Sega Megadrive Sound

JordySimons

been there, done that
Synthleden,

Hoorde in het weekend de soundtrack van het spel
Batman Forever van de Sega Megadrive.

Weet toevallig iemand waarmee ze die sounds componeerde?

Waren dat synths, of deden ze dit met de engine van de sega, zoals nintendo dat ook deed?

Was er erg van gecharmeerd.

Smackos thanks,

klinkt logisch

Maar hoe moet ik dat zien, werden er gewoon synths gebruikt, en vormt de megadrive dat gewoon om in die blikkerige 16 bit sound door de fm chip?

Of gebruikte ze ook echt de megadrive om de sound te maken?

de megadrive heeft 2 soundchips: eentje van Yamaha de YM2612 en dee SN76489. dit is een door Texas Instruments ontwikkelde 4-kanaals-PSG-geluidschip. (psg = programable sound generator) hiermee kunnen typische 8-bits geluiden gemaakt worden zo als blieps en noisesounds. dus in totaal heb je op de megadrive 10 kanalen om je muziek te maken! :P

de Yamaha 2612 is een volledige 6 kanaals synthesizer! (kanaal 6 is aangepast voor samples) de programmeurs konden via programmeertaal de muziek schrijven / componeren. als je een vergelijkbare sound wil kun je het beste een FB01 kopen. (Yamaha YM2164 soundchip)

de Yamaha YM-chips doen aan digitale klankopwekking; het bekende FM synthese. ik ben erg fan van dit typische geluid :halleluja

nou, ik hoop dat je wat kan met deze informatie!

De Yamaha FB-01 benaderd inderdaad het beste de Mega Drive sound. Op software gebied heb je nog de FMDrive 2612 VST. Daarnaast bestaat er ook nog een MIDI-interface cartridge voor de Mega Drive (GenMDM), maar die is helaas niet uit voorraad te koop op dit moment. Of er nog een extra batch van wordt geproduceerd is ook nog onduidelijk.

Ben zelf ook zeer gecharmeerd van deze rauwe FM sound.

Iemand heeft de hele Megadrive Soundchips tot op de bit geëmuleerd, incl. de verschillen tussen editie 1 en 2 en en aan of uit zetten van bepaalde filters e.d. (authentiek of schoner bijv.).
Hij heeft het hele zwikkie als VST uitgebracht en ook als stand alone als ik het goed heb. Voor Mac weet ik niet.
Het geval is zo compleet dat je ook echt de sounds van de Megadrive kunt laden en opslaan. Alles zit er ook gewoon bij. Je zou dus Batman Forever gewoon kunnen openen en dan al die sounds weer live gebruiken.

Ik ga NU voor je proberen op te zoeken hoe dat ding ook al weer heet. Ik heb hem toen "gekocht", was gratis bij een donatie, ja apart idee.

EDIT:
Voilà, het is de Aly James F-MDRIVE, klik voor link.
Hopelijk werk je op een PC. Zo ja, veel plezier!

subgroover erg vet dat powerplay filmpje...

Scream tracker 3, die kennen we nog wel, daarvoor zat ik nog op de mod files...hahah

Ja, de Megadrive had wel de betere chip sound! :halleluja uberfan hier!
ps vond ik de muziek van Mortal Kombat beter op die console dan de Arcade...
The Terminator was ook geniaal gedaan ("Technoir" disco level muziek!! die versie op youtube is de Amerikaanse dus veel sneller wat jammer is).
en de Sonic 1 & 2 deuntjes kan ik goed vanbuiten 8o)
Streets of Rage 1 (intro ost)! jaja memories

Laatst gewijzigd:
Back