quifster. Gebruik jij ook ControlChange8 om je hardware te integreren? Ik vind het een goede M4L plugin, maar het is vrij omslachtig en tijdrovend om hem zover te krijgen dat ook Push de juiste functies op de display weergeeft (ik doe dat door de namen te wijzigen in de editor). Daarna werkt het perfect.

dat is volgens mij niet helemaal waar, Maschine is 579 euro (net nagekeken op bax-shop). De ableton push is 479 euro, daar zit ableton live intro bij.
Wel is die ableton live intro vrij beperkt, dus waarschijnlijk zul je die al snel willen upgraden naar een wat meer uitgebreidere versie, en dan ben je inderdaad wel iets meer kwijt (niet heel veel) dan Maschine. Maar het is dus niet zo dat de push een stuk duurder is dan Maschine.

http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=180506&highlight=push

dergelijke advertenties komen wel vaker voorbij.

Even een vraagje aan jou quifster. Gebruik jij ook ControlChange8 om je hardware te integreren? Ik vind het een goede M4L plugin, maar het is vrij omslachtig en tijdrovend om hem zover te krijgen dat ook Push de juiste functies op de display weergeeft (ik doe dat door de namen te wijzigen in de editor). Daarna werkt het perfect.

Ja, die gebruik ik inderdaad ervoor, maar ik doe het denk ik anders dan jou, die ControlChange8 map ik naar de juiste CC's (zal jij ook doen), maar daarna map ik die ControlChange8 1 t/m 8 aan de macro's van een instrument rack, hierdoor zie je altijd de juiste namen op je push en is het heel weinig werk om je instrument rack te definieren.

Dus mijn proces is als volgt:
- creeer eenmalig een external instrument
- zet controlchange 8 erop
- map de juiste CC's in control change8
- map de CC8 1 t/m 8 naar de macro's en rename deze (bijvoorbeeld Cutoff, reso, ADSR, etc)
- zet de I/O channels naar je adat inputs (of soundcard inputs)
- zet de effect chain die je over je hardware synth wilt hebben in het external instrument chain (dan kun je via de push ook direct de effecten bedienen over je hardware synth. Ik heb bijvoorbeeld, EQ, distortion, LFO delays, etc erover heen) Deze staan default uit bij mij, dus kan met de push ze dan aanzetten als ik ze nodig heb.
- sla de external instrument op

Als je nu je hardware nodig hebt sleep je dat external instrument naar je workgrid (of add device) en alles werkt (zowel de CC mapping als de effect besturing, wat megahandig is voor live aangezien je de FX ook aan en uit kan zetten, plus zelfs alle parameters kan aanpassen via de push).

Dus stel, ik wil over de Roland JP8080 een bass pattern hebben, dan kan ik op deze manier een step sequence in de push zetten, vervolgens kan ik via step automation voor bijvoorbeeld step 2 en 5 een reverb en distortion effect toepassen in de chain en via de CC automation kan ik live dan ook nog dingen als cutoff , reso, en andere gemapte dingen bedienen (en zelfs automatiseren). Dit allemaal live in realtime aanpassen. Dus eigenlijk net zoals bij VST's.

Laatst gewijzigd:
Oke, duidelijk. Maar dan ben je dus beperkt tot de 8 macro knoppen toch?

Mijn manier is een stuk tijdrovender om op te zetten, maar als het eenmaal werkt, werkt het ook wel erg fijn:

- Ik gebruik meerdere instanties van de ControlChange8 en die noem ik dan LFO, OSC, Filter enz. Op de Push zie je die namen op het display.

- Vervolgens zet ik alle juiste midi cc's erin en verander ik via de M4L editor de namen van de cc's in ControlChange8, zodat Push ze displayed als Cutoff, Attack enz. Als ik via Push dus op 'Filter' druk, krijg ik alle filter functies te zien.

- Dan zorg ik via midi-mapping dat de knoppen van mijn synth, de juiste knoppen van de ControlChange8 besturen. Dit werkt dan dus vice-versa.

Als ik nu dus op record druk in de arrangement view, worden alle knoppen die ik aanraak op mijn hardware synths, ook opgenomen als automation. Ik vind het ideaal, maar het is echt een werk om alles zo op te zetten voor al je hardware.

Oke, duidelijk. Maar dan ben je dus beperkt tot de 8 macro knoppen toch?

Mijn manier is een stuk tijdrovender om op te zetten, maar als het eenmaal werkt, werkt het ook wel erg fijn:

- Ik gebruik meerdere instanties van de ControlChange8 en die noem ik dan LFO, OSC, Filter enz. Op de Push zie je die namen op het display.

