Kant en klaar systeem a la Fenix

Er schijnt ook nog steeds ergens in NL een vrij uniek Blacet / Wiard modulair systeem te koop te staan voor een vriendenprijs ... :D

Er schijnt ook nog steeds ergens in NL een vrij uniek Blacet / Wiard modulair systeem te koop te staan voor een vriendenprijs ... :D

dat is waar, die mag je best promoten.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=178257

een leuk, compleet (kan dat ooit, echt compleet??) systeem met een aantal pareltjes erin. geen doornsee, en zowel muzikaal als avontuurlijk.
zou een goede keus zijn.

maar misschien zou je er dan wel een kant en klaar systeem in kast van moeten maken en de 'overtollige' modules los verkopen?!

Het uitzoeken van modules heeft ook wel zn charmes hoor.
Ik had daar een tijdje geen zin in om me erin te verdiepen maar bestel die Dream Of Wires dvd eens, ga op muffwiggler.com forum, en begin wat aan te kloten op modulargrid.com.
Voordat je weet heb je al vanallerlei moois bijelkaar gezocht en struin je de marktplaatsen af.
Op muffwiggler komt alles wel voorbij, beetje zoeken op 'wat is een goeie oscilator' en er komt vast en zeker een hele rits informatie voorbij.
Gewoon doen, gewoon beginnen.

Wel interessant, die Blacet/Wiard, inderdaad 'avontuurlijk'. Prijs lijkt me zeker OK.
Als je niet veel verder wilt moeten uitbreiden dan is dit een interessante keuze - wat ik daarmee ook bedoel is dat Frac Rack natuurlijk minder 'courant' is, dus minder makkelijk kunnen uitbreiden. (Euro ernaast kan natuurlijk probleemloos, maar ja)
Daartegen zit er al een berg spullen bij... toch: een tikje weinig envelope generators misschien, een paar extra VCA's kan ook geen kwaad lijkt me....(misschien dat ik even wat over het hoofd heb gezien hoor)

Lekker die qotk system 55

Of een iets bescheidener Mos Lab systeem, en om t nog leuker te maken haal je m zelf op en France :okdan:

Heerlijk als jij straks een peperdure modular hebt , een heerlijk stukje knor piep ruis post en dan wachten op iemand die zegt : dat kan mn blablabla van 200 euro ook :)

Wel interessant, die Blacet/Wiard, inderdaad 'avontuurlijk'. Prijs lijkt me zeker OK.
Als je niet veel verder wilt moeten uitbreiden dan is dit een interessante keuze - wat ik daarmee ook bedoel is dat Frac Rack natuurlijk minder 'courant' is, dus minder makkelijk kunnen uitbreiden. (Euro ernaast kan natuurlijk probleemloos, maar ja)
Daartegen zit er al een berg spullen bij... toch: een tikje weinig envelope generators misschien, een paar extra VCA's kan ook geen kwaad lijkt me....(misschien dat ik even wat over het hoofd heb gezien hoor)
Erg mooi systeem inderdaad. Naast VCAs en EG kan er ook wel een Ring Modulator bij (Klangwerk) maar dan kun je ook een hele tijd vooruit. Ik vind de 2100 VCO erg mooi, de MiniWaves ( geen Micro ) zijn superhandig, erg mooie en gevarieerde filter set ( ik zou dolgraag dat 1485 GX filter van 'm overnemen ). Prijs is prima. Blacet is wellicht wat incourant maar ook prima te combineren met Euro rack. Voor sommige toepassingen moet je misschien een attenuator gebruiken voor de frac euro combi maar dat heb ik zelden nodig.

Heerlijk als jij straks een peperdure modular hebt , een heerlijk stukje knor piep ruis post en dan wachten op iemand die zegt : dat kan mn blablabla van 200 euro ook :)

Gna gna... :engel: (tip: Korg Z1 kan bijna alles, heb ik me ooit laten vertellen...)

nou ik heb mn moog moyager weggedaan en mn Z1 gehouden, die is qua klank ook gewoon veeel veelzijdiger om sound design mee te doen

ontopic :

zon grote uitgave is ook gewoon eng, ik ben niet technisch qua solderen enzo dus als er wat kapot gaat loop je financieel leeg en daar heb ik geen trek in

maar een nieuwe gaat niet zomaar stuk. en bij een.modular is dan een module stuk, dus geen man overvoord. niet teveel beren op de weg, denk aan al die lol die je gaat hebben. dus....gaan met die handel.

