The Namm show 2016

Een nieuwe Rompler: dat zou wel iets unieks zijn in tien jaar tijd.
(Yamaha Montage)
Nieuw analoog is niet nieuw. Nieuw FM is ook niet nieuw.
We moeten niet terug in de tijd, maar voortborduren op de laatste ontwikkelingen.
Wat Yamaha doet met virtueel echte instrumenten: dat is veel interessanter dan een kaal VCO-bakje met een filter.

Een nieuwe Rompler: dat zou wel iets unieks zijn in tien jaar tijd.

Heb jij 10 jaar lang onder een rots geleefd? Nieuwe romplers (sample-based synths) komen elk jaar wel weer uit. De ontwikkeling die daar voornamelijk plaatsvindt is "pak de polyfonie van 3 jaar geleden en vermenigvuldig met 2" en "pak het geheugen van 3 jaar geleden en vermenigvuldig met 2", of "pak de specs van 3 jaar geleden en halveer de prijs en de bouwkwaliteit".

Nee, daar gebeurt niet zoveel spannends. Dat de Montage FM heeft is weer wel spannend, want de enige andere moderne bak met FM en een grotere polyfonie dan de DX7 was de Kronos met MOD-7.

Physical modeling is na een opleving midden jaren 90 helaas een beetje dood. Jammer, want ik ben er vrij zeker van dat de algoritmes van toen makkelijk op een DSPtje van nu kunnen draaien (zoals de Mutable Instruments Elements wellicht bewijst). Aan de andere kant was daar ook een reden voor - het aantal controllers wat je nodig hebt en simultaan moet bespelen voor iets te krijgen dat realistisch is is vrij groot. Wellicht dat combineren met een Kinect of zo wel werkt. Dan nog zit Yamaha op het IP, en PM is niet zo obvious voor zover ik weet.

(ja, er zijn Reaktor ensembles en Kaivo en de Nord Modular G2 en Harm Visser en Tassman maar het voelt nog steeds niet echt mainstream)

En een Roland sampler.

Ik ga m'n 'oude' S5000 nog maar even bijhouden…

Lig verder al lang niet meer wakker van al die zogezegde 'nieuwe' technologie.
Die dan achteraf weer een flauw doorslagje van voorgaande blijkt te zijn.
Met een dikke vette laag marketing weliswaar...:dubbel:

Waar ik op doelde zijn vergevorderde versies van de romplers, zoals de Roland Integra-7 met zijn Supernatural instrumenten, of Yamaha met de Super Articulation-voices. De Integra is alweer van een tijdje geleden en Yamaha heeft de laatste techniek in een Tyros gestoken. Het zou wel eens tijd worden voor een nieuwe Integra en ik hoop dat de Yamaha Montage genoeg modelling aan boord heeft.

Wat sKeletje zegt is dicht bij de waarheid,oude technologie in een nieuw jasje steken met de laatste technologie zonder vernieuwend te zijn.Doelend voor de jeugd van vandaag die sommige roemrijke tijden van Yamaha nooit gekend hebben,en nu gaan kennen als totaal nieuw.Nu nieuw jasje aankleden en de verkoop gaat door.

Komt Yamaha is met een nieuwe grote machine is het weeeeer niet goed.....

Wel goed,we kennen de Montage niet eens half zo goed,maar dit is een forum niet?Een mening is meestal geen waarheid.

Als Yamaha de kwaliteiten van de Tyros-5 weet te vertalen naar een hoorbare podiumvariant met 16-voudige performances, dan geef ik het een kans.

Ik ben dan benieuwd wat je van die Montage vind, volgens mij onderschatten we Yamaha.

Laten we...... Waarschijnlijk wachten op de Namm,dan weten we al wat meer,maar die 2 teasers die ik nu gezien en gehoord heb,is klankmatig niets vernieuwend(voor mij de recensie,het hoofdpunt,de menu),bedoel of nieuwe technologie in een synth voor mij totaal andere klanken of klankgroepen gaan voortbrengen.Wat ik hoor nu,niets.Wel meer uitbreidingen,geheugen,mogelijkheden om ons het gemakkelijker te maken.Maar waar ook volgens mij meer dan de helft van ons moe wordt om het uit te proberen.Niet iedereen gaat zich toeleggen in het uitdiepen van een manual in een synth.Toch raad ik het aan om dat eens te doen,dan staan er niet zoveel nieuwe synth's te koop 2dehands.
Koop nooit een synth om z'n mogelijkheden,maar om de klank!Voor iedereen persoonlijk.Zelfs een Fairlight synth eind jaren zeventig kan me nog steeds bekoren omwille van de klanken.

Meer Oberheim!

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    93 KB · Bekeken: 67
De G2 is ook alweer 12 jaar oud en is het laatste instrument van Clavia dat ik echt interessant vond.

Wat dat betreft vraag ik mij af hoe lang Acces nog kan teren op hun Virus TI.
De laatste dateert uit 2009, dus je zou zeggen dat ze weer eens met iets nieuws moeten komen als de schoorsteen moet blijven roken.

Inderdaad, het lijkt me als bv tegenwoordig nogal gevaarlijk om niet (genoeg) te vernieuwen..
Aan de andere kant hebben ze ook wel aardig wat "wat uitkomt van Clavia is altijd goed" followers..

Die Oberheims zouden wel een grafisch vormgever kunnen gebruiken...

De G2 is ook alweer 12 jaar oud en is het laatste instrument van Clavia dat ik echt interessant vond.

Wat dat betreft vraag ik mij af hoe lang Acces nog kan teren op hun Virus TI.
De laatste dateert uit 2009, dus je zou zeggen dat ze weer eens met iets nieuws moeten komen als de schoorsteen moet blijven roken.

wat mij betreft hoeft er niet heel veel te veranderen in die TI, misschien meer DSP power om meer voices en multitimbraal te kunnen werken, dat zou een mooie toevoeging zijn. Voor de rest vind ik nog steeds de TI een uitzondering kwa sound en functionaliteit in de VA klasse.

Ik doe het nog steeds op een Virus-C, dus ik heb misschien geen recht van spreken. ;)

Back