Iets met Chords en split

Hyperkun

Ingeburgerd
Hoi Synth liefhebbers,

Ik gebruik een Electribe EA-1 als midi sequencer. Het is de bedoeling om op 1 track daarvan (monophone track) chords aan te sturen en nog een monofone lead op de tx81z.

Ik zoek een synth, graag compact dus rack is ook goed, die in staat is een split te maken zodat hogere noten van de Ea-1 een akkoord aanslaan op de synth die ik zoek. De lagere noten zijn bestemd voor mn andere lead synth (tx81z). De lagere noten moeten dus niet triggeren op de synth die ik zoek. Vandaar dat ik een split functie nodig heb, waarbij de hogere noten die binnenkomen:

Chords maken en de split een midi kanaal kan worden toegewezen.

De minilogue is interessant omdat die dus chords kan maken maar die heeft weer geen split dus gaat dan teveel geluid maken..

Ik werk al met multitimbraliteit en splits op de tx81z en zou gaaf zijn als ik daar chords mee zou kunnen maken maar ik weet niet hoe dat zou moeten (met detune en note shift bijvb?, als iemand dit voor elkaar krijgt op zn tx81z hoor ik t graag).

Wie weet een apparaat of hoe je akkoord single patches maakt op de tx81z?

PS: Ik heb gekeken naar een Midi Solutions event processor en de software daarvan, dat zou ook fijn zijn als ik dat op die manier kan configureren, is dat iemand gelukt? Ik kon wel noten vertalen naar andere noten maar niet verhoudingen voor akkoorden toewijzen.

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor het meedenken :)

Van wat ik uit de manual haal maakt de A-220 midi splits en/of merges maar output geen akkoorden eruit.

Had een nord modular niet een 1 vinger akkoord functie en zones? Dat heb ik nodig maar dan goedkoper of een midi utility apparaat dat is t beste.

Misschien moet ik dan toch aan de gang met samplen..

Ah ja, ik had het verhaal niet helemaal goed begrepen idd. Die A-220 kan alleen splits maken, dus als je geen akkoord input dan kan die er inderdaad geen akkoord van maken. Met een Nord Modular zou je het iig wel kunnen. Maar die kun je niet echt inzetten als een MIDI-separator omdat hij geen bewerkte MIDI info weer doorgeeft naar zijn eigen MIDI out poort (misschien de G2 wel, maar die ken ik niet).
Ik ken eigenlijk niet veel synths die een dergelijke split functie voor inkomende MIDI hebben, misschien wel bij de meer workstation-achtige synths.
Misschien moet je de twee functionaliteiten die je zoekt (akkoorden maken en splitten) los van elkaar zien en daar dedicated apparaten voor inzetten.

ik ben nu ff aant kijken of er iets met de multimap mode van de analog four te bewerkstelligen is. Dus een kit maken dat een akkoord oplevert via multimap ofzo.

Ik wil een zone hebben die akkoorden maakt aan de hand van monofone noot input uit midi channel 2 van laten we zeggen in de c6 range. Moet ik vast de patches gaan detunen en layeren in de a4 bij deze aanpak. Jammer dat ik dan vast zit aan de a4 in tegenstelling tot een of andere midi box oplossing.

"De minilogue is interessant omdat die dus chords kan maken maar die heeft weer geen split dus gaat dan teveel geluid maken.."

Misschien ga ik een midi solutions event processor ertussen doen die lagere noten weg filtert uit de ea-1en dan de octave shift gebruiken op de minilogue icm met de chord functie om chords te krijgen die niet superhoog qua octaaf zijn.

Ik snap niet waarom? Ik ken die sequencer niet maar heb je niet gewoon 16 sporen midi seq er op? En wrm zo moeilijk doen met 1 finger chords?

@pianoman: Die event processor had ik al gevonden en de software geprobeerd, toch bedankt :)

@MadR: 16 sporen midi seq :O nee ik heb er maar 2 op mn sequencer en die zijn monofoon, vandaar dat ik er het maximale uit wil halen met splits en nu dus ook chords. Een andere sequencer gebruiken zou natuurlijk kunnen maar ik vind deze lekker klein en fijn. Het is ook deel van het spel om er zoveel mogelijk uit te halen.

Ik denk trouwens dat ik het nu toch opgelost heb via de TX81Z door 3 voices te layeren op hetzelfde kanaal, dezelfde performance/split, maar met een note shift waarde op de 2e en 3e voice. Nu even wat verdiepen in chord waarden en typen. Heeft iemand daar een handig schema voor? numerieke waarden om (triads) akkoorden te maken?

Ja als je het leuk vindt moet je het vooral doen. Zelf zou ik gewoon een mmt8 scoren voor weinig. Hoef je niet zo omslachtig te doen. Succes iig!

Ja, ik houd altijd een oogje open voor fijne hardware midi sequencers. Een mmt8 heb ik ook al gezien (lekker compact en met veel sporen) maar is nogal anders opgezet dan iets als een Electribe (en misschien niet zo betrouwbaar). Ik ben wel iemand van de step sequencer opzet, dus in rijen van 16 steps werken. Misschien is de Social Entropy Engine wel iets voor mij.

Het is wel een gedoe hoor met chord memory en een MIDIpal op een EA1. Zo een nieuwe Electribe MK2 music production ding kan polyfoon sequencen op ieder kanaal, dat werkt eigenlijk beter als externe hardware sequencer dan groovebox met de geluiden zelf, ook al zijn de drum sounds wel erg goed op dat ding.

Ja, dat gevoel heb ik ook met de electribes, dat ze fijner zijn als sequencer dan als synth. In mijn geval tenminste. Ik heb ook al goed gekeken naar de nieuwe electribe en misschien moet ik er dan toch maar op overstappen op een gegeven moment. Die rubberen drumpads ipv de 16 step keys die ze eerst gebruikten houd me een beetje tegen.

Ik ben inmiddels wel een eindje gekomen met voices op de tx81z te note-shiften dat ik wel even vooruit kan. Ik heb iets majeurs en mineurs denk ik maar ik weet geen formules van akkoorden. Heeft iemand daar misschien een handige cheat cheat van? Dan ben ik weer helemaal op de hoogte :)

nuja die rubberen drumpads fungeren ook gewoon als stepkeys met verschillende kleurtjes werkt eigenlijk beter dan de oude stepkeys

Formules van akkoorden, gewoon 3 of meer noten bijelkaar spelen en kijken of het klinkt! :)

Back