Helemaal opnieuw beginnen, maar waar?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Zo af en toe heb ik zin om helemaal opnieuw te beginnen en dit is het moment. Mijn pc wordt ge-upgrade en er komt - eindelijk - Windows 7 op te staan.

Ik maak dance. trance en progressive en ik wil het heel simpel houden. Wat mij betreft is Sylenth1 mijn enige synth en heel misschien koop ik ooit Massive. Qua mixen ben ik niet goed en dat wil ik nu serieus aanpakken met plug-ins, maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat heb ik nodig om een degelijke mix te maken? Ik heb gekeken naar:

- Waves Silver Bundle
- Alloy 2 van Izotope
- Verschillende losse plugins van o.a. Fabfilter

Ableton Live 9 wordt mijn DAW en eenvoud vind ik het belangrijkste, want ik wil weer gewoon lekker goedklinkende muziek maken, zonder teveel afleiding. Wat kan ik het beste doen?

Dank voor het meedenken! :okdan::okdan:

Ik weet niet met welke sequencer je muziek maakt? Zelf heb ik onlangs ook een nieuwe PC gekocht met Windows 8.1 Dit werkt heel goed. Gebruik de PC alleen voor muziek. Tegelijk met de nieuwe computer ben ik overgestapt van Cubase 5.5 naar 7.5. Met de nieuwe futures van Cubase heb ik bijna geen externe dingen meer nodig.
Net als jij heb ik ook de Sylenth. Voor mij is dit de perfecte synth. In Cubase zit nog een synth die ik veel gebruik, Retrologue, als aanvulling. Deze heeft PWM en klinkt net iets anders dan de Sylenth. Hiernaast heb ik nog de Nexus 2, soms handig om dat ik niet altijd alle geluiden kan maken die ik nodig heb, en de Omnisphere en Virus Ti. De laatste twee gebruik ik nooit. Er is een plugin die ik er bij heb moeten kopen, en dat is de Fabfilter Volcano 2. Dit omdat er geen goede filter in Cubase zit. Ook heb ik een Duende DSP kaart die ik gebruik voor Revurbs. Maar met die nieuwe Revurb in Cubase, de REVelation, kom je ook een heel eind.

Weet niet of je ook met Cubase werkt, maar onlangs is versie 8 te koop en daar zijn een aantal plugins, zoals de compressor, verbeterd.

Ik maak ook trance, en dit is voor de setup die ik nodig heb. Geen behoefte aan meer.

Dank voor de aanvulling, Metatron :okdan: Ik vind Ableton het fijnste werken en daarom wordt dat mijn DAW, voor de rest wil ik hooguit 10 plugins erbij en dan moet het klaar zijn. Minder werkt voor mij beter en Sylenth1 is een fantastische vst.

Als je niet goed bent in mixen zou ik nu niks kopen om dat op te lossen. Als je nu al door de bomen het bos niet meer ziet dan raak je helemaal de weg kwijt als je straks een prachtig pakket hebt maar eigenlijk niet weet waar je naar zoekt.

Een goede mix ontstaat namelijk al tijdens het maken van je track, door de keuze van je geluiden. Als jouw track zo is gemaakt dat elke klank z'n eigen plek heeft dan is eq maar heel weinig nodig. Een beetje galm, wat compressie, etc., hoort er allemaal bij maar als je basis goed is dan heb je van alles maar heel kleine beetjes écht nodig.

Bij Ableton zitten al allerlei mixplugs inbegrepen. Daarmee kun je echt prima de basis onder de knie krijgen. Pas als jij door hebt 'dit bevalt me niet aan de klank/opzet van de ableton-plugs' kun je gericht naar iets anders kijken, maar dan raak je ook niet zo snel meer verdwaald omdat je gewoon weet wat je wilt :)

Ik gebruik eigenlijk alleen de EQ en de compressor af en toe nog uit ableton. De rest zuigt wat mij betreft.
Heb even een lijstje gemaakt, maar besef dat voor iedere plug wel een alternatief is. IK werk hier graag mee, omdat IK er goede resultaten mee behaal. jij en een ander misschien niet.
Heb UAD laatst geprobeerd en dat is toch wel weer een stapje hoger.

