Synth verkopen of bewaren?

Ik kan me zelf wel voorstellen, dat het heel erg verleidelijk is,
als ik net zo diep geïnteresseerd zou zijn als jullie, in de synthesizer scene...

Dat ik mijn mooiste synths ook zou houden.
Dat verzamelen van instrumenten, de gearlust ;) zit ook wel een beetje in mij.

Maar van wat ik tot nu toe steeds weer heb weggedaan,
heb ik eigenlijk nooit spijt gehad.

Nou ja, één mijn grootste orgel, de Eminent Grand Theatre 2000.
Dat was een bakbeest van een orgel. Met een string ensemble,
die vroeger ook nog door J M Jarre is gebruikt.
Echter die van J M Jarre zat oorspronkelijk in de Eminent 310U Unique.
Maar wat in de Grand Theatre zat, was precies het zelfde string ensemble.
Daar denk ik nog wel eens met weemoed aan terug.
Echter denk ik wel dat als ik hem daadwerkelijk terug zou horen,
dat het geluid me toch wel tegen zal vallen.

Ik voel me al zo verwend met mijn huidige apparatuur.

Hoe dan ook, alle keyboards, orgels, en synths verouderen.
Ik denk als veel mensen, hun synths weer terug konden horen.
Dus de machines waar ze nu wellicht met weemoed aan terug denken,
dat ze toch teleurgesteld zullen zijn over de geluidsprestaties.
Ach ja nostalgie, vroeger was alles mooier.

Het is wat mij betreft toch allemaal veel beter geworden.
Elke verandering was voor mij toch altijd nog een verbetering.

O ja, afgezien van de Korg M1, die ik een half jaar heb gehad.
En die ik uiteindelijk weer heb ingeruild voor de Kronos.
En daar heb ik nooit spijt van gehad.
Die Korg M1, vond ik qua sounds teleurstellend.
Dat was dus de enige misser bij al mijn gekochte instrumenten.
Maar ik vermoed ook, dat er een fabrieksfout in zat.
Hij savede soms niet goed, of de geluiden klonken na het saven helemaal niet goed.
Hoe dan ook, die is terug gegaan en heb ik goed op de Kronos kunnen inruilen.

En eigenlijk zitten alle zelfde geluiden van de M1 weer in de Kronos.
Dus dat was een goede omruil.

Leuke thread.. Ik zie het kopen van een synth, net zoals andere hier, als een tijdelijke omwisseling van "geld op de bank" naar "synth op de plank".
En de afschrijving, het minder waard worden, is de huur.

Er zijn mensen die dit principe nog veel verder doortrekken dan synths en dit soortvan zelfs bij wonen / werken zo toepassen.

Ik kan wel zeggen dat ik spijt heb dat ik in goede tijd mooie synths heb verkocht, maar het was inherent aan bovenstaande.. als er nood is dan moet het geld weer terug naar de bank.
Als ik nu geduld had gehad, of écht op een houtje had gebeten.. ja inderdaad dan had ik een flinke winst gemaakt op de gear (prophet vs, prophet 5, mini, ms-20, monopoly, jup-4 had ik staan.. helaasj grr :) ). Maar geen spijt, het kon niet anders.

En telkens weer blijk dat de beperking juist creatief maakt, toen ik zoveel gear had verzoop ik gewoon.. raakte overzicht ook kwijt, werd programmeer lui. Weinig cash dwingt me wel nog beter na te denken wat ik écht nodig hebt.
nu spaar ik liever door -moet ook wel met die prijzen!- en ga ik voor kwaliteit.. niet te snel de spaarpot omkieperen bij eerste beste mono synth die te krijgen is rond 400 bijv

Als je hem 2e hands makkelijk weer kan vinden (wat bij de dx volgens mij wel het geval is) gewoon verkopen. Vroeg of laat kom je een mooier of beter exemplaar tegen, of een koopje waarvoor je hem niet kan laten staan.

Een tweede Juno 60 als je banken vol zitten?

Ik heb er inderdaad 2 :)
Maar nee, ik gebruik ze soms beiden in een nummer. Zijn zulke fijne synths.

Overigens ken ik wel het probleem dat je soms niks tofs meer krijgt uit je bestaande apparatuur, maar dat is soms ook gewoon een inspiratieloos moment. Je kan toch niet blijven kopen om maar weer muziek te kunnen maken. Ik ben er overigen echt al jaren uit, dus hoop binnenkort alles weer te verhuizen en af te stoffen en dan zal er hopelijk genoeg inspiratie zijn.

Ook vind ik verkopen gewoon lastig als je het niet om geld hoeft te doen. Ik beschouw het maar als een waardevaste investering voor de moeilijke tijden.

