Gabberhouse maken.

Supertof dat je dit deelt Niel! :mega:

Speel je die melodietjes na of heb je daar de midifiles van..?

Niel, echt tof dat je dit zo tot in detail uitlegt. Ik heb ook je kickdrum tutorial gezien voor het "Pilldriver" effect. Tot ik jouw video zag had ik geen idee hoe die plaat gemaakt was!

Maar ik zie dat je nu vooral met software bezig bent. Heb je misschien tips voor plugins om die typische Mackie oversturing mee te bereiken?

Een simpel maar heel effectief effect wat vroeger ook wel gebruikt werd was dat een 909 kick eerst "droog" werd afgespeeld, en dan aan het eind van een bar opeens met een oplopend salvo kicks de gain werd opengetrokken, zodat je 'm binnen een seconde van droog naar vet overstuurd hoorde gaan. Lukt dat met software net zo lekker?

En die typische midsweep op hoovers, die uit 8-bus Mackies schijnt te komen, is daar nog een bepaalde vst EQ die er het lekkerst mee klinkt? Ik ben wel op zoek naar dat geluid, maar een 24 kanaals Mackie is een fiks apparaat. Eigenlijk zou ik alleen die EQ willen hebben.

Naast een Re-Dominator vst wil ik ook wel een Re-Mackie ;)

Goed bezig hier! Ben wel benieuwd hoe die "toffe" open hihat van Paul dan klinkt, is daar een voorbeeld van, niet toevallig die hihat in Amsterdam waar leg..? Overigens is de traploos instelbare chorus op de hardware juno 1/2 variant Erg (vet) van invloed op de hooversound, ik zou zeggen als je allerlei soorten oldschool hardcore hoover varianten wilt recreeren, scoor dan een alpha juno :okdan:

@Niel, die slaves2rave, altijd gedacht dat die uit een nord lead rolde maar dat moet met mn HW juno 106 dan dus ook kunnen? Cool :halleluja

Alhier nog een linkje uit den oude doos waarbij ik ergens onderaan in die post een hoover/chorus sound sample erin knal: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=25280

Laatst gewijzigd:
Niel, echt tof dat je dit zo tot in detail uitlegt. Ik heb ook je kickdrum tutorial gezien voor het "Pilldriver" effect. Tot ik jouw video zag had ik geen idee hoe die plaat gemaakt was!

Maar ik zie dat je nu vooral met software bezig bent. Heb je misschien tips voor plugins om die typische Mackie oversturing mee te bereiken?

Ja je vraagt het aan Niel, maar ik heb mijn Mackie mixer weggedaan toen ik hoorde dat de (op dat moment gratis) RP-Distort van Rob Papen echt nagenoeg hetzelfde klonk. Je moet de Amp Simulator gebruiken op de cleane stand.

De RP-Distort heeft ook presets van Rob Fabrie die iets van 'Mackie Gain Distortion' heten.

Ja je vraagt het aan Niel, maar ik heb mijn Mackie mixer weggedaan toen ik hoorde dat de (op dat moment gratis) RP-Distort van Rob Papen echt nagenoeg hetzelfde klonk. Je moet de Amp Simulator gebruiken op de cleane stand.

De RP-Distort heeft ook presets van Rob Fabrie die iets van 'Mackie Gain Distortion' heten.

Bedankt voor deze tip! Ik ga er naar kijken.

Nu nog een lekkere midsweep EQ die overtuigend klinkt op een Juno hoover, zoals Patrick van Kerckhoven tweakend op z'n mengpaneel in die VPRO docu over gabber, op stotterende Juno lijn van Knightvision. Maar ik vermoed dat het niet enorm uitmaakt wat voor parametrische EQ je daarvoor gebruikt in software.

Supertof dat je dit deelt Niel! :mega:
Speel je die melodietjes na of heb je daar de midifiles van..?
:okdan: np, is nagespeeld
:okdan:
Die RP distort heeft idd een fabrie preset genaamd "909 mackie ch dist", die gebruikt Rectify als oversturingstype, niet de amp. Maar mij maakt het niet zoveel uit wat ik gebruik, als het maar goed klinkt.

