Hoeveel verlies hebben jullie al gemaakt met het verkopen van gear?

liquidthrust

Onverbloemd
Op dit forum maak ik enkel en alleen verlies. Je kent het. Na 2 maanden nog niet verkocht, plots een geïnteresseerde, dan begint het gepingel weer, en dan verkoop je het maar 100 euro goedkoper omdat je ervan af wil . Ik ben benieuwd of jullie een idee hebben hoeveel verlies jullie hebben gemaakt sinds de hele gekte van kopen en verkopen begonnen is. Dus het vinden naar instrumenten die bij je passen vanaf je eerste instrument.

Ik zit ondertussen ongeveer aan een dikke 5000 euro sinds 2010, en tellende hoogstwaarschijnlijk. Heb effe een lijstje gemaakt aan de hand van mijn verkoopgeschiedenis hier, en Marktplaats, 2dehands.. enz..

Gooi daar nog eens 500 euro aan verzendkosten bovenop.

Fun topic? :D
Of dikke confronterende ellende? :kont: :r

Qua verkoop sta ik redelijk quitte denk ik.
In zijn geheel gezien zit ik zwaar in de rode cijfers, maar ja dat krijg je met zo'n uit de kluiten gewassen hobby waar ik geen geld mee verdien maar wel teveel aan besteedt.

Al met al, lekker belangrijk, het gaat om de fun!

Qua verkoop sta ik redelijk quitte denk ik.
In zijn geheel gezien zit ik zwaar in de rode cijfers, maar ja dat krijg je met zo'n uit de kluiten gewassen hobby waar ik geen geld mee verdien maar wel teveel aan besteedt.

Al met al, lekker belangrijk, het gaat om de fun!

Sowieso.

Ik verkoop altijd aan de dezelfde prijs als de tweedehands aankoop, zelfs als ik een reparatie heb laten doen. Dus de kans dat ik verlies maak is groot. De kans dat ik iets verkoop met winst is nihil, want iedereen kent de gangbare prijzen, en men wil altijd het gevoel hebben dat ze er iets van af hebben kunnen doen.

Niet dat ik op winst doel natuurlijk, het gaat zeker om de fun. Maar wispelturigheid staat wel eens in de weg, en je wil op dat moment iets anders proberen, of het vangt enkel stof. Ten koste van het geld dat je erin hebt gestoken.

Ik kamp met dit probleem, op 2:50. :D

Laatst gewijzigd:
Het is gek maar ik heb bijna spullen verkocht 2e hands aan de nieuwprijs: door de dollar kocht ik rond 2014 voor prijzen die nu dik 30% meer zijn.
Ik wed dat ik de sub 37 ook zonder verlies kan slijten.
De minibrute kocht ik nieuw en ben ik gaan brengen voor 300 euro om 'm kwijt te zijn.
Eigenlijk is 't eenvoudig: als je nieuwe meuk koopt (vb minibrute, korg ms20 mini) dan pak je na enkele maanden enorm verlies bij verkoop want die dingen zakken in prijs al uit zichzelf nieuw.
Dus ik koop enkel nog uitmuntend 2e hands. Of ik verkoop niet, als ik nieuw koop.
Voordeel van uitmuntend 2e hands is dat je niks verliest bij verkoop, op verzendkosten na of zo.
Uiteraard moet je dan wwel erg voorzichtig met je spullen om gaan. En wat ik ook nooit meer koop zijn midicontrollers. Waardeloos na een poos.

Ik oriënteer me sinds mijn mega verlies op de Syrinx nu vooral om voor aanschaf van een apparaat eerst voldoende info te vergaren, op YT geluidvoorbeelden te beluisteren en de actuele marktwaarde te vinden.
Zo probeer je er eerst achter te komen of het apparaat uberhaupt aan je verwachtingen voldoet en geen miskoop wordt.
Bij mij is met de koop en verkoop van apperatuur de weegschaal aardig in ballans gebleven, mega verlies op de Synton Syrinx en mega winst op de Roland SH5, voor de rest 100 euro winst/verlies per apparaat.
Mijn advies luid, gebruik je gezond verstand en laat je niet teveel door emotie leiden, dan blijft de schade beperkt.

Het is gek maar ik heb bijna spullen verkocht 2e hands aan de nieuwprijs: door de dollar kocht ik rond 2014 voor prijzen die nu dik 30% meer zijn.
Ik wed dat ik de sub 37 ook zonder verlies kan slijten.
De minibrute kocht ik nieuw en ben ik gaan brengen voor 300 euro om 'm kwijt te zijn.
Eigenlijk is 't eenvoudig: als je nieuwe meuk koopt (vb minibrute, korg ms20 mini) dan pak je na enkele maanden enorm verlies bij verkoop want die dingen zakken in prijs al uit zichzelf nieuw.
Dus ik koop enkel nog uitmuntend 2e hands. Of ik verkoop niet, als ik nieuw koop.
Voordeel van uitmuntend 2e hands is dat je niks verliest bij verkoop, op verzendkosten na of zo.
Uiteraard moet je dan wwel erg voorzichtig met je spullen om gaan. En wat ik ook nooit meer koop zijn midicontrollers. Waardeloos na een poos.

Likewise, Ik heb nog nooit een nieuwe synth gekocht, altijd tweedehands. Ik heb spijt van mijn Stratocaster die ik 1350 heb betaald, en verkocht heb voor 825. Mensen willen niet meer geven. Dus dat doet wel effe pijn. Dat is 525 euro verlies voor een gitaar zonder schrammen, compleet met accessoires.

