Dx21 , nuttig?

synthkey

Stamgast
Ik heb een tx816 (8 kaarten) , 3 tx7's, 2 dx7's, en een dx21 in een partij weten te kopen.
Is de DX21 dan nog wel van toegevoegde waarde?

De DX21 is de koning van de klassieke 4-oppers. Klinkt anders dan een DX7. De DX11 is op een aantal punten beter omdat het een TX81z met keys is min of meer maar die heeft weer geen chorus, geen pitch envelope en is nieuwer dus cleaner.

Ik zou alles weg doen behalve de DX21 en de DX7. Misschien dat de 816 ook leuk is om te houden maar lijkt me geen pretje om te programmeren. En dan vergeleken met een DX7.

De DX21 is de koning van de klassieke 4-oppers. Klinkt anders dan een DX7. De DX11 is op een aantal punten beter omdat het een TX81z met keys is min of meer maar die heeft weer geen chorus, geen pitch envelope en is nieuwer dus cleaner.

Ik zou alles weg doen behalve de DX21 en de DX7. Misschien dat de 816 ook leuk is om te houden maar lijkt me geen pretje om te programmeren. En dan vergeleken met een DX7.

Ja, inderdaad vreselijke bak die tx816. Wat een miskoop.
Dx21 lijkt me wel grappig idd

Tja het is wel indrukwekkend lijkt me maar ik denk dat het echte DX karakter verdrinkt in al die polyfonie. Je kunt net zo goed iets op de computer gebruiken voor dramatische 64-stemmige dingen.

De DX21 is volgens mij een stuk sneller te programmeren omdat de envelopes minder uitgebreid zijn dan de DX7 en dat soort dingen. Leuke bak om mee te beginnen met FM-synthese tot je op een punt komt dat je zegt "ik wou dat de aftertouch de modulatiediepte kon aansturen" of net even wat subtiele dingen doen met twee extra operators.

Samen met een editor is die 816 een van de allertofste monster fm synths! Zelf zou ik die dus houden en de rest wegdoen. Dx21 klinkt erg dun vergeleken bij de rest. Dx7 en tx7 ruisen verder een stuk meer dan de 816.

Het enige wat de DX21 mist om daadwerkelijk koning van de DX'n te worden zijn de aftertouch en velocity sensitive keys en uiteraard die 2 missende operatoren want 6 is altijd beter dan 4

Samen met een editor is die 816 een van de allertofste monster fm synths! Zelf zou ik die dus houden en de rest wegdoen. Dx21 klinkt erg dun vergeleken bij de rest. Dx7 en tx7 ruisen verder een stuk meer dan de 816.

+1 voor de TX7 ruis. Met editor overigens 'goed' te programmeren.

Mijn god wat een monster inderdaad die 816...wist niet dat die bestond eigenlijk.

En is het niet zo dat je een Dx7 enz ook kan laten klinken als een Dx21?

Ja en nee: de algoritmes zijn supersets maar de operator scaling en LUT-resolutie is anders.

en uiteraard die 2 missende operatoren want 6 is altijd beter dan 4

Nou niet perse natuurlijk die 4 operator FM synths klinken veel rauwer en "chunkier", gruizigerrrrr dan de 6 op bakken, ik vind ze zowiezo meer karakter hebben dan de meer "bravere" 6 op synths. Een solid bass op een DX21/100 knalt echt meer in de mix dan een 6 op versie vind ik. :koffie:

Het gave van een DX21 is ook dat die een mooie chorus heeft en je kan 2 geluiden layeren!

nou als je de tx816 weg doet wil ik hem wel maar ik zou alles behalve die juist weg doen

Ik weet het niet hoor... ik heb een TX7 gehad, en heel veel patches van internet gehaald en allemaal geluisterd, en ik werd er echt helemaal dol van, alleen maar droge E-piano's en bel geluiden in vele varianten. Paar Detroit techno geluiden die wel aardig waren, maar niet meer relevant in 2015. Alleen de FM bass patches vind ik wel bruikbaar.

Dus als die DX21 lekkere bass geeft, dan is ie nog wel nuttig, vind ik.