-Valhalla Vintageverb
-Tritik Audio tkDelay
-Waves (CLA - SSL - Kramer - J37 - Scheps) meeste van waves is verder overbodig. Rbass doet wel.
-Audiority Abuser (distortion unit)
-JST Clip
-Boz Digital Labs Mongoose (mono/stereo verhaal)
-Fabfilter Gate en Limiter, EQ soms
-Cableguys Volumeshaper3 (envelope sidechain)
-Schaack Audio Transient Shaper
-Sugar Bytes Wow2 (filter)
-Audiothing Phase Motion
- en wie helpt mij aan een goede chorus!!!??

Ik maak overigens deep afro tech house techno ofzoiets
En lees m'n handtekening. Dat is echt zo.

Laatst gewijzigd:
Ik kan helemaal meekomen in je verhaal, Nightstorm, maar ik wil het nu gewoon in 1 keer goed doen met een paar goede plugins waar ik echt mee leer werken. Daar heb ik ook wel wat geld voor over en op YouTube staan enorm veel handige tutorials, dus daar kom ik wel uit. Het is ook niet zo dat ik niks van mixing weet, maar ik vind het zelf niet goed genoeg en ik wil een nieuwe stap zetten.

Ik ga je lijst zeker bekijken, Relexted, top en dank voor de moeite! :halleluja

Okay maar kun je dan benoemen wat je niet bevalt aan de Ableton-plugs? Dat geeft wellicht aanknopingspunten voor meedenken over alternatieven.

Graag gedaan, ik ben al zo lang bezig met alle plugins out there dat ik die kennis graag deel.

Maar, tis inderdaad wel zo dat of je nou de stock plugins gebruikt of third parties, het mixen blijft 't zelfde. Niet dat je met iets mooiere plugins een betere mix maakt. (hoewel de meeste plugs een manual hebben met de juiste tips.) Maar het gaat er echt om waar je het toepast en hoeveel ervan.

De ableton bitcrusher is overigens top. De delays doen ook prima, en de compressors. mijn go to multiband comp is de stock plugin. Dus al met al zit er vaak wel meer van ableton zelf in mijn projecten dan enkel de eq en comp. Vind alleen dat er zoveel onzinnigheid tussen zit, maar niet alles zuigt.

@Nightstorm,

Dat kan ik niet, haha. Althans, ik doe er nu te weinig mee. Een beetje hoog en laag eraf filteren, EQ'en en kijken naar een spectrum analyser. Dat is het wel zo'n beetje en voor de rest vertrouw ik op mijn oren. Dat is op zich niet verkeerd, maar ik ben heel snel geneigd om maar geluiden te stapelen om het 'dikker' te maken en aan het eind is het een rommeltje. Mijn doel is om vanaf nu bewuster te werk te gaan en te weten wat ik doe.

Misschien is het ook een gevoel hoor, maar ik werkte in het verleden met een Roland MC-505 en een Yamaha CS1x (heb ik allebei nog) waar ik mee kon lezen en schrijven. Ik kende elk knopje en niets stond mijn creativiteit in de weg. In het virtuele tijdperk ben ik de weg een beetje kwijt geraakt en leidde ik aan het next shining object-syndroom': weer een plugin, weer een samplebank, weer een nieuwe DAW. Ik maakte helemaal geen muziek maar, hooguit een paar loops.

Ik wil nu weer nummers afmaken met een paar plugins die ik echt leer kennen en dan doe ik het bij voorkeur meteen goed. Ook omdat ik niet zo snel leer en graag aantekeningen maak, dan spit ik de handleiding door en ik heb een stapeltje Future Music's liggen over mixen, EQ en compressie.