Ik oriënteer me sinds mijn mega verlies op de Syrinx nu vooral om voor aanschaf van een apparaat eerst voldoende info te vergaren, op YT geluidvoorbeelden te beluisteren en de actuele marktwaarde te vinden.
Zo probeer je er eerst achter te komen of het apparaat uberhaupt aan je verwachtingen voldoet en geen miskoop wordt.
Bij mij is met de koop en verkoop van apperatuur de weegschaal aardig in ballans gebleven, mega verlies op de Synton Syrinx en mega winst op de Roland SH5, voor de rest 100 euro winst/verlies per apparaat.
Mijn advies luid, gebruik je gezond verstand en laat je niet teveel door emotie leiden, dan blijft de schade beperkt.

Ik heb er uit geleerd na al dat gedoe. Zeer grondige research doen, zo veel mogelijk geluid samples beluisteren, echt weten wat je wil en waar je naartoe gaat. Niet gewoon een nieuwe Little Phatty kopen omdat ie leuk is, of een hype is. 3 maanden later wil je een andere, en daar gaat gelijk 200 euro.

De enige echte veer die ik heb gelaten is met de Motif XS7 die ik ooit voor 2700 kocht en uiteindelijk met veel moeite voor 1200 of 1300 kwijt kon :bekdicht: Dat deed wel even serieus pijn. Voor de rest is het wel te overzien; ik geef wel een hoop geld uit, maar dat is hobbies eigen. Uiteindelijk koop je ook vermaak/plezier en dat is priceless zoals ze zeggen in sommige credit card reclames.

Nieuw kopen heb je altijd schade aan, iets zeer zeldzaams en duurs kopen kan ook een financieel risico zijn, vind maar eens een koper die net zo gek als jij is.

Nieuw kopen heb je altijd schade aan, iets zeer zeldzaams en duurs kopen kan ook een financieel risico zijn, vind maar eens een koper die net zo gek als jij is.

Knotsgek :mexico:

Effe zien, een willekeurige selectie;

- Rhodes MK1 73 suitcase. Gekocht voor 1200, reparatie plus nieuwe onderdelen importeren uit de US. Totaal 1750. Verkocht aan 1300. Ik geef toe het was een leuk project..

- Moog Prodigy, Gekocht voor 950, verkocht voor 800.

- Alan Smart C1 compressor, Gekocht voor 1650, verkocht voor 1250.

- Juno 106, Gekocht voor 700, verkocht voor 600.

Synths die zeer moeilijk aan de man zijn te brengen (voor de astronomische bedragen die er tegenwoordig voor worden gevraagt) zijn : oscar, spirit, synthex, syrinx, hou daar rekening mee als je er één (te) duur koopt.

Het meeste wat ik 2e hands verkocht heb is wel met verlies de deur uit gegaan, maar niet met grote verschillen.

Maar dat vind ik ook helemaal niet zo erg. Ik zie verlies als "huur" voor het instrument, en dan vind ik het juist weer heel goedkoop.

Er zijn genoeg mensen die kopen als investering alhoewel ik me niet kan voorstellen dat de prijzen nog verder zullen stijgen.
Het is net als met de huizenmarkt, wie vroeg is ingestapt zal flinke winst maken, dat is dus alleen voor de ouderen onder ons weggelegd.

Als ik een tweedehands auto koop voor de hobby, ga ik er niet vanuit dat ik de onderhoudskosten een paar jaar laten kan recupereren. Dus bij synths hoeft dat ook niet. Het is een hobby, het mag geld kosten.

Ik ga bij nieuwkoop altijd uit dat ik wat verlies zal maken, maar in het geval van de Motif was het wel heel extreem. Meestal reken ik eerder op een verlies van 20-30% ipv meer dan 50%.

Mijn nieuw gekochte Prophet 08 ging destijds bijvoorbeeld met maar 300 verlies naar een nieuw baasje.

Op dit forum verkoop ik niet zo bijster veel eigenlijk. Veel toch wel via marktplaats en dan ook nog naar het buitenland. Hou de laatste tijd ook veel spullen zelf die ik goedkoop heb gekocht.

Hier op het forum en daarbuiten geen verlies in ieder geval :)

Daar had ik zeker een paar dikke Mercedes Benzjes voor kunnen halen denk ik in de loop van ruim 25 jaar.

maakt het wat uit?

maar goed, studio ingericht, 35.000, of telt dat niet?

inkoop en verkoop synths, als ik de opknapkosten niet meereken, ongeveer even.
als ik die wel meereken , odd, in mijn nadeel.
maar dat geeft helemaal niet, dat is het risico van dingen die je eigelijk wilde houden, toch weer verkoopt, en tsja, dan ga je de ons aller overbekende bietenbrug op....

Daar had ik zeker een paar dikke Mercedes Benzjes voor kunnen halen denk ik in de loop van ruim 25 jaar.

11l7i91.jpg

maakt het wat uit?

maar goed, studio ingericht, 35,000, of telt dat niet?

inkoop en verkoop synths, als ik de opknapkosten niet meereken, ongeveer even.
als ik die wel meereken , odd, in mijn nadeel.
maar dat geeft helemaal niet, dat is het risico van dingen die je eigelijk wilde houden, toch weer verkoopt, en tsja, dan ga je de ons aller overbekende bietenbrug op....

Maakt niks uit, het is alleen jammer van het geld dat we volgens onze lieve vrouwen, vriendinnen, oma, moeder, of kat beter hadden kunnen besteden... In hen.

Back