Tja... hoe kan het gaan. Vandaag (ondanks alle voorzorg, en niet geheel mijn eigen schuld) toch een keer een module geroosterd.
Zo kan het gaan, zeker met Eurorack is het all in the game - wegens de ietwat behoeftige power oplossing.
Kan beter, maar dat gaat niet meer gebeuren helaas - zo werkt dat nu eenmaal met een 'standaard'.
Inderdaad, modules gaan meestal niet 'zomaar' kapot (maar het blijft een mogelijkheid) - echter, bij wisselingen van configuratie kan er gemakkelijk wat mis gaan.
Helaas, zo is het en anders wordt het niet.

Dat is toch een bedragje wat je in zo'n geval kan afschrijven, in mijn geval één module van zo'n 150 euro. Het kan erger, maar dan moet je fiks verprutst hebben.
Ik hoop maar dat de module in kwestie te repararen is, heb 'n mailtje naar de fabrikant gestuurd.
Voordeel is dat met de serieuze merken (en ook veel kleinere bouwers) de ondersteuning / hulpvaardigheid buitengewoon is. Daar kan Roland / Korg / Yamaha nog een puntje aan sabbelen.

Als je bovengenoemd risico koste wat het kost wilt vermijden, moet je lekker met software aan de slag (en je PC kast nooit zelf openmaken).
Maar anders is het leergeld, iets wat je moet incalculeren - net zoiets als flitsboetes en importheffingen.
De hoeveelheid pret die je ervoor terugkrijgt is lastig te evenaren met andere middelen (zolang de opties legaal moeten blijven).

Ik neem heus aan dat Bass erg blij is met alle hulp. Ik zou het tenminste wel wezen, waar vind je zoveel hulpvaardigheid nog? :P

Mocht je voor meer westcoast weirdness willen gaan; Make Noise biedt ook volledige systemen aan:

http://www.makenoisemusic.com/systems.shtml

Altijd een fijne optie, die MN systemen. Maar wel iets 'voor gevorderden' vind ik - het is niet altijd even recht toe - recht aan en toch vrij afwijkend van wat doorgaat voor 'standaard substractieve synthese'.
Het kàn wel, en ik mooie voorbeelden ervan gezien, maar tonaal werk blijft toch echt een uitdaging met een MN systeem. Alien insect paringskreten, daartegen, een koud kunstje... :W

Oh ja, Verbos werd ook nog genoemd, eerder in deze thread. In tegenstelling tot wat het lijkt (die mooie foto van dat zwarte kastje met louter Verbos modules) vind ik dat echt totaal niet geschikt als 'stand alone' compleet systeem.
Je mist gewoon nog teveel, duidelijk dat er later nog een paar extra Verbos modules aan zitten te komen - zie ook lege ruimtes in het kastje (en aangekondigd touch keyboard).
In combinatie met Make Noise (zeg maar, ruwweg dezelfde filosofie) kom je een stuk verder.
Denk hierbij vooral aan aanvulling met random module (Wogglebug) en transient generator / voltage processing (Maths). Ook een output module (Rosie) is daarbij erg handig.

Laatst gewijzigd:
Ja, dat is het. Wat voor module is er stuk?

Eén van m'n twee Pressure Points.
Ik las al ergens dat het waarschijnlijk beperkt is tot één (SMD) weerstand, maar ik heb het voor de zekerheid nog maar even aan Tony gevraagd.

Stroomvoorziening is inderdaad niet ideaal gedaan bij sommige fabriekanten, Doepfer... Terwijl er zulke handige headers bestaan waar de connector maar op één manier in kan.

Ja, daar noem je zo wat ('shrouded headers') - leuk in theorie, maar in de praktijk werkt dat dan weer niet.
Neem bijv. Cwejman - omdat die de headers doodleuk omdraaien, dus alweer gegarandeerde 'magic smoke' die ontsnapt, toch zonde van dat dure spul!
En laat ik maar niet beginnnen over Analogue Systems, die nog ergere power headers gebruiken. Maar ja, je krijgt er ook wat voor terug...

Overigens, is een systeem als deze misschien wat je zoekt? (Buchla Easel)
Zie ook andere filmpjes van deze persoon.

Je kan het eenvoudig noemen. Maar wel erg goed klinkend.
En in beperking toont zich de meester.
Zeker bij modular is minder soms meer. Beetje multitracken - altijd leuk.