Als ik RPDistort pak, laad ik deze preset meestal voor bassdrums:

attachment.php

en dan aan het eind van een bar opeens met een oplopend salvo kicks de gain werd opengetrokken, zodat je 'm binnen een seconde van droog naar vet overstuurd hoorde gaan. Lukt dat met software net zo lekker?
Dat deden we vroeger al met software door de velocity in te tekenen. Voorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=GN51_0pzGXc

Soms ontstond er een betere kick als de velocity lager stond, en dat effect kon je niet nabootsen door simpelweg 1 gain knop omlaag te draaien door alle doorlussen en componenten van de mixer, dus dan alle max velocities bv op waarde 78 intekenen, als dat bv de lekkerste stand was. Een beetje net zoiets als dat je bv met een zachte input een gitaar distortion pedaal ingaat, dat klinkt ook vaak anders dan volgas erin, of dat de batterijen minder stroom hebben.
En die typische midsweep op hoovers, die uit 8-bus Mackies schijnt te komen, is daar nog een bepaalde vst EQ die er het lekkerst mee klinkt? Ik ben wel op zoek naar dat geluid, maar een 24 kanaals Mackie is een fiks apparaat. Eigenlijk zou ik alleen die EQ willen hebben.

Gewoon een stapeltje eq's testen die lekker klinken en kies er eentje uit. Jezelf vastpinnen op 1 apparaat of ding beperk je jezelf nogal is mijn mening. Soms kom je dan dingen tegen die zelfs beter klinken of gebruiksvriendelijker zijn. Of zelfs gratis. Re-mackie wil ik ook wel !!!!! :halleluja

Als ik echt een meer soort analoge distortion sound in reason wil pak ik 2 x Amplifikation Creme Guitar Amp in serie, zonder de cabinets te gebruiken (1e op amp channel CLEAN, 2e op amp channel LEAD I). Die is er ook als vst: http://www.kuassa.com/products/amplifikation-creme/ Ik zie dat ze nu een sale hebben. Maargoed, volgens mij heb ik die gekocht voordat ik RP Distort haalde, dus zal die amp ook eens gaan checken, principe is ongeveer hetzelfde :okdan:

En de goedkoopste hardware oplossing voor die amps is een mackie tapco blend 6 of 6303:
- http://c1.zzounds.com/media/fit,201...Qrt-high-5c8bef9d73e872d3c3f774492e1366df.jpg
- http://media.soundonsound.com/sos/dec03/images/mackietapco.l.jpg

Attachments

• rp909bd.jpg
    rp909bd.jpg
    99,6 KB · Bekeken: 144
Laatst gewijzigd:
Nice Niel, leuke info allemaal!!

Is de lead van Apocalypse never ook op een alpa juno gemaakt? Zo te horen wel, maar het is me nooit gelukt om die goed na te maken. Eén van de juno's mooiste geluiden!

Ook de lead van the hustle van mad-e-fact, zo vaak gebruikt en gesampled, maar die boventonen kreeg ik nooit goed met mijn juno...

Mocht je deze kunnen maken dan ben ik zeer benieuwd ;)

Ook een vette lead in Rebellion trouwens!!

open hihat van Paul

Kwestie van EQen, ik was altijd zwaar fan van maurice steenbergen hihats, lekker veel midlaag, weinig schel en wat fris hoog erbij. Heb dat ook vaak zelf gebruikt, daar zit wel overlap in, die van maurice en paul.

@Niel, die slaves2rave, altijd gedacht dat die uit een nord lead rolde maar dat moet met mn HW juno 106 dan dus ook kunnen? Cool :halleluja
Met gemak, zowel de lead als de zware zaag. Juno 106 was de eerste midi synth waar ik die zaag mee maakte. Direct voorbeeld daarvan is de zaag in de mashup bald maniax "creators of rotterdam hardcore". Zelfde methode. https://youtu.be/cy49XGMZm38?t=2m12s

Battlefield is zo'n zaag gemaakt met korg poly 61, als geloopte sample in Fasttracker 2. Enige synth die die gedetunede zaag niet lekker kon was de novation (super ?) basstation rack, die begon heel lelijk te tikken.