Als ik de basis onder de knie heb wil ik weer net zo prettig muziek maken als vroeger met de Roland en Yamaha. Dat is in elk geval het idee :)

Dat syndroom kennen we allemaal :D

Ik kan me heel goed voorstellen wat je van plan bent, ik zit zelf in een soortgelijke ontwikkeling, dus hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen:

1. Nogmaals, de sleutel tot een goede mix zit in je track, niet in je mixplugins. Als je van de (sub)bas tot de hoogste tonen in je track qua arrangement en sound goed op elkaar hebt afgestemd, dan klinkt je track al vol. Je mixplugs zijn voor de puntjes op de i. Je verdiepen in muziektheorie, bijv. hoe je akkoorden spreidt, levert al veel inzichten op die je kunt gebruiken in de mix.

2. Ableton's native plugins zijn goed genoeg voor een goede mix. Daarnaast, als je snapt hoe ze werken, snap je ook andere plugins.

3. Je idee van less = more heb ik ook, dat heeft me heel veel geleerd. Waar ik vroeger gabber maakte en ook veel in loops bleef hangen, plus alles kapot distorten en eq'en en niks afmaken, ben ik alles steeds verder aan het versimpelen. Het begon met 'alles vet krijgen zonder eq', een tijdje geleden ben ik de verschillende elementen van een track bouwen uit elkaar gaan halen. Dan ging ik bijv. achter m'n apparaten zitten om een hele track te bouwen zonder bas en drums, pas als ik een complete track had neergezet die ikzelf interessant bleef vinden, ging ik de drums en de bas maken. Op die manier ga ik voorbij de loop en zorg ik ervoor dat ik de bas en de drums zo maak dat ze m'n idee aanvullen (en niet overheersen bijv.) Op die manier zit er al een enorme balans in het nummer, dus makkelijker mixen. De laatste tijd ben ik daar nog extremer in aan het gaan, door mezelf te dwingen met één instrument een interessant nummer neer te zetten. Bijv. met een melodieuze track een mooie polyfone synthpatch en daar iets mee maken dat vijf minuten lang interessant blijft. Dat dwingt me om na te denken over de harmonie, ontwikkeling etc. Mijn idee, dat moet zich nog uitwijzen in de praktijk, is dat ik dit later verder uit kan werken tot een complete track. Door drums toe te voegen, de lage tonen te vervangen door een dedicated bass-patch, etc. Ik hoop dat dit werkt, maar eigenlijk verwacht ik dat wel. Hierbij dwing ik mezelf meer na te denken over ritme, melodie, harmonie, leer ik tegelijk m'n instrumenten beter kennen en het voorkomt writer's block. Geen zin in melodie? Gisteren heb ik 6,5 minuut muziek gemaakt met alleen een drumplugin. Ik ben echt verliefd op deze manier van werken!

4. Als ik nu op het punt zou staan waarop jij nu staat zou ik mezelf dit aanraden: koop een goed boek over afmixen, op YouTube staan goede dingen maar je bent veel tijd kwijt aan meuk van mensen die niet weten waar ze het over hebben. Mike Senior - Mixing Secrets for the Small Studio is een goede aanschaf bijvoorbeeld. Het eerste deel van het boek gaat over monitors en akoestiek, als je geld hebt besteedt dat niet aan plugins maar aan je afluistering en de akoestiek van je studio. Dat levert veel meer op. Maak Ableton Live naast de Sylenth hét instrument waar je mee kunt lezen en schrijven, dus inclusief de native plugins. Tegen de tijd dat je tegen de grenzen van die plugins aanloopt weet je precies wat je nodig hebt en je stapt echt zó over. Tegen die tijd heb je waarschijnlijk ook weer genoeg gespaard om zo'n aanschaf te kunnen doen.

Dit zijn mijn, door schade en schande verkregen, inzichten, hopelijk heb je er wat aan :okdan:

Uiterst waardevolle aanvullingen Nightstorm, dank je! :halleluja:halleluja:halleluja

Ik zet het boek bovenaan mijn verlanglijstje en verdiep me eerst daar in, dan kijk ik daarna naar de volgende stappen.