@TS, wil je van de TX-816 af ?? Misschien interesse in een ruil, heb nog een DX7 + TX7 in de aanbieding.. kan er vast nog wel bij :D :D (in goede staat overigens)

Persoonlijk vond ik de TX816 wel vet, maar het heeft aandacht nodig.. en een editor :erm: maar de Pads en swirls die je kan maken ermee zijn heel erg dik ; soms mix-technisch eigenlijk té dik.

En de Epiano's komen echt tot leven dat wel

Nou niet perse natuurlijk die 4 operator FM synths klinken veel rauwer en "chunkier", gruizigerrrrr dan de 6 op bakken, ik vind ze zowiezo meer karakter hebben dan de meer "bravere" 6 op synths. Een solid bass op een DX21/100 knalt echt meer in de mix dan een 6 op versie vind ik. :koffie:

Het gave van een DX21 is ook dat die een mooie chorus heeft en je kan 2 geluiden layeren!

Ok, dat wist ik niet, heb zelf alleen maar een DX7 en was in de veronderstelling dat al die DX'n het zelfde klinken (DX9/7/21/etc). Het signaalpad moet dan toch anders zijn aan het eind, anders snap ik het niet meer :P

Ik weet het niet hoor... ik heb een TX7 gehad, en heel veel patches van internet gehaald en allemaal geluisterd, en ik werd er echt helemaal dol van, alleen maar droge E-piano's en bel geluiden in vele varianten. Paar Detroit techno geluiden die wel aardig waren, maar niet meer relevant in 2015. Alleen de FM bass patches vind ik wel bruikbaar.

Dus als die DX21 lekkere bass geeft, dan is ie nog wel nuttig, vind ik.

Tja ga eens door alles 1000 presets van een Matrix-1000 heen. Knap als je hem niet voor patch 999 al uit het raam geflikkerd hebt.

Brass, Strings, Brass, Strings, String Pad, Brass String Pad, Jump Brass, Strings

Op het einde klinkt echt álles het zelfde.

En ik maar op zoek naar die chorus op mijn DX27 :P

Tja ga eens door alles 1000 presets van een Matrix-1000 heen. Knap als je hem niet voor patch 999 al uit het raam geflikkerd hebt.

Brass, Strings, Brass, Strings, String Pad, Brass String Pad, Jump Brass, Strings

Op het einde klinkt echt álles het zelfde.

Ik ken de Matrix niet, maar met een FM synth met je redelijk afhankelijk van presets... even wat aanpassen is een studie op zich. Als het FM moet zijn, dan vind ik een softsynth echt stukken handiger, dan maar geen DX/TX ruis..... Droge FM geluiden, ik vind er niks aan. En met veel EFX is het FM aspect weer wat minder aanwezig.

Ik ken de Matrix niet, maar met een FM synth met je redelijk afhankelijk van presets... even wat aanpassen is een studie op zich. Als het FM moet zijn, dan vind ik een softsynth echt stukken handiger, dan maar geen DX/TX ruis..... Droge FM geluiden, ik vind er niks aan. En met veel EFX is het FM aspect weer wat minder aanwezig.

Een 4op FM keyboard is goed te programmeren via het panel. Je moet wel een beetje weten waar je heen wil gaan maar alles is gewoon duidelijk aangegeven aan de voorkant, je hebt een schuifje voor de waardes dus het is vrij snel te doen.

Ik hou ook gewoon van simpele geluiden die meer een soort analoog met een twist zijn dan hele complexe modulatiestructuren. Vaak zijn die schurende verhoudingen sowieso niet te harden, leuk voor een kort aanzetje zoals een tikje om dingen wat meer percussief te maken.

Naar mijn idee een beetje de zelfde moeilijkheidsgraad als een Matrix 6 programmeren maar je komt gauwer in het klankgebied "stervende plaatwerkerij op Jupiter" terecht als je maar lukraak wat settings gaat aanpassen.

Vind weinig zo prettig als een "stervende plaatwerkerij op Jupiter" als ritmesectie onder een goeie bak strings. Moet nodig weer eens aan de 4op! :)

Back