Laatst gewijzigd:
lead van the hustle van mad-e-fact + vette lead in Rebellion !!

Beide Roland JP 8080/8000 afaik Supersaw osc. Daar zijn zoveel voorbeelden van te vinden. Juist dat metalige bovenrandje is zo kenmerkend voor de JP 80x0, heerlijk :halleluja
Dit is de Roland JP 80x0 op de uiterste supersaw detune stand: https://youtu.be/p8kSl9TcprY?t=2m32s

Ik heb zelf 0 ervaring met de access virus serie, dus voor hetzelfde geldt zit die ergens tussen. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik dacht vroeger dat het geluid van "Thrillseeker" gemaakt was met een alfa juno, dus heb die nagemaakt (en zit in de presets van redominator) maar bij nader inzien denk ik toch dat het ook een JP 80x0 was 8o)

Laatst gewijzigd:
Oorspronkelijk geplaatst door dj_bomber Bekijk bericht
open hihat van Paul
Kwestie van EQen, ik was altijd zwaar fan van maurice steenbergen hihats, lekker veel midlaag, weinig schel en wat fris hoog erbij. Heb dat ook vaak zelf gebruikt, daar zit wel overlap in, die van maurice en paul.

Vermoedde dat altijd al EQen, zo klinkt het ook en idd. Maurice (aka Cyber) is ook hihat master :D
Ik weet uit ervaring dat een 909 in niet ge-service-te staat heel apart (uit fase) kan klinken bij aanslag van meerdere instrumenten tegelijk. Misschien dat het bij Paul zn goed gebruikte 909 zo was dat de envelope soms vol open knalde en dan klinkt die open high ook heel anders ja, circuleren rom extract samples van.

Oorspronkelijk geplaatst door dj_bomber Bekijk bericht
@Niel, die slaves2rave, altijd gedacht dat die uit een nord lead rolde maar dat moet met mn HW juno 106 dan dus ook kunnen? Cool
Met gemak, zowel de lead als de zware zaag. Juno 106 was de eerste midi synth waar ik die zaag mee maakte. Direct voorbeeld daarvan is de zaag in de mashup bald maniax "creators of rotterdam hardcore". Zelfde methode. https://youtu.be/cy49XGMZm38?t=2m12s

Net als de Alpha is ook de Juno 106 niet te onderschatten blijkt maar weer, onmiskenbare zaag leads rolden hieruit voor allerhande dance/hardcore platen. Ook leuk om te zien en horen dat je met een Reason rack zo dicht bij kunt komen :okdan:

Een simpel maar heel effectief effect wat vroeger ook wel gebruikt werd was dat een 909 kick eerst "droog" werd afgespeeld, en dan aan het eind van een bar opeens met een oplopend salvo kicks de gain werd opengetrokken, zodat je 'm binnen een seconde.

Zoiets noemen we automation..

Zet een snelle automation Env op je kick waarbij je evt gain,distort en een dergelijke EQ of filter gebruikt ervoor zet na je distortion een vette reverb.. teken de envelopes over je staart van je kick waarbij.je.tegelijk je eq.
,distortion en reverb aanzet..

Zoiets noemen we automation..

Zet een snelle automation Env op je kick waarbij je evt gain,distort en een dergelijke EQ of filter gebruikt ervoor zet na je distortion een vette reverb.. teken de envelopes over je staart van je kick waarbij.je.tegelijk je eq.
,distortion en reverb aanzet..

909 kick decay env is niet midi aanstuurbaar, net als de EQ en gainknoppen op de analoge mixers. Enige is de note velocity via midi, die werd daarvoor gebruikt en is nog steeds toepasbaar.

Hij vroeg hoe je het met software dergelijke effecten zoals in pilldriver bekomt. :)

Niel, bedankt weer voor je informatieve posts! Ik zit nu in een hele drukke periode, maar als ik wat meer tijd heb ga ik met je tips aan de slag.

