Hoeveel verlies hebben jullie al gemaakt met het verkopen van gear?

tja het is niet anders, ik heb er wel veel plezier van gehad en mijn gear is nooit ouder dan 5 jaar op een handje vol uitzonderingen na. Altijd het nieuwste van het nieuwste hebben kost nu eenmaal veel en de afschrijving is megahoog op dat soort niche hybride spul. Dingen van 2500eu die 3 jaar later nog maar 500 euro opleveren enzo.

Mijn nieuw gekochte Prophet 08 ging destijds bijvoorbeeld met maar 300 verlies naar een nieuw baasje.

Mijn nieuw gekochte Korg Odyssey gaat na een half jaar voor 200 euro verlies naar een nieuw baasje en ach ik heb er al met al voor 10 euro per uur plezier aan gehad :eureka:

Ik heb twee dochter, ze kosten in de maand klauwen vol geld, god wat ben ik gek op die meiskes...

Daarnaast:
Hobby kost geld. Plezier is onbetaalbaar.

Maakt niks uit, het is alleen jammer van het geld dat we volgens onze lieve vrouwen, vriendinnen, oma, moeder, of kat beter hadden kunnen besteden... In hen.

Als je het nou eens niet ziet als verlies, maar het verschil tussen de in- en verkoopprijs deelt door het aantal maanden dat je het apparaat gehad hebt en het als huurprijs ziet, dan ben je best goedkoop uit geweest :mega:

Als je het nou eens niet ziet als verlies, maar het verschil tussen de in- en verkoopprijs deelt door het aantal maanden dat je het apparaat gehad hebt en het als huurprijs ziet, dan ben je best goedkoop uit geweest :mega:

Agree!

Hoogvlieger is de bs2
Zeker toen ie onlangs nog 333 euro nieuw was. Die had ik ver 500 betaald nieuw. En die lage prijs is raar want t ding is geliefd.
Dus blijft ie :)
Technics sl 1200 daarentegen kocht je altijd 2e hands voor 250 euro. Tot enkele jaren terug djs stopten met vinyl... Verkocht een voor 225. Nu is die prijs flink omhoog. Nooit verwacht.
Een cd speler van denon was t ergste: ooit 1500 euro gekocht, relatief weinig gebruikt. 15 jaar later met veel geduld 250 voor gehad...

Voor mij is het hobby en hobby's kosten nu eenmaal geld. Natuurlijk probeer je de schade te beperken maar na een paar jaar een paar honderd euro verlies op een apparaat waar ik er veel plezier van heb gehad vind ik geen enkel probleem.

De keren dat ik meer heb gekregen dan betaald zijn op een paar vingers te tellen en compenseren bij lange na niet de keren dat ik verlies heb geleden maar ach.....er zijn zoveel veel minder leuke dingen in het leven waar je veel meer geld aan kwijt bent (hypotheek, autoonderhoud, etc. etc......).

Software ben ik wel wat voorzichtiger mee geworden. Ik heb de verschillende software fabrikanten al behoorlijk wat geld gebracht. Voornamelijk omdat je zo ontzettend veel functionaliteit krijgt voor een (in verhouding met hardware) vaak heel toegankelijke prijs. Je koopt echter makkelijk veel te veel waardoor veel producten op de achtergrond raken en het eigenlijk zonde is van de investering, zeker gezien de afschrijving die bij software toch vaak aanzienlijk forser (en sneller) verloopt.

Het plezier (de voorpret en het gebruik zelf) van een mooie synth of drumcomputer vind ik persoonlijk behoorlijk wat waard...... :okdan:

Ik heb eigenlijk in de ninetees het meest verloren door de aankoop/inruilen van samplers en digitaal spul.. maar dat wist je toen gewoon..
Ooit een tweedehands Casio FZ-1 voor 2000 gulden gekocht.. later een EMAXII. Die weer met dik verlies in ingeruild op een ASR-10.. en die daarna met nog meer verlies ingeruild op een A3000.. etc...
Ook een paar romplers gehad...Yamaha SY99.. ooit 'n Roland D70 nieuw gekocht.... en die toen na jaren proberen te verkopen......
Een 909 ingeruild op een vrijwel nieuwe S950 (max memory) die later tweedehands toch stukken minder opbracht dan wat het ie nu doet.
'n Keer 'n synth uitgeleend en nooit meer terug gezien.. da's ook een soort van verlies toch?

Het enige waar ik ongeveer de aankoop waarde voor terugkreeg was een MKS50+PG300 die ik eind '90 ofzo wegdeed..
Toch heb ik met al deze spulletjes wel veel plezier mee gehad en er muziek mee mogen maken.. :)

Ben uiteindelijk rond 2008 weer een beetje opnieuw gestart met de passie voor synths.. sindsdien iets van 5-7 dingen verkocht..
Mede door een paar analoge dingen die ik wegdeed geen verlies sindsdien. maar dat blijft toch een vreemd verschijnsel.. het steeds maar blijven doorstijgen van oude, analoge dingen.
Uiteindelijk ben ik ontzettend blij dat ik toch ooit weer die stap heb gezet om weer geld aan de muziek hobby uit te geven ipv andere zaken..
Neem nou auto's bv. Heb 'n keer bij een inruil van een 9 maanden oude auto iets van 40% verloren.. om over het onderhoud en verzekeringen van zo'n ding maar te zwijgen..

