Dat syndroom kennen we allemaal
Ik kan me heel goed voorstellen wat je van plan bent, ik zit zelf in een soortgelijke ontwikkeling, dus hopelijk heb je wat aan mijn ervaringen:
1. Nogmaals, de sleutel tot een goede mix zit in je track, niet in je mixplugins. Als je van de (sub)bas tot de hoogste tonen in je track qua arrangement en sound goed op elkaar hebt afgestemd, dan klinkt je track al vol. Je mixplugs zijn voor de puntjes op de i. Je verdiepen in muziektheorie, bijv. hoe je akkoorden spreidt, levert al veel inzichten op die je kunt gebruiken in de mix.
2. Ableton's native plugins zijn goed genoeg voor een goede mix. Daarnaast, als je snapt hoe ze werken, snap je ook andere plugins.
3. Je idee van less = more heb ik ook, dat heeft me heel veel geleerd. Waar ik vroeger gabber maakte en ook veel in loops bleef hangen, plus alles kapot distorten en eq'en en niks afmaken, ben ik alles steeds verder aan het versimpelen. Het begon met 'alles vet krijgen zonder eq', een tijdje geleden ben ik de verschillende elementen van een track bouwen uit elkaar gaan halen. Dan ging ik bijv. achter m'n apparaten zitten om een hele track te bouwen zonder bas en drums, pas als ik een complete track had neergezet die ikzelf interessant bleef vinden, ging ik de drums en de bas maken. Op die manier ga ik voorbij de loop en zorg ik ervoor dat ik de bas en de drums zo maak dat ze m'n idee aanvullen (en niet overheersen bijv.) Op die manier zit er al een enorme balans in het nummer, dus makkelijker mixen. De laatste tijd ben ik daar nog extremer in aan het gaan, door mezelf te dwingen met één instrument een interessant nummer neer te zetten. Bijv. met een melodieuze track een mooie polyfone synthpatch en daar iets mee maken dat vijf minuten lang interessant blijft. Dat dwingt me om na te denken over de harmonie, ontwikkeling etc. Mijn idee, dat moet zich nog uitwijzen in de praktijk, is dat ik dit later verder uit kan werken tot een complete track. Door drums toe te voegen, de lage tonen te vervangen door een dedicated bass-patch, etc. Ik hoop dat dit werkt, maar eigenlijk verwacht ik dat wel. Hierbij dwing ik mezelf meer na te denken over ritme, melodie, harmonie, leer ik tegelijk m'n instrumenten beter kennen en het voorkomt writer's block. Geen zin in melodie? Gisteren heb ik 6,5 minuut muziek gemaakt met alleen een drumplugin. Ik ben echt verliefd op deze manier van werken!
4. Als ik nu op het punt zou staan waarop jij nu staat zou ik mezelf dit aanraden: koop een goed boek over afmixen, op YouTube staan goede dingen maar je bent veel tijd kwijt aan meuk van mensen die niet weten waar ze het over hebben. Mike Senior - Mixing Secrets for the Small Studio is een goede aanschaf bijvoorbeeld. Het eerste deel van het boek gaat over monitors en akoestiek, als je geld hebt besteedt dat niet aan plugins maar aan je afluistering en de akoestiek van je studio. Dat levert veel meer op. Maak Ableton Live naast de Sylenth hét instrument waar je mee kunt lezen en schrijven, dus inclusief de native plugins. Tegen de tijd dat je tegen de grenzen van die plugins aanloopt weet je precies wat je nodig hebt en je stapt echt zó over. Tegen die tijd heb je waarschijnlijk ook weer genoeg gespaard om zo'n aanschaf te kunnen doen.
Dit zijn mijn, door schade en schande verkregen, inzichten, hopelijk heb je er wat aan