En Bazzie, alle tips over early gabber produceren zijn welkom wat mij betreft, maar mijn laatste vraag ging niet over het Pilldriver effect. Ik had het daar over een simpeler effect van een "roffel" kicks waarbij elke volgende kick iets meer overstuurd wordt. Niel beschrijft dat precies. Mijn vraag was of dat ook lekker klinkt met die distortion plugins, want mijn ervaring is dat het vaak wel lukt om met software één bepaalde sweetspot te vinden, maar dat als je dynamisch parameters gaat veranderen, het effect vaak minder overtuigend is.

Maar in plaats van me alles te laten voorkauwen hier moet ik ook gewoon wat zelf proberen natuurlijk.

Nog even @gabbertime: je hebt de sound van early gabber echt best goed te pakken vind ik. Je nummers hebben potentie, en ik vind ook niet dat je de stijl enorm zou moeten veranderen "omdat het al te vaak gemaakt is". Maar als je *net* even wat meer originaliteit erin weet te gooien, iets meer variatie en wat leuke (originele) samples, dan wordt het echt "af".

Gabber (en ook jungle en dnb trouwens) producers gebruikten vaak samples van andere soorten muziek, die ze zelf ook tof vonden, bijv. hiphop of dancehall. Als je alleen andere gabberplaten gaat samplen dan beperk je jezelf en is het moeilijk om nog een beetje origineel te zijn. Goeie samples vinden is voor gabber volgens mij even belangrijk als geluiden en melodien met synths kunnen maken.

In de jaren 90 was het moeilijker om aan bijv. hiphop acapellas te komen dan nu, zelfs gewoon op youtube vind je nu bijna alle muziek ooit gemaakt... Als je muzieksmaak wat breder is dan kan je daar dus uit putten voor samples.

Ik sluit me bij Joris aan. Gabbertime, je bent duidelijk enthousiast en productief. Ik ben benieuwd naar een originele track van je. Probeer de oude stijl eens te combineren met de moderne stijl bijvoorbeeld. Juno's met een keiharde 2015 kick ;)

Overigens is de kwaliteit van Youtube accapella's vaak wel klote. Je vocals zijn idd net zo belangrijk als de rest van je sounds, dus zorg dat je samples van de best mogelijke kwaliteit gebruikt. Als ik een goede accapella track in mp3 formaat gevonden heb, probeer ik de single op cd of vinyl te vinden.

Juno's met een keiharde 2015 kick ;)

Als ik een goede accapella track in mp3 formaat gevonden heb, probeer ik de single op cd of vinyl te vinden.

Volgens mij zag ik op triax z'n facebook pasgeleden zoiets langskomen.

Wat betreft mp3 vocals, gewoon effecten eroverheen, beetje bitcrushen, reverbje, EQ, multiband compressie.

Volgens mij zag ik op triax z'n facebook pasgeleden zoiets langskomen.

Wat betreft mp3 vocals, gewoon effecten eroverheen, beetje bitcrushen, reverbje, EQ, multiband compressie.

Je kunt de meeste mp3's wel een beetje oppoetsen (soms ook echt niet), maar vaak koop je de cd single of 12" voor een paar euro op Discogs, daar ga ik niet moeilijk voor zitten doen.

En waarom veel geld uitgeven aan diverse apparatuur en software voor de best mogelijke geluidskwaliteit, en dan wel lo-fi mp3's gebruiken voor je vocals?

Overigens is de kwaliteit van Youtube accapella's vaak wel klote. Je vocals zijn idd net zo belangrijk als de rest van je sounds, dus zorg dat je samples van de best mogelijke kwaliteit gebruikt. Als ik een goede accapella track in mp3 formaat gevonden heb, probeer ik de single op cd of vinyl te vinden.

Ik vind het wel veel belangrijker dat een sample leuk/pakkend/origineel/grappig is, dan dat het in de allerbeste kwaliteit is opgenomen. Bij early gabber hoeft het niet 24 bits 192khz te zijn, misschien zelfs liever niet ook ;)

Maar het ligt natuurlijk ook aan de stijl en het geluid van je track. Als het al een beetje gruizig klinkt dan past het wel, maar is het allemaal heel clean dan niet zo natuurlijk.

En Niel bedankt weer voor de tip om mp3 artefacten te maskeren!

Back