Laatst gewijzigd:
Ik heb mijn Roland TR-909 op een verkeerd moment verkocht. De prijzen zijn nu sky-high geworden van dat ding. Ik raakte hem nog niet eens meteen kwijt toen ik hem te koop zette. Uiteindelijk heb ik hem verkocht voor ongeveer 700 euro aan een mede forum lid. Dat was wel ongeveer gelijk aan wat ik er ooit voor betaald had, gelukkig. Maar nu gaan ze voor 2500 euro van de ene naar de andere eigenaar! Had ik maar een paar jaar gewacht... In ieder geval is ie wel in goede handen gevallen nu en was de koper dolblij dat hij een eindelijk een 909 had.

Hehe.. daar was ik bij.. :D Ik herinner me alleen dat jij er 800 vroeg op MP, en ik dat er ook meer dan voor over had. :)
Had er in diezelfde tijd ook een te koop gezien ook voor 800 in een soort gitaarwinkel in A'dam maar die was toen ik actie ondernam net verkocht..
De vraagprijs lag in die tijd doorgaans iets hoger idd (eind 2008 denk ik dat het was)
Had rond diezelfde tijd ook een mooie Juno 60 voor 375 gekocht.. en zo blijft het toch..
Weet nog goed wat een maatje in diezelfde tijd toen zei. "Een juno 60 kan niet veel meer stijgen" Hij had zelf toen al van alles aan felbegeerde analogen in huis..
Het ontmoedigde mij destijds iig geen moment om toch een Juno 60 en van alles en nog wat aan te schaffen.. en idd, die 909 heb ik nu nog steeds hier staan :mega:

Edit: Nog even een track geupped waar ik de 909 laatst nog in gebruikte.. :mega: De tekst gaat bij toeval heel sterk over PabloDeMode's vertrek.. best wel bizar..
https://soundcloud.com/macgyvergear/lollichop-ft-macgyvergear-give-it-up-macgyvergear-mix-2/s-zkMvk

Laatst gewijzigd:
Twee jaar geleden een bult gear verkocht met verlies of gelijke waarde vanwege een verhuizing. Maar de dingen die meer geld waard geworden zijn zijn over het algemeen de dingen die ik ook gehouden heb.

Leuke verhalen zo hier!
En veel is herkenbaar natuurlijk..
Als ik kijk naar synth en studio gear heb ik toch wel behoorlijk verlies gemaakt. En dan vooral op nieuw aangeschafte synths en midicontrollers. Die schrijven hard af. 2e hands is het inderdaad beter; gemiddeld speel je redelijk quitte.
Computers en software: bodemloze put!! :bekdicht:
Ik heb ook veel gitaren en gitaarversterkers en fx, daar heb ik dan vreemd genoeg al vaak vette winsten mee gemaakt. Niet dat het een doel is, maar bvb een Taylor 214ce met 325€ winst verkopen na een jaartje pingelen op de bank wordt ik zeker blij van. In de jaren 80 en 90 kocht ik van geld dat ik verdiende met mijn krantenwijk hoofdzakelijk Boss pedalen; aantal heb ik nog steeds en een paar ook verkocht tegen lekkere bedragen. Is nu allemaal vintage made in Japan, dus gewild.

Ik heb maar 1 keer iets nieuw gekocht en dat was een Clavia, omdat die zo te zien niet erg snel waarde verliezen tweedehands. Niet dat ik reken er ooit winst op te maken hoor. :)

Echter, had ik geweten dat het spul 2 jaar min of meer in opslag moest gaan...

Gear: goedkoop/gratis en heb alles nog
Software: alleen maar opensource (mini beetje freeware)

Qua lol alle investering er zeker wel uit gehaald :kroon:

sommige verkopen doen financieel gezien best Auw, meestal doe ik ook spullen weg die voor mij niet de verwachtingen waar kunnen maken, daar bovenop een verlies nemen doet dubbel Auw.

Aan de andere kant, genoeg dingen die geld kosten en maar tijdelijk genot opleveren, beter maar niet te hard nadenken over wat het goede leven kost, anders kan je niks meer.

Ik heb relatief weinig spullen verkocht in de loop der jaren, maar bij de spullen die ik heb verkocht heb ik alles bij elkaar zo'n 37% van de nieuwprijs gevangen.
Dat voelt voor mij niet als zondegeld. Zoals eerder opgemerkt kosten hobbies nu eenmaal geld en bovendien heb ik er lol van gehad.

Tegenwoordig verkoop ik zo goed als niets meer, tenzij ik echt zeker denk te weten dat ik er nooit meer iets mee ga doen.
Aangezien ik mijn setup wel enigszins overzichtelijk wil houden verdwijnt er weleens een instrument uit mijn setup, maar daar waar ik ze vroeger wel te koop aanbood "shelf" ik ze tegenwoordig en kan ik ze zonodig van de plank trekken om te gebruiken, uit te lenen of eens mijn setup veranderen.

Back