That snare!

PabloDeMode

Spank!
Hola amigoz de SF,

Jullie weten veel meer dan ik over dat soort dingen. De snare/clap (ik neem aan dat dit overlayered is met flinke compression, maar toch) van dit nummer vind ik erg gaaf. Hoe kun je zoiets maken (of waar kan ik beginnen, wil best zelf uitproberen hoor)? Rippen en samplen van het origineel is hier geen optie omdat de snare niet zomaar geïsoleerd staat.

Alvast bedankt voor de moeite! :okdan:

lijkt 808 type snare, maar kan ook net zo goed sample zijn natuurlijk

Ik vind er weinig 808 aan, klinkt als een cheape sample uit een of ander boss drumdoosje imho.

Inderdaad, dacht ik ook, maar wel plat gecompressed. Ik denk eerder aan overlayering-sampling... :walker:

Ah, die boss, hmmm het kan heel goed ook dat zijn... Even spark aan de praat te krijgen, daar heb ik genoeg Boss opties...

Kan een sample zijn.. In een interview met Towa Tei heb ik eens gelezen dat ze de Casio FZ-1 veel gebruikten voor dat album..

Volgens mij kan je aardig in de buurt komen met ruis, waar je met een eq de boven/onderkant afsnijdt zodat het ongeveer hetzelfde klinkt. Dan heb je alleen nog de transient nodig, die kan je krijgen met een compressor, auto-makeup-gain uit, kleine attack tijd, threshold flink naar beneden schroeven... Zodat net de eerste piek er doorheen komt voordat de compressor de gain naar beneden haalt. Moet wel lukken denk ik

Klinkt wat als een 808/606 snare waar de ruis geaccentueerd wordt. ... kan met eq of door een filter met wat resonance te sturen ...

Hmmm oké, zo te lezen zijn er alternatieven genoeg, even kijken of ik dit goed begrijp:

a) Boss of Casio uitproberen
b) Moet ik dus de 808/606 overlayeren, ruis toevoegen en
c) Wat SB-SIX schreef?

Ruis maken kan best helpen, ik moet weer even kijken hoe ik ruis (alleen dus) kan halen uit massive bijvoorbeeld.

Wordt vervolg :)

Het klinkt als een Todd Terry 'Weekend' gesamplede 606 snare, omlaag gepitched.

Ik denk dat we allemaal net iets niet goed hebben (niet slecht bedoeld hoor, kan ook aan mij liggen!). Het geluid is niet de "snare" van de 2den en de 4den maar dat soort droge clap: "pak-pak, pak" (start @0.37). Dus het lijkt me niet zo makkelijk om die tussen de 3 en de 3.20 uit te halen.

Maar ik vind de tips hierboven hoe dan ook zeker interessant om te volgen en ik ga aan de slag :)

Ik kom wel in de buurt hoor!

Hier een voorbeeld. Overlayered 606 met de Casio FZ-1 sample. Flinke bewerking bij beide!

Edit: in het originele lijkt dat de snare ook nog sidechain-compression met de kick oploopt, waardoor nog iets platter wordt gemaakt in de final mix. Mijn voorbeeld klinkt dus hier geïsoleerd wat dun, maar heb in het context gespeeld in ableton en het past "redelijk" goed :)

Attachments

• That snare.wav
    530,1 KB · Bekeken: 176
Laatst gewijzigd:
Hmmm oké, zo te lezen zijn er alternatieven genoeg, even kijken of ik dit goed begrijp:

a) Boss of Casio uitproberen
b) Moet ik dus de 808/606 overlayeren, ruis toevoegen en
c) Wat SB-SIX schreef?

Ruis maken kan best helpen, ik moet weer even kijken hoe ik ruis (alleen dus) kan halen uit massive bijvoorbeeld.

Wordt vervolg :)

Massive heeft een ingebouwde ruis generator, maar volgens mij heet die anders, sample&hold geloof ik. (Bij sample&hold denk ik altijd aan heel iets anders maar NI denkt daar anders over kennerlijk)
De analoge snares worden ook op basis van noise gemaakt, er zijn meerdere wegen die het goede resultaat bereiken.

Komt een lowpassfilter met wat resonance rond de 16/17 Khz op een 606 snare niet in de buurt. Het klinkt soms alsof hij ook met een filterfrequentie op de snare speelt ... ook het laag lijkt me wat uitgedund ... Je moet op een spectrum analyser eens kijken naar het originele en dan op bv. een 606 snare de noise wat boosten/filteren totdat je dichter in de buurt komt ... als het gelayerd is dan eerder een 606 met gefilterde noise ...

wat ik hoor:
808 of 606 type snare.
Verder is al het laag dr uit gehaald, als je uitgaat van een 3 bands eq op een mixer is de bass er uit gedraaid, het hoog neutraal, misschien zelfs heel iets gecut en met de midsweep kun je dan op zoek in de lagere frequenties naar de plek waar de punch nog zit. (een snare is vaak een tom met noise.. kijk maar naar een echte snaredrum: het is gewoon een tom trommel met een setje snaren dr onder).

Dus: even 'inkleuren' met de midsweep als je het mij vraagt.

Hoe dit met software moet... geen idee ;)

-C-

Bedankt tot zover. Met software is hetzelfde verhaal. De 606 is het meest geschikt, maar ik denk dat die overlayered is. Heb met de EQ al gespeeld maar ik krijg dus niet helemaal wat ik wil (want het moet inderdaad nog omlaag gepitched worden, met als resultaat de "grainy" sound als een bit-crusher, i.p.v. een plat-vierkant slap geluid).

Ik blijf even proberen :)

Back