- Vervolgens zet ik alle juiste midi cc's erin en verander ik via de M4L editor de namen van de cc's in ControlChange8, zodat Push ze displayed als Cutoff, Attack enz. Als ik via Push dus op 'Filter' druk, krijg ik alle filter functies te zien.

- Dan zorg ik via midi-mapping dat de knoppen van mijn synth, de juiste knoppen van de ControlChange8 besturen. Dit werkt dan dus vice-versa.

Als ik nu dus op record druk in de arrangement view, worden alle knoppen die ik aanraak op mijn hardware synths, ook opgenomen als automation. Ik vind het ideaal, maar het is echt een werk om alles zo op te zetten voor al je hardware.
ja dat klinkt wel als een geweldige methode, maar inderdaad tijdrovend om die cc8 steeds om te programmeren.

Je kunt trouwens in push gewoon meerdere macro banken maken, dus groepen van 8, ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk dat je op die manier die CC8 gewoon meerdere keren in een external instrument kan slepen en mappen en dan doe je hetzelfde als jouw methode, alleen dan zonder het steeds opnieuw te programmeren. Zal dat dit weekend eens proberen of dat echt werkt, is inderdaad wel fijn als je meer als 8 tot je beschikking hebt.

Jazeker...Je hebt gelijk. Maar ik koop zelf vaak 2e hands en ging van de 2ehandsprijzen uit. Denkend vanuit mijn eigen wereldje :)

Ik had eerder al aangegeven in een reactie dat je voor +/- 200 euro al een 2ehands maschine hebt, als je genoegen neemt met een MK1 controller.
(Wat trouwens geen enkel punt is wat mij betreft. Die kleuren zijn leuk, en zeker ook handige visuele feedback, maar ik heb er geen pak hem beet 350-400 euro voor over als mijn MK1 nog voor 100% werkt.)

Daar was ik van uit gegaan, Push +ableton zie je nog wel eens 2e hands voorbij komen maar dan natuurlijk voor aanzienlijk meer.
Als ik nu zou moeten kiezen tussen P+A en Maschine nieuw, zou ik heel waarschijnlijk voor P+A gaan.... Ableton is als software zo veel uitgebreider dan Maschine.

Ik heb geen idee of TS nieuw of 2ehands blieft, ik zal zo even teruglezen :)

Definitely Elektron Analog Rytm... Hybride beest... Best of both: samples & analog oscs dooe een analog path... Maar kan je garanderen dat hij helaas niet goed is voor je tinnitus...

Uitermate geschikt voor Techno... En 8 voices (die je per step kan herladen) is echt meer dan voldoende...

Maar kan je garanderen dat hij helaas niet goed is voor je tinnitus...

Flauw..
Iemand die tinnitus heeft wil niet zeggen dat die doof is.. Producen kan ook op acceptabele niveaus.

Ik vind 80-85dB al meer dan voldoende en daar krijg je dus zeker geen ergere tinnitus van. Probeer gewoon veel op de monitors ipv hoofdtelefoon te luisteren. Op tijd een pauze nemen voor je oren is gewoon wel aan te raden en als je met een pc werkt voor je ogen ook.

Flauw..
Iemand die tinnitus heeft wil niet zeggen dat die doof is.. Producen kan ook op acceptabele niveaus.

Ik vind 80-85dB al meer dan voldoende en daar krijg je dus zeker geen ergere tinnitus van. Probeer gewoon veel op de monitors ipv hoofdtelefoon te luisteren. Op tijd een pauze nemen voor je oren is gewoon wel aan te raden en als je met een pc werkt voor je ogen ook.

Was niet flauw bedoeld... Heb zelf een lichte vorm van tinnitus maar de laatste tijd ging het terug veel beter... Tot ik de Analog Rytm kocht en er net iets te enthousiast een paar avonden op de bank mee speelde met een hoofdtelefoon op... Nu heb ik terug meer last van tinnitus... :-( Eigen schuld natuurlijk, niet die van Elektron...

Ik ben er wel van overtuigd dat tinnitus niet noodzakelijk permanent hoeft te zijn...
Zie ook hier voor meer informatie maar je moet er wel iets voor overhebben om je oren/hersenen te hertrainen...

Spectralis of RS7000 want dat kan je ook nog externe synths sequencen.
Dat kan een Analog Rytm (nog) niet dacht ik.

ondertussen weer wat bekeken...

wat betreft geluidsniveau, ik luister enkel nog op monitoren en op een aanvaardbaar geluidsniveau. Producing days are over dus ik zal ook niet langer hele avonden - nachten pielen met een koptelefoon op...

heb in feite ook niet echt zin computer toestanden dus het wordt sowieso een all-in-one bak. Op dit moment ben ik van het idee: een MC-909 fully expanded en up to date.

Back