Bovenal heb ik zin om lekker muziek te maken en volgens mij zit er veel meer in dan ik eruit haal. Dat is ook weer het nadeel van de onbegrensde mogelijkheden. Vroeger maakte ik liedjes in de General Midi-modus en die klonken best goed, nu zap ik minutenlang van preset naar preset en vergeet ik muziek te maken. Dat lijkt me een mooi voornemen voor 2015 :W

Heel bekend :)

Het probleem is vaak dat je met je DAW zoveel verschillende rollen tegelijk vervult. Niet alleen ben je aan het componeren, je bent ook bezig met sounddesign en productie. Je kunt dat m.i. beter zoveel mogelijk scheiden. Moet je je voorstellen hoeveel repertoire de Beatles zouden hebben als ze hun liedjes ter plekke in de studio zouden schrijven, en om de vier maten hun geluid bij moesten stellen voor ze de volgende regels tekst/melodie konden schrijven. Dat is in feite wat wij aan het doen zijn.

Je kunt het best zo min mogelijk beperkingen in de compositiefase hebben. Veel componisten werken zelfs eerst alleen met pen en papier omdat het geluid van een piano al te veel afleidt.

Als jij zo lekker componeert met de mc505 en cs1x is het best de moeite waard om daar weer eens tracks mee te gaan maken en die later in Ableton uit te werken. Als je compositie goed is blijft 'ie ook met andere geluiden overeind, in die fase kun je dan lekker met sound design en plugins aan de gang.

Je kunt het best zo min mogelijk beperkingen in de compositiefase hebben. Veel componisten werken zelfs eerst alleen met pen en papier omdat het geluid van een piano al te veel afleidt.

Ik begrijp wat je bedoelt, alleen is het wel zo dat als je wat abstractere electronische muziek maakt, sounddesign in feite ook de 'compositie' is.

Ik begrijp wat je bedoelt, alleen is het wel zo dat als je wat abstractere electronische muziek maakt, sounddesign in feite ook de 'compositie' is.
Ja, maar ook in zo'n geval zijn er toch ook vaak beats die je op een 'traditionele' wijze kunt componeren, als leidraad om je geluiden omheen te bouwen. En ook als dat niet zo is kan het heel goed werken om je op de compositie/ontwikkeling van één belangrijke sound te richten voor je een complete loop met verschillende geluiden maakt.

Ja, maar ook in zo'n geval zijn er toch ook vaak beats die je op een 'traditionele' wijze kunt componeren, als leidraad om je geluiden omheen te bouwen. En ook als dat niet zo is kan het heel goed werken om je op de compositie/ontwikkeling van één belangrijke sound te richten voor je een complete loop met verschillende geluiden maakt.

Nou, sowieso zijn het aantal geluiden natuurlijk wel beperkt. Wat het karakter van track vaak maakt is het syncopisch karakter van/tussen die geluiden en niet zozeer de compositie (of dat zou je dan ook compositie kunnen noemen, maar ik noem dat meer geluidsdesign).

Maar juist omdat het aantal geluiden ook beperkt is, is het karakter juist zo belangrijk en niet per definitie inwisselbaar. Dus in het eerder voorbeeld van 'neem maar een lukrake' bassdrum en vervang die later dan maar, dat werkt dus niet in techno.

Dan is het nog de kunst om de energie van de geluiden goed vast te leggen, daar komt vaak nog wel wat finetuning aan de pas (als dan niet met dynamics, eq etc.).

Zo zie je dat je tijden het produceren continu aan het switchen bent tussen de traditionele design, engineering en compositiefasen. De hele truuk is juist om door dit 'technische' gedeelte niet zoveel te laten
afleiden van het creatieve gedeelte.

Maargoed, verder wel helemaal eens om, nadat je een, min of meer gewenst, geluidspallet hebt, dan te richten op de ontwikkeling van een track. Anders blijf je maar tweaken en in de 'loopfase' hangen.