Sommige dingen zijn ook echt niks meer waard tegenwoordig. Ik heb een Akai S2000 sampler op zolder liggen waar ik hoog uit twee tientjes voor kan krijgen. Daarvoor gaat ie niet weg natuurlijk. Die laat ik wel op zolder liggen tot hij weer hip wordt.

Sommige dingen zijn ook echt niks meer waard tegenwoordig. Ik heb een Akai S2000 sampler op zolder liggen waar ik hoog uit twee tientjes voor kan krijgen. Daarvoor gaat ie niet weg natuurlijk. Die laat ik wel op zolder liggen tot hij weer hip wordt.

Sommige dingen worden pas weer hip als ze miljoenen jaren later teruggevonden worden in barnsteen, zoals muggen. Wellicht dat je hem in doorzichtig epoxy kunt gieten en in je achtertuin kunt bewaren?

Ja potverdommne zeg!
wij zitten juist op het creme de la creme tijdperk :kroon:

Last edited by a moderator:
Indien mogelijk, je de ruimte hebt en het je financieel gezien niet om de nek hangt...gewoon alles houden!

Spijt als haren op m'n hoofd van het wegdoen van mijn cs-10/30 en de x0x serie..

Haha, wat een geweldig idee! Dat ga ik morgenochtend eens proberen.

Ghehe, dat zo'n heel leger professors zich over 10.000 jaar buigt over hoe het best het geluid van de mug nagedaan kan worden. :koffie:

Weg doen van synths vind ik altijd wel lastig. Meestal heb ik er wel goed over nagedacht wat ik wil. Ik heb bijvoorbeeld wel mijn Novation A-Station verkocht om een Novation Nova te verkopen. Daarnaast heb ik mijn M-Audio Venom verkocht. Deze had echt wel een aparte sound, maar ik wil alleen nog maar synths welke ik ook voor 100% op de synth zelf kan editen. Bij De Venom was dat niet het geval. Ik vind het dan zonde als over een paar jaar de software niet meer werkt ik de synth niet meer volledig kan benutten. De enige uitzondering die ik hierop maak is de Yamaha DX200. Die gaat dus echt niet weg :)

Ik heb nu een beetje dit dilemma met de Yammie DX7. Staat al meer dan 6 mnd stil, verkopen of houden?

in jouw analoge stal vloekt ie een beetje, maar als ik een bruine had, zou ik 'm houden.
Ik ken nog iemand die zei dat ie de sounds heeft van front 242… En die zou ik zeker proberen ;)

dx7 staat ook nog een keer op mijn lijstje.

ik heb mijn eerste synths ook nog steeds. al gebruik ik ze niet meer of heb ik een reserve-exemplaar aangeschaft voor het dagelijkse gebruik (kawai k1r, roland mks 50, jv1080).
onverkoopbare synths: ik heb ook nog alesis fusion staan, geweldig apparaat maar helaas compleet onhandelbaar en onverkoopbaar en Akai sampler (niks meer waard)
synths die ik in principe niet weg doe vanwege het geluid (emu esi4000, yamaha ex5, tg500 en tg33)
synths waarvan ik dacht dat ik ze niet weg zou doen maar vst heb gevonden: korg wavestation ex
of ooit wilde kopen en want niet meer hoeft omdat daar ook een vst van is: polysix en korg ms20,prophet vs en oberheim matrix
synths die ik weer verkocht omdat ze tegenvielen: jx10, en akai vx73, yamaha a5000
en synths waarvan ik spijt heb ze te hebben verkocht: juno 6 en yamaha cs30

kortom, ik zou niet weten wat het beste is, zolang ruimte en geld geen probleem is, houd wat je hebt en anders verkopen!

Ik heb denk ik inmiddels wel vier keer een DX7 gehad.
Elke keer als ik er eentje kocht was ik er superblij mee en ging ik enthousiast met dat ding aan de gang.
En elke keer zakte dat ding de maanden die volgde naar de vergetelheid en uiteindelijk via zolder op marktplaats.

Het is inmiddels weer een tijdje geleden dat ik mijn laatste exemplaar heb verkocht.
Het zal dus niet al te lang meer duren voordat het weer begint te kriebelen .. :P
Misschien moet ik gewoon eens een TX7 kopen.
Die zijn tenminste klein en goeiekoop.

Dat komt omdat een synth waar alles uit komt saai is, mensen die geen gebreken hebben zijn ook saai, Dx7 is de perfecte synt met alle mogelijkheden alle sounds. Nou ja bijna alle sounds dan.

Toch grappig dat er zoveel (muzikale) nummers mee gemaakt zijn. Dat is dan toch wel weer knap. Dan moet je misschien wel heel muzikaal zijn 8o)

Back