Wat motiveert jullie om muziek te maken?

Scrape

Ouwe rot
Ja, de titel van het topic zegt het al: ik ben benieuwd waarom jullie muziek maken. :)

Bijvoorbeeld: probeer je door te breken, is het je baan, ben je verslaafd aan gear, schrijf je liedjes voor je vrouw/kinderen/etc. of vind je het gewoon leuk en wat maakt het dan zo leuk?

Ik vraag het omdat ik al een tijdje een motivatiedip heb. Vaak als ik iets heb afgemaakt, denk ik "Ja, en wat nu, waar heb ik het eigenlijk voor gedaan?" Als je een grote artiest bent, zal je muziek worden uitgebracht, ga je op tournee en al dat soort zaken, maar de meesten op het forum zijn en blijven onbekend, dus voor veel van ons geldt die drijfveer niet. Dus wat drijft jullie om toch steeds weer achter de apparatuur te kruipen en tracks te schrijven?

Laatst gewijzigd:
Je neemt wel meteen de stelling aan dat iedereen muziek zou maken. :)

Is natuurlijk niet zo.. Maar als ik me bij die groep zo mogen scharen dan denk ik dat ik het vooral doe om
een beetje de stress van de dag kwijt te raken. Het spelen op een instrument kan dan erg fijn zijn.
Een track maken heb ik niet zo als direct doel. Maar zeer spaarzaam heb ik een ideetje dat ik uitwerk,
meestal blijft het bij jammen en pielen. ;)

GAS zal wel een syndroom zijn die hier volledig mee samenhangt.. Zeg ik niets nieuws denk ik. :D

Vaak als ik iets heb afgemaakt, denk ik "Ja, en wat nu, waar heb ik het eigenlijk voor gedaan?"

En dan komt het grote niets. De weg zelf is de bestemming (zoals een groot wijsgeer al een riep, lang, lang geleden). Of: het proces zelf is het resultaat. Da's kort samengevat waar het mij om gaat. Als een track wordt gewaardeerd door anderen, is dat leuk meegenomen, maar meer dan dat ook niet. Het produceren van muziek houdt me van de straat en geeft me een manier om m'n stemming (om niet te zeggen gevoel of emotie) te "managen". Dan hoef ik mijn slechte buien niet af te reageren op de eerste de beste voorbijganger, en m'n goede buien niet op mensen die daar op dat moment helemaal niet op zitten te wachten :).

Meer kan ik er zonder verwijsbrief helaas niet over zeggen.

waarom loop je een 10 kilometer? waarom snowboard je? Waarom beklim je een berg?
Nou waarom niet?
Als je over motivatie praat dan praat je automatisch ook over een doel. als je geen doel hebt kun je ook niet je motivatie behouden.
Waarom? om het de volgende keer net weer iets beter te doen.

Grootste drijfveer voor mij is muziek maken dat tijdloos is, een soort van verlangen naar iets te willen maken dat uniek is en onvergeetbaar. Niet dat ik hier al in geslaagd ben, maar het is een goede motivatie..

Verder dingen die mij intrigeren om muziek te maken zijn mysterie, mooie vrouwen, ongerepte natuur, het ritme van de elementen, dromen, en fantasie.

Het zoeken naar de perfecte beat, het maken van iets wat niet tastbaar is maar wat je toch kunt voelen, omdat het tof is om te doen, beter als tv kijken of op facebook plakken, gear, tijd en problemen vergeten, uitlaatklep. de wil om even goed of beter te worden/zijn als mijn muzikale helden, ga zo maar door...

Ik sample eigenlijk alles, dus daar komt ook nog bij platen zoeken, samples en breakbeats vinden, dat hele process is gewoon master. Samples op een zo ziek mogelijke manier ombuigen naar je eigen ding.

Het temmen van gedachten en plezieren van de geest?! Waar een boeddhist 1 jaar mediterend op een berg gaat zitten kan ik volledig opgaan in de juiste klank, opvolging of combinatie van noten en dan een lowpass filter tussen duim en wijsvinger.mmmm. Voor een volledig godcomplex ook nog aan de resonantie freaken. baaamm. Die kleine momenten waarin alles lijkt samen te smelten en je absoluut niet bezig bent met vragen als 'wat is mijn motivatie?' Dat is mijn motivatie.

in mijn geval:

https://youtu.be/Ckfdy1dQSgA (in zijn geheel)

https://youtu.be/YkADj0TPrJA (vooral om de baslijn)

https://youtu.be/luKvN6Eu6zw (in zijn geheel)

Het gaat om de afzonderlijke schoonheden in de tracks, de samenwerking tussen de instrumenten, de hang naar om zulke schoonheden, om er maar een drietal op te noemen, te proberen te evenaren...

Oké, en vind je daarbij de poging dit te bereiken net zo belangrijk als het bereiken zelf?

Je neemt wel meteen de stelling aan dat iedereen muziek zou maken. :)

Is natuurlijk niet zo.. Maar als ik me bij die groep zo mogen scharen dan denk ik dat ik het vooral doe om
een beetje de stress van de dag kwijt te raken. Het spelen op een instrument kan dan erg fijn zijn.
Een track maken heb ik niet zo als direct doel. Maar zeer spaarzaam heb ik een ideetje dat ik uitwerk,
meestal blijft het bij jammen en pielen. ;)

GAS zal wel een syndroom zijn die hier volledig mee samenhangt.. Zeg ik niets nieuws denk ik. :D

Een instrument bespelen kan inderdaad heel fijn zijn. Kan inderdaad tegen stress helpen, en bij het uitwerken van een track voel ik dat effect ook veel minder. Misschien moet ik ook vaker gewoon wat gaan spelen zonder dat het direct een doel heeft.

