Tape head demagnetizer

Ok thanks guys. Dat hoopte ik al. Ik had het idee dat ie niet meer zo goed werkte, maar ik heb ook geleerd dat ik de probe zo dicht mogelijk tegen de te demagnetiseren onderdelen moet houden. Vanwege de rubberen capsule op de probe kan ik 'm dus tegen het metaal aan houden.

Inderdaad en dan met cirkelende groter wordende bewegingen er vanaf en op grotere afstand uit zetten

- tape er af
- Alle metalen schoonmaken met IPA of +97% alcohol
- rubbers schoonmaken met lauw water met een beetje dreft erin. Daarna met schone droge doek droogmaken
- steek demagnetiseur in stopcontact, zeker 1,5 meter van de delay (zet m nog niet aan)
(Meestal hebben ze een knop om 'm aan te zetten, zo niet, dan zeker afstand houden van de delay)
- zet m op anderhalve meter afstand aan en ga langzaam naar de delay
- als de tip rubber is mag je de metalen onderdelen aanraken, als de tip ook metaal is dan nooit de delay ermee aanraken
- langzaam met de tip langs alle metalen onderdelen in het tapepad gaan
- terwijl ie aan is weer langzaam terugtrekken tot anderhalve meter en dan pas uitzetten
- NOOIT DE DEMAGNETISEUR UITZETTEN ALS JE IN DE BUURT VAN DE DELAY BENT, ALTIJD EERST FLINKE AFSTAND MAKEN
- cirkelende of zwaaiende bewegingen worden idd door diverse mensen genoemd, maar wat het doel hiervan is wordt niet duidelijk gemaakt. Ik doe dat eigenlijk nooit (meer)

Dit kan je herhalen, ik blijf meestal zo'n 10 seconde tegen de koppen wrijven met de tip en ga dan langzaam verder naar het volgende onderdeel. Hoe groter het metalen onderdeel, des te langer moet je m 'inwrijven'

Volgens diverse fora zouden de betere tape delays zich zelf trouwens demagnetiseren, dus het effect is niet altijd even groot.

en nogmaals voor de zekerheid, anders kan je opnieuw beginnen of het alleen maar erger maken:

DE DEMAGNETISEUR ALTIJD OP GROTE AFSTAND VAN DE DELAY AANZETTEN EN DAN AANHOUDEN TOT JE ALLES HEBT NAGELOPEN EN DAN WEER AFSTAND MAKEN EN DAN PAS UITZETTEN. ALLE TUSSENTIJD IS DIE DUS AAN EN AAN HET BROMMEN (die van mij maakt iig een brommend geluid)

Van het label dat op die van mij zit:

1) Plug the cord into proper power source.

2)Place the demagnitizer tip against the recording head.
Move the tip over the entire pole surface of the head for about one second
then move away the demagnetizer s-l-o-w-l-y away form the head and disconnect it.

Er is in deze onduidelijk of je naast langzaam wegbewegen ook langzaam moet aankomen met het ding.

Van het label dat op die van mij zit:

1) Plug the cord into proper power source.

2)Place the demagnitizer tip against the recording head.
Move the tip over the entire pole surface of the head for about one second
then move away the demagnetizer s-l-o-w-l-y away form the head and disconnect it.

Er is in deze onduidelijk of je naast langzaam wegbewegen ook langzaam moet aankomen met het ding.

Interessante vraag idd. Voor zover ik weet (en ik heb alles van het internet en door eigen ervaring) is het effect bij het aan en uitzetten juist hetgeen je niet wilt hebben bij je koppen en zorgt juist voor het het magnetiseren van de koppen. Aangezien ik dit niet kan meten heb ik dus geen idee of het waar is.

FF een quote van de eerste site die ik aanklik bij "how to use a tape head demgnetizer":

A degaussing wand can do far more harm than good if it is used improperly. Do not turn the wand on or off near your cassette deck, as it can leave the heads more magnetized than they were before you began. Do not use the wand near audio cassettes, computer hard drives, or floppy diskettes--the wand can erase all of these. If you are feeling at all nervous about performing this procedure yourself, a stereo shop can do it for you.

Read more : http://www.ehow.com/how_5545177_use-tape-head-demagnetizer.html

Er naar toe bewegen kan normaal, zonder magie dus :-)

Er naar toe bewegen kan normaal, zonder magie dus :-)

Wel jezelf eerst even goed inpakken. Mogelijk niet voor iedereen vanzelfsprekend... :P

Attachments

• Tape.jpg
    Tape.jpg
    200,6 KB · Bekeken: 118
Back