Niet helemaal mee eens, maar dat ligt misschien ook aan persoonlijke prioriteiten. Hoe tof een technobeat qua sounddesign ook mag zijn, als er geen drive in zit is het wmb niks. En die drive ontstaat toch door de elementen kick/snare/ride(vallen hihats ook onder), ook al wordt de snare-rol bij wijze van spreken vervuld door het geluid van een karateka die een plank doormidden slaat.

Ga je zo'n beat neerzetten met een Casio soundbank rockdrum, tja, dan word je idd niet echt geïnspireerd. Met een 909 (of kloon) zonder fx kun je echter wel swingende techno neerzetten die met processing interessanter kan worden, maar gewoon werkt omdat 'ie zonder fx ook werkt. Het is echter ook heel goed mogelijk om met pen en papier tijdens een saaie treinrit al een hele toffe beat uit te schrijven en die thuis uit te werken.

Maar goed, wat voor de een werkt hoeft voor de ander natuurlijk niet te werken en er zitten uiteraard grenzen aan hoe vervangbaar het ene geluid door het andere is. Een acidlijntje ga je ook niet met een blokfluit componeren. Denk ik :)

Nou, sowieso zijn het aantal geluiden natuurlijk wel beperkt. Wat het karakter van track vaak maakt is het syncopisch karakter van/tussen die geluiden en niet zozeer de compositie (of dat zou je dan ook compositie kunnen noemen, maar ik noem dat meer geluidsdesign).

Maar juist omdat het aantal geluiden ook beperkt is, is het karakter juist zo belangrijk en niet per definitie inwisselbaar. Dus in het eerder voorbeeld van 'neem maar een lukrake' bassdrum en vervang die later dan maar, dat werkt dus niet in techno.

Dan is het nog de kunst om de energie van de geluiden goed vast te leggen, daar komt vaak nog wel wat finetuning aan de pas (als dan niet met dynamics, eq etc.).

Zo zie je dat je tijden het produceren continu aan het switchen bent tussen de traditionele design, engineering en compositiefasen. De hele truuk is juist om door dit 'technische' gedeelte niet zoveel te laten
afleiden van het creatieve gedeelte.

Maargoed, verder wel helemaal eens om, nadat je een, min of meer gewenst, geluidspallet hebt, dan te richten op de ontwikkeling van een track. Anders blijf je maar tweaken en in de 'loopfase' hangen.

De opgeschoonde pc is binnen en dat geeft wel een lekker gevoel zeg, helemaal opnieuw beginnen met bijna niets.

Ik heb nu:

- Ableton Live 9
- 2 sample cd's
- Sylenth1
- Een paar plugins
- Yamaha Motif als masterkeyboard en voor akoestische geluiden

Dat moet de komende tijd genoeg zijn en ik ga gewoon lekker muziek maken. :okdan:

Nog 2 plug-ins die het geld echt waard zijn, fabfilter pro-C compressor en fabfilter simplon. Gebruik als ik een compressor of filter plug-in moet hebben altijd deze.

Heb nu ook een schone computer zonder overbodige rotzooi en dat werkt erg lekker ja. Om te kijken hoever ik kon gaan met plug-ins heb ik alleen software gebruikt. Trackje vol met simplon filters en pro-C. Maak normaal industrial hardcore dit was meer een soort demo trackje van muziek wat ik eigenlijk niet kan aanhoren en ook nooit maak. http://youtu.be/e_aSj5v42Fc

Dank je voor de aanvulling anoniempje.

Ik heb gisteren trouwens de hele avond professionele tracks geluisterd via YouTube en ik moet zeggen zeggen dat ik op muzikaal vlak ook nog heel veel slagen kan slaan. Lekkere beats met onverwachte geluidjes, subtiele arpeggio's, breakjes en stuwende effecten: de pro's zijn echt wel goed. Daar concentreer ik me eerst maar op en als ik muzikaal het niveau heb investeer ik beter mix-plugins.

Back