En dan komt het grote niets. De weg zelf is de bestemming (zoals een groot wijsgeer al een riep, lang, lang geleden). Of: het proces zelf is het resultaat.

Ja dat is weer een andere manier om ernaar te kijken natuurlijk.

Als je over motivatie praat dan praat je automatisch ook over een doel. als je geen doel hebt kun je ook niet je motivatie behouden.
Waarom? om het de volgende keer net weer iets beter te doen.

Dus anders gezegd is persoonlijke groei een belangrijke motivatie. Maar heb je ook iets waar je dan naartoe wilt groeien, een soort einddoel?

Het is voor mij geen baan en doorbreken is ook absoluut geen doel.
Het is voor mij in de eerste plaats een hele aangename tijdsbesteding.

Er zijn zoveel facetten aan muziek maken die ik leuk vind.
Het bespelen van een instrument en het luisteren naar geluiden, het ontdekken van een nieuw instrument, maar ook de immer doorgaande ontdekkingstocht in geluid.
Vooral dat laatste heeft er voor gezorgd dat ik mij ook ben gaan verdiepen in modulaire synthesizers. Een nieuwe dimensie in mijn studio als klanklab.

Hoewel ik het leuk vind om nummers te componeren is dat niet persé een doel.
Het aan knoppen draaien, kabeltjes pluggen en luisteren wat dat doet vind ik op zichzelf al heel leuk.

Tijdens een wandeling nadenken over een nummer of over hoe een bepaalde klank te verkrijgen.
De meeste 'muziektijd' speelt zich in mijn hoofd af wat dat betreft.
Het nadenken over een nieuwe aanschaf, het overwegen, sparen, handleiding lezen, maar ook het werk op een computer (patchsheets maken, instrument tekenen, hoesje ontwerpen, filmpjes voor onder de muziek).
Denken over hoe ik bepaalde zaken of gevoelens (noem ze inspiratiebronnen) vorm kan geven in geluid.
Allemaal zaken die ik erg prettig vind aan muziek maken.

Ik heb het geluk dat ik als huisman zijnde de mogelijkheid heb om mijn hok in te duiken wanneer mij dat goeddunkt. Daarnaast heb ik een vrouw die gek is op synthesizers en ook actief meedenkt over een eventuele volgende aanschaf en met wie ik naar hartelust over synths kan praten of de NAMM kan nabespreken.

Het is hele proces en alles eromheen dat mij interesseert.
Zoals iemand anders het al zei: het gaat om de weg, niet om de bestemming.

Voor mij is het een beetje het volwassen alternatief voor
il_570xN.470438439_mm9k.jpg

Een soort mentale en meta-fysieke masturbatie waarbij niet zozeer het eindresultaat maar vooral de bevrediging centraal staat.

Grootste drijfveer voor mij is muziek maken dat tijdloos is, een soort van verlangen naar iets te willen maken dat uniek is en onvergeetbaar. Niet dat ik hier al in geslaagd ben, maar het is een goede motivatie.

Dat wil ik inderdaad ook, alleen lukt het voor geen meter. 8o)

Het zoeken naar de perfecte beat, het maken van iets wat niet tastbaar is maar wat je toch kunt voelen, omdat het tof is om te doen, beter als tv kijken of op facebook plakken, gear, tijd en problemen vergeten, uitlaatklep. de wil om even goed of beter te worden/zijn als mijn muzikale helden, ga zo maar door...

Cool. Wie zijn je muzikale helden?

Het temmen van gedachten en plezieren van de geest?! Waar een boeddhist 1 jaar mediterend op een berg gaat zitten kan ik volledig opgaan in de juiste klank, opvolging of combinatie van noten en dan een lowpass filter tussen duim en wijsvinger.mmmm. Voor een volledig godcomplex ook nog aan de resonantie freaken. baaamm.

Haha, nice, dat zijn wel fijne momentjes inderdaad :okdan:

Ja dat is weer een andere manier om ernaar te kijken natuurlijk.

Dus anders gezegd is persoonlijke groei een belangrijke motivatie. Maar heb je ook iets waar je dan naartoe wilt groeien, een soort einddoel?

Ik bedoel met groei, dat je muzikaal moet groeien. ik ga natuurlijk niet 10 jaar lang lauwe house beats maken. (maar goed ieder zijn ding)
Mijn muziek moet groeien om in staat te blijven me te voldoen.
De voldoening is meer het in de zone begeven waar geen tijd en geen gedachten bestaan maar puur gevoel.

Motivatie is makkelijk om doel te stellen: luister naar muziek. En denk dan 'wat zou ik graag eens proberen maken'

Ik deed al poging tot acid, newbeat, hiphop, remix, chemical brothers, neon judgement.
Dat werkt voor me.

Ik heb mijn echte doel ontdekt. Ik hoop dat dit de TS helpt.

Muziek maken is voor mij een middel om te groeien als de persoon wie ik ben. De enige gear die ik hier gebruik is mijn brein, hart en ziel. Een verhaal die moet gezegd worden. En ja, dat valt dus niet mee als er geen bestemmig mogelijk is, ook zijn de middelen boeiend en de weg naartoe boeiend. Ook is de bestemming alleen maar jezelf als luisteraar.

Als je muziek maakt omdat je hiervoor je vrije tijd gebruikt zonder te weten of je plezier ervaart of niet, soort automatisme zonder regels en omdat er alles mogelijk is, tenminste in mijn ervaring is dat niet per se bevrijdend. Iedere songwriter wil ergens gehoord worden. Maak muziek vooral voor jezelf, waar je jezelf comfortabel voelt en alsjeblieft zonder het gevoel dat je iets moet bewijzen. Been there, done that.

Poen, roem en vrouwen
Even denken ....
Nee dat is het wel zo'n beetje

Back