Na ongeveer een half jaar vrijwillige afwezigheid en niet posten lees ik dat Bass aan het modulaire wil gaan! :okdan: :D
Kijk nou wie ze weer binnen hebben gelaten, zeg... :D
héhéhé :D
de Fenix .... maar ik zoek wel iets soortgelijks.
Hoe kom je hier zo bij?
Als je het geld hebt liggen ga dan actief op zoek naar een Fenix II....
De aangehaalde M5, Semtex, Cjewman etc kunen qua mogelijkheden niet tegen de Fenix II op..
is dat ook een beetje waardevast?
dat ik niet zometeen paar duizend euro uitgeef en als ik het ooit weer verkoop de helft waard is?
Wie 2e hands koopt maakt vrijwel geen verlies....
Hier hoef je je echt geen zorgen over te maken....
een vcs3 leek me ook wel wat
Helaas zelf nooit mee gespeeld wel een aantal setjes van Papz op z'n synthi's gezien/gehoord...
Leuke synth maar voor het geld (eur6000-8000?!?!?) kan je mogelijk 2 of zelfs 3 clones laten bouwen of een veel en veel uitgebreider nieuw systeem samenstellen....
ben zelf niet handig qua repareren van technische apparaten mocht er iets stuk gaan, en dat is bij een heel duur apparaat toch wel eng
Reparatiekosten zitten met name in het arbeidsloon en vaak niet in de onderdelen...
Tenzij bijv. een aantal CEM-chippies of soortgelijke schaarse vintage onderdelen kapot gaan....
Maar deze onderdelen zitten vrijwel niet in nieuwe modules :)
Om te beginnen, waarom wil je eigenlijk een modular (gezien je eerdere historische opmerkingen)?
Weet je uberhaupt al wel welk merk en/of formaat? (Euro, 5u, Buchla - om maar es wat te noemen)
Wat voor soort dingen wil je ermee maken - muzikaal, fx, east of west coast benadering?
Moet het nieuw zijn of mag 2e hands ook?
Wat is het budget en wat bedoel je met 'groter' dan een basis Doepfer kast? Fysiek of mogelijkheden?
Wil je Analoge of Wavetable Osc's (een combi kan ook)?
Wil je het systeem met toetsen bespelen of extern aansturen?
Extern aansturen met een stepsequencer, midi of Silent Sleepers in combinatie met een MOTU geluidskaart en Volta (cv's, envelope en lfo's teken je dan in je DAW in en dit scheelt weer in modules)

Een stepsequencer werkt meer random, iets exact 3x hetzelfde laten klinken is een stuk moeilijker dan met midi of Silent Sleeper icm een Motu geluidskaart en Volta....
Midi geeft meer control voor het bouwen van tracks, klinkt mssn iets minder spontaan dan een stepsequencer.....
Silent Sleeper/MOTU/Volta geeft imo de ultieme controle over je geluiden, perfect voor het bouwen van tracks die elke keer hetzelfde moeten klinken, alleen werk je dan alsnog met een DAW

Euro heeft het grootste aanbod en lijk me ook het verstandigst om in te stappen....
5U zijn imo vaak recht toe recht aan modules en voor meer exotische ben je afhankelijk van DIY
Best of cgs in combinatie met div. Dimitri SFC 4U panels bestaat tot de mogelijkheid, alleen ben je dan geheel afhankelijk van een DIY'er....
Buchla 200(e) topnotch maar ver boven mijn budget en valt daardoor af, veel 200series modules zijn tegenwoordig ook in euro formaat...

ik stel met plezier een systeem voor je samen met een functionaliteit die bij een fenix in de buurt komt
Kom maar op met de screenshots van modulargrid! ;)
Grote kans dat je met losse modules alsnog (ver) boven de kosten van een Fenix II komt...

Mijn advies is:
Wil je een Fenix II, koop dan een Fenix II .....
Of begin met een 2e hands basis in euro van 1 of 2 osc's, mixer, lfo, vcf, env., een vca en breidt dit verder uit naar eigen of Allerts inzicht :D
De ontbrekende modules kan via je op div. fora via te koop gevraagd draadjes bijelkaar sprokkelen.....

Kosten basis euro (als je low cost wil beginnen):
- Voeding (minimaal 1200mA) (nieuw eur. 125 (2e hands eur.75-90?!?)
- 19" rack Supermoduul (eur.30 incl. verzending en 60 glijmoeren (M3 of M2,5)
- of een Ginko monstercase van JWHagenbeek
- Osc. A-110 Standaard (Doepfer nieuw eur.130 2e hands eur85-90?!?)
- VCF (Doepfer varianten 2e hands v.a. eur45 tot 150?!?)
- Env. Doepfer (2e hands v.a. eur.45)
- VCA Doepfer (2e hands v.a. eur.50)
- Mixer/voltage processor (Manhattan Analog eur.100-125?!?)
- LFO A-145 (2e hands v.a. eur.40)
- een berg stackable en normale 3,5mm jack kabels

Van Electrodancer heb ik in 2006-7 een bijna complete Doepfer 3 vco basissysteem voor een goede prijs overgenomen en dit verder aangevuld met meer Doepfer modules. Doepfer is imo een goede instap, betaalbaar, doet wat het moet doen en heeft een groot aanbod in vcf's. In de MakeNoise, Wiard en andere nieuwe modules ben ik nooit ingestapt omdat toen m'n pcb-fase begon. :D

Laatst gewijzigd:
Back